Atzinums

Projekta ID
23-TA-2128
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paldies par sniegtajiem skaidrojumiem un veiktajiem precizējumiem anotācijā.
Atkārtoti aicinām izvērtēt, vai  šajā  gadījumā nebūtu nepieciešamas izmaiņas specifiskā atbalsta mērķa (turpmāk - SAM) pasākuma uzbūvē, piemēram, sadalot plānotos atbalstāmos pasākumus kārtās (1.kārta- sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide , 2.kārta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana), kas nodrošinātu vienādu pieeju izmaksu segšanā un dubultā finansējuma neesamību un šāda pieeja būtu atbilstoša Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētās regulas Nr.  2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm (turpmāk - Regula)  pielikuma 6.3. punktā noteiktajam, ka norādītajās summās ir ietvertas visas darbības attiecināmās izmaksas. Lai gan Labklājības ministrija ir sniegusi informāciju, ka 4.3.5.1. SAM pasākuma 1. kārtas ietvaros projekti tiks īstenoti divos posmos vai fāzēs un attiecīgi tiktu nodrošināta izmaksu un darbību nošķiršana, vadošās iestādes ieskatā būtu nepieciešama papildu informācija par to, kā praktiski izpaustos šāda projektu dalīšana fāzēs, lai tas būtu izsekojami, caurspīdīgi un saskaņā drošas finanšu pārvaldības principiem.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Regulā  noteiktā dienas likme ir aprēķināta par 8 kontaktstundām, kad persona ir saņēmusi sabiedrībā balstītos dienas aprūpes centra pakalpojumus. Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka dienas aprūpes centrs strādās pilnu darba dienu, bet nepieciešamais pakalpojuma apjoms tiks pielāgots individuāli atbilstoši katras personas vajadzībām, kas nozīmē, ka klients dienas aprūpes centrā vai specializētajā darbnīcā var pavadīt mazāk kā 8 stundas, Vadošās iestādes un CFLA ieskatā atbilstošāk būtu piemērot stundas likmi, lai izvairītos no neatbilstību riskiem. Regulā noteiktās likmes ir jāpiemēro atbilstoši noteiktajiem nosacījumiem bez iespējām tās modificēt vai interpretēt. Regulā ir skaidri norādīts, ka likmes mērvienība ir dalībnieku stundu/dienu/mēnešu/gadu skaits, kad dalībnieki saņem sabiedrībā balstītas dienas aprūpes pakalpojumus, kas nozīmē, ka tiek veikta samaksa par faktiski saņemtu pakalpojumu, nevis par “iespēju” to saņemt.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, atbilstoši anotācijā norādītājam, ka visi 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros atbalstītie projekti būs stratēģiski svarīgo projektu kopums un lai nodrošinātu vienotu pieeju papildus komunikācijas pasākumu īstenošanai atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteiktajam, LM kā atbildīgā iestāde par 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros atbalstītajiem stratēģiski svarīgiem projektiem (projektu kopu) organizēs vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, tajā iesaistot Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un sadarbības iestādi, vienlaikus izstrādājot arī komunikācijas pasākumu plānu stratēģiski svarīgo projektu kopai.
Vienlaikus lūdzam skaidrot anotācijā LM kā atbildīgās iestādes izstrādātā komunikācijas plāna un LM kā atbildīgā iestāde par 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros atbalstītajiem stratēģiski svarīgiem projektiem izstrādātā komunikācijas plāna atšķirības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt iespēju papildināt punktu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu, ja tāds radīsies vai skaidrot kāpēc šāds regulējums tiks iekļauts tikai vienošanās par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniedzēji ir pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji. Ievērojot minēto, atkārtoti aicinām izvērtēt pašvaldību izveidoto sociālo pakalpojumu sniedzēju juridisko statusu, ar kuriem plānots slēgt līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, un precizēt noteikumu projekta 51. punktu, ja nepieciešams papildinot, ka tiek slēgti arī līgumi par projekta īstenošanu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 15. punktā ir norādīti abi līgumu veidi. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka izziņā ir sniegta informācija, ka priekšlikums ņemts vērā, bet noteikumu projektā nav konstatētas veiktās izmaiņas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam salāgot “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā un anotācijā sniegto informāciju, ņemot vērā, ka anotācijā minēts, ka "4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros ir paredzēta arī jaunas SBSP infrastruktūras izveide, “Nenodarīt būtisku kaitējumu” principa ietvaros vairāk vai mazāk būtiska ietekme varētu tikt plānota visos 6 vides mērķos", savukārt “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā visos 6 mērķos ir norādīts, ka "pasākumam nav paredzamas ietekmes uz vides mērķi vai paredzamā ietekme ir nebūtiska".
Vienlaikus, norādot pasākuma kopējo ietekmi uz horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu, lūdzam lietot vienoto ietekmes apzīmējumu (tieša, netieša vai nav ietekmes), kā tas ir norādīts citiem horizontāliem principiem -  “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, “Klimatdrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar izziņas 55.punktā sniegto skaidrojumu par jaunu un papildu pakalpojuma vietu izveidi, lai nodrošinātu vienotu izpratni un izsekojamību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 27. punktā noteikto, ka maksimālais avansa apmērs ir 50%, lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu šādam maksimālajam avansa apmēram, kas pārsniedz Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.– 2027. gada plānošanas periodā" 10. punktā noteikto maksimālo avansa apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 28. punktā noteikto, aicinām papildināt anotācijas 1.3. sadaļu "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ar informāciju, ka finansējuma saņēmēja vai tā kontrolētas kapitālsabiedrības tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu būs nostiprinātas Zemesgrāmatā. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" noteikt maksimāli pieļaujamo procentuālo īpatsvaru katrā projektā, ņemot vērā, ka paredzēta atklāta projektu iesniegumu atlase un tikai pēc projektu izvērtēšanas un apstiprināšanas būs iespējams aprēķināt kopējo ERAF atbalsta jomas finansējumu. Attiecīgi, kāda būs rīcība, ja tiks konstatēts, ka maksimāli pieejamais ERAF atbalsta jomas finansējums ir pārsniegts.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tiks virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē 2024.gadā, nepieciešams anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” tabulas ailēs precizēt norādītos periodus.
Piedāvātā redakcija
-