Atzinums

Projekta ID
23-TA-2489
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nepieciešams papildināt ar informāciju par iespēju slēgt uzņēmuma līgumu par pakalpojuma nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ventspils Sociālais dienests norāda, ka iebilst pret stundu apjomu, jo tādejādi tiek maldināti klienti, ka maksimālais stundu skaits, ko pašvaldība var piešķirt ir līdz 160 stundām, nevis kā noteikts pašvaldības saistošajos noteikumos. Būs jāveic skaidrojošais darbs ar iedzīvotājiem, kas paredzams, ka neaprobežosies ar pretenzijām pašvaldības līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienības, LPS un Labklājības ministrijas pārstāvju 30.11.2023. sanāksmes laikā tika izteikts viedoklis un tas nav mainījies, ka aprūpes mājās pakalpojuma maksimālais apjoms vai nu vispār nav nosakāms Noteikumos vai nosakāms līdz 80 stundām mēnesī.
Pašvaldības norāda, ka, nosakot augstāku apjomu, likumdevējam jānosaka vērtēšanas kritēriji.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tukuma novada pašvaldība atkārtoti norāda (29.11.2023. vēstule LM un LPS), ka bērniem nav atsevišķa pakalpojuma piešķiršanas kārtība, savukārt esošā balstīta uz pilngadīgām personām un nav piemērojama bērniem: 
“Pēc šī brīža esošajiem normatīvajiem aktiem, ja bērnam būs jāpiešķir aprūpes mājās pakalpojums, tad noteikumi, kas regulē piešķiršanas un izvērtēšanas kārtību ir  Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumi Nr. 138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu”. Noteikumu 28.1. punkts nosaka, ka izvērtējot nepieciešamību pēc pakalpojuma nosaka aprūpes mājās pakalpojuma līmeni izmanto šo noteikumu 2. un 3. pielikumu, pirmais aprūpes līmenis – 99 %–75 %, otrais aprūpes līmenis – 74 %–50 % un trešais aprūpes līmenis – 49 %–25 %. Esam secinājuši, ka minētie pielikumi nav paredzēti aprūpes mājās pakalpojuma noteikšanai bērniem, tajos ietverti “Personas pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves spēju novērtēšanas vispārējie kritēriji”, līdz ar to šajos pielikumos esošais izvērtējums ir paredzēts tikai pilngadīgām personām. Bērna uzraudzība, neskatoties uz funkcionālo smaguma pakāpi, ir jānodrošina 24 stundas diennaktī, nevis tikai lai veiktu atsevišķus pasākumus. Pakalpojuma personu grupa ir bērni ar īpašas kopšanas nepieciešamību, tas vien jau norāda, ka funkcionālo traucējumu smaguma pakāpe ir augsta. Mūsuprāt, ja bērniem paliek tikai aprūpes mājās pakalpojums, būtu jānosaka tā saņemšanas kārtība. Līdztekus izvērtējumam, saskaņā ar augstākminētajiem noteikumiem - vecākam būs nepieciešams iesniegt ģimenes ārsta izziņu par bērna veselības stāvokli, kurā norādīti funkcionālo traucējumu veidi un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību., psihiatra izziņu par psihisko veselību un  speciālo kontrindikāciju neesību.”
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Anotācijā nav atrunātas Sociālā dienesta, kas sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā noreģistrējis aprūpes mājās pakalpojumu, tiesības slēgt uzņēmuma līgumu ar vecāka izvēlētu aprūpētāju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

Nosakot 45.3 punktā noteikto ierobežojumu, jārēķinās, ka esošā uzskaites sistēma neļaus kontrolēt un pārbaudīt bērnam piešķirto sociālo pakalpojumu pārklāšanos, piemēram, valsts asistenta atskaitēs tiek sniegta informācija par bērna pavadīšana uz/no norādot datumu, bet ne konkrētu laiku no līdz. Tas pats ir arī aprūpes mājās pakalpojumam, ir noteikts konkrēts stundu skaits dienā pakalpojuma, bez atspoguļojuma – tieši kurās dienas stundās.  
Lai nodrošinātu minētā ierobežojuma izpildi, vēršam uzmanību uz to, ka piemēram, Rīgā esošā aprūpes darbu izpildes uzskaites sistēma (katrā dienā noteiktie aprūpes darbi, nenorādot konkrētas aprūpes darbu izpildes stundas) un tas, kas tiek iekļauts asistentu atskaitēs (izpildes diena un stundu skaits) var radīt pārpratumus konstatējot, ka abi minētie pakalpojumi ir veikti vienā dienā un varētu radīt šķēršļus līdzfinansējuma saņemšanai.  
Svarīgi saprast kā tiks interpretēts vārds “laikposms” – vai tā būs viena diena, vai tiks pieprasīts, lai pakalpojuma izpildi fiksējošos dokumentos tiktu ieviestas izmaiņas, kas ļauj noteikt konkrētas izpildes stundas konkrētajā dienā. Patreiz minēto pakalpojumu atskaitēs ietvertā informācija neļaus konstatēt to – kādos pulksteņa laikos pakalpojuma ietvaros nepieciešamās darbības ir veiktas.  

