Projekta ID
25-TA-894Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
07.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, ir iepazinusies ar tiesību akta projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 113 “Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība”” (ID Nr. 25-TA-894), turpmāk – Projekts, redakciju un izsaka šādu iebildumu par Projektu.
Pirmkārt, LASUA vēlas norādīt, ka pēc būtības normatīvā akta izdošanas mērķis un jēga nav pielāgoties jau esošai situācijai, proti, parasti normatīvā akta regulējums tiek izstrādāts un apstiprināts pirms tiek uzsākti kādi reāli pasākumi, kas saistīti ar attiecīgo regulējumu. Šajā gadījumā darbs pie jaunās atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas, turpmāk – APUS, izveides ir uzsākts pirms Projekta nodošanas saskaņošanai, kā rezultātā pēc būtības var uzskatīt, ka Projekts ir ticis izstrādāts konkrētam gadījumam, kas savukārt nevar tikt uzskatīts par labu savstarpējo sadarbību un plānošanu. Tomēr, neraugoties uz iepriekš minēto, LASUA izprot, ka būtiskākais ir paredzēt tiesisko regulējumu jaunajai APUS, kaut arī neievērojot ierasto praksi attiecībā uz normatīvā akta izdošanas termiņiem un tā izdošanas jēgu.
Kā jau iepriekš minēts, tad Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija kopā ar Valsts vides dienestu, piesaistot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma jeb Atveseļošanas fonda finansējumu (Projekta Nr. 2.1.3.1.i.0/1/23/I/VARAM/005), īsteno jaunās APUS izveidi. Saskaņā ar projekta informāciju projekta ieviešanas termiņš (APUS izveide un ieviešana) ir jānodrošina līdz 2026. gada 31. maijam.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī faktu, ka šobrīd saskaņošanā ir nodots Projekts, tad attiecīgi Projektā būtu jāparedz arī kārtība un pienākumi, kas iesaistītajām pusēm būs jāīsteno, lai veiksmīgi un efektīvi ieviestu jauno APUS reālajā praksē. Tomēr, vērtējot pašreizējo Projekta redakciju, secināms, ka vienīgais punkts, kas tieši attiecas uz jauno APUS, ir Projekta 1. punkts, kas paredz, ka turpmāk APUS pārzinis un turētājs ir Valsts vides dienests. Tajā pašā laikā ar Projektu netiek noregulēti citi jautājumi, kuri būtu vitāli nepieciešami, lai visām iesaistītajām pusēm būtu skaidri un saprotami uzdevumi, pienākumi un tiesības attiecībā uz jauno APUS. Proti, esošā APUS nodrošina tikai atkritumu pārvadājumu informācijas ievadi un uzkrāšanu, savukārt kā tas izriet no publiski pieejamās informācijas, jaunā APUS projekta mērķis ir papildināt esošās APUS tvērumu, veidojot tādu risinājumu, kas atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem un komersantiem sniegs atbalstu atkritumu aprites datu uzskaitē un ziņošanā, kā arī atbalstīs Valsts vides dienesta atkritumu aprites kontroles procesu, uzlabojot iestādes darbības efektivitāti, un ļaus optimizēti sniegt informāciju citām valsts un pašvaldību iestādēm. Projekta rezultātā būtiski uzlabosies valsts atkritumu aprites datu kvalitāte un caurskatāmība, kā arī to pieejamība valsts un pašvaldību iestādēm lēmumu pieņemšanai attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas politikas veidošanu un politikas rezultātu novērtēšanai. Jaunā APUS paredz efektīvas, koplietojamas, modulāras un sadarbspējīgas sistēmas izstrādi, ievērojot “API-first” principu, proti, lai izstrādāto sistēmu un tās datus varētu pilnvērtīgi izmantot arī citās sistēmās. Līdz ar to nav šaubu, ka pašreiz spēkā esošais regulējums nekādi neaptver visus jaunās APUS mehānismus un funkcijas, kā rezultātā Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 113 “Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība” ir nepilnīgi un ar Projektu nepieciešams tos papildināt ar tādu normatīvo regulējumu, lai jaunā APUS varētu tikt veiksmīgi ieviesta.
