Atzinums

Projekta ID
24-TA-97
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekts "Par vienoto valsts interneta plūsmu apmaiņas punktu (GLV-IX)" (turpmāk – projekts) tiek izdots saskaņā ar Nacionālās kiberdrošības likuma 30. panta trešo daļu. Likumprojekts "Nacionālās kiberdrošības likums" (Nr. 553/Lp14) (turpmāk – likumprojekts) ir pieņemts Saeimā 1. lasījumā 2024. gada 18. aprīlī. Ņemot vērā to, ka Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2010.gada 12.  marta sanāksmes protokola Nr. 2 1. § "Par grozījumiem Ministru kabineta 2009. gada 7. aprīļa noteikumos Nr. 300 "Ministru kabineta kārtības rullis" (Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra noteikumi Nr. 170)" 8. punktā noteiktais paredz, ka likumprojektā paredzētus noteikumu projektus izskata Valsts sekretāru sanāksmē, kad likumprojekts pieņemts 2. lasījumā, savukārt Ministru kabinetā šādus noteikumu projektus izskata, kad likumprojekts pieņemts 3. lasījumā, lūdzam nodrošināt projekta turpmāku virzību pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā 2. lasījumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projektu ar spēkā stāšanās termiņu, ņemot vērā to, ka projekts nevar stāties spēkā pirms likumprojekta. Vienlaikus lūdzam precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" iekļauto informāciju, ņemot vērā to, ka projektā nav noslēguma sadaļas, kā arī nav paredzēts, ka projekta 4.1.-4.3. apakšpunktus piemēro ar brīdi, kad stājies spēkā likumprojekts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai projektā ir ietverts viss regulējums, kuru Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt saskaņā ar likumprojekta 30. panta otrajā un trešajā daļā noteikto, ņemot vērā to, ka projektā nav noteikta komisijas izveides kārtība, bet tikai tās sastāvs, kā arī projektā nav noteikti kritēriji valsts un pašvaldību institūciju un subjektu iekļaušanai pakalpojuma saņēmēju sarakstā. Lūdzam atbilstoši precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 30. panta otrās daļas otrais teikums pilnvaro Ministru kabinetu noteikt starpinstitūciju komisijas sastāvu, izveides un darbības kārtību. Projektā ietverts regulējums par minētās komisijas sastāvu un darbības kārtību, taču projekta izdošanas tiesiskajā pamatā nav paredzēts, ka projekts izdots saskaņā ar likumprojekta 30. panta otro daļu. Ņemot vērā to, ka ar projektu tiek izpildīts arī likumprojekta 30. panta otrās daļas otrajā teikumā Ministru kabinetam dotais pilnvarojums, lūdzam attiecīgi papildināt norādi uz projekta izdošanas tiesisko pamatu, kā arī papildināt projekta 1. punktu un anotācijas 1.1. un 1.2. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 1. punktu atbilstoši likumprojekta 30. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 5. panta pirmās daļas 9. punkts paredz, ka Nacionālā kiberdrošības centra uzdevums ir nodrošināt vienotā valsts interneta plūsmu apmaiņas punkta darbību, kā arī sadarbībā ar valsts drošības iestādēm koordinēt vienotā valsts interneta plūsmu apmaiņas punkta pakalpojumu saņemšanu. Ievērojot minēto, GLV-IX darbību nodrošina Nacionālais kiberdrošības centrs. Neskatoties uz to, ka likumprojekta 4. panta otrā daļa paredz, ka Nacionālā kiberdrošības centra funkcijas veic Aizsardzības ministrija, ir nepieciešams skaidri noteikt, ka šo konkrēto uzdevumu veic Nacionālais kiberdrošības centrs, kam ir sava noteikta kompetence. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 2., 7., 8., 12., 14. un 16. punktu un projekta 3.4. un 18.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 1. panta 28. punkts paredz, ka vienotais valsts interneta plūsmu apmaiņas punkts ir pastāvīgs fiziskās infrastruktūras un pakalpojumu kopums, kas tiek izveidots un uzturēts, lai nodrošinātu vienotu valsts interneta plūsmu apmaiņu. Vienlaikus likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir minēts, ka vienotais valsts interneta apmaiņas punkts ir GLV-IX, kā arī projekta 1. punktā ir veidots šāds saīsinājums. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 3.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 3.3. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka normatīvā akta projektā skaidro tikai tos terminus, kas tiek lietoti projekta tekstā. Vēršam uzmanību uz to, ka projekta tekstā ir minēta autonomā sistēma, taču termins "autonomā sistēma vai maršrutēšanas domēns" nav lietots.