Projekta ID
25-TA-894Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Statuss VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs", kas ir kapitālsabiedrība, tiek mainīts uz Valsts vides dienestu, kas ir valsts budžeta iestāde. Līdz ar to, valsts budžeta iestādei, saskaņā ar MK 2011.gada 3.maija noteikumiem Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība”, noteikumos ir jābūt norādītām cenām bez PVN, PVN un cenām ar PVN.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Anotācijas pielikumā ir jābūt pievienotam maksas pakalpojuma aprēķinam, balstoties uz MK 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” 1.pielikumā noteikto, kurā būtu uzrādītas visas pozīcijas (bez PVN), kas ietekmē cenas veidošanos vienam produktam, norādot izdevumus pa atbilstošajiem izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem (saskaņā ar MK 2005.gada 27.decembra noteikumiem Nr.1031 “Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”), tāpat izdevumus iedalot tiešajos un netiešajos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam veikt precizējumus anotācijas 3.sadaļā:
- svītrot 2025.gadam ailē “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādītās summas, jo paredzēts, ka noteikumu projekts stāsies spēkā 01.01.2026, attiecīgi ietekme veidojas, sākot ar 2026.gadu;
- svītrot 2026. un 2027.gadam ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādītās summas, jo 2026.-2028.gada budžetā KEM budžetā nav paredzēti ieņēmumi un izdevumi saistībā ar APUS lietošanu un uzturēšanu, attiecīgi noteikuma projekta paredzētās izmaiņas ir norādāmas tikai ailē “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”;
- precizēt 6.punktā norādīto informāciju, ka paredzēts, ka valsts budžeta finansējums no budžeta apakšprogrammas 23.02.00 “Enerģētikas un vides aģentūra” tiks pārdalīts uz apakšprogrammu 23.01.00 “Valsts vides dienests”, jo saskaņā ar noteikumu projektu paredzēts, ka Valsts vides dienests iekasēs maksu par APUS lietošanu, no kuras plānots finansēt APUS uzturēšanu, kuru saskaņā līdzšinējo regulējumu vajadzēja nodrošināt VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”, attiecīgi Enerģētikas un vides aģentūra šajā jautājumā nav bijusi iesaistīta;
- precizēt 7.punktā norādīto informāciju par 2 amata vietām, kas paredzētas pakalpojuma uzturēšanas nodrošināšanai, norādot, vai plānots izveidot jaunas amata vietas, vai tās tiks nodrošinātas KEM resora esošo amata vietu skaita ietvaros;
- pārskatīt APUS uzturēšanas izmaksās iekļauto pozīciju “rentabilitāte 10%”, ņemot vērā, ka tas ir rādītājs, kas parāda uzņēmuma spēju veikt ienesīgu saimniecisko darbību, to aprēķinot kā peļņas un neto apgrozījuma attiecību, kas ir saistoši kapitālsabiedrībām, bet ar noteikumu projektā paredzēto pakalpojuma sniedzējs ir Valsts vides dienests, kas ir valsts budžeta iestāde, attiecīgi šāds rādītājs tam nav saistošs.
Papildus vēršam uzmanību, ka jautājumā par amata vietām būtisks ir Valsts kancelejas, kas atbildīga par valsts pārvaldes cilvēkresursu attīstības politikas īstenošanu, viedoklis, attiecīgi lūdzam noteikumu projektu saskaņot ar Valsts kanceleju.
- svītrot 2025.gadam ailē “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādītās summas, jo paredzēts, ka noteikumu projekts stāsies spēkā 01.01.2026, attiecīgi ietekme veidojas, sākot ar 2026.gadu;
- svītrot 2026. un 2027.gadam ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādītās summas, jo 2026.-2028.gada budžetā KEM budžetā nav paredzēti ieņēmumi un izdevumi saistībā ar APUS lietošanu un uzturēšanu, attiecīgi noteikuma projekta paredzētās izmaiņas ir norādāmas tikai ailē “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”;
- precizēt 6.punktā norādīto informāciju, ka paredzēts, ka valsts budžeta finansējums no budžeta apakšprogrammas 23.02.00 “Enerģētikas un vides aģentūra” tiks pārdalīts uz apakšprogrammu 23.01.00 “Valsts vides dienests”, jo saskaņā ar noteikumu projektu paredzēts, ka Valsts vides dienests iekasēs maksu par APUS lietošanu, no kuras plānots finansēt APUS uzturēšanu, kuru saskaņā līdzšinējo regulējumu vajadzēja nodrošināt VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”, attiecīgi Enerģētikas un vides aģentūra šajā jautājumā nav bijusi iesaistīta;
- precizēt 7.punktā norādīto informāciju par 2 amata vietām, kas paredzētas pakalpojuma uzturēšanas nodrošināšanai, norādot, vai plānots izveidot jaunas amata vietas, vai tās tiks nodrošinātas KEM resora esošo amata vietu skaita ietvaros;
- pārskatīt APUS uzturēšanas izmaksās iekļauto pozīciju “rentabilitāte 10%”, ņemot vērā, ka tas ir rādītājs, kas parāda uzņēmuma spēju veikt ienesīgu saimniecisko darbību, to aprēķinot kā peļņas un neto apgrozījuma attiecību, kas ir saistoši kapitālsabiedrībām, bet ar noteikumu projektā paredzēto pakalpojuma sniedzējs ir Valsts vides dienests, kas ir valsts budžeta iestāde, attiecīgi šāds rādītājs tam nav saistošs.
Papildus vēršam uzmanību, ka jautājumā par amata vietām būtisks ir Valsts kancelejas, kas atbildīga par valsts pārvaldes cilvēkresursu attīstības politikas īstenošanu, viedoklis, attiecīgi lūdzam noteikumu projektu saskaņot ar Valsts kanceleju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums skaidras izpratnes nolūkā papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar skaidrojumu par pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu un tā apmēru, proti, kāda PVN likme ir piemērojama, Ministru kabineta noteikumu 36.punktā minētās sistēmas gada lietošanas maksai. Papildus lūgums norādīt konkrētu sistēmas lietošanas maksu bez PVN, cik ir PVN un ar PVN, kā tas tiek norādīts maksas pakalpojumu cenrāžos. Aicinām izvērtēt, vai šāds sistēmas lietošanas maksas pilns atšifrējums nav nepieciešams arī pašā Ministru kabineta noteikumu 36.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
