Projekta ID
22-TA-2024Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
07.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
31.lpp. Rēzeknes pamatskolai – attīstības centram, ņemot vērā neatbilstības izglītības iestādes darbībā un normatīvajā regulējumā, izglītības iestādes tips būtu maināms uz vispārizglītojošu izglītības iestādi.
IEBILDUMS
Vienīgā neatbilstība Rēzeknes pamatskolai – attīstības centram (turpmāk – RPAC) ir tāda, ka līdztekus normatīvajos aktos paredzētajām speciālās izglītības programmām iestādē tiek realizētas zemāka līmeņa speciālās izglītības programmas, kas ir pieļaujams līdz 31.08.2023. Vai tāpēc ir jāmaina izglītības iestādes tips no speciālās uz vispārizglītojošu izglītības iestādi? Mainot iestādes tipu, šī iestāde beigs pastāvēšanu, jo vēl viena vispārizglītojošā iestāde pašvaldībā nebūs nepieciešama.
Skaidrojam, ka no 1.09.2023. izglītības iestāde strādās atbilstoši normatīvajam regulējumam:
RPAC iestāde pilnā apmērā nodrošina licencēto izglītības programmu realizāciju, individuālās un grupu atbalsta nodarbības atbilstoši izglītojamo speciālajām vajadzībām, ievērojot speciālās izglītības programmu paraugos noteikto nodarbību skaitu;
pirmsskolas un pamatizglītības ieguves laikā internātos dzīvo tikai tie bērni, kuriem tam ir objektīvs pamatojums, jo nav iespēja ik dienu atgriezties savā dzīvesvietā, internātu piedāvātais pakalpojums atbilst bērnu interesēm un vajadzībām;
izveidota kvalitatīva un mūsdienīga infrastruktūra – mācību telpas, internāts, mācību telpas profesionālās izglītības programmu apguvei;
skolas transporta resursi ir pietiekami un aprīkoti invalīdu pārvadāšanai, lai nodrošinātu nepieciešamās vajadzības.
augstā līmenī tiek nodrošināts metodiskais darbs iekļaujošas izglītības jomā reģiona un valsts līmenī.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība uzskata, ka nav pieļaujams likvidēt speciālās izglītības iestādi tādā nozīmīgā valsts attīstības centrā kā Rēzekne.
IEBILDUMS
Vienīgā neatbilstība Rēzeknes pamatskolai – attīstības centram (turpmāk – RPAC) ir tāda, ka līdztekus normatīvajos aktos paredzētajām speciālās izglītības programmām iestādē tiek realizētas zemāka līmeņa speciālās izglītības programmas, kas ir pieļaujams līdz 31.08.2023. Vai tāpēc ir jāmaina izglītības iestādes tips no speciālās uz vispārizglītojošu izglītības iestādi? Mainot iestādes tipu, šī iestāde beigs pastāvēšanu, jo vēl viena vispārizglītojošā iestāde pašvaldībā nebūs nepieciešama.
Skaidrojam, ka no 1.09.2023. izglītības iestāde strādās atbilstoši normatīvajam regulējumam:
RPAC iestāde pilnā apmērā nodrošina licencēto izglītības programmu realizāciju, individuālās un grupu atbalsta nodarbības atbilstoši izglītojamo speciālajām vajadzībām, ievērojot speciālās izglītības programmu paraugos noteikto nodarbību skaitu;
pirmsskolas un pamatizglītības ieguves laikā internātos dzīvo tikai tie bērni, kuriem tam ir objektīvs pamatojums, jo nav iespēja ik dienu atgriezties savā dzīvesvietā, internātu piedāvātais pakalpojums atbilst bērnu interesēm un vajadzībām;
izveidota kvalitatīva un mūsdienīga infrastruktūra – mācību telpas, internāts, mācību telpas profesionālās izglītības programmu apguvei;
skolas transporta resursi ir pietiekami un aprīkoti invalīdu pārvadāšanai, lai nodrošinātu nepieciešamās vajadzības.
augstā līmenī tiek nodrošināts metodiskais darbs iekļaujošas izglītības jomā reģiona un valsts līmenī.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība uzskata, ka nav pieļaujams likvidēt speciālās izglītības iestādi tādā nozīmīgā valsts attīstības centrā kā Rēzekne.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
32., 33. lpp
Lai nodrošinātu vienmērīgu speciālās izglītības iestāžu tīkla pārklājumu pēc administratīvi teritoriālās reformas, būtu jāizveido viena mūsdienīga speciālās izglītības iestāde katrā novadā vai uz diviem novadiem viena (izņemot valstspilsētas), pašvaldībām savstarpēji vienojoties, kuras speciālās izglītības iestādes ir attīstāmas.
