Atzinums

Projekta ID
24-TA-2452
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Finanšu ministrija (Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi") neatbalsta, ka nekustamā īpašuma (kadastra Nr.6001 001 0238) Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, atsavināšanu veic Krāslavas novada pašvaldība un no nekustamā īpašuma atsavināšanas iegūtos līdzekļus izmanto pašvaldības īpašumā esoša nekustamā īpašuma jumta seguma pārbūvei, ņemot vērā, ka pašvaldība nekustamo īpašumu  Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, kopš 2016.gada nav izmantojusi Ministru kabineta 2016.gada 12.janvāra rīkojumā Nr.15 "Par valsts nekustamā īpašuma Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu Krāslavas novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk - MK rīkojums Nr.15) minētās funkcijas - saimnieciskās darbības veicināšanai attiecīgajā administratīvajā teritorijā un bezdarba samazināšanai, īstenošanai.

Atbilstoši MK rīkojuma Nr.15 2.punktā noteiktajam Krāslavas novada pašvaldībai nekustamo īpašumu bez atlīdzības jānodod valstij, ja tas vairs netiek izmantots šā rīkojuma 1. punktā minētās funkcijas īstenošanai. Ņemot vērā iepriekš minēto, primāri nekustamais īpašums ir nododams atpakaļ valsts īpašumā Iekšlietu ministrijas valdījumā vai Finanšu ministrijas valdījumā, ņemot vērā Finanšu ministrijas kompetenci politiku valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas jomā. Norādām, ka rīkojuma projekta anotācijā nav informācijas vai pašvaldība /VARAM ir noskaidrojusi Iekšlietu ministrijas viedokli par minētā nekustamā īpašuma pārņemšanu valsts īpašumā nepieciešamību.

Vēršam uzmanību, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 42.panta 2.4 daļa nosaka, ja valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai, bet funkcija vai deleģētais pārvaldes uzdevums tiek saglabāts un īpašums nav nepieciešams citai publiskai personai vai tās iestādei, Ministru kabinets pēc motivēta atvasinātas publiskas personas priekšlikuma ar rīkojumu var atļaut šādu nekustamo īpašumu atsavināt šajā likumā noteiktajā kārtībā. Ministru kabineta rīkojumā nosaka institūciju, kura organizē konkrētā nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu, un publisko personu, kuras budžetā ieskaitāmi atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas. Ja atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi vai to daļa pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitāmi atvasinātas publiskas personas budžetā, Ministru kabineta rīkojumā nosaka, kādā apjomā, kādam mērķim un kura nekustamā īpašuma un ar to saistītās infrastruktūras attīstībai atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi ir piešķirami.
Līdz ar to, lai Ministru kabinets varētu izvērtēt un lemt par atļauju pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu atbilstoši Atsavināšanas likumam, Ministru kabineta rīkojuma projekta sagatavošanai pašvaldībai jāsniedz motivēts priekšlikums, proti, informācija par nekustamā īpašuma tehnisko stāvokli, par to, vai nekustamo īpašumu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai pašvaldība izmantoja kopš tā nodošanas brīža, kādēļ nekustamais īpašums kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas veikšanai, kurā nekustamajā īpašumā turpmāk pašvaldības autonomā funkcija tiks veikta, kādam mērķim un kura nekustamā īpašuma un ar to saistītās infrastruktūras attīstībai atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi ir piešķirami nākamā gada valsts budžeta likumā. 

Saskaņā ar Krāslavas novada pašvaldības 29.08.2024. lēmumu Nr.845 (sēdes protokolu Nr.10, 16.§) ( turpmāk - pašvaldības lēmums) un anotācijā norādīto, nekustamais īpašums ir nepabeigta būve. Ēkas būvniecības pabeigšanas izmaksas, lai tā tiktu nodota ekspluatācijā, ir nesamērīgi dārgas attiecībā pret tās pašreizējo vērtību un esošajā ekonomiskajā situācijā pašvaldībai nav finanšu kapacitātes ēkas būvniecības pabeigšanai.  Vienlaikus norādām, ka anotācija nesniedz informāciju par pašvaldības veiktajiem ieguldījumiem nekustamajā īpašumā pēc tā pārņemšanas no valsts 2016.gadā.

