Atzinums

Projekta ID
24-TA-1044
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
03.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nav saprotams vai informatīvā ziņojumā ar vārdu “patvertnes” ir domāta “vieta, kur var patverties”- t.i. vieta, kas sākotnēji nav būvēta ar specifisko mērķi būt “patvertne”, bet ar nelieliem uzlabojumiem (bez būvdarbiem, kuriem vajadzīga dokumentācija) ir pielāgojama tam, lai tā būtu minimālam komforta un drošības līmenim atbilstoša vieta, kur var patverties. Ekonomikas ministrijas ieskatā Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”” (prot. Nr. 1, 95.§) 6. punktā dotā uzdevuma mērķa objekts ir vieta, kur var patverties (objekts būvēts ar citu lietošanas veidu, piemēram, kā pagrabs, koplietošanas telpas, noliktava, autostāvvieta utt.), nevis objekts, kas būvējams no jauna vai agrāk uzbūvēts, bet tagad jāatjauno kā objekts (ēka, telpu grupa), kas radīts ar pamata funkciju būt patvertne. Šis apstāklis ir jāņem vērā visa informatīvā ziņojuma kontekstā un jāprecizē tas, par kāda vieta objektu tiek runāts. Ja informatīvā ziņojuma objektu tvērums ir arī vietas, kas jau sākotnēji ir būvētas kā patvertnes, tad ziņojumā ir jānodala kura informatīvā ziņojuma sadaļa uz kādiem objektiem ir attiecināma. Ja viss attiecās uz visa veida objektiem šajā jomā, tad arī tas ir jānorāda. Pašlaik nav saprotams objektu tvērums. Vēršam uzmanību, ka paralēlā aktivitātē pie Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma grozījumiem tika paredzēts definēt dažādas kategorijas patvertnes, no kurām, iespējams, kā “vājākā” kategorija varētu būt vieta, kur var patverties jeb telpu grupa vai ēka, kas nav būvēta kā “patvertne”, bet ir pielāgota lai tā varētu kalpot īslaicīgam patvērumam ēkas pazemes stāvā.
Nav saprotams objektu  "divejāda lietojuma infrastruktūra" un tās "kartējums" nozīme. Nav saprotams vai tas ir kaut kas vairāk par pielāgoto pagrabu, pazemes autostāvvietu u.c. “vietu, kur var patverties”, vai ir viens un tas pats.