Ministrija ir izstrādājusi kritēriju projektu, kuri novadu un valstspilsētu pašvaldībām būtu ņemami vērā, pilnveidojot speciālās izglītības iestāžu tīklu, vienlaikus attīstot iekļaujošas izglītības iespējas savā administratīvajā teritorijā
Ilgtspējīga speciālās izglītības iestāžu tīkla izveides virsmērķis – Latvijas teritorijā vienmērīgi izvietots mūsdienīgi iekārtots un aprīkots speciālās izglītības iestāžu tīkls.
IEBILDUMS
Nepārprotami, ka RPAC ir Latgales reģiona stratēģiski nozīmīga ģeogrāfiskā lokācija – Rēzekne ir valsts nozīmes pilsēta.
Mācību procesa īstenošanas vieta sociāli aktīvā vidē ar attīstītu infrastruktūru. Tādējādi augstvērtīgs metodiskais, izglītojošais un attīstošais atbalsts ir pieejams Latgales plānošanas reģiona bērniem, vecākiem, pirmsskolas izglītības iestāžu un vispārizglītojošo skolu pedagogiem. RPAC- tas ir spēcīgs pamats speciālās izglītības attīstībai pašvaldības administratīvajā teritorijā un Latgales plānošanas reģionā kopumā, būtiski ņemot vērā tādu ilgtspējīgu, kvalitatīvu sadarbībai nozīmīgu faktoru/pakalpojumu saglabāšanas pieejamību maksimāli tuvu esošo novadu iedzīvotāju dzīvesvietai.
Lai nodrošinātu vienmērīgu speciālās izglītības iestāžu tīkla pārklājumu pēc administratīvi teritoriālās reformas, būtu jāizveido viena mūsdienīga speciālās izglītības iestāde katrā novadā vai uz diviem novadiem viena (izņemot valstspilsētas), pašvaldībām savstarpēji vienojoties, kuras speciālās izglītības iestādes ir attīstāmas.
Ministrija ir izstrādājusi kritēriju projektu, kuri novadu un valstspilsētu pašvaldībām būtu ņemami vērā, pilnveidojot speciālās izglītības iestāžu tīklu, vienlaikus attīstot iekļaujošas izglītības iespējas savā administratīvajā teritorijā
Ilgtspējīga speciālās izglītības iestāžu tīkla izveides virsmērķis – Latvijas teritorijā vienmērīgi izvietots mūsdienīgi iekārtots un aprīkots speciālās izglītības iestāžu tīkls.
IEBILDUMS
Nepārprotami, ka RPAC ir Latgales reģiona stratēģiski nozīmīga ģeogrāfiskā lokācija – Rēzekne ir valsts nozīmes pilsēta.
Mācību procesa īstenošanas vieta sociāli aktīvā vidē ar attīstītu infrastruktūru. Tādējādi augstvērtīgs metodiskais, izglītojošais un attīstošais atbalsts ir pieejams Latgales plānošanas reģiona bērniem, vecākiem, pirmsskolas izglītības iestāžu un vispārizglītojošo skolu pedagogiem. RPAC- tas ir spēcīgs pamats speciālās izglītības attīstībai pašvaldības administratīvajā teritorijā un Latgales plānošanas reģionā kopumā, būtiski ņemot vērā tādu ilgtspējīgu, kvalitatīvu sadarbībai nozīmīgu faktoru/pakalpojumu saglabāšanas pieejamību maksimāli tuvu esošo novadu iedzīvotāju dzīvesvietai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
32. lpp. Speciālās izglītības programmas izglītojamie ar garīgās veselības traucējumiem (izglītības programmas ar kodiem xxxx57xx) būtu iekļaujami vispārizglītojošās izglītības iestādēs, kurās ir pilnībā sakārtota atbalsta sistēma, tai skaitā nodrošināta atbilstoša mācību vide un atbalsta personāls.
