Atzinums

Projekta ID
21-TA-1201
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Projekta 4. pants (grozāmā likuma 44. panta 1.1 daļa) papildināts ar norādi "Latvijas ūdeņos (jūrā un atsevišķos gadījumos ostā)". Iepriekšējā projekta redakcijā bija paredzēts "Latvijas ūdeņos (jūrā un ostā)", savukārt projekta anotācijā esošajā projekta redakcijā ir saglabāts apzīmējums "Latvijas ūdeņos (jūrā un ostā)".

Norādām, ka no projekta nav saprotams, kas ir domāts ar šiem atsevišķajiem gadījumiem. Projekta anotācijā ir skaidrots, ka "Krasta apsardzes tiesības veikt kuģu kontroli, pārbaudi un aizturēšanu ostā ir paredzētas tikai iestājoties kādam no šādiem kritērijiem: [..]", tomēr nav saprotams, kur minētie kritēriji ir noteikti.  Turklāt šādi atsevišķie gadījumi, kad krasta apsardzei ir tiesības veikt kuģu kontroli, pārbaudi un aizturēšanu ostā, visticamāk, būtu jānosaka likumā. Ja šos atsevišķos gadījumus ir plānots noteikt Ministru kabineta noteikumos, vēršam uzmanību, ka Ministru kabinetam nav vadlīniju, kā šādus atsevišķus gadījumus noteikt.

Vienlaikus norādām, ka projekta anotācijas IV sadaļā jānorāda normatīvie akti, kuros saistībā ar projektu ir jāveic grozījumi. Ir jāidentificē un jāapraksta visi saistītie grozījumi citos normatīvajos aktos. Tāpat svarīgi ir nošķirt būtiskos saistītos grozījumus no nebūtiskajiem grozījumiem. Tieši tāpēc jābūt skaidrībai par plānoto grozījumu būtību, jo bez šīs informācijas nav iespējams nošķirt minētās grozījumu grupas. Būtiski ir tādi saistītie grozījumi, bez kuriem nevar pilnvērtīgi sasniegt projekta mērķi. Nebūtiskie grozījumi ir tādi, kas precizē un saskaņo plānotos grozījumus ar citiem saistītajiem normatīvajiem aktiem, tomēr tiesību sistēmas juridiski korekta funkcionēšana ir iespējama arī bez šādiem grozījumiem (Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā. Rīga: Valsts kanceleja, 2021, 39. lpp.).

Līdz ar to lūdzam izvērtēt minētos apsvērumus un precizēt projektu un anotāciju. Tāpat lūdzam precizēt projekta anotācijas IV sadaļu. Tajā norādītais, ka "nepieciešams veikt grozījumus arī MK noteikumos Nr. 363, lai noteiktos gadījumos Krasta apsardzei būtu tiesisks pamats veikt kuģu pārbaudi, kontroli un aizturēšanu ostā", neatklāj plānoto grozījumu būtību (saturu).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
No projekta skaidri redzams, ka projekts maina Krasta apsardzes uzdevumu apjomu. Līdz ar to aicinām precizēt projekta anotācijas VII sadaļas 2. punktu un norādīt, kā projekts ietekmēs Krasta apsardzes uzdevumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lai pilnveidotu administratīvās atbildības regulējumu, aicinām pārskatīt un precizēt Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma IX nodaļā ietverto papildsodu formulējumu. Administratīvās atbildības likumā ir noteikti divi papildsodu veidi – tiesību atņemšana un tiesību izmantošanas aizliegums. Līdz ar to piemērotājam katrā konkrētajā gadījumā jāsaprot, kuru papildsodu tas piemēro.
Piemēram, Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 67. panta devītā daļa noteic, ka par atpūtas kuģa vadīšanu, ja nav iegūtas attiecīgā kuģa vadīšanas tiesības, piemēro naudas sodu un  aizliegumu iegūt atpūtas kuģa vadīšanas tiesības uz diviem gadiem. Pieņemot, ka šajā gadījumā ir domāta tiesību atņemšana kā papildsods, vārdi " aizliegumu iegūt atpūtas kuģa vadīšanas tiesības uz diviem gadiem" būtu aizstājami ar vārdiem "atņem atpūtas kuģa vadīšanas tiesības uz diviem gadiem".
 
Piedāvātā redakcija
-