Projekta ID
22-TA-452Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sagatavotais rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju, privatizējot nekustamo īpašumu, privatizēt arī tā sastāvā ietilpstošo meža zemi.
Finanšu ministrija neiebilst rīkojuma projekta tālākai virzībai, bet vienlaikus atkārtoti vēršam uzmanību, ka brīdī, kad tika iesniegts 2003.gada 5.augusta privatizācijas ierosinājums, Meža likumā noteikto meža zemes privatizācijas ierobežojumu dēļ, valsts meža zeme nevarēja tikt privatizēta.
Anotācijas 1.3.apakšsadaļā “Pašreizējā situācija” norādīts, ka saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 14.panta pirmo daļu valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija (Possessor) var pieņemt lēmumu par valsts īpašuma objekta privatizācijas izbeigšanu tikai atsevišķos gadījumos. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinetā ir bijuši pieņemti lēmumi par atteikumu nodot privatizācijai valsts meža zemi, norādot, ka Ministru kabinetam nav jāvērtē, vai neapbūvētais zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai, jo iestādei nav rīcības brīvības (piemēram lūdzam skatīt Ministru kabineta 2011.gada 23.marta rīkojumu Nr.119 "Par atteikumu nodot privatizācijai valsts meža zemi Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā" vai Ministru kabineta 2010.gada 13.maija rīkojumu Nr.260 "Par atteikumu nodot privatizācijai daļu no zemesgabala "Mežs" Skujenes pagastā, Amatas novadā" 6.punktu). Tādējādi nevaram piekrist izziņas 5.punktā ietvertajam skaidrojumam, ka Ministru kabineta lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams, t.i., ja valsts īpašuma objekts nav nepieciešams valsts funkciju vai valsts kapitālsabiedrību komercdarbības veikšanai, tad Ministru kabinetam nav pamata atteikt īpašuma objekta nodošanu privatizācijai.
Ņemot vērā minēto lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādēļ konkrētajā gadījumā, pamatojoties uz Meža likuma ierobežojumiem, nav ticis pieņemts lēmums par atteikumu meža zemi nodot privatizācijai un līdz ar to šobrīd ir atļaujama valsts meža zemes privatizācija, ņemot vērā 2003.gadā saņemto privatizācijas ierosinājumu.
Finanšu ministrija neiebilst rīkojuma projekta tālākai virzībai, bet vienlaikus atkārtoti vēršam uzmanību, ka brīdī, kad tika iesniegts 2003.gada 5.augusta privatizācijas ierosinājums, Meža likumā noteikto meža zemes privatizācijas ierobežojumu dēļ, valsts meža zeme nevarēja tikt privatizēta.
Anotācijas 1.3.apakšsadaļā “Pašreizējā situācija” norādīts, ka saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 14.panta pirmo daļu valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija (Possessor) var pieņemt lēmumu par valsts īpašuma objekta privatizācijas izbeigšanu tikai atsevišķos gadījumos. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinetā ir bijuši pieņemti lēmumi par atteikumu nodot privatizācijai valsts meža zemi, norādot, ka Ministru kabinetam nav jāvērtē, vai neapbūvētais zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai, jo iestādei nav rīcības brīvības (piemēram lūdzam skatīt Ministru kabineta 2011.gada 23.marta rīkojumu Nr.119 "Par atteikumu nodot privatizācijai valsts meža zemi Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā" vai Ministru kabineta 2010.gada 13.maija rīkojumu Nr.260 "Par atteikumu nodot privatizācijai daļu no zemesgabala "Mežs" Skujenes pagastā, Amatas novadā" 6.punktu). Tādējādi nevaram piekrist izziņas 5.punktā ietvertajam skaidrojumam, ka Ministru kabineta lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams, t.i., ja valsts īpašuma objekts nav nepieciešams valsts funkciju vai valsts kapitālsabiedrību komercdarbības veikšanai, tad Ministru kabinetam nav pamata atteikt īpašuma objekta nodošanu privatizācijai.
Ņemot vērā minēto lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādēļ konkrētajā gadījumā, pamatojoties uz Meža likuma ierobežojumiem, nav ticis pieņemts lēmums par atteikumu meža zemi nodot privatizācijai un līdz ar to šobrīd ir atļaujama valsts meža zemes privatizācija, ņemot vērā 2003.gadā saņemto privatizācijas ierosinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