Ņemot vērā psihiatrisko diagnožu daudzveidību “Speciālās izglītības programmas izglītojamiem ar garīgās veselības traucējumiem (izglītības programmas ar kodiem xxxx57xx)” pamatojumam būtu jāņem vērā ārstu speciālistu atzinumu ieteikumi iekļaujošās izglītības īstenošanai. Veiksmīga iekļaušana ir iespējama pie nosacījuma, ka izglītojamais nav bīstams sev un apkārtējiem.
Ņemot vērā psihiatrisko diagnožu daudzveidību “Speciālās izglītības programmas izglītojamiem ar garīgās veselības traucējumiem (izglītības programmas ar kodiem xxxx57xx)” pamatojumam būtu jāņem vērā ārstu speciālistu atzinumu ieteikumi iekļaujošās izglītības īstenošanai. Veiksmīga iekļaušana ir iespējama pie nosacījuma, ka izglītojamais nav bīstams sev un apkārtējiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
34.lpp. Izglītības un zinātnes ministrijai jāizstrādā un izglītības un zinātnes ministram līdz 2023. gada 31. maijam noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā jāiesniedz likumprojekts “Grozījumi Vispārējās izglītības likumā”, kas paredzētu:
Speciālās izglītības programmu izglītojamiem ar somatiskām saslimšanām izslēgšanu no speciālās izglītības programmu veida, veicot attiecīgas izmaiņas Vispārējās izglītības likuma 50. panta astotajā daļā;
Ja kopā ar somatisko slimību pastāv psihoneiroloģiskie traucējumi (kognitīvi un/vai uzvedības traucējumi (diagnozes)), kuri apgrūtina vispārējas izglītības programmas apgūšanu, tad pēc ģimenes ārsta un psihiatra rekomendācijām izglītojamam tiks nozīmēta speciālā izglītības programma.
Speciālās izglītības programmu izglītojamiem ar somatiskām saslimšanām izslēgšanu no speciālās izglītības programmu veida, veicot attiecīgas izmaiņas Vispārējās izglītības likuma 50. panta astotajā daļā;
Ja kopā ar somatisko slimību pastāv psihoneiroloģiskie traucējumi (kognitīvi un/vai uzvedības traucējumi (diagnozes)), kuri apgrūtina vispārējas izglītības programmas apgūšanu, tad pēc ģimenes ārsta un psihiatra rekomendācijām izglītojamam tiks nozīmēta speciālā izglītības programma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
7. lpp 2018. gada 21. jūnijā Saeima pieņēma grozījumus Vispārējās izglītības likuma 51. panta piektajā daļā, kas stājās spēkā 2020. gada 1. septembrī. Minētie grozījumi nosaka, ka speciālās izglītības iestāde īsteno speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar garīgās veselības traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem. Speciālās izglītības iestāde papildus ir tiesīga īstenot speciālās pirmsskolas izglītības, speciālās pamatizglītības un vidējās speciālās izglītības programmas izglītojamiem ar redzes vai dzirdes traucējumiem, bet speciālās pirmsskolas izglītības programmas — izglītojamiem ar jauktiem attīstības traucējumiem, garīgās veselības traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, kā arī Vispārējās izglītības likuma 50. panta ceturtajā daļā noteiktās profesionālās pamatizglītības programmas.
SKAIDROJUMS
Rēzeknes valstspilsētas pamatskola - speciālās izglītības attīstības centrs no 01.09.2023. īstenos:
speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem;
speciālās pirmsskolas izglītības programmas izglītojamiem ar jauktiem attīstības traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem;
divas pirmā līmeņa profesionālās pamatizglītības programmas.
Pieprasījuma gadījumā ir atbilstoši apstākļi un speciālisti, lai varētu licencēt un īstenot speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar garīgās veselības un dzirdes traucējumiem u.c. programmas.
