Atzinums

Projekta ID
21-TA-456
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta noteikumu 4. punktā norādīto iznākuma rādītāju, atbilstoši Darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” norādītajam “Izveidoto un labiekārtoto vietu skaits sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai personām ar garīga rakstura traucējumiem un bērniem ar funkcionāliem traucējumiem” (i.9.3.1.b). Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.

Vienlaikus lūdzam precizēt 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" rādītāju pasi, ņemot vērā plānoto 9.3.1.3. pasākuma īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta noteikumu 5. punktā atsevišķi izdalīt plānoto valsts budžeta virssaistību finansējumu, no rādot to pie kopējā finansējuma un Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma.

Vienlaikus lūdzam anotācijā iekļaut plānotā valsts budžeta dotācijas pašvaldībām 8 967 euro aprēķinu un norādīt, ka valsts budžeta dotāciju piešķir atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta dotācijas piešķiršanu pašvaldībām Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas periodā līdzfinansēto projektu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nacionālā publiskā līdzfinansējuma ietvaros norādīts valsts budžeta finansējums 27 296 euro un valsts budžeta dotācija pašvaldībām 8 967 euro. Ņemot vērā, ka valsts budžeta dotācija arī ir valsts budžeta finansējums, kas tiek novirzīts pašvaldībai, lūdzam MK noteikumu projektā precizēt nacionālā publiskā līdzfinansējuma avotu uzskatījumu, neminot iepriekš minētos kā atsevišķus līdzekļu avotus, bet norādīt kā valsts budžeta dotāciju pašvaldībai 36 263 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MKN 12. punktu vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu jāpieņem mazāk nekā 3 mēnešu laikā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā FM izteikto iebildumu pie MK projekta 5.punkta, lūdzam norādīt vienotu formulējumu attiecībā uz valsts budžeta līdzekļiem, kas ietilpst avansa maksājumā finansējuma saņēmējam.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MKN ar punktu, ka gadījumā, ja projekts ieviešanas gaitā vai projekta dzīvesciklā (ieguldījumu amortizācijas periodā) kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no finansējuma, kura avots nav publiskie līdzekļi, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju par plānotā finansējuma sadalījumu atbilstoši intervences kodiem (t.sk. Finansējuma veids, Teritorija, Teritoriālie sasniegšanas mehānismi un Tematiskie mērķi).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā” 9.3.1.3. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Rīgas valstspilsētā” Sākotnējā novērtējumā ir minēts pasākuma mērķis - sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, attīstot pašvaldības pārziņā esošus sociālos pakalpojumus atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajam, kā arī teikts, ka "[..] projektu iesniedzējam ir jābūt pašvaldībai vai tās izveidotai iestāde, kas pilda pašvaldības deleģētos pārvaldes uzdevumus". Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotāciju, iekļaujot šo informāciju pamatojumam, kāpēc pasākums nekvalificējas kā valsts atbalsta pasākums, papildinot arī ar informāciju, ka atbalsts netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un sociālais pakalpojums tiks mērķa grupai sniegts bez maksas (proti, deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma īstenošana nav uzskatāma par saimniecisko darbību un līdz ar to tālāk nav veicama analīze Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta kontekstā un var secināt, ka pasākums nekvalificētos kā valsts atbalsta pasākums). Papildus attiecīgi lūdzam svītrot pamatojumu, ka pasākumam nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību, jo pasākuma atbilstība Komercdarbības atbalsta likuma 5.pantā minētajai ceturtajai pazīmei ir jāvērtē tikai tad, ja atbalstu sniedz saimnieciskās darbības veikšanai un ja attiecibā uz šiem pakalpojumiem pastāv tirgus.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšpunktu “Cita informācija” ar MKN 23. punktā norādītā piešķiramā avansa apjoma izvēles pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
MK noteikumu projekta 5.punktā norādīts, ka nacionālais publiskais līdzfinansējums ir 2 119 114 euro, savukārt anotācijas 3.sadaļā “Cita informācija” norādīts nacionālais publiskais līdzfinansējums 72 133 euro apmērā. Līdz ar to lūdzam salāgot anotācijā norādīto pasākuma kopējā finansējuma formulējumu un tā sadalījumu atbilstoši noteikumu projekta 5.punktā norādītajam. Kā arī, ņemot vērā FM izteikto iebildumu pie MK projekta 5.punkta, lūdzam norādīt vienotu formulējumu attiecībā uz valsts budžeta līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, ka pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās un grozījumu projektā apstiprināšanas par projektam nepieciešamo finansējumu 2021. un 2022.gadam Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Finanšu ministrijā iesniegs pieprasījumu apropriācijas pārdalei no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt par nepieciešamo finansējumu 2023.gadam iesniegs priekšlikumu bāzes izdevumu precizēšanai, sagatavojot valsts pamatbudžeta izdevumu bāzi 2023.-2025.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra sēdes protokola 64., 37.§ 10.punkts atļauj Labklājības ministrijai izņēmuma kārtā pasākuma īstenošanai novirzīt pasākumam 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa ietvaros atbrīvoto finansējumu 508 182 euro (ERAF un valsts budžeta finansējums) un papildus atļaut uzņemties valsts budžeta virssaistību finansējumu 782 851 euro, kas kopā veido finansējumu 1 291 033 euro apmērā. Savukārt no noteikumu projekta 5.punkta izriet, ka plānotais ERAF finansējums ir 480 886 euro un valsts budžeta finansējums 819 114 euro (valsts budžeta finansējums 27 296  euro, valsts budžeta dotācija pašvaldībām 8 967  euro, valsts budžeta virssaistību finansējums 782 851  euro), kas kopumā veido 1 300 000 euro. Līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāda finansējuma ietvaros tiks nodrošināta valsts budžeta dotācija pašvaldībām 8 967 euro apmērā.