Anotācijā ir norādīts, ka Krāslavas novada pašvaldība nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus plāno ieguldīt pašvaldības nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6001 001 0047) sastāvā esošās ēkas (būves kadastra apzīmējums 6001 001 0047 001) Dīķu ielā 5, Krāslavā, Krāslavas novadā, jumta seguma pārbūvei, nodrošinot Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4.un 5. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildi, jo nekustamā īpašuma sastāvā esošā būve tiek izmantota bibliotēkas vajadzībām.  Savukārt, atbilstoši pašvaldības lēmumā norādītajam, atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pašvaldība plānot ieguldīt pašvaldības nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr 6001 001 0047) sastāvā esošās ēkas (būves kadastra apzīmējums 6001 001 0047 001) Dīķu ielā 5, Krāslavā, Krāslavas novadā, jumta seguma pārbūvei, nodrošinot Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5., 11. un 14.punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildi, jo ēkā izvietotas Krāslavas novada pašvaldības iestādes - Krāslavas novada bāriņtiesa, Krāslavas novada Pašvaldības policija un Krāslavas
novada bibliotēka.


Tāpat, ņemot vērā, ka rīkojuma projekta anotācijā nav norādītas ne provizoriskās jumta seguma izmaksas, ne pievienots nekustamā īpašuma Dīķu ielā 5, Krāslavā, Krāslavas novadā,  apsekošanas un tehniskā novērtējuma akts, lai varētu secināt par nepieciešamību izmantot atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus šim mērķim,  anotācijā iekļauto informāciju nevar uzskatīt par pietiekamu un motivētu, lai Ministru kabinets lemtu atļaut nekustamā īpašuma Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, atsavināšanu veikt Krāslavas novada pašvaldībai.

Ievērojot iepriekš minēto, kā arī to, ka saskaņā ar Atsavināšanas likumu valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē valsts akciju sabiedrība „Valsts nekustamie īpašumi", aicinām Krāslavas novada pašvaldību pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Finanšu ministrijas valdījumā.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - NĪVKIS) reģistra datiem nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība ir 154 776 euro. 
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši pievienotajai NĪVKIS izdrukai, nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība ir 70 514 euro.  Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi precizēt anotācijā norādīto informāciju. Lūdzam attiecīgi precizēt arī anotācijas 3.sadaļu.  
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka anotācijā sniegtais skaidrojums, ka “Iegūtie finanšu līdzekļi tiks ieguldīti publiskas infrastruktūras izveidei (pašvaldības mācību iestādes remontam), kas vienlīdz un bez maksas būs pieejama visiem sabiedrības locekļiem, līdz ar to publisko līdzekļu novirzīšana šāda mērķa realizēšanai nav saistāma ar komercdarbības atbalsta jomu.” nepamato komercdarbības atbalsta neesamību publisko līdzekļu piešķiršanā bibliotēkas jumta seguma remontam.
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01)” (turpmāk – Komisijas paziņojums) 33.punktam kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas jomā ietilpst ļoti plašs mērķu un darbību loks, tostarp [..] bibliotēkas [..]. Pirmšķietami ir secināms, ka gadījumā, ja attiecīgā bibliotēka ir visai sabiedrībai pieejama bez maksas, kalpo tīri sociālam un kultūras mērķim, uzskatāms, ka tās darbībai nav saimniecisks raksturs un attiecīgi publisko līdzekļu piešķiršana tās remontam nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Komisijas paziņojuma 33.punktā noteikto. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt anotācijā ietverto skaidrojumu par komercdarbības atbalsta neesamību, piešķirot publiskos līdzekļus bibliotēkas jumta seguma remontam.
Piedāvātā redakcija
-