Atzinums

Projekta ID
21-TA-636
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
1. Attiecībā uz noteikumu projektā ietverto noteikumu 4.2.2.apakšpunktu lūdzam papildināt anotāciju, ka atbalstam nekvalificēsies uzņēmumi, kas reģistrēti pēc 2021.gada jūnija (ņemot vērā, ka neizpildīs šo kvalifikācijas kritēriju).
2. noteikumu projektā ir atrunāts, ka atbalstu nesaņem nodokļu maksātājs, kura deklarētā pamatdarbība ir nozaru sarakstā, kas atbalstam nekvalificējās. Vēlamies norādīt, ka par šādu pieeju nebija panākta vienošanās līdz šim, jo projektos nav novērsts risks, ka deklarētā papilddarbība patiesībā ir pamatdarbība, līdz ar ko atbalsts var tikt saņemts nepamatoti.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu 7.2 punktā ietvert norādi par to, ja uzņēmums piesakās abiem atbalsta veidiem (atbalstam algu subsīdijai un grantam), Valsts ieņēmumu dienests vispirms izskata iesniegumu atbalstam algu subsīdijai un pēc tam iesniegumu grantam. Noteikumu projektā nepieciešams noteikt atbalstu prioritāti - ka vispirms izskata pieteikumus atbalstam algu subsīdijām, pēc tam vērtē pieteikumus atbalstam apgrozāmiem līdzekļiem. Lūdzam punktu papildināt ar skaidru formulu par atbalstu kumulāciju. Noteikumu projektā lūdzam skaidri noteikt, ka izmaksājamā atbalsta summa apgrozāmiem līdzekļiem samazināma par piešķirto atbalsta summu algu subsīdijām. Papildus līdzam anotācijā ietvert aprēķina piemēru.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 7.2punkts nosaka, ka faktiski kumulācija tomēr būs pieļaujama, t.i., atbalstu varēs apvienot ar algu subsīdijām un praktiski arī ar atbalstu nodokļu pagarinājumiem (skat., informatīvo materiālu: https://www.em.gov.lv/lv/media/10982/download ), noteikumu projektā nevar noteikt, ka kumulācija ir aizliegta. Līdz ar to noteikumos ir jāparedz izņēmums un attiecīgi jāprecizē MKN 676 22.punkta redakcija, paredzot, ka šo noteikumu ietvaros sniegto atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu, izņemot ar atbalstu, kas sniegts saskaņā ar  Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos" un nodokļu pagarinājumiem, kas kvalificējas kā valsts atbalsts. Papildus pēc analoģijas nepieciešams atbilstoši precizēt arī MKN 676  9.7. punktā ietverto apliecinājuma formu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu 8.punktā noteikt par novembri iesniedzamo termiņu tādu pašu, kāds ir  noteikts iesniegumam algu subsīdijai par novembri  Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos".

 
Piedāvātā redakcija
Izteikt 8.punktu šādā redakcijā:
“8.Lai pieteiktos atbalstam par atbalsta perioda mēnesi, uzņēmums līdz 2021. gada 25. novembrim par 2021. gada oktobri un līdz 2021. gada  15. decembrim par 2021. gada novembri elektroniski iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā attiecīgu iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.”
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 8. punktā ietvertos termiņus iesniegumu iesniegšanai, paredzot, ka iesniegumus var iesniegt, piemēram, desmit dienu laikā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā, lai nerastos situācija, ka pieteikumu iesniegšanas termiņš ir jau pagājis, bet noteikumi vēl nav stājušies spēkā. Lūdzam atbilstoši precizējumiem noteikumu projektā precizēt arī noteikumu projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu 9.1. apakšpunktā  vārdus “konts, kas atvērts kredītiestādē vai pie maksājumu pakalpojuma sniedzēja” ar vārdiem “izvēlas VID reģistrēto kontu, uz kuru pārskaitāms atbalsts”. Nodokļu maksātājam, izvēloties kontu no piedāvājuma, tiktu novērstas nodokļu maksātāju pieļautās neprecizitātes norādot kontu, novērsta papildu informācijas pieprasīšana no nodokļu maksātāja un līdz ar to atbalsta izmaksas kavēšanās.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu 9.2.apakšpunktu, nosakot, ka bruto darba algas kopsummā ietver arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka lauksaimniecības produktu primārās ražošanas nozare ir definēta Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 9.punktā, lūdzam attiecīgi precizēt noteikuma projekta 14.punktā ietverto atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu 33.punktā vārdu “samaksāti” ar vārdu “aprēķināti”.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1. Lai kliedētu atsevišķu nodokļu maksātāju vēlmi iesniegt iesniegumus atbalstam par iepriekšējiem atbalsta periodiem, anotācijā sniegt skaidrojumu, ka pieteikties atbalstam līdz 2021. gada 25. novembrim un līdz 2021. gada  25. decembrim var tikai par 2021. gada oktobri un novembri.
2. Lai atbalsta pieprasītājiem un VID būtu viennozīmīgi skaidra norādītās papilddarbības ietekme uz atbalsta piešķiršanu, anotācijā sniegt skaidrojumu, ka jebkuram uzņēmumam, kurš norādījis kā papilddarbību šo noteikumu 2. pielikumā minētajās nozarēs, atbalstu nepiešķir.
3. Ievērojot, ka noteikumu projekts nesatur regulējumu par mikrouzņēmuma  tiesībām precizēt mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju un regulējumam par tiesībām precizēt mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju sakarā ar nepieciešamību atmaksāt neizlietoto vai nelikumīgi saņemto valsts atbalstu būtu nosakaāms Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā, lūdzam svītrot anotācijā tekstu "Papildus ar MK Noteikumu projektu tiek skaidrots, ka mikrouzņēmumu, kas saņēmuši atbalstu, to ietvēruši apgrozījumā, samaksājuši mikrouzņēmumu nodokli un atmaksā neizlietoto vai nepamatoti saņemto atbalstu, ņemot vērā, ka saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7.panta piekto daļu mikrouzņēmumam ir tiesības ne vairāk kā divas reizes precizēt mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju par pārskata ceturksni mēneša laikā pēc šā panta otrajā daļā noteiktās dienas. Tā pat saskaņā ar Mikrouzņēmumu likuma 7.panta sesto daļu pēc šā panta piektajā daļā noteiktā termiņa beigām mikrouzņēmumam ir tiesības iesniegt tikai tādus mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumus, kuri palielina maksājamā nodokļa apmēru."
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam "9. Pārejas normas" pārskatīt atsauci uz MKN Nr. 267, vai tā ir precīza, vai arī atsaukties uz precīzu MKN Nr.676 grozījumu Nr.

