Iebildumi / Priekšlikumi
4.9.1. agrīnā brīdināšana un situācijas monitorings;
4.9.2. mobilitātes un pretmobilitātes pasākumi;
4.9.3. svarīgās infrastruktūras pastiprināta aizsardzība;
4.9.4. iedzīvotāju informēšana;
4.9.5. pašvaldību mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu (sabiedriskās kārtības nodrošināšanai) aktivizēšana;
4.9.6. degvielas rezervju iesaistīšana;
4.9.7. pārtikas rezervju iesaistīšana;
4.9.8. dzeramā ūdens rezervju iesaistīšana;
4.9.9. patvērumam piemēroto būvju izmantošana;
4.9.10. mobilo energoapgādes avotu iesaistīšana;
4.9.11. ārstniecības personāla iesaistīšana;
4.9.12. pašvaldības teritorijā esošo personu, materiālo vērtību u.c. evakuācija;
4.9.13. evakuēto personu uzņemšana pašvaldības teritorijā;
4.9.14. pašvaldības institūciju kritisko funkciju noteikšana.
3.1 pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 7. novembra
noteikumiem Nr. 658
Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna pasākumu izņēmuma stāvokļa un kara laikam plānošanas vadlīnijas
1. Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna pasākumu izņēmuma stāvokļa un kara laikam mērķis ir nodrošināt iedzīvotāju pamatvajadzības pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī atbalstīt valsts aizsardzības sistēmu.
2. Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības pasākumus izņēmuma stāvokļa un kara laikā iniciē un koordinē attiecīgā sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, pamatojoties uz sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā iekļautajiem pasākumiem izņēmuma stāvokļa un kara laikam.
3. Plānošanas procesā tiek izvērtēta un pasākumu nodrošināšanai sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā tiek iekļauta šāda informācija:
Nr. p.k. |
Pasākuma nosaukums | Plānošanas procesā izvērtējamā un pasākuma nodrošināšanai sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā iekļaujamā informācija |
1. | Agrīnā brīdināšana un situācijas monitorings |
1.1.Pamata un alternatīvo sakaru kanālu un aktualizētās kontaktinformācijas apkopošana un uzturēšana starp sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju (turpmāk – CAK), attiecīgās pašvaldības policijas dežūrdaļu un par teritoriju atbildīgo Zemessardzes vienības operatīvo dežurantu. 1.2.Miera laikā izstrādāts un pārbaudīts mehānisms par Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) pieeju pašvaldības datu bāzēm, kas nepieciešamas valsts apdraudējuma pārvarēšanai, kā arī piekļuves nodrošināšana pašvaldības padotībā esošo iestāžu videonovērošanas sistēmām (tiešsaistes režīmā) un tajās uzglabātajiem datiem valsts apdraudējuma gadījumā un plānoto militāro mācību laikā. 1.3.Sadarbības teritorijas CAK un pašvaldību policiju dežūrdaļu pamata un alternatīvo sakaru kanālu un aktualizētas kontaktinformācijas uzturēšana ar Civilās aizsardzības operacionālo vadības centru. |
2. | Mobilitātes un pretmobilitātes pasākumi |
2.1.Miera laikā nodrošināta NBS kā primārā civilmilitārās sadarbības partnera pieeja pašvaldības un tās padotībā esošo iestāžu rīcībā esošajām datorizēto ģeotelpiskās informācijas (ĢIS datu) sistēmām un būvniecības informācijai par pašvaldības īpašumā esošajiem ceļiem, tiltiem, caurtekām un citiem NBS operatīvās plānošanas interesēs esošajiem infrastruktūras objektiem, lai sekmētu pašvaldības rīcībā esošās infrastruktūras izmantošanu NBS mobilitātes un pretmobilitātes spēju plānošanai. 