LASUA ieskatā pašreizēja Projekta redakcija vispār neaptver nepieciešamo tiesisko regulējumu, tādējādi ne tikai tiek apdraudēta APUS ieviešana, bet arī tiek radīts nevajadzīgs risks, ka gadījumā, ja APUS netiks ieviests projektā paredzētajā termiņā, piešķirtais Atveseļošanās fonda finansējums būs jāatmaksā atpakaļ, tādējādi faktiski nepamatoti izšķērdējot valsts finanšu līdzekļus.
Vienlaikus LASUA vēlas norādīt, ka Projekta izstrādei kopumā bija paredzēts pietiekami ilgs laika periods, jo jaunā APUS izveide tika uzsākta jau 2024. gadā, kā rezultātā LASUA pauž neizpratni, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju ir sagatavojušas šādu Projekta redakciju, kurā faktiski nav vispār sakārtots tiesiskais regulējums attiecībā uz jauno APUS. Rezumējot iepriekš norādīto un to, ka Projekts ir izstrādāts faktiski jaunās APUS izveides beigu posmā, kā arī to, ka pēc LASUA pieejamās informācijas jaunā APUS ir jau izveidota tiktāl, lai varētu izsecināt, kādus pienākumus, piemēram, datu iesniegšanu, iesaistītajām pusēm būtu nepieciešams veikt, lai nodrošinātu, ka jaunā APUS savu darbību uzsākt ne vēlāk kā 2026. gada 31. maijā, Projektu ir obligāti nepieciešams papildināt ar tiesisko regulējumu attiecībā uz jauno APUS, lai neapdraudētu APUS ieviešanu paredzētajā termiņā.
LASUA aicina Klimata un enerģētikas ministriju ņemt vērā šajā atzinumā norādītos LASUA iebildumus par Projektu. Vienlaikus LASUA dara zināmu, ka šajā atzinumā pausto iebildumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts Projekta turpmākās saskaņošanas procesā.
Pirmkārt, LASUA vēlas norādīt, ka pēc būtības normatīvā akta izdošanas mērķis un jēga nav pielāgoties jau esošai situācijai, proti, parasti normatīvā akta regulējums tiek izstrādāts un apstiprināts pirms tiek uzsākti kādi reāli pasākumi, kas saistīti ar attiecīgo regulējumu. Šajā gadījumā darbs pie jaunās atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas, turpmāk – APUS, izveides ir uzsākts pirms Projekta nodošanas saskaņošanai, kā rezultātā pēc būtības var uzskatīt, ka Projekts ir ticis izstrādāts konkrētam gadījumam, kas savukārt nevar tikt uzskatīts par labu savstarpējo sadarbību un plānošanu. Tomēr, neraugoties uz iepriekš minēto, LASUA izprot, ka būtiskākais ir paredzēt tiesisko regulējumu jaunajai APUS, kaut arī neievērojot ierasto praksi attiecībā uz normatīvā akta izdošanas termiņiem un tā izdošanas jēgu.
