Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Banka
Atzinums iesniegts
02.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Izslēgt uzdevumu Nr. 3.2. Uzdevuma, kas paredz risku mazināšanu, ka likuma subjekti netieši brīdina klientu par aizdomīgu darījumu analīzi vai saņemto pieprasījumu no TAI, izpilde nav risināma ar grozījumiem Latvijas Bankas noteikumos, kas regulē klientu izpētes, klientu padziļinātās izpētes un riska skaitliskā novērtējuma sistēmas izveides un informācijas tehnoloģiju prasības. Latvijas Banka nosaka finanšu tirgus dalībniekiem minimālās prasības klienta izpētei, tai skaitā klienta padziļinātajai izpētei, un darījumu uzraudzībai, kā arī klienta riska skaitliskā novērtējuma sistēmas izveidei un informācijas tehnoloģiju risinājumiem, savukārt veids un kārtība, kādā tiek nodrošināta šo prasību izpilde, ir katra finanšu tirgus dalībnieka ziņā atbilstoši katra identificētajiem riskiem.  Latvijas Banka vērš uzmanību, ka atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – NILLTPFN likums) 38.panta pirmajā daļā noteiktajam likuma subjektam, tā vadībai (padomes, valdes locekļiem) un darbiniekiem nav atļauts informēt klientu, patieso labuma guvēju, kā arī citas personas, izņemot uzraudzības un kontroles institūcijas, par to, ka ziņas par klientu vai tā darījumu (darījumiem) ir sniegtas Finanšu izlūkošanas dienestam (FID) un var tikt vai tiek veikta šo ziņu analīze vai pirmstiesas kriminālprocess saistībā ar noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, tajā skaitā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu vai šādu darbību mēģinājumu. NILLTPFN likuma 7.pantā ir ietvertas iekšējās kontroles sistēmas izveides prasības, kuru tvērumu likuma subjekti var papildināt atbilstoši noteiktajiem riskiem, bet NILLTPFN likuma 7.panta pirmās daļas 9.punkts prasa likuma subjektiem iekšējās kontroles izveidē izstrādāt kārtību, kādā tiek nodrošināta anonīma iekšējā ziņošana par šā likuma prasību pārkāpumiem un šādu ziņojumu izvērtēšana, ja, ņemot vērā likuma subjekta darbinieku skaitu, šāda ziņošana ir iespējama. Latvijas Bankas uzraugāmie finanšu tirgus dalībnieki jau ir izveidojuši kārtību rīcībai, lai novērstu klienta netīšu brīdināšanu par aizdomīgu darījumu analīzi vai saņemto pieprasījumu no tiesību aizsardzības iestādes, kā arī tajos gadījumos, ja klienta brīdināšana ir notikusi.
Tādējādi Latvijas Bankas ieskatā NILLTPFN likuma regulējums risina uzdevuma Nr. 3.2. problēmjautājumu, turklāt ir attiecināms uz visiem NILLTPFN likuma subjektiem, nevis tikai uz Latvijas Bankas uzraudzītajiem finanšu tirgus dalībniekiem. 

 
Piedāvātā redakcija
N/A
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Uzdevumā Nr. 3.14, kas paredz definēt indikatorus ("sarkanos karogus") aizdomīgiem darījumiem, gan vispārīgus, kas piemērojami visiem likuma subjektiem, gan nozarēm specifiskus, kā atbildīgo institūciju norādīt FID vai FID un uzraudzības kontroles institūcijas vienkopus. Rosinātās izmaiņas ir pamatojamas arī ar uzdevuma darbības rezultātu, kas paredz, ka uzraudzības un kontroles institūcijas definē indikatorus jeb "sarkanos karogus", balstoties uz FID sniegto informāciju par tipoloģijām, gan ņemot vērā nozares specifiskos riskus. Informācija par aizdomīgiem darījumiem tiek sniegta FID, uzraudzības un kontroles institūcijas uzraudzības ietvaros vērtē iekšējās kontroles sistēmas efektivitāti ziņojumu sniegšanai FID, bet neveic mērķētu un sistemātisku ziņojumu par aizdomīgiem darījumiem apkopošanu un izpēti. Papildus tam izmaiņas ir veicamas, lai nodrošinātu uzdevuma Nr. 3.14. rezultatīvā rādītāja izpildi, kas ir skaita un kvalitātes pieaugums ziņojumiem ar aizdomām par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju no nacionālā predikatīvā noziedzīgā nodarījuma (t.sk. attiecībā uz sarežģīti identificējamiem noziedzīgiem nodarījumiem, piemēram, korupcija un profesionāla noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija). Lai minētā rezultatīvā rādītāja izpilde būtu sekmīga, par informācijas aprites sākuma posmu ir nosakāms FID.
Piedāvātā redakcija
N/A
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Uzdevumā Nr. 3.4. pie tā izpildes kā līdzatbildīgo institūciju lūdzam papildus ietvert Latvijas Valsts radio un televīzijas centru (LVTRC), ņemot vērā LVTRC deleģējumu un pienākumus droša elektroniska paraksta risinājuma nodrošināšanā, kas tiek izmantots neklātienes identifikācijas procesā.
Piedāvātā redakcija
N/A