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta II nodaļā ietvertā regulējuma atbilstību likumprojekta 30. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ņemot vērā to, ka no pilnvarojuma izriet Ministru kabineta tiesības noteikt GLV-IX darbības un pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas kārtību, nevis pievienošanās GLV-IX kārtību. Vienlaikus lūdzam precizēt projekta II nodaļā ietverto regulējumu, izmantojot likumprojekta 30. panta trešajā daļā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 30. panta trešās daļas 2. un 3. punktā ir minētas valsts un pašvaldību institūcijas un subjekti. No minētā secināms, ka projekts būtu attiecināms uz valsts un pašvaldību institūcijām un subjektiem. Likumprojekta 3. panta pirmās daļas 1. punktā vārdu savienojumam "būtisko pakalpojumu sniedzēji, svarīgo pakalpojumu sniedzēji un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašnieki un tiesiskie valdītāji" ir veidots saīsinājums "subjekts". Savukārt likumprojekta 3. panta pirmās daļas 2. punktā vārdu savienojumam "tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestādēm, atvasinātajām publiskajām personām un citām valsts institūcijām, kā arī privāto tiesību juridiskajām personām, kas pilda valsts pārvaldes deleģētu uzdevumu" ir veidots saīsinājums "valsts un pašvaldību institūcijas". Ievērojot minēto, lūdzam:
1) precizēt projekta 4.1. apakšpunktu;
2) izvērtēt iespēju papildināt projekta 4. punktu ar atsauci uz privāto tiesību juridiskajām personām, kas pilda valsts pārvaldes uzdevumus, vai papildināt anotāciju ar pamatojumu tam, ka šīm personām nav obligāta pievienošanās GLV-IX;
3) papildināt anotāciju ar informāciju par projekta 4.2. apakšpunktā minēto valsts kapitālsabiedrību atbilstību valsts un pašvaldību institūcijai vai subjektam;
4) precizēt projekta 4.3. apakšpunktu, ja tajā ir domāti informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašnieki un tiesiskie valdītāji, vai papildināt anotāciju ar informāciju par kritiskās infrastruktūras īpašnieku un tiesisko valdītāju atbilstību valsts un pašvaldību institūcijai vai subjektam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 3. panta pirmās daļas 1. punktā saīsinājums "subjekts" ir attiecināts uz būtisko pakalpojumu sniedzējiem, svarīgo pakalpojumu sniedzējiem un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem. Vienlaikus minētais saīsinājums tiek lietots arī likumprojekta 30. panta trešajā daļā, kas ir projekta izdošanas tiesiskais pamats. Attiecīgi projektā ar vārdu "subjekts" būtu jāapzīmē likumprojektā minētie subjekti. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 5. punktu un citas projekta normas, nelietojot vārdu "subjekts", ja tas tiek attiecināts arī uz tādām institūcijām, kas likumprojekta izpratnē nav subjekti.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 30. panta trešā daļa kopsakarā ar likumprojekta 3. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā noteikto paredz, ka projekts attiecināms uz valsts un pašvaldību institūcijām un subjektiem likumprojekta izpratnē. Vienlaikus no likumprojekta 3. panta pirmās daļas 3. punkta secināms, ka likumprojekts attiecas arī uz privāto tiesību juridiskajām personām, proti, tādām, uz kurām likumprojekts neattiecas jau saskaņā ar likumprojekta 3. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā noteikto. Tādējādi secināms, ka likumprojekta 30. panta trešā daļa nav pilnvarojusi Ministru kabinetu projektu attiecināt uz jebkuru privāto tiesību juridisko personu. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka likumprojekta 30. panta otrās daļas pirmais teikums paredz, ka vienotā valsts interneta plūsmu apmaiņas punkta pakalpojumus ir tiesīgs saņemt subjekts, kura iekļaušanu vienotā valsts interneta plūsmu apmaiņas punkta pakalpojumu saņēmēju sarakstā ir atbalstījusi starpinstitūciju komisija. Attiecīgi projekta 6. punktā ietvertais regulējums attiecināms uz likumprojekta 3. panta pirmās daļas 1. punktā minētajiem subjektiem, kuriem saskaņā ar projekta 4. punktā noteikto GLV-IX izmantošana nav noteikta kā obligāta. