Atzinums

Projekta ID
22-TA-641
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt frāzes "tai skaitā" svītrošanas nepieciešamību noteikumu projekta 1. punktā, ņemot vērā, ka tās svītrošana būtībā sašaurina 1. punktā paredzēto noteikumos ietverto investīcijas īstenošanas un uzraudzības kārtības ietvaru. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā turklāt iekļauts regulējums ne tikai attiecībā uz iesaistīto institūciju tiesībām un pienākumiem, bet iekļautas arī, piemēram, prasības gala labuma guvējiem. Attiecīgi lūdzam izvērtēt 1. punkta formulējumu, īpaši izvērtējot, vai tas pēc iespējas pilnīgi atbilst noteikumu projektā ietvertajam regulējumam. Salīdzinājumam (reizē ņemot vērā atšķirības) sk., piemēram, Ministru kabineta 2002. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atsauce uz Komisijas regulu Nr. 2021/694 ir ietverta noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā divas reizes, taču regulas saīsinājums lietots nevis pie pirmās atsauces, bet pie otrās. Attiecīgi lūdzam precizēt 2.3. apakšpunktu. Papildus aicinām arī pirmajā atsaucē ietvert konkrētu regulas Nr. 2021/694 vienību (salīdzinājumam sk. otro atsauci).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 10.1.1. apakšpunktu u.c.  noteikumu projekta vienības (tai skaitā, bet ne tikai, 10.3.1., 10.3.2. apakšpunktu), termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs”, bet termina "uzņēmējdarbība" vietā izmantojot terminu "komercdarbība" vai "saimnieciskā darbība". Papildus lūdzam sniegt skaidrojumu par minētā termina izmantošanas atbilstību noteikumu projekta 5. punktā ietvertās mērķgrupas skaidrojumam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par noteikumu projekta 10.3.1. un 10.3.2. apakšpunktu svītrošanu, nepārrakstot attiecīgās regulas prasības, bet 10.3. apakšpunktā izdarot atbilstošas atsauces uz Deleģētās regulas Nr. 2021/2106 pielikuma „Kopējo rādītāju saraksts” 6. un 9. rādītāju. Vēršam uzmanību, ka atsauces ietveršanas gadījumā attiecīgie rādītāji joprojām tiek paredzēti noteikumu projektā, taču netiek pārrakstītas regulu normas un nepastāv nekorektas regulu normas interpretācijas iespēja. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 10.3.1. un 10.3.2. apakšpunktā ietvertajās iekavās iekļauto uzskaitījumu noformulēt vienādi, kā arī atbilstoši noteikumu 2. punktā ietvertajiem terminu nosaukumiem, nelietojot citus nosaukumus. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, normatīvajā aktā nelieto sinonīmus un vienu lietu konsekventi sauc vienā un tajā pašā vārdā. Aicinām arī svītrot 10.3.1.1. un 10.3.1.2. apakšpunktā ietvertās iekavas, ņemot vērā, ka tās ir vienāda satura un attiecas uz 10.3.1. apakšpunktu kopumā, un tās iekļaut 10.3.1. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta 11.2. apakšpunktā lietoto terminu "reģionālie uzņēmējdarbības atbalsta centri", ņemot vērā, ka šāds termins noteikumu projektā iepriekš nav lietots. Ja ar šo terminu domāts noteikumu projekta 2.9. apakšpunktā definētais reģionālais kontaktpunkts, lūdzam precizēt 11.2. apakšpunktu un nodrošināt terminu konsekventu lietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā 11. punktā ietvertos termiņus (proti, to, ka daļa no tiem ir jau pagājuši), lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu saistībā ar minētā regulējuma paredzēšanu, skaidrojot, vai, piemēram, 11.3. apakšpunktā paredzētā digitālā brieduma testa sistēma uzņēmumiem, lai noteiktu uzņēmumiem nepieciešamās darbības un valsts atbalstu, ir jau notikusi līdz paredzētajam termiņam - 2022. gada 30. jūnijam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā uz atkārtoto saskaņošanu veiktās izmaiņas noteikumu projektā, 11. punktā ietverot atskaites punktus, lūdzam pārskatīt noteikumu projekta normas (piemēram, 13. un 14. punktu) un nepieciešamības gadījumā tās atbilstoši precizēt. Piemēram, attiecībā uz 13. punkta redakciju aicinām izvērtēt, vai abās atsaucēs nav nepieciešams atsaukties uz noteikumu 10. un 11. punktu (otrā atsauce ir tikai uz 10. punktu), kā arī vai pēdējā teikumā nav jāparedz pamatojošās dokumentācijas iesniegšana arī par atskaites punktu sasniegšanu.