Kā jau iepriekš minēts, tad Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija kopā ar Valsts vides dienestu, piesaistot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma jeb Atveseļošanas fonda finansējumu (Projekta Nr. 2.1.3.1.i.0/1/23/I/VARAM/005), īsteno jaunās APUS izveidi. Saskaņā ar projekta informāciju projekta ieviešanas termiņš (APUS izveide un ieviešana) ir jānodrošina līdz 2026. gada 31. maijam.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī faktu, ka šobrīd saskaņošanā ir nodots Projekts, tad attiecīgi Projektā būtu jāparedz arī kārtība un pienākumi, kas iesaistītajām pusēm būs jāīsteno, lai veiksmīgi un efektīvi ieviestu jauno APUS reālajā praksē. Tomēr, vērtējot pašreizējo Projekta redakciju, secināms, ka vienīgais punkts, kas tieši attiecas uz jauno APUS, ir Projekta 1. punkts, kas paredz, ka turpmāk APUS pārzinis un turētājs ir Valsts vides dienests. Tajā pašā laikā ar Projektu netiek noregulēti citi jautājumi, kuri būtu vitāli nepieciešami, lai visām iesaistītajām pusēm būtu skaidri un saprotami uzdevumi, pienākumi un tiesības attiecībā uz jauno APUS. Proti, esošā APUS nodrošina tikai atkritumu pārvadājumu informācijas ievadi un uzkrāšanu, savukārt kā tas izriet no publiski pieejamās informācijas, jaunā APUS projekta mērķis ir papildināt esošās APUS tvērumu, veidojot tādu risinājumu, kas atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem un komersantiem sniegs atbalstu atkritumu aprites datu uzskaitē un ziņošanā, kā arī atbalstīs Valsts vides dienesta atkritumu aprites kontroles procesu, uzlabojot iestādes darbības efektivitāti, un ļaus optimizēti sniegt informāciju citām valsts un pašvaldību iestādēm. Projekta rezultātā būtiski uzlabosies valsts atkritumu aprites datu kvalitāte un caurskatāmība, kā arī to pieejamība valsts un pašvaldību iestādēm lēmumu pieņemšanai attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas politikas veidošanu un politikas rezultātu novērtēšanai. Jaunā APUS paredz efektīvas, koplietojamas, modulāras un sadarbspējīgas sistēmas izstrādi, ievērojot “API-first” principu, proti, lai izstrādāto sistēmu un tās datus varētu pilnvērtīgi izmantot arī citās sistēmās. Līdz ar to nav šaubu, ka pašreiz spēkā esošais regulējums nekādi neaptver visus jaunās APUS mehānismus un funkcijas, kā rezultātā Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 113 “Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība” ir nepilnīgi un ar Projektu nepieciešams tos papildināt ar tādu normatīvo regulējumu, lai jaunā APUS varētu tikt veiksmīgi ieviesta.
LASUA ieskatā pašreizēja Projekta redakcija vispār neaptver nepieciešamo tiesisko regulējumu, tādējādi ne tikai tiek apdraudēta APUS ieviešana, bet arī tiek radīts nevajadzīgs risks, ka gadījumā, ja APUS netiks ieviests projektā paredzētajā termiņā, piešķirtais Atveseļošanās fonda finansējums būs jāatmaksā atpakaļ, tādējādi faktiski nepamatoti izšķērdējot valsts finanšu līdzekļus.
Vienlaikus LASUA vēlas norādīt, ka Projekta izstrādei kopumā bija paredzēts pietiekami ilgs laika periods, jo jaunā APUS izveide tika uzsākta jau 2024. gadā, kā rezultātā LASUA pauž neizpratni, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju ir sagatavojušas šādu Projekta redakciju, kurā faktiski nav vispār sakārtots tiesiskais regulējums attiecībā uz jauno APUS. Rezumējot iepriekš norādīto un to, ka Projekts ir izstrādāts faktiski jaunās APUS izveides beigu posmā, kā arī to, ka pēc LASUA pieejamās informācijas jaunā APUS ir jau izveidota tiktāl, lai varētu izsecināt, kādus pienākumus, piemēram, datu iesniegšanu, iesaistītajām pusēm būtu nepieciešams veikt, lai nodrošinātu, ka jaunā APUS savu darbību uzsākt ne vēlāk kā 2026. gada 31. maijā, Projektu ir obligāti nepieciešams papildināt ar tiesisko regulējumu attiecībā uz jauno APUS, lai neapdraudētu APUS ieviešanu paredzētajā termiņā.
LASUA aicina Klimata un enerģētikas ministriju ņemt vērā šajā atzinumā norādītos LASUA iebildumus par Projektu. Vienlaikus LASUA dara zināmu, ka šajā atzinumā pausto iebildumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts Projekta turpmākās saskaņošanas procesā.
Piedāvātā redakcija
-
