Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-1017
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 1.1.apakšpunkts paredz, ka Ministru kabineta 2017.gada 7.novembra noteikumu Nr.658 ”Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju” tiek papildināti ar 4.9.apakšpunktu ”4.9. pasākumi izņēmuma stāvokļa vai kara laikā”. Lai tiesību normas lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem, lūdzam minēto tiesību normu papildināt ar pakārtotiem apakšpunktiem, kuros precīzi noteikts, kādi pasākumi jāiekļauj sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā.
 
Piedāvātā redakcija
4.9. pasākumi izņēmuma stāvokļa vai kara laikā:
4.9.1. agrīnā brīdināšana un situācijas monitorings;
4.9.2. mobilitātes un pretmobilitātes pasākumi;
4.9.3. svarīgās infrastruktūras pastiprināta aizsardzība;
4.9.4. iedzīvotāju informēšana;
4.9.5. pašvaldību mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu (sabiedriskās kārtības nodrošināšanai) aktivizēšana;
4.9.6. degvielas rezervju iesaistīšana;
4.9.7. pārtikas rezervju iesaistīšana;
4.9.8. dzeramā ūdens rezervju iesaistīšana;
4.9.9. patvērumam piemēroto būvju izmantošana;
4.9.10. mobilo energoapgādes avotu iesaistīšana;
4.9.11. ārstniecības personāla iesaistīšana;
4.9.12. pašvaldības teritorijā esošo personu, materiālo vērtību u.c. evakuācija;
4.9.13. evakuēto personu uzņemšana pašvaldības teritorijā;
4.9.14. pašvaldības institūciju kritisko funkciju noteikšana.
 
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta pielikums paredz sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļā darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikā iekļaut informāciju par patvertnēm. Vēršam uzmanību uz to, ka normatīvais regulējums nenosaka, kas ir patvertne. Ņemot vērā minēto, ierosinām projektā lietot terminu ”patvērumam piemērota būve”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta pielikums paredz, ka sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļas darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikā sagatavošanas ietvaros jābūt pieejamai aktuālajai informācijai par pensionētajām Iekšlietu ministrijas sistēmas un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm. Vēršam uzmanību uz to, ka attiecīgā  informācija  ir valsts pārvaldes iestāžu rīcībā, nevis konkrētās pašvaldības rīcībā, līdz ar to nav saprotams, kā pašvaldība minēto informāciju iegūs. Norādām arī uz to, ka nav skaidrs, kāds ir personas datu apstrādes mērķis un, vai iegūstama informācija par visām Iekšlietu ministrijas sistēmas un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras atrodas izdienas pensijā, neatkarīgi no to vecuma un amata pienākumiem, ko tā veica attiecīgajā iestādē. Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta pielikumā svītrot attiecīgo normu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām projektu papildināt ar jaunu punktu attiecībā uz sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļas darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikā testēšana un spēju pilnveidi, vienlaikus svītrojot attiecīgo informāciju projekta pielikumā.
 
Piedāvātā redakcija
5.3 Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija sadarbībā ar attiecīgo Nacionālo bruņoto spēku norīkoto amatpersonu ne retāk kā reizi gadā veic sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļas (vai tās atsevišķu elementu) sadarbības teritorijas civilās aizsardzības darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikam praktisko vai teorētisko izspēli.
 
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām projektu papildināt ar jaunu punktu attiecībā uz sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļas darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikā klasifikāciju. Projekta pielikumā paredzēts, ka sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļa darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikā tiek klasificēta kā informācija DIENESTA VAJADZĪBĀM. Ņemot vērā, ka pašvaldībām varētu rasties grūtības nodrošināt minēto, ierosinām sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļai darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikā noteikt statusu IEROBEŽOTA PIEEJAMĪBA, turklāt paredzot to iesniegt Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienībai, ņemot vērā, ka Nacionālo bruņoto spēku norīkotā amatpersona sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijā var mainīties. Vienlaikus ierosinām svītrot projekta pielikumā informāciju par sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļas darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikā klasifikāciju un sadaļas nosūtīšanu Nacionāliem bruņotajiem spēkiem, izmantojot Satversme aizsardzības biroja atzītas šifrēšanas metodes.
Piedāvātā redakcija
5.2 Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļai sadarbības teritorijas civilās aizsardzības darbībai izņēmuma stāvokļa un kara laikam pēc tās izstrādes (informācijas aizpildes) un apstiprināšanas tiek piešķirts statuss IEROBEŽOTA PIEEJAMĪBA un tās kopija tiek nosūtīta attiecīgajai Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienībai.
 