Papildus lūdzam izvērtēt un skaidrot izņēmuma "izņemot šo noteikumu 10.2.1. apakšpunktā minēto uzraudzības rādītāju, bet" svītrošanu 13. punktā (salīdzinājumam sk. 15.6. apakšpunktu, kur svītrojums nav veikts).
Attiecīgi lūdzam izvērtēt un, ja nepieciešams, veikt precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu 27. punktā nav ietverts Atveseļošanas fonda finansējuma apmērs vienam EDIC, bet gan vienai inovācijas kopai, attiecīgi lūdzam precizēt atsauci 15.4. apakšpunktā vai, ja nepieciešams, precizēt 27. punktu. Alternatīvi lūdzam sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projektā lietotās atsauces uz regulām un to normām, nodrošinot atbilstību noteikumu Nr. 108 171. un 172. punktā ietvertajām prasībām. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar minētajām normām nav nepieciešams norādīt publikācijas informāciju (sk. noteikumu projekta 56. punktu). Lūdzam arī precizēt noteikumu projektu, novēršot uz atkārtoto saskaņošanu veiktos nekorektos iekavu svītrojumus regulu nosaukumos.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 18.3. apakšpunktu, nodrošinot skaidrāku normas formulējumu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, nav skaidrs, uz ko attiecināms vārds "saistības" (uz "EDIC" vai uz "pārējo inovācijas kopas dalībnieku"). Lūdzam arī sniegt izvērstāku skaidrojumu par šo normu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta 19. punkta apakšpunktu formulējumus, īpaši izvērtējot lietotos saikļus, ņemot vērā, ka tam var būt būtiska nozīme normas piemērošanā. Piemēram, aicinām izvērtēt, vai saikļa "tai skaitā" lietošana 19.1. apakšpunktā ir atbilstoša (proti, aiz saikļa sekojošais gadījums ir paredzēts kā viens no līguma nosacījumu nepildīšanas apakšgadījumiem, kas pirmšķietami nozīmē, ka apstākļu, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijai noteikto uzraudzības rādītāju un mērķu sasniegšanu, iestāšanās izriet (ir saistīta ar) to, ka EDIC nepilda līgumā noteiktos nosacījumus). Attiecīgi aicinām izvērtēt un, ja nepieciešams, veikt precizējumus, kā arī sniegt izvērstākus skaidrojumus anotācijā par 19. punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par uz atkārtoto saskaņošanu veiktajām izmaiņām noteikumu projekta 24. un 25. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par noteikumu projekta 45. punktu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 137. punktam lūdzam noteikumu projekta 45. punktā nevis svītrot vispārīgo atsauci "ņemot vērā normatīvajos aktos noteikto" (izziņā nav sniegts pamatojums, kādēļ atsauce nevis tiek precizēta, bet gan svītrota), bet gan izdarīt korektu atsauci uz normatīvajiem aktiem, norādot konkrētu to jomu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot uz atkārtoto saskaņošanu veiktās izmaiņas noteikumu projekta 46. punktā, paredzot gan avansa maksājumu, gan starpposma, gan noslēguma maksājumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 47. punktam nav apakšpunktu. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 49. punktā ietvertās atsauces. Lūdzam pārskatīt arī citās noteikumu projekta vienībās lietotās iekšējās atsauces un nodrošināt, ka tās ir korektas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt 53. punkta formulējumu (proti, iekļauto atsauci tikai uz atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem) (salīdzinājumam sk., piemēram, 54. punkta formulējumu). Aicinām pārskatīt arī citas līdzīgas atsauces noteikumu projektā (sk., piemēram, 68. punktu) un izvērtēt, vai tās nav par šauru formulētas. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu par veiktajām izmaiņām noteikumu projektā uz atkārtoto saskaņošanu, papildinot 62. punktu ar 62.6. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot atsauces uz Eiropas Komisijas lēmumu noteikumu projektā (sk. 70. un 72. punktu). Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas. Papildus lūdzam precizēt normu, konkrēti paredzot, kas nosaka (vai kur tiek noteikta) atbalsta intensitāti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 27. pantu). Alternatīvi lūdzam anotācijā pamatot atsauču uz Eiropas Komisijas lēmumu lietošanu noteikumu projektā, papildus precizējot normas un norādot konkrētu lēmuma nosaukumu, jo nav saprotams, par kādu lēmumu ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 72. punktu, konsekventi ietverot atsauces uz konkrētām regulu vienībām (proti, pēc izmaiņām uz atkārtoto saskaņošanu attiecībā uz Regulu Nr. 1408/2013 ietverta atsauce uz konkrētu vienību, taču uz pārējām divām regulām ietverta vispārīga atsauce). Līdzīgi lūdzam pārskatīt arī, piemēram, noteikumu projekta 59. punktu un 62.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotāciju un to precizēt, nodrošinot iekļauto skaidrojumu atbilstību noteikumu projekta regulējumam, tostarp saskaņošanas procesā veiktajām izmaiņām. Aicinām arī nodrošināt anotācijas vieglāku uztveramību pārskatāmību (piemēram, tagad 9.-15. lpp. ir vienā rindkopā).
