Projekta ID
21-TA-1439Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tieslietu ministrija atkārtoti izsaka iebildumu par rīkojuma projekta 1.5. apakšpunktu, jo nav ievērotas šādas Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumu Nr.776 “Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 776) prasības:
1) saskaņā ar MK noteikumu Nr.776 2. punktu valsts meža zemes atsavināšanu ierosina pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā valsts meža zeme ir nepieciešama šo noteikumu 1.punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju veikšanai, un par to rakstiski informē zemes tiesisko valdītāju. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka rīkojuma projektam nav pievienots atbilstoši MK noteikumu Nr. 776 4. punktam noformēts Talsu novada pašvaldības valsts meža atsavināšanas ierosinājums. Saskaņā ar minēto tiesību normu valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumā norāda:
1) šo noteikumu 1.punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju, kuras izpildei nepieciešama valsts meža zeme, un atsavināmās valsts meža zemes vienības (turpmāk - zemes vienība) atsavināšanas pamatojumu;
2) zemes vienības atrašanās vietu (administratīvā teritorija, tās teritoriālā iedalījuma vienība), nekustamā īpašuma nosaukumu, nekustamā īpašuma kadastra numuru, zemes vienības kadastra apzīmējumu, zemes vienības platību, meža kvartāla numuru un meža nogabala numuru;
2) anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts, ka Talsu novada pašvaldība 1.5.apakšpunktā minētā nekustamā īpašuma sastāvā esošo meža zemi izmantos parka ierīkošanai un līdz tā pārņemšanai iesniegs Izglītības un zinātnes ministrijā 5. un 8. punktā uzskaitītos dokumentus. Minētais skaidrojuma neatbilst MK noteikumu Nr.776 5. punktam, saskaņā ar kuru tajā norādītie dokumenti pievienojami attiecīgās valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam.
3) atbilstoši MK noteikumu Nr.776 5.1. apakšpunktam valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam pievieno pašvaldības domes lēmumu (sēdes protokola izrakstu vai lēmuma norakstu) par kārtību, kādā izpildāma ierosinājumā minētā pašvaldības autonomā funkcija. Rīkojuma projektam pievienotajā Talsu novada domes 2021. gada 25. novembra lēmumā Nr. 335 nav norādīts, ka rīkojuma projekta 1.5.apakšpunktā minētā nekustamā īpašuma sastāvā esošā meža zeme tiks pārņemta pašvaldības īpašumā parka ierīkošanai, līdz ar to domes lēmumā arī nav noteikta kārtība kādā tiks nodrošināta attiecīgā parka ierīkošana un uzturēšana;
4) izziņas 6. punktā norādīts, ka MK noteikumu Nr.776 5.3.apakšpunktā minētie dokumenti iesniedzami, ja to paredz normatīvie akti par ietekmes uz vidi novērtējumu. Vēršam uzmanību, ka Talsu novada pašvaldība 2022. gada 19. janvāra atbildē Izglītības un zinātnes ministrijai Nr.TNPCA/22/12-12/128/N ir apliecinājusi, ka MK noteikumu Nr. 776 5.3. apakšpunktā minētie Valsts vides dienesta izdotie tehniskie noteikumi un Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk - VPVB) atzinuma par paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums iesniedzami pirms plānotās darbības veikšanas nekustamajā īpašumā un ka pašvaldībai Valsts vides dienests ir apliecinājis, ka tehniskos noteikumus ir iespējams izdot tad, kad minētajā teritorijā plānotajai darbībai ir izstrādāts būvprojekts. VPVB Ietekmes uz vidi novērtējumu daļas vecākā eksperte Rūta Miezīte arī norādījusi, ka „atzinumu par ietekmes uz vidi novērtējuma (turpmāk - IVN) ziņojumu VPVB var izdot vienīgi IVN procedūras rezultātā, taču tā kā konkrēta informācija par paredzēto darbību attīstību šajā īpašuma teritorijā šobrīd vēl nav zināma, apsvērumi par IVN prasību attiecināšanu šobrīd vēl nav izdarāmi. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, ievērojot MK noteikumu Nr. 776 5.3. apakšpunktā noteikto, lūdzam ar minēto informāciju papildināt anotāciju. Vienlaikus, ņemot vērā MK noteikumu Nr. 776 5.2. un 5.4. apakšpunktā noteikto, lūdzam anotācijā skaidrot, vai saņemts pašvaldības apliecinājums par plānotās darbības atbilstību spēkā esošajam teritorijas plānojumam, lokālplānojumam (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumam (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem) un vai attiecīgās valsts meža zemes atsavināšanai ir nepieciešams Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums (ja nepieciešams, vai tāds ir saņemts, to pievienojot rīkojuma projektam);
5) lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi MK noteikumu Nr. 776 9.2.1. un 9.2.2. apakšpunktā minētās darbības (pieņēmusi lēmumu par atļauju apvidū nodalīt zemes vienību un pilnvarojusi Talsu novada pašvaldību veikt šo noteikumu 9.2.1.apakšpunktā minētajā lēmumā noteiktās darbības un zemes vienības meža inventarizāciju);
6) lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Talsu novada pašvaldība ir veikusi MK noteikumu Nr. 776 10. punktā minētās darbības (pasūtījusi zemes kadastrālajā uzmērīšanā sertificētai personai (mērniekam) – zemes vienības sadalīšanu apvidū un paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības zemes robežu plāna izgatavošanu, meža inventarizācijas darbu veikšanā sertificētai personai – paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības meža inventarizāciju; kā arī Valsts meža dienestam – paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības mežaudzes novērtēšanu;
7) izziņas 6. punktā Izglītības un zinātnes ministrija vērš uzmanību, ka nekustamā īpašuma sastāvā esošo meža zemi nav plānots atdalīt atsevišķā nekustamajā īpašumā. Vēršam uzmanību, ka minētais neatbilst MK noteikumu Nr. 776 9.2.1. apakšpunktam un 10. punktam, kas paredz atsavināmās meža zemes nodalīšanu, paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības zemes robežu plāna izgatavošanu, paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības meža inventarizāciju, kā arī paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības mežaudzes novērtēšanu. Turklāt MK noteikumu Nr. 776 12. un 13. punkts noteic,ka ministrija pēc atdalītās (atsavināmās) zemes vienības zemes robežu plāna saņemšanas nodrošina zemes vienības ierakstīšanu zemesgrāmatā, kā arī tikai pēc zemes vienības ierakstīšanas zemesgrāmatā un meža inventarizācijas materiālu un mežaudzes vērtības saņemšanas sagatavo rīkojuma projektu par attiecīgās zemes vienības atsavināšanu un noteiktā kārtībā iesniedz to izskatīšanai Ministru kabinetā.
Tādējādi atkārtoti aicinām novērst šajā iebildumā norādītos trūkumus vai arī svītrot rīkojuma projekta 1.5. apakšpunktu.
1) saskaņā ar MK noteikumu Nr.776 2. punktu valsts meža zemes atsavināšanu ierosina pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā valsts meža zeme ir nepieciešama šo noteikumu 1.punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju veikšanai, un par to rakstiski informē zemes tiesisko valdītāju. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka rīkojuma projektam nav pievienots atbilstoši MK noteikumu Nr. 776 4. punktam noformēts Talsu novada pašvaldības valsts meža atsavināšanas ierosinājums. Saskaņā ar minēto tiesību normu valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumā norāda:
1) šo noteikumu 1.punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju, kuras izpildei nepieciešama valsts meža zeme, un atsavināmās valsts meža zemes vienības (turpmāk - zemes vienība) atsavināšanas pamatojumu;
2) zemes vienības atrašanās vietu (administratīvā teritorija, tās teritoriālā iedalījuma vienība), nekustamā īpašuma nosaukumu, nekustamā īpašuma kadastra numuru, zemes vienības kadastra apzīmējumu, zemes vienības platību, meža kvartāla numuru un meža nogabala numuru;
2) anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts, ka Talsu novada pašvaldība 1.5.apakšpunktā minētā nekustamā īpašuma sastāvā esošo meža zemi izmantos parka ierīkošanai un līdz tā pārņemšanai iesniegs Izglītības un zinātnes ministrijā 5. un 8. punktā uzskaitītos dokumentus. Minētais skaidrojuma neatbilst MK noteikumu Nr.776 5. punktam, saskaņā ar kuru tajā norādītie dokumenti pievienojami attiecīgās valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam.