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām projekta pielikumu izteikt jaunā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija

3.1 pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 7. novembra
noteikumiem Nr. 658

 

Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna pasākumu izņēmuma stāvokļa un kara laikam plānošanas vadlīnijas

 

1. Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna pasākumu izņēmuma stāvokļa un kara laikam mērķis ir nodrošināt iedzīvotāju pamatvajadzības pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī atbalstīt valsts aizsardzības sistēmu.      


2. Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības pasākumus izņēmuma stāvokļa un kara laikā iniciē un koordinē attiecīgā sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, pamatojoties uz sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā iekļautajiem pasākumiem izņēmuma stāvokļa un kara laikam.

 

3. Plānošanas procesā tiek izvērtēta un pasākumu nodrošināšanai sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā tiek iekļauta šāda informācija:

 

Nr.

p.k.

Pasākuma nosaukums Plānošanas procesā izvērtējamā un pasākuma nodrošināšanai sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā iekļaujamā informācija
1. Agrīnā brīdināšana un situācijas monitorings

1.1.Pamata un alternatīvo sakaru kanālu un aktualizētās kontaktinformācijas apkopošana un uzturēšana starp sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju (turpmāk – CAK), attiecīgās pašvaldības policijas dežūrdaļu un par teritoriju atbildīgo Zemessardzes vienības operatīvo dežurantu.

1.2.Miera laikā izstrādāts un pārbaudīts mehānisms par Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) pieeju pašvaldības datu bāzēm, kas nepieciešamas valsts apdraudējuma pārvarēšanai, kā arī piekļuves nodrošināšana pašvaldības padotībā esošo iestāžu videonovērošanas sistēmām (tiešsaistes režīmā) un tajās uzglabātajiem datiem valsts apdraudējuma gadījumā un plānoto militāro mācību laikā.      

1.3.Sadarbības teritorijas CAK un pašvaldību policiju dežūrdaļu pamata un alternatīvo sakaru kanālu un aktualizētas kontaktinformācijas uzturēšana ar Civilās aizsardzības operacionālo vadības centru.   

2. Mobilitātes un pretmobilitātes pasākumi

2.1.Miera laikā nodrošināta NBS kā primārā civilmilitārās sadarbības partnera pieeja pašvaldības un tās padotībā esošo iestāžu rīcībā esošajām datorizēto ģeotelpiskās informācijas (ĢIS datu) sistēmām un būvniecības informācijai par pašvaldības īpašumā esošajiem ceļiem, tiltiem, caurtekām un citiem NBS operatīvās plānošanas interesēs esošajiem infrastruktūras objektiem, lai sekmētu pašvaldības rīcībā esošās infrastruktūras izmantošanu NBS mobilitātes un pretmobilitātes spēju plānošanai.

2.2.Pašvaldības un tās sadarbības partneru valdījumā esošās pretmobilitātes materiālu (piemēram, dzelzsbetons, koki, grants) smagās tehnikas, un tās apkalpojošā (pašvaldībā strādājošā) personāla apzināšana un nodrošināšana NBS vajadzībām pretmobilitātes pasākumu veikšanai valsts apdraudējuma gadījumā, kā arī šī personāla apmācība pretmobilitātes pasākumu veikšanai un NBS pretmobilitātes materiāltehnisko līdzekļu izvietošana uz pašvaldību īpašuma miera laikā.

2.3.Miera laikā nodrošināta NBS pieeja pašvaldības rīcībā esošajai informācijai un datubāzēm par pašvaldības sakaru, elektrības, komunālo infrastruktūru noteiktās vietās, smago tehniku, kuras patstāvīgā atrašanās vieta ir pašvaldības teritorijā (reģistrētas filiāles, atrodas stāvlaukumi) un pretmobilitātei derīgo materiālu ražotājiem, lai sekmētu pretmobilitātes plānošanu miera laikā.

2.4.Informācijas apmaiņas mehānisma izveidošana NBS priekšlikumu iesniegšanai par nepieciešamajiem mobilitātes un pretmobilitātes pasākumiem attiecībā uz pašvaldības plānotajiem autoceļu būvprojektiem (un autoceļu kompleksā ietilpstošajām mākslīgajām būvēm - tiltiem un caurtekām) un meliorācijas sistēmām.

