Atzinums

Projekta ID
22-TA-368
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši likumprojekta 6.pantā izteiktajam grozījumam likuma 77.panta 4.punkts tiks izteikts šādā redakcijā: “4) dalībnieki, kas nav Latvijas Republikas nodokļu rezidenti, kurā fonds ir nodibināts, nav tiesīgi turēt vairāk par 20 procentiem fonda aktīvu”. Norādām, ka šādā redakcijā norma vairs nav skaidra, proti, nav saprotams, uz ko attiecas vārdi “kurā fonds ir nodibināts”.
Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt likumprojekta 6.pantu. Veicot nepieciešamos precizējumus, lūdzam arī izvērtēt, vai, sašaurinot likuma 77.panta tvērumu, netiek aizskarti Eiropas Savienības vienotā tirgus pamatprincipi, it īpaši noteikumi par kapitāla brīvu apriti Eiropas Savienībā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 62. punktā noteiktajam likumprojektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka, lai gan likumprojekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (turpmāk – projekts) 7. pantā paredzētajā likuma "Par nodokļiem un nodevām" (turpmāk – likums) 99. panta 1.2 daļas pirmajā teikumā norādīts, ka finanšu iestāde nepieļauj jebkādu līdzekļu kustību un darījumus saistībā ar šā panta 1.1 daļā minēto kontu līdz brīdim, kad iegūts klienta paša sniegts apliecinājums par nodokļu rezidenci, uz kuru var paļauties, projekta 7. pantā paredzētajā likuma 99. panta 1.2 daļas otrajā teikumā norādīts, ka Ministru kabineta noteiktajos gadījumos tiek pieļauta līdzekļu kustība un darījumi kontā arī 90 dienu laikā pēc konta atvēršanas, kamēr finanšu iestāde iegūst klienta paša sniegtu apliecinājumu, uz kuru var paļauties. Līdz ar to attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos, kas ir zemāka juridiskā spēka normatīvais akts, tiks paredzēts regulējums, kas ir pretrunā projekta 7. pantā paredzētajā likuma 99. panta 1.2 daļas pirmajā teikumā ietvertajam regulējumam. Papildus vēršam uzmanību uz to, ka nav skaidrs, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības izdot attiecīgos Ministru kabineta noteikumus, paredzot regulējumu, kas ir pretrunā likuma, kas ir augstāka juridiskā spēka normatīvais akts, 99. panta 1.2 daļas pirmajā teikumā ietvertajam regulējumam. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 7. pantā paredzētajā likuma 99. panta 1.2 daļā ietverto regulējumu un precizēt to, kā arī papildināt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļu ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka atbildīgajām institūcijām ir jāpārskata ar padziļinātās sadarbības programmu saistītie normatīvie akti, tajā skaitā, izvērtējot, vai šobrīd noteiktie atvieglojumi un priekšrocības ir saglabājamas arī pēc Jaunā reitinga risinājuma ieviešanas, un jāveic nepieciešamie normatīvo aktu grozījumi, lai nodrošinātu veikto izmaiņu spēkā stāšanos ar 2024. gada 1. janvāri. Vienlaikus no anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietvertās informācijas izriet, ka šobrīd vēl nav izstrādāts Jaunais reitinga risinājums, kā arī Valsts ieņēmumu dienests vēl tikai plāno uzklausīt padziļinātās sadarbības programmas dalībniekus, sadarbības partnerus un nozares ekspertu viedokļus, lai paredzētās izmaiņas notiktu veiksmīgāk un tiktu izstrādāti atbilstošie grozījumi normatīvajos aktos. Turklāt no projekta 1., 2., 3. un 4. pantā paredzētajos grozījumos ietvertā regulējuma neizriet, ka nodokļu maksātājs varēs saņemt kādas priekšrocības un atvieglojumus, kā arī no projekta 3. pantā paredzētajā likuma 18. panta pirmās daļas 36. punktā ietvertā regulējuma izriet, ka nodokļu maksātāju reitinga kopējam novērtējumam ir informatīvs raksturs, tādēļ tas nav saistošs. Līdz ar to šobrīd nav skaidrs, kādi grozījumi būtu jāparedz attiecīgajos normatīvajos aktos.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka no anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietvertās informācijas nav skaidrs, kā attiecīgos nodokļu maksātājus ietekmēs regulējuma, kas paredzēts likuma 7.1 pantā, izslēgšana. Turklāt anotācijas 1.3. apakšsadaļā nav izvērtējuma par regulējuma, kas paredzēts likuma 7.1 pantā, izslēgšanas samērīgumu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā un 4. sadaļā ietverto informāciju, kā arī izvērtēt projektam pievienotajā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta "Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām""" 2. punktā noteikto uzdevumu visām ministrijām. Atbilstoši minētajam lūdzam izvērtēt arī projekta 1., 2., 3. un 4. pantā paredzētos grozījumus un nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizēt tos.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 7. pantā paredzētajā likuma 99. panta 1.1 daļā ietvertā atsauce uz visu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu ir pārāk plaša un līdz ar to neskaidra. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 7. pantā paredzētajā likuma 99. panta 1.1 daļā ietverto regulējumu vai papildināt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ievērojot projekta 8. pantā paredzēto grozījumu apjomu likuma 116. panta pirmās daļas 9. punktā, lūdzam izteikt likuma 116. panta pirmās daļas 9. punktu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.1. apakšsadaļā ietverto informāciju, norādot Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna, kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 28. aprīļa rīkojumu Nr. 292 "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu", vienību, kurā noteikts, ka komponentes Nr. 6 "Likuma vara" reformu un investīciju virziena 6.1. "Ēnu ekonomikas mazināšana godīgas uzņēmējdarbības veicināšanai" reformas īstenošanas aktivitātes 6.1.1.r "Analītikas stiprināšana un datu pārvaldības attīstība nodokļu administrēšanas un muitas jomā" investīcijas 6.1.1.2.i. – jaunu analīzes sistēmu izstrāde, kas paredz līdz 2024. gada 2. ceturksnim ieviest jaunu IT sistēmu nodokļu maksātāju segmentācijai, integrējot nodokļu maksātājiem paredzēto informāciju publicētā datu bāzē un nodrošinot datu vizualizāciju Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskajā deklarēšanas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot, ka Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2021./2022. gadam ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumu Nr. 201 "Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2021./2022. gadam", lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju.
Vienlaikus lūdzam norādīt, kurās Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2021./2022. gadam vienībās ir ietverti attiecīgie pasākumi ēnu ekonomikas ierobežošanai būvniecības nozarē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju par to, ko paredz projekta 4., 5. un 6. pants.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju, jo nav skaidrs, saskaņā ar kuriem nacionālajiem vai starptautiskajiem normatīvajiem aktiem, ir aizliegta Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošas informācijas izpaušana nodokļu maksātājam.
Piedāvātā redakcija
-