Projekta ID
23-TA-1052Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 1.5., 1.11. un 1.14. apakšpunktam noteikts spēkā stāšanās laiks. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.2. sadaļā norādīto informāciju, vienlaikus papildinot projekta anotāciju ar nepieciešamību minētajiem projekta apakšpunktiem noteikt citu spēkā stāšanās laiku.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmajai daļai, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Šā panta otrā daļa noteic, ka administratīvo aktu paziņo adresātam atbilstoši Paziņošanas likumam. Paskaidrojam, ka paziņošanas prezumpcija ir atkarīga no tā, kurā no Paziņošanas likumā noteiktajiem veidiem dokuments ir paziņots – piemēram, ja dokuments paziņots ar elektroniskā pasta starpniecību, tad atbilstoši Paziņošanas likuma 9. panta otrajai daļai tas uzskatāms par paziņotu otrajā darba dienā pēc tā nosūtīšanas. Tādējādi ārstniecības personas sertifikātā vai ārstniecības atbalsta personas sertifikātā (turpmāk – sertifikāts) norādītais datums norāda vienīgi uz datumu, kurā tas ir sagatavots.
Tieslietu ministrijas ieskatā Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumu Nr. 317 "Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 317) 6. punkta ievaddaļas redakcija ir precīzāka, jo tā paredz, ka informāciju par sertifikātu Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība un Latvijas Māsu asociācija atbilstoši kompetencei iesniedz Veselības inspekcijā papīra vai elektroniska dokumenta formā piecu darbdienu laikā pēc sertifikāta izsniegšanas. Turklāt arī Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 943 "Ārstniecības personu sertifikācijas kārtība" 45. punkts noteic, ka piešķirtā sertifikāta derīguma termiņš sākas ar brīdi, kad lēmums par tā piešķiršanu ir paziņots sertificējamai ārstniecības personai.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.3. apakšpunktu. Vienlaikus lūdzam svītrot projekta anotācijas 1.3. sadaļā ietverto informāciju par minētā apakšpunkta nepieciešamību.
Tieslietu ministrijas ieskatā Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumu Nr. 317 "Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 317) 6. punkta ievaddaļas redakcija ir precīzāka, jo tā paredz, ka informāciju par sertifikātu Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība un Latvijas Māsu asociācija atbilstoši kompetencei iesniedz Veselības inspekcijā papīra vai elektroniska dokumenta formā piecu darbdienu laikā pēc sertifikāta izsniegšanas. Turklāt arī Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 943 "Ārstniecības personu sertifikācijas kārtība" 45. punkts noteic, ka piešķirtā sertifikāta derīguma termiņš sākas ar brīdi, kad lēmums par tā piešķiršanu ir paziņots sertificējamai ārstniecības personai.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.3. apakšpunktu. Vienlaikus lūdzam svītrot projekta anotācijas 1.3. sadaļā ietverto informāciju par minētā apakšpunkta nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka projekta 1.12. apakšpunktā piedāvātais Noteikumu Nr. 317 30. punkts jau paredz, ka šo noteikumu 20.1 punktā minētajam iesniegumam pievieno šo noteikumu 30. punktā minētos dokumentus. Informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.6. apakšpunktā piedāvātajā Noteikumu Nr. 317 20.1 punktā vārdus "un šo noteikumu 30. punktā minētos dokumentus".
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.6. apakšpunktā piedāvātajā Noteikumu Nr. 317 20.1 punktā vārdus "un šo noteikumu 30. punktā minētos dokumentus".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 70. panta otrā daļa jau noteic, ka administratīvo aktu paziņo adresātam atbilstoši Paziņošanas likumam. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 1.9. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 317 22. punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa jau noteic, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 1.9. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 317 22. punkta pirmā teikuma redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.17. apakšpunktā piedāvātais Noteikumu Nr. 317 60.11 punkts paredz, ka šo noteikumu 34.2 punkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī. Tiesību doktrīnā ir atzīts, ka "tiesību normas saistošais spēks ir attiecināms uz iepriekš uzsāktām tiesiskajām attiecībām vai faktiskajiem apstākļiem, kas normas spēkā stāšanās brīdī turpinās" (sk. Onževs, M. Tiesību normu atpakaļejošs spēks laikā un tā ierobežošana tiesiskā un demokrātiskā valstī, Latvijas Universitātes žurnāls Nr. 4, 2013. 170. lpp.). Tādējādi nav nepieciešams projektā noteikt Veselības inspekcijas pienākumu ņemt vērā Latvijas Ārstu biedrības vai Latvijas Māsu asociācijas vai Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienības neapstiprinātus profesionālo zināšanu vai prasmju apguves vai pilnveides pasākumus, ja tie apmeklēti līdz 2023. gada 31. decembrim.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.17. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 317 60.11 punkta otro teikumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.17. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 317 60.11 punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam, lūdzam projekta saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula; turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunkts noteic, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā. Vēršam uzmanību, ka no projekta redakcijas nav iespējams viennozīmīgi secināt, vai minētais regulējums paredz fizisko personu datu apstrādi.
Lai gan projekta anotācijā norādīts, ka projekts paredz nepieciešamos grozījumus atbilstoši Datu regulai, lai noteiktu personas datu apstrādes tiesisko pamatu Veselības inspekcijas tiesībām nosūtīt oficiālus un informatīvus paziņojumus reģistrētajām ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personām, Tieslietu ministrijas ieskatā kā vienīgās personas datu apstrādes darbības tiek paredzētas adresātu (datu subjektu) un to adrešu atlasīšana, lai nosūtītu oficiālus un informatīvus paziņojumus. Lai nodrošinātu likumīgu, godprātīgu un datu subjektam pārredzamu personas datu apstrādi, aicinām pārskatīt projektu kopumā, nepieciešamības gadījumā to precizējot attiecībā uz plānotām un šobrīd projektā neiekļautām personas datu apstrādes darbībām, norādot datu subjektus, datu kategorijas, personas datu apstrādes mērķi, vienības, kurām personas dati var tikt izpausti un kādā nolūkā.
Lai gan projekta anotācijā norādīts, ka projekts paredz nepieciešamos grozījumus atbilstoši Datu regulai, lai noteiktu personas datu apstrādes tiesisko pamatu Veselības inspekcijas tiesībām nosūtīt oficiālus un informatīvus paziņojumus reģistrētajām ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personām, Tieslietu ministrijas ieskatā kā vienīgās personas datu apstrādes darbības tiek paredzētas adresātu (datu subjektu) un to adrešu atlasīšana, lai nosūtītu oficiālus un informatīvus paziņojumus. Lai nodrošinātu likumīgu, godprātīgu un datu subjektam pārredzamu personas datu apstrādi, aicinām pārskatīt projektu kopumā, nepieciešamības gadījumā to precizējot attiecībā uz plānotām un šobrīd projektā neiekļautām personas datu apstrādes darbībām, norādot datu subjektus, datu kategorijas, personas datu apstrādes mērķi, vienības, kurām personas dati var tikt izpausti un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-