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 6. punktu, vienlaicīgi precizējot projekta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 7. punkts paredz, ka persona iesniedz pieteikumu, rakstot uz Aizsardzības ministrijas oficiālo elektronisko adresi. Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa paredz, ka iesniegumu var iesniegt rakstveidā, tostarp, elektroniski. To, ka pieteikums iesniedzams tikai vienā konkrētā veidā, var noteikt citā likumā. Likumprojektā nav paredzēts, ka sarakste ar Aizsardzības ministriju (Nacionālās kiberdrošības centru) notiek tikai, izmantojot oficiālo elektronisko adresi. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 7. punkta ievaddaļu, jo attiecīgo regulējumu nevar paredzēt Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likumprojekta 30. panta otrās daļas pirmais teikums noteic, ka vienotā valsts interneta plūsmu apmaiņas punkta pakalpojumus ir tiesīgs saņemt subjekts, kura iekļaušanu vienotā valsts interneta plūsmu apmaiņas punkta pakalpojumu saņēmēju sarakstā ir atbalstījusi starpinstitūciju komisija. Likumprojekta 3. panta pirmās daļas 1. punkts paredz, ka likumprojekta izpratnē subjekti ir būtisko pakalpojumu sniedzēji, svarīgo pakalpojumu sniedzēji un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašnieki un tiesiskie valdītāji. Projekta 4. punktā ir minēti kritiskās infrastruktūras īpašnieki un tiesiskie valdītāji. No minētā izriet, ka projekta 4. punktā minēto subjektu (likumprojekta izpratnē) pieteikumu izvērtēšana ir jāveic komisijai. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 8. punkta ievaddaļu un attiecīgi precizēt projekta 12. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 8.1. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka likumprojektā ir minēts Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts, kas veic attiecīgās funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 9. punkts paredz, ka pakalpojuma sniedzējs informē pieteikuma iesniedzēju par komisijas lēmumu. Projekta 14. punkts paredz, ka Aizsardzības ministrija informē pakalpojuma sniedzēju par komisijas lēmumu. Projekta 16. punkts paredz, ka Aizsardzības ministrija par komisijas lēmumu informē GLV-IX dalībnieku. Savukārt projekta 11. punkts noteic, ka komisijas lēmumu var apstrīdēt Aizsardzības ministrijas valsts sekretāram. No likumprojekta 30. panta otrās daļas pirmā teikuma izriet, ka komisija lēmumus pieņem attiecībā uz subjektiem (likumprojekta izpratnē). Vēršam uzmanību uz to, ka no likumprojekta izriet, ka subjekts var būt arī valsts un pašvaldību iestādes. Jau likumprojekta saskaņošanas laikā Tieslietu ministrija norādīja, ka attiecībā uz valsts un pašvaldību iestādēm netiek pieņemts administratīvais akts. Ņemot vērā minēto, likumprojekts tika papildināts ar skaidru regulējumu, ka Nacionālā kiberdrošības centra un Satversmes aizsardzības biroja lēmumi attiecībā uz valsts un pašvaldību iestādēm nav administratīvie akti. Vienlaikus no projekta var secināt, ka komisija izdod administratīvo aktu. Tādējādi, ja komisijas lēmums ir administratīvais akts, tad saskaņā ar Administratīvā procesa likumā un Paziņošanas likumā izmantoto terminoloģiju tas ir paziņojams, nevis adresāts par to ir informējams, kā arī tas būtu jāpaziņo komisijai, nevis pakalpojuma sniedzējam vai Aizsardzības ministrijai. Ja par pieņemto lēmumu ir informējama kāda cita institūcija, tad arī tas būtu jādara pašai komisijai. Attiecībā uz valsts un pašvaldību iestādēm komisijas lēmums nevar būt administratīvais akts, jo saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 27. panta pirmajā daļā noteikto adresāts ir privātpersona, attiecībā uz kuru izdots administratīvais akts. Administratīvā procesa likuma 27. panta otrā daļa paredz, ka publisko tiesību subjekts var būt administratīvā akta adresāts, ja tas atrodas salīdzināmā situācijā ar privātpersonu. Tieslietu ministrija atgādina, ka jau likumprojekta saskaņošanas laikā tika secināts, ka kiberdrošības jomā nav konstatējams, ka valsts un pašvaldību iestādes atrodas salīdzināmā situācijā ar privātpersonu, tādējādi attiecībā uz tām nav izdodams administratīvais akts. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 9., 11., 14. un 16. punktā ietverto regulējumu un attiecīgi to precizēt, kā arī precizēt anotācijā ietverto informāciju.