1.pielikuma divas tabulas norāda uz dažādu līmeņu pielāgošanas darbiem un attiecīgi arī gala rezultātu. Abu līmeņu atšķirības atspoguļotas kā atkarīgas no cilvēku skaita telpu grupā, taču, vērtējot veicamās pielāgošanas darbības, secināms, ka abi pielāgošanas līmeņi savā starpā faktiski atšķiras ar to vai pielāgošanai vajag vai nevajag būvniecības dokumentāciju. Ja ar provizorisko izmaksu aprēķinu tabulām mēģināts pateikt, ka arī “vieta, kur var patverties” ir dalāma divās daļās vai dažādās kategorijās, tad šādam iedalījumam ir jābūt pašā informatīvajā ziņojumā kā arī būtu jāparedz Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā. Ekonomikas ministrijas rīcībā nav informācija, ka Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā būtu plānots sīkāks iedalījums jeb divas kategorijas vietām, kurās var patverties (viena kategorija būtu ar, bet cita kategorija bez piespiedu ventilācijas un durvīm, kas iztur sprādziena triecienvilni kā arī evakuācijas durvīm). Ekonomikas ministrijas ieskatā "vieta kur var patverties" jeb “vājākās” kategorijas patvertne ir vieta, kas sākotnēji nav būvēta ar specifisko mērķi būt “patvertne”, bet ar nelieliem, vienkāršiem un ātri veicamiem uzlabojumiem (bez būvdarbiem, kuriem vajadzīga dokumentācija, saskaņojumi) ir pielāgojama tam, lai tā būtu uzskatāma par drošāku vietu par mājokļa telpām un tajā pašā laikā atbilst minimālam komforta līmenim. Vēršam uzmanību, ka iepriekš minēto pielāgošanas darbu veikšana bez būvniecības dokumentācijas ir ļoti būtisks faktors, lai plānotie darbi netiktu kavēti, piemēram, dēļ tā, ka nevar saņemt piekrišanu no kāda no kopīpašniekiem. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1.pielikums ziņojumam veidots atrauti (neņemot vērā) Iekšlietu ministrijas izstrādātās vadlīnijas par to, kas ir jāņem vērā un kā ir aprīkojamas vietas, lai tās būtu piemērotas vietai, kurā var patverties. Piemēram, 1.pielikumā minētajās izmaksās nav iekļauta:
 1) atsevišķiem objektiem sākotnēji būtiskākā (iespējams, dārgākā) pozīcija, kas saistās ar to, ka vietai “jābūt atbrīvotām no atkritumiem, būvgružiem, konstrukcijām un priekšmetiem ar asām malām, kas varētu radīt papildu apdraudējumu cilvēkiem, uzturoties patvertnē”.
2) Nav pozīcijas izmaksām, kas saistītos ar to, ka  “patvertnes telpu apdarē izmanto nedegošus materiālus.”. Cik zināms, ļoti daudz tipiskām daudzdzīvokļu ēkām pagrabos atsevišķiem dzīvokļiem agrāk veidoti nodalījumi ir veidoti no koka konstrukcijām, tas nozīmē, ka jābūt pozīcijai par šo koka konstrukciju aizvākšanu. Par šo pozīciju nav nevienas izmaksu pozīcijas. Ja šī pozīcija nav iekļauta, jo "pielāgošana" veicama bez būvprojekta izstrādes, tad starp pozīcijām ir pretrunas, jo viena no pozīcijām attiecās uz būvprojekta izstrādi. Ja pielāgošana veicama ar būvprojektu, tad tajā būtu jāparedz arī telpu pārplānošana un jaunu starpsienu izbūvēšana (vien no iemesliem skatīt 3.punktā).
3) Vadlīnijās noteikts, ka “Patvertnei ir jābūt aprīkotai ar elektrību un apgaismojumu, kā arī ar avārijas apgaismojumu elektroenerģijas padeves pārtraukumu gadījumā. Ieteicamais risinājums ir autonomas elektroenerģijas ražošanas iespēja (elektroģenerators, akumulatori).”… kā arī tas, ka “Elektroģeneratora telpai patvertnē  jābūt atdalītai no pārējām telpām un jāveido atsevišķa izplūdes sekcija ar pietiekamu gaisa apmaiņu (jānodrošina izplūdes gāzu novadīšanas un svaiga gaisa padeves iespēja).” Lai arī izmaksu tabulā ir pozīcija par elektroģeneratora iegādes izmaksām, tajās nav pozīcijas par telpas (sienu) būvniecības izmaksām lai nodrošinātu attiecīgā ģeneratora darbību, atbilstoši vadlīnijās noteiktajām prasībām. Ja pielāgošanai ir nepieciešams būvprojekts, tad tajā ir jābūt arī šai pozīcijai, pretējā gadījumā visi pielāgošanas darbi ir jāparedz tādi, kuru īstenošanai nav nepieciešams būvprojekts.
4) Objekta pielāgošanas ietvaros varētu būt nepieciešama vadlīnijās minētā stiprināšana “papildus atbalstot patvertnes griestus”. Izmaksās šāda varbūtība un pozīcija nav apskatīta.
5) Vadlīnijās ir ieteikts aprīkot ar “ūdens-putu ugunsdzēsības aparātu un ugunsdzēsības pārklāju.”, bet izmaksās to nav.
6) Vadlīnijās ir minēts, ka “telpās ieteicams uzglabāt instrumentus (lāpstas, liekšķeres, laužņi, cirvji, zāģi, metāla zāģi, iekārtas armatūras pārgriešanai u.c.), kas nepieciešamības gadījumā palīdzētu atbrīvot izeju no gruvešiem un izkļūt ārā.”, bet izmaksu pozīcijās to nav.
7) Ir jāparedz “telpas zonējumu atbilstoši nepieciešamajām funkcijām, paredzot nodalījumus pārtikas uzglabāšanas un patērēšanas iespējām, sanitārām un higiēnas uzturēšanas vajadzībām”, bet izmaksās šādu pozīciju nav, ja neskaita būvprojekta izstrādi, ja tajā būtu plānojami attiecīgā būvniecība.
Ekonomikas ministrijas ieskatā vietas, kurās paredzēts patverties, ir pielāgojamas šim mērķim. Tās ir vietas (telpu grupas), kas būvētas ar citu lietošanas veidu, bet tās ir pielāgojamas, lai tās būtu derīgas īslaicīgam patvērumam vistuvāk cilvēka atrašanās vietai. Līdz šim ar to tika saprasta esošo vietu sakārtošana veicot darbības, kurām nav nepieciešama būvniecības ieceres dokumentācija (pagrabu u.c. jau esošu telpu pielāgošana bez būvdarbiem, kuriem būtu vajadzīgs būvprojekts, kopīpašuma gadījumā nepieciešamie saskaņojumi utt.). 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam kā priekšnoteikumu šim uzdevumam paredzēt ne tikai valsts atbalsta programmas izveidošanas atbalstīšanu ( Informatīvā ziņojuma projekta 1.2.sadaļā paredzētās darbības), bet arī Informatīvā ziņojuma projekta 1.6.sadaļā paredzētā pasākuma - pašvaldību līdzfinansējuma ieviešana - atbalstīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam attiecībā uz Informatīvā ziņojuma 3.sadaļas 5.punktu ņemt vērā izteikto iebildumu pie MK protokollēmuma projekta 6.punkta. 
Proti, lūdzam kā priekšnoteikumu šim uzdevumam paredzēt ne tikai valsts atbalsta programmas izveidošanas atbalstīšanu ( Informatīvā ziņojuma projekta 1.2.sadaļā paredzētās darbības), bet arī Informatīvā ziņojuma projekta 1.6.sadaļā paredzētā pasākuma - pašvaldību līdzfinansējuma ieviešana - atbalstīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzu papildināt Informatīvā ziņojuma projekta 1.6. sadaļas apakšsadaļu "Nepieciešamā rīcība" ar šādu teikumu:

"Ekonomikas ministrijai izstrādāt un virzīt grozījumus likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", lai ietvertu attiecīgu deleģējumu pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, kas vērsti uz atbalsta sniegšanu tām daudzdzīvokļu mājām, kuru īpašnieki vēlas tajās izveidot vietas, kurās patverties."
 
Piedāvātā redakcija


 
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta 1.2. sadaļas 3. punkts: "3.Ekonomikas ministrija savas kompetences ietvaros saredz nepieciešamību grozīt likumu “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”, lai ietvertu attiecīgu deleģējumu pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, kas vērsti uz atbalsta sniegšanu tām daudzdzīvokļu mājām, kuru īpašnieki vēlas tajās izveidot vietas, kurās patverties."
 
Piedāvātā redakcija
Ekonomikas ministrijai izstrādāt un virzīt  grozījumus likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", lai ietvertu attiecīgu deleģējumu pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, kas vērsti uz atbalsta sniegšanu tām daudzdzīvokļu mājām, kuru īpašnieki vēlas tajās izveidot vietas, kurās patverties.
 
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta 1.2. sadaļas teikums: "Finansējumu atbalsta saņēmējiem dalītu VARAM (iespējama speciāli izveidota darba grupa VARAM vadībā)."
Lūdzam precizēt, kas šajā gadījumā būtu atbalsta saņēmēji, ņemot vērā 1.2. sadaļā augstāk minēto par pasākuma potenciālo ieviešanas modeli. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projekta 1.2. sadaļas teikums: "Atbalsta shēmu varētu izvērst līdzīgi kā darbojas jau šobrīd pašvaldību atbalsta programmas, kuru īstenošanas noteikumi ir izdoti saskaņā ar likumu “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanai” (tā, piemēram, lai dzīvokļu īpašnieki labiekārtotu piesaistīto zemesgabalu vai atjaunotu ēkas fasādi)."

Lūdzu izvērst šajā teikumā minēto, ņemot vērā un salāgojot to ar tālāk šajā apakšpunktā minēto "Finansējumu atbalsta saņēmējiem dalītu VARAM (iespējama speciāli izveidota darba grupa VARAM vadībā)."
 
Piedāvātā redakcija
-