Atzinums

Projekta ID
22-TA-1065
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
05.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ievērojot LASUA paustos iebildumus un argumentus, kā arī ņemot vērā, ka Likumprojekts ir cieši saistīts ar paralēlo, saskaņošanas procesā esošo likumprojektu “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (Projekta ID 21-TA-1794), t.sk., minētajā likumprojektā ir paredzēti grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21. panta pirmajā daļā, LASUA aicina un lūdz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju abus likumprojektus (Projekta ID 22-TA-1065; Projekta ID 21-TA-1794) skatīt kopā, nevis atrauti vienu no otra, tādējādi nodrošinot racionālāku, pārskatāmāku un sistemātiskāku likumprojekta saskaņošanas procesu.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Biedrība „LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, reģistrācijas Nr. 40008013925, turpmāk – LASUA, ir iepazinusies ar precizēto likumprojektu „Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (Projekta ID 22-TA-1065), turpmāk – Likumprojekts, un izsaka turpmāk norādītos iebildumus par to.

Saskaņā ar Likumprojektā anotācijā norādīto, secināms, ka, lai nodrošinātu tiesisko paļāvību pašvaldībām, atkritumu apsaimniekošanas komersantiem un atkritumu poligonu īpašniekiem un apsaimniekotājiem, Atkritumu apsaimniekošanas likumā ir nepieciešams noteikt pārejas noteikumu ar mērķi nodrošināt, ka līdz jauno atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu spēkā stāšanās brīdim un atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru izveidei sadzīves atkritumi tiek nogādāti uz tiem atkritumu poligoniem, ar kuriem pašvaldības ir noslēgušas līgumus par atkritumu apglabāšanu līdz noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim.
Tajā pašā laikā LASUA vēlas norādīt, ka Likumprojektā nav noteikts, kas notiek ar tiem pašvaldību līgumiem, kuriem spēkā esamības periods ir ilgāks nekā Likumprojektā Pārejas noteikumos noteiktais termiņš (2023.gada 31.decembris). Ņemot vērā, ka atkritumu apsaimniekošanas maksa tiek aprēķināta, cita starpā, ņemot vērā attālumu līdz sadzīves atkritumu poligonam vai tā pārkraušanas stacijai nešķirotu sadzīves atkritumu pārvadāšanai, Likumprojektā vai tā anotācijā ir jāparedz skaidrojums un/vai kārtība par šādiem aspektiem:
1) kā šī kārtība (nosakot, ka atkritumi tiks nogādāti uz tiem poligoniem, ar kuriem pašvaldība ir noslēgusi līgumu iepirkuma brīdī) ietekmēs sadzīves atkritumu apsaimniekošanas izmaksas tiem līgumiem, kuriem darbības termiņš ir ilgāks nekā 2023. gada 31. decembris un galamērķis līdz ar reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru, turpmāk – RAAC, reformu mainīsies;
2) kāda būs noteiktā kārtība, ievērojot noslēgtos līgumus ar pašvaldībām par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, kādā tiks grozīta atkritumu apsaimniekošanas maksa, kas mainīsies, ņemot vērā, ka atkritumu apsaimniekošanas reģiona ietvarā tiks noteikts cits nešķirotu sadzīves atkritumu pārvadājumu galamērķis (RAAC).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vērtējot Likumprojekta izziņā sniegto skaidrojumu attiecībā uz LASUA iepriekš virzītajiem iebildumiem – gan par sadzīves atkritumu definīciju, gan par atkritumu sagatavošanu apglabāšanai, secināms, ka LASUA un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, turpmāk – Ministrija, ir atšķirīgas izpratnes par Likumprojektā ietverto normu tulkošanu un piemērošanu.
Ministrijas ieskatā esošais regulējums tiek piemērots gan uz nešķirotu, gan dalīti vāktu sadzīves atkritumu plūsmu, kas administratīvi teritoriālās reformas rezultātā būtu jānogādā attiecīgam atkritumu apsaimniekošanas reģionam piederīgajā reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas centrā (iepriekš – sadzīves atkritumu poligonā), turpmāk – RAAC. Savukārt pēc atkritumu nogādāšanas RAAC,  tie secīgi tiktu nogādāti tālākai šķirošanai un pārstrādei (ja RAAC šāda iespēja nav). Minētās normas (iepriekš norādītā kārtība) ir iestrādātas arī pašreiz saskaņošanas procesā esošajos Atkritumu apsaimniekošanas likuma grozījumos (Projekta ID 21-TA-1794), par kuriem LASUA ir paudusi savus iebildumus un atkārtoti norāda, ka kategoriski nepiekrīt šādai kārtībai.
Līdz ar to, vērtējot Likumprojektā ietverto kopsakarā ar atkritumu apsaimniekošanas nozari, LASUA vērš uzmanību, ka ir nepieciešams saglabāti konkurences neitralitātes principu, it īpaši ņemot vērā faktu, ka RAAC pamatuzdevums ir samazināt noglabāto apjomu, t. sk., nodrošināt apglabāšanas stratēģisko infrastruktūru. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA informē, ka uztur spēkā savus iepriekš paustos iebildumus par to, ka Likumprojektā ir jāparedz, ka pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos nešķirotos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona atkritumu apsaimniekošanas poligonā vai nodod tos attiecīgās pārkraušanas stacijās.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā LASUA izteikto iebildumu pie Likumprojekta 1. punkta, būtu nepieciešams precizēt arī Likumprojektā paredzēto Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 53. punktu.
Piedāvātā redakcija
“53. Līdz 2023. gada 31. decembrim pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos nešķirotos sadzīves atkritumus apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022.gada 1.jūlijam”.