Projekta ID
22-TA-1450Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk - anotācija) apakšsadaļā 1.1. "Izstrādes pamatojums" precizēt informāciju, proti, ja tiesību akta izstrādes pamatojums ir Ministru prezidenta rezolūcija, lūdzam iekļaut informāciju par tās datumu un numuru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
14.3.1 dzimums;
Iebildums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Ievērojot, ka par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai ir atbildīgs pārzinis, pārzinim katrā konkrētā gadījumā būtu jāvērtē, vai pastāv tiesisks mērķis plānotajai personas datu apstrādei, vai šo mērķi var sasniegt ar iecerēto personas datu apstrādi un vai šo mērķi nav iespējams sasniegt, apstrādājot personas datus mazākā apjomā, citā veidā vai arī neapstrādājot tos vispār.
Ministru kabineta noteikumu projekta ietvaros paredzēts apstrādāt vairākas personas datu kategorijas - personas dzimums un dzimšanas datums. Netiek apšaubīts, ka projektā minētā informācija ir nepieciešama attiecīgu funkciju veikšanai, taču, lai būtu izprotams attiecīgās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, aicinām to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt attiecīgo personas datu kategoriju, izvērtējot, vai tiek apstrādāts samērīgs datu daudzums.
Ministru kabineta noteikumu projekta ietvaros paredzēts apstrādāt vairākas personas datu kategorijas - personas dzimums un dzimšanas datums. Netiek apšaubīts, ka projektā minētā informācija ir nepieciešama attiecīgu funkciju veikšanai, taču, lai būtu izprotams attiecīgās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, aicinām to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt attiecīgo personas datu kategoriju, izvērtējot, vai tiek apstrādāts samērīgs datu daudzums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
14.1 Sistēmā iekļauj šādu informāciju par personu, kurai jākārto profesionālās kvalifikācijas eksāmens, bet kura nav attiecīgās izglītības iestādes izglītojamais (turpmāk – profesionālās kvalifikācijas eksāmenu kārtotājs):
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta ietvaros paredzēts apstrādāt vairākas personas datu kategorijas par personu, kurai jākārto profesionālās kvalifikācijas eksāmens, bet kura nav attiecīgās izglītības iestādes izglītojamais. Netiek apšaubīts, ka projektā minētā informācija ir nepieciešama attiecīgu funkciju veikšanai, taču, lai būtu izprotams attiecīgās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, aicinām to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt attiecīgo personas datu kategoriju, izvērtējot, vai tiek apstrādāts samērīgs datu daudzums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
15.1 Sistēmā iekļauj šādus datus par akadēmisko personālu un Akadēmiskā personāla reģistrā iekļaujamajām personām:
Iebildums
Atbilstoši Datu regulas 39.apsvērumam fiziskām personām vajadzētu būt pārredzamam tam, ka viņu personas datus vāc, izmanto, aplūko vai citādi apstrādā, un tam, kādā apjomā personas dati tiek vai tiks apstrādāti. Pārredzamības principa pamatā ir prasība, ka visa informācija un saziņa, kas saistīta ar minēto personas datu apstrādi, ir viegli pieejama un viegli saprotama un ka ir jāizmanto skaidra un vienkārša valoda. Minētais princips jo īpaši attiecas uz informāciju datu subjektiem par pārziņa identitāti un apstrādes nolūkiem, kā arī papildu informāciju, lai nodrošinātu godprātīgu un pārredzamu apstrādi attiecībā uz attiecīgajām fiziskajām personām (..) konkrētajiem personas datu apstrādes nolūkiem vajadzētu būt nepārprotamiem, leģitīmiem un noteiktiem jau personas datu vākšanas laikā. Personas datiem vajadzētu būt adekvātiem, atbilstīgiem, un tiem būtu jāietver tikai tas, kas nepieciešams tiem nolūkiem, kādos tie tiek apstrādāti. (..) Personas dati būtu jāapstrādā tikai tad, ja apstrādes nolūku nav iespējams pienācīgi sasniegt citiem līdzekļiem.
Lai gan datu uzskaitījums, kas ir ievadāmi Akadēmiskā personāla reģistrā, tiek pārņemti no Augstskolu likuma, joprojām nepieciešams nodrošināt Datu regulas izvirzītās prasības attiecībā uz personas datu apstrādi, proti – nolūka noteikšana, datu subjektam viegli pieejamas informācijas nodrošināšana, datu minimizēšanas, pārskatatbildības un pārējo datu apstrādes principu piemērošana. Līdz ar to, lai būtu izprotams Akadēmiskā personāla reģistrā iekļaujamās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, aicinām to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt attiecīgo personas datu kategoriju, ievērojot datu minimizēšanas principu.