Papildus attiecībā uz šajā sadaļā ietverto pēdējo teikumu "Savukārt uz jaunajiem atbalsta pieteikumiem attiecas MK Noteikumu projektā noteiktās prasības", lūdzam to precizēt, lai būtu nepārprotami skaidrs, kuri būtu jaunie pieteikumi, uz ko attiecas šie grozījumi.





 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta punktu izvērtējumi neatbilst Pagaidu regulējuma 23.a, 22.b, 22.d, 22.e punktiem, lūdzam pārskatīt un atbilstoši precizēt noteikumu projekta punktu izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ierosinām norādīt līdzīgi kā algu subsīdiju atbalsta noteikumos “(…) un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi). 

 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai gadījumos, ja VID lēmumus par atbalsta piešķiršanu pieņems pēc 01.01.2022., noteikumu projektā nevajag paredzēt nosacījumu, ka arī pēc 01.01.2022. atbalsta saņēmēja atmaksātais ierobežota apjoma valsts atbalsts netiek ņemts vērā šo noteikumu 6. punktā minētajā ierobežota apjoma valsts atbalsta apmērā. Precizējumu gadījumā lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu arī anotācijā
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta ietvertajā noteikumu 7.2.apakšpunktā vārdus “attiecīgā mēneša” aizstāt ar vārdiem “attiecīgā atbalsta perioda mēneša”,  jo arī iepriekš šāda konstrukcija noteikumos lietota.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinām šos nosacījumu iestrādāt arī algu subsīdiju noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsta programma jāskaņo ar Eiropas Komisiju, aicinām izvērtēt, vai uzņēmumiem būs nodrošināta iespēja iekļauties iesnieguma par oktobra atbalsta periodu iesniegšanai līdz 2021.gada 25.novembrim.
Tāpat aicinām iesniegumu par novembra atbalsta periodu iesniegšanas termiņu salāgot ar algu subsīdijas atbalsta iesniegumu iesniegšanas termiņu – 15.decembris.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Par noteikumu projektā ietverto noteikumu 9.1.apakšpunktu.
Lai arī šis iepriekšējā perioda atbalsta nosacījums par e-pasta adreses norādīšanu ir saglabāts, tomēr, tā kā saziņa ar Valsts ieņēmumu dienestu notiek tikai, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, aicinām izvērtēt, vai ir nepieciešams šis obligātais nosacījums par e-pasta adresi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinām skaidrot anotācijā, vai minētais nosacījums nozīmē, ka ir jānorāda pilns kalendāra mēnesis (tā kā saskaņā ar noteikumu 2.punktu atbalsta periods ir no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 30.novembrim) jeb tomēr konkrētā kalendāra mēneša dienas.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā apakšpunktā ietvertās informācijas tvērumu, aicinām izvērtēt, vai ir nepieciešams 9.2.2 apakšpunkts. Jo jau šī apakšpunkta ietvaros uzņēmums apliecinās, ka viņam ir apgrozījuma kritums atbilstoši šo noteikumu 4.2.1., 4.2.2. vai 4.2.3.apakšpunktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka plānotā atbalsta apmērs ne vienmēr nozīmē, ka atbalsts plānotā apmērā tiek arī piešķirts, aicinām izvērtēt šādas informācijas norādīšanas lietderību un nepieciešamību, it sevišķi, ka plānotam atbalstam nav iespēju norādīt piešķiršanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai 9.9., 9.10. un 9.11.apakšpuntā minētie nosacījumi nebūtu jāapvieno. Jo jaundibinātajam uzņēmumam nebūs iespējams norādīt iesniegumā informāciju par 9.10. un 9.11.apakšpunktu, savukārt uzņēmumam, kas atbilst 4.2.3.apakšpunkta nosacījumam, nebūtu jānorāda iesniegumā 9.10.apakšpunktā minētā informācija.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Līdzīgi kā 8.punktā, lūdzam norādīt sistēmas pilno nosaukumu - Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēma.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam juridiskai noteiktībai precizēt, ka tas ir lēmums par atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā, kā Valsts ieņēmumu dienestam rīkoties situācijā, ja iestāde ar sākotnējo lēmumu atsaka atbalstu un uzņēmums šo lēmumu apstrīd/pārsūdz. Ja Pagaidu regulējums netiek pagarināts, vai apstrīdēšanas/pārsūdzēšanas procesa ietvaros var pieņemt uzņēmumam labvēlīgu lēmumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam juridiskai noteiktībai precizēt, ka tas ir lēmums par atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka atsauce MK Noteikumu projektā ir veidojama cita starpā, ievērojot arī ministriju norādes Covid-19 laikā. Lūdzam papildus norādīt, kas ir domāts ar šīm atsaucēm.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Attiecībā uz norādi par Ministru prezidenta paziņojumu 2021.gada 8.oktobrī lūdzam precīzāk norādīt, kas šis ir par paziņojumu, piemēram, ietverot atsauci uz vietni, kur var iepazīties ar paziņojuma saturu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Nav saprotama anotācijas sadaļa par mikrouzņēmumiem (sk. 6.Atbalsta izlietošana pēdējā rindkopa). Aicinām to pārskatīt, piemēram, norādot, kuri noteikumu projekta punkti uz šo skaidrojumu attiecas. 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Aicinām precizēt mērķa aprakstu. Ņemot vērā, ka tiek noteikts jauns atbalsta periods nevis mainīts esošais – aicinām šo precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Aicinām anotācijā norādīt informāciju, konkrēti, uz kuriem noteikumu 1.punktā minētajiem nodokļu maksātājiem attiecas noteikumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
No anotācijas izriet, ka Valsts ieņēmumu dienests pārsūdzības lēmumu pieņem, ja tiek pagarināts Pagaidu regulējums. Ņemot vērā, ka pārsūdzība ir sākotnējā lēmuma (administratīvā akta) turpinājums, aicinām izvērtēt, vai tiešām apstrīdēšanas procesa ietvaros arī pēc 2021.gada 1.janvāra, ja Pagaidu regulējums netiek pagarināts, sākotnējais lēmums ar Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora lēmumu nav maināms un atbalsts piešķirams.
Norādām, ka šāds nosacījums būtiski ierobežo uzņēmumu tiesības.
 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt šo rindkopu: "Ieilgstot Covid-19 izraisītajai nedrošībai un atkārtoti noteiktajiem ierobežojumiem Covid-19 izplatības mazināšanai tirgos turpmākajos mēnešos krasi ietekmēs uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu pieejamību un spēju veikt saimniecisko darbību."

Ņemto vērā, ka atbalsta periods ir oktobris un novembris, aicinām šeit norādīt konkrētos atbalsta mēnešus, jo pretējā gadījumā vārdu salikums “turpmākie mēneši” ar nozīmēt nenoteiktu laika posmu.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "6. Atbalsta izlietošana" lūdzam precizēt pēdējās rindkopas redakciju, jo noteikumu projektā šīs lietas attiecībās uz mikrouzņēmumiem netiek skaidrotas.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ārkārtas situācijas laiks – pilnīgs “lokdauns” ir noteikts no 21.oktobra līdz 14.novembrim. Savukārt, valstī ārkārtas situācija ir noteikta no 11.oktobra līdz 2022.gada 11.janvārim. Lūdzam skaidrot anotācijā sadaļā "Risinājuma apraksts" 1. punktā "Noteikt jaunu atbalsta periodu" izvēlēto atbalsta perioda termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Tā kā tiek norādīts, ka regulējums fiziskās personas neskar, vai tas nozīmē, ka fiziskajām personām, kas ir reģistrētas Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējas, atbalsts nepienāksies?
 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 konsolidētās versijas Celex Nr ir 02014R0651. Savukārt Pagaidu regulējuma ar piektajiem grozījumiem konsolidētā versijas Celex Nr ir: 02020XC0320(03)-20210128. Lūdzam atbilstoši precizēt ievadītos Celex Nr.
Piedāvātā redakcija
-