Vērtējot administratīvās teritorijas vajadzības Izglītības un zinātnes ministrijai deleģēt pašvaldību speciālās izglītības attīstības centriem arī citu speciālās izglītības programmu īstenošanu, ievērojot pieejamo atbalsta sistēmu un resursus.
SKAIDROJUMS
Rēzeknes valstspilsētas pamatskola - speciālās izglītības attīstības centrs no 01.09.2023. īstenos:
speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem;
speciālās pirmsskolas izglītības programmas izglītojamiem ar jauktiem attīstības traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem;
divas pirmā līmeņa profesionālās pamatizglītības programmas.
Pieprasījuma gadījumā ir atbilstoši apstākļi un speciālisti, lai varētu licencēt un īstenot speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar garīgās veselības un dzirdes traucējumiem u.c. programmas.
Vērtējot administratīvās teritorijas vajadzības Izglītības un zinātnes ministrijai deleģēt pašvaldību speciālās izglītības attīstības centriem arī citu speciālās izglītības programmu īstenošanu, ievērojot pieejamo atbalsta sistēmu un resursus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
14.lpp. 6 kvalifikācijas nav ietvertas nozaru kvalifikācijas struktūrā un piecās no tām nav noteikti profesijas standarti Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 626 „Noteikumi par obligāti piemērojamo profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību sarakstu un tajā iekļauto profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtību.
SKAIDROJUMS
Profesionālajai 1.līmeņa programmai ,,Mājturība’’ kvalifikācija ,,Mājkalpotājs” ir profesijas standarts, tiks realizēta līdz programmas akreditācijas beigām- 30.05.2027.
Profesionālajai programmai ,,Ēdināšanas pakalpojumi” kvalifikācija ,,Virtuves darbinieks” ir profesijas standarts un tā ir ietverta nozaru kvalifikācijas struktūras kartē.
SKAIDROJUMS
Profesionālajai 1.līmeņa programmai ,,Mājturība’’ kvalifikācija ,,Mājkalpotājs” ir profesijas standarts, tiks realizēta līdz programmas akreditācijas beigām- 30.05.2027.
Profesionālajai programmai ,,Ēdināšanas pakalpojumi” kvalifikācija ,,Virtuves darbinieks” ir profesijas standarts un tā ir ietverta nozaru kvalifikācijas struktūras kartē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
30.lpp. 18. attēls Speciālās izglītības iestāžu tīkla attīstības vīzija
RPAC turpināt augstvērtīgi darboties Latgales plānošanas reģiona kvalitatīvas iekļaujošās izglītības pilnveidošanai.
Izvērtējot RPAC izaugsmes dinamiku pēdējo 2 gadu laikā, izglītības iestāde ir būtiski palielinājusi savu kapacitāti tādos speciālās izglītības attīstības centra kvalitatīvas funkcionēšanas aspektos kā:
• pirmkārt, materiālās bāzes nodrošinājums, par ko liecina tehnoloģiju pieejamība kvalitatīva un augstvērtīga mācību un audzināšanas darba nodrošināšanai,
• otrkārt, pedagogu kvalifikācijas celšana - dažādu speciālistu kvalifikācijas iegūšana – Dabas vides estētikas speciālists, Pārtikas produktu pārstrādes tehnologs, multimodālās agrīnās intervences programmas STOP 4-7 speciālisti, inovatīvās metodes Barboleta trenere,
• treškārt, starptautiska darbība, gan projektos, kuros tiek izstrādāti mācību līdzekļi, gan iegūta pieredzes apmaiņa ne tikai sadarbojoties ar speciālas izglītības profesionāļiem Eiropā, bet arī Kanādā un Ukrainā.