3) atbilstoši MK noteikumu Nr.776 5.1. apakšpunktam valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam pievieno pašvaldības domes lēmumu (sēdes protokola izrakstu vai lēmuma norakstu) par kārtību, kādā izpildāma ierosinājumā minētā pašvaldības autonomā funkcija. Rīkojuma projektam pievienotajā Talsu novada domes 2021. gada 25. novembra lēmumā Nr. 335 nav norādīts, ka rīkojuma projekta 1.5.apakšpunktā minētā nekustamā īpašuma sastāvā esošā meža zeme tiks pārņemta pašvaldības īpašumā parka ierīkošanai, līdz ar to domes lēmumā arī nav noteikta kārtība kādā tiks nodrošināta attiecīgā parka ierīkošana un uzturēšana;
4) izziņas 6. punktā norādīts, ka MK noteikumu Nr.776 5.3.apakšpunktā minētie dokumenti iesniedzami, ja to paredz normatīvie akti par ietekmes uz vidi novērtējumu. Vēršam uzmanību, ka Talsu novada pašvaldība 2022. gada 19. janvāra atbildē Izglītības un zinātnes ministrijai Nr.TNPCA/22/12-12/128/N ir apliecinājusi, ka MK noteikumu Nr. 776 5.3. apakšpunktā minētie Valsts vides dienesta izdotie tehniskie noteikumi un Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk - VPVB) atzinuma par paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums iesniedzami pirms plānotās darbības veikšanas nekustamajā īpašumā un ka pašvaldībai Valsts vides dienests ir apliecinājis, ka tehniskos noteikumus ir iespējams izdot tad, kad minētajā teritorijā plānotajai darbībai ir izstrādāts būvprojekts. VPVB Ietekmes uz vidi novērtējumu daļas vecākā eksperte Rūta Miezīte arī norādījusi, ka „atzinumu par ietekmes uz vidi novērtējuma (turpmāk - IVN) ziņojumu VPVB var izdot vienīgi IVN procedūras rezultātā, taču tā kā konkrēta informācija par paredzēto darbību attīstību šajā īpašuma teritorijā šobrīd vēl nav zināma, apsvērumi par IVN prasību attiecināšanu šobrīd vēl nav izdarāmi. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, ievērojot MK noteikumu Nr. 776 5.3. apakšpunktā noteikto, lūdzam ar minēto informāciju papildināt anotāciju. Vienlaikus, ņemot vērā MK noteikumu Nr. 776 5.2. un 5.4. apakšpunktā noteikto, lūdzam anotācijā skaidrot, vai saņemts pašvaldības apliecinājums par plānotās darbības atbilstību spēkā esošajam teritorijas plānojumam, lokālplānojumam (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumam (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem) un vai attiecīgās valsts meža zemes atsavināšanai ir nepieciešams Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums (ja nepieciešams, vai tāds ir saņemts, to pievienojot rīkojuma projektam);
5) lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi MK noteikumu Nr. 776 9.2.1. un 9.2.2. apakšpunktā minētās darbības (pieņēmusi lēmumu par atļauju apvidū nodalīt zemes vienību un pilnvarojusi Talsu novada pašvaldību veikt šo noteikumu 9.2.1.apakšpunktā minētajā lēmumā noteiktās darbības un zemes vienības meža inventarizāciju);
6) lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Talsu novada pašvaldība ir veikusi MK noteikumu Nr. 776 10. punktā minētās darbības (pasūtījusi zemes kadastrālajā uzmērīšanā sertificētai personai (mērniekam) – zemes vienības sadalīšanu apvidū un paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības zemes robežu plāna izgatavošanu, meža inventarizācijas darbu veikšanā sertificētai personai – paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības meža inventarizāciju; kā arī Valsts meža dienestam – paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības mežaudzes novērtēšanu;
7) izziņas 6. punktā Izglītības un zinātnes ministrija vērš uzmanību, ka nekustamā īpašuma sastāvā esošo meža zemi nav plānots atdalīt atsevišķā nekustamajā īpašumā. Vēršam uzmanību, ka minētais neatbilst MK noteikumu Nr. 776 9.2.1. apakšpunktam un 10. punktam, kas paredz atsavināmās meža zemes nodalīšanu, paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības zemes robežu plāna izgatavošanu, paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības meža inventarizāciju, kā arī paliekošās un atdalītās (atsavināmās) zemes vienības mežaudzes novērtēšanu. Turklāt MK noteikumu Nr. 776 12. un 13. punkts noteic,ka ministrija pēc atdalītās (atsavināmās) zemes vienības zemes robežu plāna saņemšanas nodrošina zemes vienības ierakstīšanu zemesgrāmatā, kā arī tikai pēc zemes vienības ierakstīšanas zemesgrāmatā un meža inventarizācijas materiālu un mežaudzes vērtības saņemšanas sagatavo rīkojuma projektu par attiecīgās zemes vienības atsavināšanu un noteiktā kārtībā iesniedz to izskatīšanai Ministru kabinetā.
Tādējādi atkārtoti aicinām novērst šajā iebildumā norādītos trūkumus vai arī svītrot rīkojuma projekta 1.5. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-