Projekta ID
24-TA-2385Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam anotācijā precīzi atsaukties uz zemesgabala kadastra apzīmējumiem, korelācijā ar AS “Latvijas valsts meži” (turpmāk – LVM) inženierbūvēm un plānotajiem apgriešanās ceļa laukumiem. Lūdzam arī precīzi norādīt, kam piederēs apgriešanās laukumi.
Anotācijā norādīts, ka uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0418, 4050 009 0421, 4050 009 0419 un 4050 009 0422, LVM īpašumā esošo inženierbūvju, kadastra apzīmējums 40500090342001 un 40500090342002 daļas Rail Baltica projekta ietvaros paredzēts nojaukt saskaņā ar LVM saskaņotajiem būvprojekta risinājumiem.
No paskaidrojošiem dokumentiem redzams, ka SIA “EIROPAS DZELCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk – Sabiedrība) 2023.gada 5.aprīļa vēstule norādījusi, ka tehniskie risinājumi šķērso uz zemesgabala esošās inženierbūves, būvprojekta risinājumi paredz šo būvju funkcionalitātes saglabāšanai izbūvēt apgriešanās laukumus un pieslēgumus projektētam pašvaldības nozīmes ceļam. Zemesgabala daļu ar platībām 0,0990 ha un 0,1181 ha (grafiskajā materiālā zemesgabala daļas 1B), kurās plānota meža ceļu apgriešanās laukuma izbūve, izmantošanu būvdarbiem un meža ceļa posmu nojaukšanu un pārbūvi slēdzams atsevišķs sadarbības/pilnvarojuma līgums, saglabājot Zemkopības ministrijas valdījuma tiesības uz minētajām zemesgabala daļām (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti 22.-23.lapa). Savukārt Sabiedrība 2023.gada 3.maija vēstulē attiecībā uz iepriekšminētajiem zemesgabaliem, kur plānoti apgriešanās laukumi norādīts, ka plānots ir izbūvēt apgriešanās laukumus ar Rail Baltica projekta tehniskajiem risinājumiem ietekmētajiem meža ceļiem, netiks iegūtas Satiksmes ministrijas valdījumā un attiecīgi nav nodalāmas kā atsevišķas zemes vienības (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti 30.-31.lapa).
Ņemot vērā minēto, anotācijā nav atspoguļota pilnīga informācija. Tāpat pielikumi ir savstarpēji pretrunīgi: vienā gadījumā teikts, ka šo zemesgabalu valdītāja būs Satiksmes ministrija, bet otrā dokumentā tiek norādīts, ka tas tā nebūs. Turklāt nav skaidrs, vai apgriešanās laukumu būvniecība ir Rail Baltica tehniskais risinājums, kuru izmantos LVM, vai arī tiks būvēti jauni laukumi, kas būs LVM īpašums. Ja laukumus ir plānots būvēt kā LVM īpašumus, jāpievērš uzmanība tam, ka tas atrodas uz valstij piederošas zemes. Tādējādi šādu laukumu īpašumtiesības LVM var tikt nostiprinātas, pamatojoties uz apbūves tiesību līgumu. Šobrīd tiesiskais regulējums neļauj būvēt inženierbūves kā patstāvīgus nekustamā īpašuma objektus, izmantojot citu tiesību institūtus, piemēram, nomu.
Anotācijā norādīts, ka uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0418, 4050 009 0421, 4050 009 0419 un 4050 009 0422, LVM īpašumā esošo inženierbūvju, kadastra apzīmējums 40500090342001 un 40500090342002 daļas Rail Baltica projekta ietvaros paredzēts nojaukt saskaņā ar LVM saskaņotajiem būvprojekta risinājumiem.
No paskaidrojošiem dokumentiem redzams, ka SIA “EIROPAS DZELCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk – Sabiedrība) 2023.gada 5.aprīļa vēstule norādījusi, ka tehniskie risinājumi šķērso uz zemesgabala esošās inženierbūves, būvprojekta risinājumi paredz šo būvju funkcionalitātes saglabāšanai izbūvēt apgriešanās laukumus un pieslēgumus projektētam pašvaldības nozīmes ceļam. Zemesgabala daļu ar platībām 0,0990 ha un 0,1181 ha (grafiskajā materiālā zemesgabala daļas 1B), kurās plānota meža ceļu apgriešanās laukuma izbūve, izmantošanu būvdarbiem un meža ceļa posmu nojaukšanu un pārbūvi slēdzams atsevišķs sadarbības/pilnvarojuma līgums, saglabājot Zemkopības ministrijas valdījuma tiesības uz minētajām zemesgabala daļām (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti 22.-23.lapa). Savukārt Sabiedrība 2023.gada 3.maija vēstulē attiecībā uz iepriekšminētajiem zemesgabaliem, kur plānoti apgriešanās laukumi norādīts, ka plānots ir izbūvēt apgriešanās laukumus ar Rail Baltica projekta tehniskajiem risinājumiem ietekmētajiem meža ceļiem, netiks iegūtas Satiksmes ministrijas valdījumā un attiecīgi nav nodalāmas kā atsevišķas zemes vienības (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti 30.-31.lapa).
Ņemot vērā minēto, anotācijā nav atspoguļota pilnīga informācija. Tāpat pielikumi ir savstarpēji pretrunīgi: vienā gadījumā teikts, ka šo zemesgabalu valdītāja būs Satiksmes ministrija, bet otrā dokumentā tiek norādīts, ka tas tā nebūs. Turklāt nav skaidrs, vai apgriešanās laukumu būvniecība ir Rail Baltica tehniskais risinājums, kuru izmantos LVM, vai arī tiks būvēti jauni laukumi, kas būs LVM īpašums. Ja laukumus ir plānots būvēt kā LVM īpašumus, jāpievērš uzmanība tam, ka tas atrodas uz valstij piederošas zemes. Tādējādi šādu laukumu īpašumtiesības LVM var tikt nostiprinātas, pamatojoties uz apbūves tiesību līgumu. Šobrīd tiesiskais regulējums neļauj būvēt inženierbūves kā patstāvīgus nekustamā īpašuma objektus, izmantojot citu tiesību institūtus, piemēram, nomu.
Piedāvātā redakcija
-