Lai gan datu uzskaitījums, kas ir ievadāmi Akadēmiskā personāla reģistrā, tiek pārņemti no Augstskolu likuma, joprojām nepieciešams nodrošināt Datu regulas izvirzītās prasības attiecībā uz personas datu apstrādi, proti – nolūka noteikšana, datu subjektam viegli pieejamas informācijas nodrošināšana, datu minimizēšanas, pārskatatbildības un pārējo datu apstrādes principu piemērošana. Līdz ar to, lai būtu izprotams Akadēmiskā personāla reģistrā iekļaujamās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, aicinām to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt attiecīgo personas datu kategoriju, ievērojot datu minimizēšanas principu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
21. Centrālā statistikas pārvalde (turpmāk – datu sniedzējs) apstrādā, sagatavo un iesniedz sistēmā absolventu monitoringa datus par nodarbinātību, tai skaitā par nodarbinātību saimnieciskās darbības nozarēs un profesijās, ienākumiem, dibinātajiem uzņēmumiem un ekonomisko aktivitāti, apstrādājot Valsts ieņēmumu dienesta datus par personu nodarbinātību un ienākumiem, Nodarbinātības valsts aģentūras datus par personu ekonomiskās aktivitātes statusu un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datus par personām izsniegtām uzturēšanās atļaujām, vecumu, dzimumu, deklarēto dzīvesvietu (turpmāk visi kopā – monitoringa dati).
Iebildums
Lai būtu izprotams monitoringa datu, tostarp personas datu( 21.- 22.1punkts) apstrādes tiesiskais pamats, aicinām to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt attiecīgo personas datu kategoriju, piemēram, deklarētās dzīvesvietas adresi nepieciešams apstrādāt, lai noteiktu vai pastāv kāda kopsakarība starp personas ekonomiskās aktivitātes statusu un noteiktu reģionu (kur personas ir deklarēta) u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
IV. Informācijas arhivēšana, anonimizēšana un dzēšana
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktu, pārzinim ir jānodrošina, ka personas dati tiek glabāti tik ilgi, cik tas ir nepieciešams nolūkiem, kādiem personas dati tiek apstrādāti. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu.
Vēršam uzmanību, ka datu glabāšanas ilgums nevar būt atkarīgs no tehniskiem apsvērumiem, proti, personas datu glabāšanas ilgumam jābūt cieši saistītam ar nolūkiem, kādos tos apstrādā – zūdot datu apstrādes nolūkam, personas dati ir dzēšami. Līdz ar to lūdzam precizēt anotāciju, norādot datu glabāšanas termiņa pamatojumu, kas būtu atbilstošs Datu regulas izvirzītajām prasībām.
Vēršam uzmanību, ka datu glabāšanas ilgums nevar būt atkarīgs no tehniskiem apsvērumiem, proti, personas datu glabāšanas ilgumam jābūt cieši saistītam ar nolūkiem, kādos tos apstrādā – zūdot datu apstrādes nolūkam, personas dati ir dzēšami. Līdz ar to lūdzam precizēt anotāciju, norādot datu glabāšanas termiņa pamatojumu, kas būtu atbilstošs Datu regulas izvirzītajām prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
66.2 Sistēmā esošo informāciju var izsniegt zinātniskajām institūcijām, žurnālistiem un trešajām pusēm, kas veic pētījumus atbilstoši līgumam, kas noslēgts ar Izglītības un zinātnes ministriju vai tās padotības iestādi, ja saņemts rakstveida pieprasījums, kurā norādīts mērķis, kādam tā tiks izmantota. Personu datus nodod, anonimizējot personas vārdu, uzvārdu un personas kodu, izņemot gadījumu, ja šajā punktā minētajos līgumos noteikts citādi. Datu apmaiņa var nodrošināt ar Centrālās statistikas pārvaldes starpniecību, ja ir noslēgts līgums ar Izglītības un zinātnes ministriju un Centrālo statistikas pārvaldi, kurā noteikta datu apstrādes kārtība.