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļas “Cita informācija” norādīto informāciju iekļaut anotācijas 3.sadaļas 6.punktā “Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Ministru kabineta noteikumi "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.3. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Rīgas valstspilsētā” īstenošanas noteikumi”
Iebildums
MK noteikumu projekta anotācijā ir skaidrots, ka  pasākuma īstenošanu ir atbalstījis arī Ministru kabinets, kas atļauj LM izņēmuma kārtā novirzīt daļu 9.3.1.1. pasākuma “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) finansējuma  jauna pasākuma īstenošanai Rīgas pašvaldībā specifiskā atbalsta mērķa 9.3.1. “Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā” ietvaros. Taču ne protokollēmums, ne noteikumu projekta anotācija neatspuguļo informāciju par plānotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr.871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi". Tādejādi lūzam papildināt MK protokollēmumu, vai sniegt noteikumu projekta anotācijas ietvaros informāciju par plānotajiem noteikumu grozījumiem minētajos noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijas 1.3.apakšpunktā minēto informāciju par pasākuma plānoto kopējo attiecināmo finansējumu, kurā norādīts, ka pieejamais finansējumus 2,6 milj. apmērā ir pietiekams tikai būvniecības darbu veikšanai, lai neveidotu lieku administratīvo slogu projekta īstenošanā, aicinām izvērtēt iespēju MKN neparedzēt atbalstāmo darbību, kas norādīta MKN 13.5. apakšpunktā “projekta vadība un īstenošana”, un attiecināmās izmaksas, kas norādītas MKN 16.1. apakšpunktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 16.1. apakspunkta otro teikumu atbilstoši vadošās iestādes izstrādāto vadlīniju "Vadlīnijas attiecināmo un neattiecināmo izmaksu noteikšanai 2014.-2020.gada plānošanas periodā" nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
Ja plānotā projekta vadības un īstenošanas personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze no normālā darba laika.
 
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijas 1.3.apakšpunktā minēto informāciju par pasākuma plānoto kopējo attiecināmo finansējumu, kurā norādīts, ka pieejamais finansējumus 2,6 milj. apmērā ir pietiekams tikai būvniecības darbu veikšanai, lai neveidotu lieku administratīvo slogu projekta īstenošanā, aicinām izvērtēt iespēju MKN neparedzēt atbalstāmo darbību, kas norādīta MKN 13.5. apakšpunktā “projekta vadība un īstenošana”, un attiecināmās izmaksas, kas norādītas MKN 16.1. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai teritorijas labiekārtošanas izmaksās ir iekļauta arī teritorijas, kas paredzēta brīvā laika pavadīšanai atbilstoša labiekārtošana? Ņemot vērā, ka  Ministru kabineta noteikumu  Nr.338 "Prasības sociālo pakalpojumu siedzējiem" XX.sadaļas  143.punkts nosaka: "Dienas centra pakalpojuma sniedzējs klientiem nodrošina sociālo prasmju attīstīšanas iespējas, izglītošanas, brīvā laika pavadīšanas, mākslas vai mākslinieciskās pašdarbības nodarbības".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt redakciju, norādot, ka šis nosacījums tiek attiecināts tikai attiecināmajās izmaksās iekļautajām neparedzētajām izmaksām. 
Vēršam uzmanību, ka no 22.punkta nosacījumiem izriet, ka arī projekta neattiecināmajās izmaksās var tikt plānotas neparedzētās izmaksas, jas tās pārsniedz 20.punktā noteikto 5% ierobežojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot atsauci uz 15.3.apskšpunktu, ņemot vērā, ka neparedzētajām izmaksām neveic PVN aprēķinu. PVN tiek aprēķināts tikai tad, kad šīs izmaksas (pēc saskānošanas ar sadarbības iestādi)  tiek iekļautas kādā no iepriekš plānotajām izmaksām, kuras tiek apliktas ar PVN, piem, iekļautas būvdarbu izmaksās.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu ilgtspēja vai uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-