2.2.Pašvaldības un tās sadarbības partneru valdījumā esošās pretmobilitātes materiālu (piemēram, dzelzsbetons, koki, grants) smagās tehnikas, un tās apkalpojošā (pašvaldībā strādājošā) personāla apzināšana un nodrošināšana NBS vajadzībām pretmobilitātes pasākumu veikšanai valsts apdraudējuma gadījumā, kā arī šī personāla apmācība pretmobilitātes pasākumu veikšanai un NBS pretmobilitātes materiāltehnisko līdzekļu izvietošana uz pašvaldību īpašuma miera laikā. 2.3.Miera laikā nodrošināta NBS pieeja pašvaldības rīcībā esošajai informācijai un datubāzēm par pašvaldības sakaru, elektrības, komunālo infrastruktūru noteiktās vietās, smago tehniku, kuras patstāvīgā atrašanās vieta ir pašvaldības teritorijā (reģistrētas filiāles, atrodas stāvlaukumi) un pretmobilitātei derīgo materiālu ražotājiem, lai sekmētu pretmobilitātes plānošanu miera laikā. 2.4.Informācijas apmaiņas mehānisma izveidošana NBS priekšlikumu iesniegšanai par nepieciešamajiem mobilitātes un pretmobilitātes pasākumiem attiecībā uz pašvaldības plānotajiem autoceļu būvprojektiem (un autoceļu kompleksā ietilpstošajām mākslīgajām būvēm - tiltiem un caurtekām) un meliorācijas sistēmām. 2.5.Miera laikā atrunāti pašvaldības pienākumi un rīcība iespējamā pretmobilitātes (šķēršļu) plāna realizācijas atbalstam. |
3. | Svarīgās infrastruktūras pastiprināta aizsardzība | 3.1.Miera laikā definēts un pēc nozīmības prioritizēts pašvaldības teritorijā esošās infrastruktūras saraksts, kam valsts apdraudējumu laikā jānodrošina vai jāpastiprina esošā apsardze. |
4. | Iedzīvotāju informēšana |
4.1.Valsts apdraudējuma gadījumā izmantojamie alternatīvie apziņošanas veidi: radioamatieru stacijas, drukāti paziņojumi daudzdzīvokļu māju kāpņutelpās un publiskās vietās, paziņojumu (skrejlapu vai sociālo tīkla vietņu ziņu) izplatīšana caur pašvaldības teritorijā esošajām NVO un jauniešu organizācijām, namu pārvaldnieku iesaistīšana iedzīvotāju informēšanā, informācijas izlikšana pašvaldību sabiedriskajos transportlīdzekļos, apkaimju biedrības (grupu vecāko) iesaistīšana informācijas iedzīvotājiem izplatīšanā, kā arī citi konkrētajā brīdī pieejamie alternatīvie apziņošanas veidi. 4.2.Mehānisma noteikšana, kādā CAK komunikācijas vēstījumi tiek koordinēti ar NBS. Savukārt, lai veicinātu CAK darbības un iedzīvotāju informēšanas efektivitāti, CAK sastāvā nepieciešams paredzēt vadošās pašvaldības amatpersonas vai darbiniekus, kuras ir atbildīgas par komunikācijas jomu (sabiedriskās attiecības, stratēģiskā komunikācija). |
5. | Pašvaldību mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu (sabiedriskās kārtības nodrošināšanai) aktivizēšana | 5.1.Informācija par pašvaldības teritorijā reģistrētiem mednieku kolektīviem, apsardzes firmām, pašvaldības teritorijā reģistrētām šautuvēm un ieroču veikaliem, pašvaldības teritorijā dzīvojošām personām, kam ir izsniegta ieroču glabāšanas vai nēsāšanas atļauja, un ieroča glabāšanas vieta ir attiecīgās pašvaldības teritorijā. |
6. | Degvielas rezervju iesaistīšana |
6.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām zemnieku saimniecībām un citiem komersantiem, kam Valsts ieņēmumu dienests izsniedzis atļauju par akcīzes degvielas turēšanu. 6.2.Degvielas rezervju iesaistīšanas kārtība. |
7. | Pārtikas rezervju iesaistīšana |
7.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām zemnieku saimniecībām, kas nodarbojas ar industriālo graudkopību, lopkopību, dārzeņu audzēšanu (piemēram, kaltes, dārzeņu pagrabi), kā arī pārtikas ražošanas un vairumtirdzniecības uzņēmumiem, kuriem ir gatavās produkcijas uzglabāšanas noliktavas. 7.2.Pārtikas rezervju iesaistīšanas kārtība. |