Iebildums
Atbilstoši Datu regulas 89.panta 1.punktam uz apstrādi arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos saskaņā ar šo regulu attiecas atbilstošas garantijas datu subjekta tiesībām un brīvībām. Ar minētajām garantijām nodrošina, ka pastāv tehniski un organizatoriski pasākumi, jo īpaši, lai nodrošinātu datu minimizēšanas principa ievērošanu. Minētie pasākumi var ietvert pseidonimizēšanu, ar noteikumu, ka minētos nolūkus var sasniegt minētajā veidā. Ja minētos nolūkus var sasniegt, veicot turpmāku apstrādi, kas neļauj vai vairs neļauj identificēt datu subjektus, minētos nolūkus sasniedz minētajā veidā.
Sistēma satur dažādas personas datu kategorijas, piemēram, ne tikai vārds un uzvārds, bet arī dzimšanas datums, dzimšanas apliecības numurs, pases vai personas apliecības sērija, deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adrese, faktiskās dzīvesvietas adrese, vecāku deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adreses (personām līdz 18 gadu vecumam) u.tt. Vēršam uzmanību, ka pēc sistēmā esošo atsevišķu personas datu apstrādes, ir iespējams tieši vai netieši identificēt personu, līdz ar to no sistēmas izsniedzot personas datus tādiem nolūkiem kā arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos, būtu jānodrošina datu anonimizācija vai vismaz pseidonimizācija. Iepazīstoties ar projekta 37.punktu, kas paredz, ka attiecīgos gadījumos nododot sistēmā esošo informāciju, tiek anonimizēts tikai personas vārds, uzvārds un personas kods, joprojām tiek saskatīti riski, ka pēc pārējo neanonimizēto personas datu apstrādes, var tikt identificēts datu subjekts, (šāda datu apstrāde nebūtu atbilstoša datus izsniegšanas nolūkam), tāpat netiek saskatīts, kā tiek ievērots datu minimizēšanas princips. Līdz ar to aicinām projektu precizēt kopumā atbilstoši Datu regulas 89.pantam.
Sistēma satur dažādas personas datu kategorijas, piemēram, ne tikai vārds un uzvārds, bet arī dzimšanas datums, dzimšanas apliecības numurs, pases vai personas apliecības sērija, deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adrese, faktiskās dzīvesvietas adrese, vecāku deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adreses (personām līdz 18 gadu vecumam) u.tt. Vēršam uzmanību, ka pēc sistēmā esošo atsevišķu personas datu apstrādes, ir iespējams tieši vai netieši identificēt personu, līdz ar to no sistēmas izsniedzot personas datus tādiem nolūkiem kā arhivēšanas nolūkos sabiedrības interesēs, zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos, vai statistikas nolūkos, būtu jānodrošina datu anonimizācija vai vismaz pseidonimizācija. Iepazīstoties ar projekta 37.punktu, kas paredz, ka attiecīgos gadījumos nododot sistēmā esošo informāciju, tiek anonimizēts tikai personas vārds, uzvārds un personas kods, joprojām tiek saskatīti riski, ka pēc pārējo neanonimizēto personas datu apstrādes, var tikt identificēts datu subjekts, (šāda datu apstrāde nebūtu atbilstoša datus izsniegšanas nolūkam), tāpat netiek saskatīts, kā tiek ievērots datu minimizēšanas princips. Līdz ar to aicinām projektu precizēt kopumā atbilstoši Datu regulas 89.pantam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļu "Risinājuma apraksts", iekļaujot korektu atsauci uz MK noteikumu 276 apakšpunktu, proti, uz 11.1 16.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļu "Risinājuma apraksts", aizstājot atsaucu no Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr.2276) 12.2.9.1. apakšpunkta ar atsauci uz minēto noteikumu 12.2.9.1 apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
1.9. kārtību un apjomu, kādā aprēķina Augstskolu likuma 46.2 panta trešajā daļā un ceturtās daļas 2. un 3. punktā minētā uzdevuma veikšanai nepieciešamo finansējumu un finansē šā uzdevuma veikšanu;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"" (turpmāk - projekts) 6. punktu, aizstājot projektā paredzētajā Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) 1.9. apakšpunktā atsauci no Augstskolu likuma 46.2 panta uz Augstskolu likuma 46.2 pantu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
22. Datu sniedzējam katru gadu līdz 30. aprīlim no sistēmas nodod šādus datus par augstākās izglītības programmu absolventiem:
Priekšlikums
Lūdzam projekta 19. punktā noteikumu 22. punktu izteikt jaunā redakcijā bez svītrojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