2.5.Miera laikā atrunāti pašvaldības pienākumi un rīcība iespējamā pretmobilitātes (šķēršļu) plāna realizācijas atbalstam. 

3. Svarīgās infrastruktūras pastiprināta aizsardzība 3.1.Miera laikā definēts un pēc nozīmības prioritizēts pašvaldības teritorijā esošās infrastruktūras saraksts, kam valsts apdraudējumu laikā jānodrošina vai jāpastiprina esošā apsardze.
4. Iedzīvotāju informēšana

4.1.Valsts apdraudējuma gadījumā izmantojamie alternatīvie apziņošanas veidi: radioamatieru stacijas, drukāti paziņojumi daudzdzīvokļu māju kāpņutelpās un publiskās vietās, paziņojumu (skrejlapu vai sociālo tīkla vietņu ziņu) izplatīšana caur pašvaldības teritorijā esošajām NVO un jauniešu organizācijām, namu pārvaldnieku iesaistīšana iedzīvotāju informēšanā, informācijas izlikšana pašvaldību sabiedriskajos transportlīdzekļos, apkaimju biedrības (grupu vecāko) iesaistīšana informācijas iedzīvotājiem izplatīšanā, kā arī citi konkrētajā brīdī pieejamie alternatīvie apziņošanas veidi.

4.2.Mehānisma noteikšana, kādā CAK komunikācijas vēstījumi tiek koordinēti ar NBS. Savukārt, lai veicinātu CAK darbības un iedzīvotāju informēšanas efektivitāti, CAK sastāvā nepieciešams paredzēt vadošās pašvaldības amatpersonas vai darbiniekus, kuras ir atbildīgas par komunikācijas jomu (sabiedriskās attiecības, stratēģiskā komunikācija).

5. Pašvaldību mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu (sabiedriskās kārtības nodrošināšanai) aktivizēšana 5.1.Informācija par pašvaldības teritorijā reģistrētiem mednieku kolektīviem, apsardzes firmām, pašvaldības teritorijā reģistrētām šautuvēm un ieroču veikaliem, pašvaldības teritorijā dzīvojošām personām, kam ir izsniegta ieroču glabāšanas vai nēsāšanas atļauja, un ieroča glabāšanas vieta ir attiecīgās pašvaldības teritorijā.
6. Degvielas rezervju iesaistīšana

6.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām zemnieku saimniecībām un citiem komersantiem, kam Valsts ieņēmumu dienests izsniedzis atļauju par akcīzes degvielas turēšanu.

6.2.Degvielas rezervju iesaistīšanas kārtība.

7. Pārtikas rezervju iesaistīšana

7.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām zemnieku saimniecībām, kas nodarbojas ar industriālo graudkopību, lopkopību, dārzeņu audzēšanu (piemēram, kaltes, dārzeņu pagrabi), kā arī pārtikas ražošanas un vairumtirdzniecības uzņēmumiem, kuriem ir gatavās produkcijas uzglabāšanas noliktavas.

7.2.Pārtikas rezervju iesaistīšanas kārtība.

8. Dzeramā ūdens rezervju iesaistīšana

8.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām ūdens rezervēm un tehniskā ūdens ieguves vietām (t.sk. artēziskiem urbumiem) un tā pārvadāšanas līdzekļiem.

8.2.Dzeramā ūdens rezervju iesaistīšanas kārtība.  

9. Patvērumam piemēroto būvju izmantošana

9.1.NBS ieteiktie kritēriji esošo būvju atbilstībai patvērumam kara gadījumā.      

9.3.Informācija par pašvaldības teritorijā esošajām būvēm, kas piemērotas patvērumam kara gadījumā.

9.4.Patvērumam piemēroto būvju izmantošanas kārtība.

10. Mobilo energoapgādes avotu iesaistīšana

10.1.Informācija par pašvaldības teritorijā pastāvīgi esošajiem elektroģeneratoriem, to pielietošanas nosacījumiem un sagatavotām nepieciešamajām pieslēgumu vietām, kā arī mobilajiem apkures risinājumiem, to izejvielām, kā arī to apkalpojošo personālu.

10.2.Mobilo energoapgādes avotu iesaistīšanas kārtība.

11. Ārstniecības personāla iesaistīšana

11.1.Informācija par ārstniecības, farmācijas un veterinārārstu (feldšeru) personām, kuru pastāvīgā dzīvesvieta vai prakses vieta deklarēta pašvaldības teritorijā.