8. | Dzeramā ūdens rezervju iesaistīšana |
8.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām ūdens rezervēm un tehniskā ūdens ieguves vietām (t.sk. artēziskiem urbumiem) un tā pārvadāšanas līdzekļiem. 8.2.Dzeramā ūdens rezervju iesaistīšanas kārtība. |
9. | Patvērumam piemēroto būvju izmantošana |
9.1.NBS ieteiktie kritēriji esošo būvju atbilstībai patvērumam kara gadījumā. 9.3.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām būvēm, kas piemērotas patvērumam kara gadījumā. 9.4.Patvērumam piemēroto būvju izmantošanas kārtība. |
10. | Mobilo energoapgādes avotu iesaistīšana |
10.1.Informācija par pašvaldības teritorijā pastāvīgi esošajiem elektroģeneratoriem, to pielietošanas nosacījumiem un sagatavotām nepieciešamajām pieslēgumu vietām, kā arī mobilajiem apkures risinājumiem, to izejvielām, kā arī to apkalpojošo personālu. 10.2.Mobilo energoapgādes avotu iesaistīšanas kārtība. |
11. | Ārstniecības personāla iesaistīšana |
11.1.Informācija par ārstniecības, farmācijas un veterinārārstu (feldšeru) personām, kuru pastāvīgā dzīvesvieta vai prakses vieta deklarēta pašvaldības teritorijā. 11.2.Informācija par ārstniecības privātprakšu, farmācijas objektu (aptieku un noliktavu) un veterinārārstu (feldšeru) veikaliem un poliklīnikām, kuru pastāvīgā atrašanās vieta deklarēta pašvaldības teritorijā. |
12. | Pašvaldības teritorijā esošo personu, materiālo vērtību u.c. evakuācija |
12.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošām personām, kam būtu nepieciešams atbalsts evakuācijā. 12.2.Informācija par materiālajām vērtībām, ražošanas līdzekļiem, gatavo produkciju u.c., ko būtu nepieciešams evakuēt. 12.3.Evakuācijas kārtība. |
13. | Evakuēto personu uzņemšana pašvaldības teritorijā | 13.1.Pasākumi un resursi cilvēku skaita, kas pielīdzināms 2 procentiem no pašvaldības dzīvojošo, uzņemšanai pašvaldības teritorijā (pamatvajadzību nodrošināšana). |
14. | Pašvaldības institūciju kritisko funkciju noteikšana | 14.1.Pašvaldības iestāžu un dienestu prioritāro uzdevumu pārskatīšana, prioritāro funkciju noteikšana atbilstoši nepieciešamībai spēt izpildīt kritiskās funkcijas izņēmuma stāvokļa un kara laika situācijā. |
Norādām, ka minētie normatīvie akti nenoteic, ka pašvaldībai ir jāsagatavo pašvaldības civilā aizsardzības plāna sadaļa par rīcību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 9.panta sestā daļa noteic, ka ministrijai un valsts institūcijai šajā likumā noteiktās kompetences ietvaros ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām, juridiskajām un fiziskajām personām civilajai aizsardzībai un katastrofas pārvaldīšanai nepieciešamo informāciju. Savukārt atbilstoši minētā panta septītajai daļai ministrijai un valsts institūcijai ir tiesības rakstveidā slēgt pakalpojumu un sadarbības līgumus vai vienošanās civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas jomā ar citām valsts vai pašvaldību institūcijām, juridiskajām un fiziskajām personām.
Saskaņā ar minētā likuma 11.panta pirmās daļas 4.punktu pašvaldības domes uzdevums ir pēc katastrofas pārvaldīšanas subjekta pieprasījuma sniegt informāciju par pašvaldības domes un pašvaldības institūciju rīcībā esošajiem resursiem, kas izmantojami katastrofas pārvaldīšanai.
Līdz ar to būtu vērtējams, vai šajā gadījumā nebūtu slēdzams sadarbības līgums, kas nodrošinātu efektīvāku sadarbību.