Atzinums

Projekta ID
24-TA-3289
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
3.1 Valsts policija, lai veiktu publisku vietu un tajās esošo personu novērošanu, ar valsts akciju sabiedrību "Ceļu satiksmes drošības direkcija" vai valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītāju, vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju var noslēgt deleģēšanas līgumu par tehnisko līdzekļu uzstādīšanu un to darbības nodrošināšanu.
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 41. panta trešās daļas 2. punktu privātpersonai papildus šā panta otrajā daļā minētajam nevar deleģēt pārvaldes uzdevumus, kas saistīti ar valsts ārējās un iekšējās drošības funkciju izpildi, izņemot gadījumus, kad tas paredzēts likumā. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumu projekta norma nav likums un arī likums "Par policiju" neparedz šādas tiesības deleģēt privātpersonai.
Ceļu satiksmes likuma 1. panta 2. punkts noteic, ka ceļa pārvaldītājs ir īpašnieks vai cita fiziskā vai juridiskā persona, kurai attiecīgais ceļš nodots pārvaldījumā (pārziņā). Ceļa pārvaldītāja tiesības ir veikt ceļa pārvaldīšanu atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 6. panta un noslēgtajam ceļu pārvaldīšanas līgumam, bet nav tiesības izlemt jautājumu par pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līguma (publisko tiesību līguma) slēgšanu par valsts institūcijas pārvaldes darbību veikšanu uz pašvaldības ceļa.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka tehnisko līdzekļu uzstādīšana un to darbības nodrošināšana nav pārvaldes uzdevums, jo lietu tehniskā uzstādīšana un apkope ir īpašumtiesību jautājums. Citiem vārdiem, lietu, tostarp tehnisko līdzekļu, iepirkšana, izvietošana un uzturēšana nepiekrīt vienīgi pārvaldei, bet gan ikvienai personai, jo pretējā gadījumā pārvalde varētu slēgt ar privātpersonām tikai pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumus, kad būtu nepieciešams iepirkt lietas un pakalpojumus. Savukārt, piemēram, publisko vietu novērošana un pārkāpumu fiksēšana ar tehniskajiem līdzekļiem ir pārvaldes darbība. Atkārtoti norādām, ka Iekšlietu ministrijas iebildumā un anotācijā ietvertā norāda uz Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmā daļa paredz tiesības deleģēt privātpersonai pārkāpuma fiksēšanu, neapturot transportlīdzekli, kā rezultātā ir nepieciešams slēgt pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu, savukārt piedāvātā normas redakcija neparedz šādu darbību veikšanu. Bez tam atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 46. panta 6. punktam deleģēšana paredz norēķinu kārtību, finanšu un citu resursu piešķiršanas noteikumus. Tādējādi publiskai personai, kas plāno deleģēt pārvaldes uzdevumu ir jānodrošina finansējums pilnvarotajai personai deleģētā uzdevuma izpildei. Vēršam uzmanību, ka anotācija neparedz ietekmi uz Valsts un pašvaldību budžetu.
Piedāvātā redakcija
-