Papildus vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3. sadaļas pašreizējās situācijas aprakstā lielākā daļa no ietvertās informācijas pamatā skaidro noteikumu projekta regulējumu, līdz ar to būtu iekļaujama risinājuma aprakstā. Attiecīgi aicinām precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, norādot pilnīgu un korektu informāciju par Eiropas Savienības prasību ieviešanu noteikumu projektā. Piemēram, noteikumu projekta 67.1. apakšpunktā iekļauta atsauce uz Regulas Nr. 1407/2013 8. pantu, taču atbilstoša informācija tabulā nav ietverta. Attiecīgi lūdzam pārskatīt tabulā ietverto informāciju un to precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā izmaiņas noteikumu projekta nosaukumā, kā arī 1. punktā (proti, plāna nosaukuma precizēšanu), aicinām izdarīt atbilstošas izmaiņas arī noteikumu projekta pielikumos.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 1. pielikumu, norādot, ka ar statusiem "sīkais (mikro), mazais un vidējais" saprotami komersanti.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 1. punktā tāpat kā noteikumu projekta nosaukumā iekļaut arī norādi uz 2. komponenti "Digitālā transformācija". Papildus aicinām izvērtēt iespēju saīsinājumu vārdkopai "2.2.1.1.i. investīcijas “Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei”" veidot, izmantojot tikai vārdu "investīcija", ņemot vērā, ka tas padarītu noteikumu projektu pārskatāmāku. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt 20. punkta un 2.3. apakšpunkta redakciju un, ja nepieciešams, to precizēt. Vēršam uzmanību, ka šobrīd, ņemot vērā termina "EDIC" skaidrošanu noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā, faktiski sanāk dubulta termina skaidrošana, jo skaidrojums tiek ietverts arī 20. punktā. Alternatīvi lūdzam sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām 36.1. apakšpunktā precizēt projekta iesniegšanas termiņa "trīs nedēļu laikā" sākuma atskaites brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 26.14. apakšpunktā precizēt, ko nepieciešams uzkrāt.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 38. punkta pēdējais teikums (īpaši tā palīgteikums) ir neskaidri formulēts, attiecīgi aicinām precizēt. Papildus aicinām anotācijā skaidrot terminu "EDIC koordinators" (iepriekš lietots arī termins "EDIC kā inovāciju kopas koordinators", attiecīgi aicinām lietot vienu terminu).
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt 50. punkta (īpaši 50.1. un 50.1.1. apakšpunkta) redakciju, ņemot vērā, ka 50.1. apakšpunkts būtībā sevī iekļauj arī biedrības un nodibinājumus, jo tie arī ir juridiskas personas atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 3. pantam. Kaut arī attiecībā uz 50.1. apakšpunktu attiecas 50.1.1. apakšpunktā paredzētais papildu nosacījums, aicinām izvērtēt iespēju to precizēt (piemēram, uzreiz 50.1. apakšpunktā iekļaujot arī 50.1.1. apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju 55. punktā paredzētās EDIC prasības noteikt arī attiecīgajā noteikumu projekta nodaļā par EDIC prasībām, tiesībām un pienākumiem (sk., piemēram, 20. punktu, kur šāda prasība nav norādīta). Papildus lūdzam anotācijā skaidrot uz atkārtoto saskaņošanu veiktās izmaiņas noteikumu projektā, svītrojot normu, kas paredzēja, ka to, vai gala labuma guvējs neatbilst grūtībās nonākušam statusam, EDIC vērtē uz lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 67. punkta apakšpunktos ietvert vienveidīgas atsauces. Proti, ja 67.1. apakšpunktā ietverta atsauce gan uz regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punktu, gan uz 8. punktu, aicinām atbilstošas atsauces ietvert arī pārējos apakšpunktos.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 70. punktu, ietverot kontekstu, kādā gadījumā veicams normā paredzētais EDIC pienākums (piemēram, ietverot atbilstošu atsauci uz attiecīgo noteikumu projekta vienību, ar kuru saistīts atmaksas pienākums).
Piedāvātā redakcija
-