• ceturtkārt, analizējot Rēzeknes pamatskolas - attīstības centra kvalitatīvo un kvantitatīvo darbības aspektu izpildi pēdējo divu gadu laikā, ir skaidrs, ka, salīdzinot ar citiem attīstības centriem Latvijā, RPAC ir plašs atbalsta mehānisms, kas no 11 speciālās izglītības centriem valstī aptver:
21% - izglītojamo skaits, kuriem tika nodrošināta agrīnā diagnostika;
38% - individualizētas metodiskās un pedagoģiskās palīdzības saņēmēju skaits;
49% - izstrādātie mācību vai metodiskie atbalsta materiāli, lai veicinātu izglītojamo ar speciālajām vajadzībām integrēšanu izglītības apguves;
19% - mācību gada laikā nodrošinātās individuālās konsultācijas;
39% - pedagogu profesionālās kompetences pilnveide;
13% - pasākumi izglītojamo ar speciālām vajadzībām bērnu vecākiem, citām ieinteresētajām pusēm.
RPAC turpināt augstvērtīgi darboties Latgales plānošanas reģiona kvalitatīvas iekļaujošās izglītības pilnveidošanai.
Izvērtējot RPAC izaugsmes dinamiku pēdējo 2 gadu laikā, izglītības iestāde ir būtiski palielinājusi savu kapacitāti tādos speciālās izglītības attīstības centra kvalitatīvas funkcionēšanas aspektos kā:
• pirmkārt, materiālās bāzes nodrošinājums, par ko liecina tehnoloģiju pieejamība kvalitatīva un augstvērtīga mācību un audzināšanas darba nodrošināšanai,
• otrkārt, pedagogu kvalifikācijas celšana - dažādu speciālistu kvalifikācijas iegūšana – Dabas vides estētikas speciālists, Pārtikas produktu pārstrādes tehnologs, multimodālās agrīnās intervences programmas STOP 4-7 speciālisti, inovatīvās metodes Barboleta trenere,
• treškārt, starptautiska darbība, gan projektos, kuros tiek izstrādāti mācību līdzekļi, gan iegūta pieredzes apmaiņa ne tikai sadarbojoties ar speciālas izglītības profesionāļiem Eiropā, bet arī Kanādā un Ukrainā.
• ceturtkārt, analizējot Rēzeknes pamatskolas - attīstības centra kvalitatīvo un kvantitatīvo darbības aspektu izpildi pēdējo divu gadu laikā, ir skaidrs, ka, salīdzinot ar citiem attīstības centriem Latvijā, RPAC ir plašs atbalsta mehānisms, kas no 11 speciālās izglītības centriem valstī aptver:
21% - izglītojamo skaits, kuriem tika nodrošināta agrīnā diagnostika;
38% - individualizētas metodiskās un pedagoģiskās palīdzības saņēmēju skaits;
49% - izstrādātie mācību vai metodiskie atbalsta materiāli, lai veicinātu izglītojamo ar speciālajām vajadzībām integrēšanu izglītības apguves;
19% - mācību gada laikā nodrošinātās individuālās konsultācijas;
39% - pedagogu profesionālās kompetences pilnveide;
13% - pasākumi izglītojamo ar speciālām vajadzībām bērnu vecākiem, citām ieinteresētajām pusēm.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ventspils Izglītības pārvalde atbalsta viedokli par speciālās izglītības iestāžu tīkla optimizāciju un iespēju veidot iekļaujošu izglītības un vides konceptu savas pašvaldības ietvaros, konkrēti – Ventspils valstspilsētas vispārizglītojošajās izglītības iestādēs, tādejādi atbalstot katra bērna un viņa ģimenes tiesības iegūt izglītību pēc iespējas tuvāk dzīves vietai un atbilstoši katra bērna ar speciālajām vajadzībām kvalitatīvas izglītības nodrošināšanu. Optimizējot speciālās izglītības iestāžu tīklu, būtu nepieciešams novirzīt struktūrfondu finansējumu vispārējās izglītības iestādēm, kas nav speciālās skolas, bet realizē integratīvās izglītības programmas. Valsts finansējuma atbalsts būtu nepieciešams mācību vides pielāgošanai, atbalsta personāla profesionālai pilnveidei, mācību līdzekļu iegādei.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Būtu nepieciešams novirzīt Eiropas struktūrfonda finansējumu arī vispārizglītojošo skolu, kuras īsteno iekļaujošas un integratīvas izglītības programmas, infrastruktūras pilnveidošanai, vides pielāgošanai, atbalstošu mācību palīglīdzekļu un mācību materiālu iegādei, kā arī atbalsta sistēmas speciālistu nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-