11.2.Informācija par ārstniecības privātprakšu, farmācijas objektu (aptieku un noliktavu) un veterinārārstu (feldšeru) veikaliem un poliklīnikām, kuru pastāvīgā atrašanās vieta deklarēta pašvaldības teritorijā.

12. Pašvaldības teritorijā esošo personu, materiālo vērtību u.c. evakuācija 12.1.Informācija par pašvaldības teritorijā esošām personām, kam būtu nepieciešams atbalsts evakuācijā.

12.2.Informācija par materiālajām vērtībām, ražošanas līdzekļiem, gatavo produkciju u.c., ko būtu nepieciešams evakuēt.

12.3.Evakuācijas kārtība.

13. Evakuēto personu uzņemšana pašvaldības teritorijā 13.1.Pasākumi un resursi cilvēku skaita, kas pielīdzināms 2 procentiem no pašvaldības dzīvojošo, uzņemšanai pašvaldības teritorijā (pamatvajadzību nodrošināšana).
14. Pašvaldības institūciju kritisko funkciju noteikšana 14.1.Pašvaldības iestāžu un dienestu prioritāro uzdevumu pārskatīšana, prioritāro funkciju noteikšana atbilstoši nepieciešamībai spēt izpildīt kritiskās funkcijas izņēmuma stāvokļa un kara laika situācijā.

       

         

7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt termina ”pieeja aktuālai informācijai” lietošanu projekta pielikumā, ņemot vērā, ka projekta pielikuma VI nodaļā paredzētā informācija var mainīties ik dienu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt projekta pielikuma VI nodaļā ietverto regulējumu, jo nav saprotams, kāpēc informācija ir iegūstama tikai par personām, kurām ir ieroča nēsāšanas atļaujas, bet nav attiecināma uz personām, kurām ir ieroča glabāšanas atļauja. Tāpat vēršam uzmanību, ka  persona ieroci var glabāt ne tikai deklarētājā dzīvesvietā vai deklarācijā norādītajā papildu adresē, bet arī sev piederošā nekustamajā īpašumā, kā arī kopīpašumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt projekta pielikuma VI nodaļā  ietverto regulējumu, ņemot vērā, ka attiecīgā informācija ir valsts pārvaldes iestāžu (nevis konkrētās pašvaldības) rīcībā. Vienlaikus vērtējams, vai minēto informāciju nebūtu lietderīgi iegūt tieši Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, tādējādi nodrošinot jau sākotnēji efektīvu attiecīgo pasākumu plānošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt projekta pielikumā lietoto terminu ”pastāvīgi strādājošas apsardzes firmas”. Norādām, ka apsardzes komersants nodrošina apsardzes pakalpojumus, slēdzot līgumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt projekta pielikumā lietoto terminu ”apkaimes biedrības (grupas vecākais)”, jo nav saprotams subjektu loks, uz ko tas ir attiecināms.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) (turpmāk – anotācija) I sadaļā ir norādīts: “Saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 23.5 pantu un 36. pantu, Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 3.panta trešo daļu un Valsts civilās aizsardzības plānu, pašvaldībām ir jāsagatavo civilā aizsardzības plāna sadaļa rīcībai kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā.”
Norādām, ka minētie normatīvie akti nenoteic, ka pašvaldībai ir jāsagatavo pašvaldības civilā aizsardzības plāna sadaļa par rīcību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 9.panta  sestā daļa noteic, ka ministrijai un valsts institūcijai šajā likumā noteiktās kompetences ietvaros ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām, juridiskajām un fiziskajām personām civilajai aizsardzībai un katastrofas pārvaldīšanai nepieciešamo informāciju. Savukārt atbilstoši  minētā panta septītajai daļai ministrijai un valsts institūcijai ir tiesības rakstveidā slēgt pakalpojumu un sadarbības līgumus vai vienošanās civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas jomā ar citām valsts vai pašvaldību institūcijām, juridiskajām un fiziskajām personām.
          Saskaņā ar minētā likuma 11.panta pirmās daļas 4.punktu pašvaldības domes uzdevums ir pēc katastrofas pārvaldīšanas subjekta pieprasījuma sniegt informāciju par pašvaldības domes un pašvaldības institūciju rīcībā esošajiem resursiem, kas izmantojami katastrofas pārvaldīšanai.
Līdz ar to būtu vērtējams,  vai šajā gadījumā nebūtu slēdzams sadarbības līgums, kas nodrošinātu efektīvāku sadarbību.
 
Piedāvātā redakcija
-