Atzinums

Projekta ID
22-TA-1829
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta realizācijas gadījumā tiks atsavināts valsts meža zeme privātpersonai, kā arī rīkojuma projekta tiesiskais pamats ir Meža likums, lūdzam pirms projekta tālākas virzības saņemt atzinumu arī no Zemkopības ministrijas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No paskaidrojošajiem dokumentiem, izriet, ka meža zemes esošajām būvēm ir nostiprināta hipotēka par labu SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor", pamatojoties uz Rīgas rajona tiesas 2021.gada 15.februāra spriedums lietā Nr.C33578220. Lūdzam skaidrot nolēmuma būtību un vai un kā tas varētu ietekmēt meža zemes privatizāciju, atsavinot zemi būvju īpašniekam, kas faktiski ir parādnieks.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka "Atbilstoši grozījumiem Meža likuma 44.panta ceturtajā daļā, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā, ir paplašināts to gadījumu skaits, kad ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu var atļaut valsts meža zemes privatizāciju vai atsavināšanu."

No minētā Tieslietu ministrija secina, ka uz rīkojuma projektā minēto meža zemi, kas tiek nodota privatizācijai, piemērojami jaunais regulējums, kad tomēr var valsts meža zemi nodot privatizācijai.


Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju lauku apvidos var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot būvju īpašniekiem zemi, ko aizņem būves un pagalms, kā arī šo būvju uzturēšanai nepieciešamo zemi līdz 0,5 hektāru platībā vai vairāk, ja 1) ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība vai 2) ja valsts meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai 3) ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.

No rīkojuma projekta izriet, ka tiek privatizēts būvju īpašniekam meža zeme 2,01 ha platībā. Taču nav pievienota ne informācija, ne pamatojums, ne paskaidrojošie dokumenti, kas pamato, ka izpildās minētajā normā norādītie kritēriji. Proti, vairāk var atsavināt tikai 3 gadījumos: ja 1) ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība vai 2) ja valsts meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai 3) ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.

Lūdzam minēto skaidrot, papildinot anotāciju, skaidri norādot informāciju, kuri no kritērijiem, kas minēti Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktā, izpildās to pamatojot, kā arī pievienojot dokumentus, kas to pamato.
 
Piedāvātā redakcija
-