Papildus lūdzam pamatot, kāpēc ir paredzēts, ka par komisijas lēmumu pieteikuma iesniedzēju un GLV-IX dalībnieku informē pakalpojuma sniedzējs un Aizsardzības ministrija, ja Aizsardzības ministrijas ieskatā komisijas lēmums tomēr nav administratīvais akts.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 10.3. apakšpunktā lietoto vārdu savienojumu "informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas", jo likumprojektā ir minēta kiberincidentu novēršanas institūcija, vai papildināt anotāciju ar informāciju par to, kas ir minētās institūcijas.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta III nodaļā ietvertā regulējuma atbilstību likumprojekta 30. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ņemot vērā to, ka no pilnvarojuma izriet Ministru kabineta tiesības noteikt GLV-IX darbības un pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas kārtību, nevis GLV-IX savienojuma pārtraukšanas kārtību. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projekta III nodaļu, izmantojot likumprojekta 30. panta trešajā daļā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta IV nodaļas nosaukumu atbilstoši Ministru kabinetam likumprojekta 30. panta trešajā daļā dotajam pilnvarojumam, ņemot vērā to, ka no likumprojekta 30. panta trešās daļas neizriet Ministru kabineta tiesības noteikt pakalpojuma sniedzēja un dalībnieku tiesības un pienākumus. No projekta IV nodaļas izriet, ka tajā ir noteikta pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 20. punktu, ņemot vērā to, ka attiecīgo regulējumu Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt ārējā normatīvajā aktā saskaņā ar likumprojekta 30. panta trešās daļas 3. punktā ietverto pilnvarojumu. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta rīkojums nav ārējais normatīvais akts.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta V nodaļā ietvertā regulējuma atbilstību likumprojekta 30. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ņemot vērā to, ka no pilnvarojuma izriet Ministru kabineta tiesības noteikt GLV-IX darbības un pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas kārtību, nevis GLV-IX uzraudzības kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 22. punktā ir paredzēts, ka likumprojektā noteiktajā kārtībā tiek veikta tiesiskā pienākuma piespiedu izpilde. Vēršam uzmanību uz to, ka projektā nav paredzēts, kāds tiesiskais pienākums tiek uzlikts, tādējādi nav konstatējams, kas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Vēršam uzmanību uz to, ka likumprojekts paredz, ka tiesiskais pienākums tiek uzlikts ar administratīvo aktu un tikai tā labprātīgas neizpildes gadījumā tas var tikt izpildīts piespiedu kārtā. No projekta 22. punkta varētu secināt, ka, ja GLV-IX dalībnieki nepilda projekta 19. punktā noteikto, tad piespiedu kārtā tiek nodrošināta projekta 19. punktā noteiktā pienākumu izpilde, taču likumprojekts paredz tiesiskā pienākuma, kas ir administratīvais akts, piespiedu izpildi. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 22. punktu un attiecīgi to precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 10. punkta ievaddaļu, ņemot vērā to, ka visticamāk ir plānots, ka valsts drošības iestādes, sagatavojot atzinumu, izvērtē projekta 10. punktā minētos kritērijus, nevis ņem tos vērā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 18.2.1. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka netiek lietots vārdu savienojums "juridiskais nosaukums".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta 22. punktā ietverto atsauci uz projekta 19. punktā minētajiem tehnoloģisko risinājumu datiem, ņemot vērā to, ka iespējams atsauce bijusi domāta uz projekta 21. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 2.1. apakšsadaļā ietverto informāciju par juridiskajām personām, ņemot vērā to, ka šajā sadaļā norāda informāciju par ietekmi uz privāto sektoru, nevis publisko sektoru. Informācija par ietekmi uz publisko sektoru norādāma anotācijas 7.1. apakšsadaļā. Vienlaikus norādām, ka ir sniedzams ietekmes apraksts, nevis tikai uzskaitāmas institūcijas, kuras projekts ietekmēs.
Piedāvātā redakcija
-