Ja tiek saglabāts šis Noteikumu punkts, lai nodrošinātu to, ka pakalpojumi nedublējas, MK noteikumos jāparedz asistentam, pavadonim un aprūpes mājās pakalpojumu sniedzējam iesniegt detalizētu darba laika atskaiti, radot pakalpojuma saņēmēju neapmierinātību un papildus slodzi sociālajiem dienestiem. Lai pārliecinātos par šo pakalpojumu nepārklāšanos noteikti jāizveido SOPA attiecīgi moduļi.
Turklāt Noteikumos ir jānosaka to ka, vienlaicīgi nevar saņemt asistenta, aprūpes, atelpas brīža vai pakalpojumus stacionārā, nevis ka šajos gadījumos nevar saņemt līdzfinansējumu.
Tādā gadījumā, iespējama šāda redakcija:
Aprūpes mājās pakalpojuma, kas piešķirts bērnam, kuram komisija izsniegusi atzinumu par īpašās kopšanas nepieciešamību, maksimālais apjoms ir līdz 160 stundām mēnesī. Aprūpes mājās pakalpojumu bērnam piešķir laikam, kurā viņam nav piešķirts asistenta pakalpojums, atelpas brīža pakalpojums vai cits sociālās aprūpes pakalpojums.”
Līdzfinansējumu nesniedz par laiku, kurā bērns vienlaicīgi ar aprūpes mājās pakalpojumu ir saņēmis asistenta pakalpojumu, atelpas brīža pakalpojumu vai citu sociālās aprūpes pakalpojumu.”


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju par turpmāk risināmajiem jautājumiem: 
1. Nepieciešams aprūpes mājās bērniem ar invaliditāti pakalpojuma atskaiti LM integrēt programmā SOPA, kā šobrīd ir asistenta pakalpojumam;
2. Nepieciešams izstrādāt vienotu aprūpes mājās bērniem ar invaliditāti pakalpojuma apjoma izvērtēšanas veidlapu - pašvaldību sociālie dienesti izteikuši gatavību iesaistīties darbā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tehnisks precizējums.
Aicinām arī  anotācijā lietot vienotu terminoloģiju
Piedāvātā redakcija
1.3. maksimālo asistenta pakalpojuma, pavadoņa pakalpojuma un aprūpes mājās pakalpojuma apjomu, kā arī minimālās vienas stundas izmaksas aprūpes mājās pakalpojumam;
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iespējams, ka tomēr  44.punktā varētu paredzēt aprūpes mājās stundu sadalījumu bērniem atkarībā no vecuma, piemēram, līdz 4 gadu vecumam (ieskaitot) lielāks stundu skaits mēnesī, savukārt no 5 gadu līdz 24 gadu vecumam - mazāk stundas mēnesī.
Pamatojums: bērns jebkurā gadījumā līdz 5 gadu vecumam ir aprūpējams, līdz pusotra gada vecumam vecākam ir tiesības būt bērnu kopšanas atvaļinājumā, pēc tam aprūpe varētu būt nepieciešama, ja vecāks atgriežas darba attiecībās, bet pašvaldība vēl nespēj nodrošināt bērnudārzu, šeit būtu jāizsver arī tas, ka vecākiem ir iespēja laist bērnu privātajā dārziņā saņemot līdzfinansējumu. Varētu noteikumos noteikt arī tādu normu, ka bērnam no pusotra līdz 4 gadu vecumam (ieskaitot) ir lielāks stundu skaits tikai gadījumos, ja nav pašvaldības bērnudārzs un nav iespējams nodrošināt arī privāto dārziņu.
Pašvaldības norāda, ka visām vecuma grupām piešķirt 160 h mēnesī ir neapdomīgi.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā sociālajam dienestam būs jāvērtē stundu apjoms, ņemot vērā, ka regulējums nosaka piešķirt pakalpojumu gan bērnam, gan pilngadīgai personai:
44. punkts nosaka, ka "Aprūpes mājās pakalpojuma, kas piešķirts bērnam, kuram komisija izsniegusi atzinumu par īpašās kopšanas nepieciešamību, maksimālais apjoms ir līdz 160 stundām mēnesī.";
papildināt ar 45.4 punktu šādā redakcijā:
45.4.apakšpunkts nosaka, ka "Līdzfinansējumu turpina arī pēc bērna pilngadības sasniegšanas, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja personai pēc pilngadības ir noteikta invaliditāte.";
Bērniem tiek noteikts 4.aprūpes līmenis, pilngadīgai personai nosakāms, piemēram, 3 .vai 4. aprūpes līmenis. Jēkabpils novada pašvaldības piemērs, kad saistošajos noteikumos ir noteikts aprūpes mājās pakalpojums pilngadīgām personām – 3 .līmenī 12 stundas nedēļā un ceturtajā – 16 stundas nedēļā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Pašvaldības norāda, ka būs gandrīz neiespējami sameklēt pakalpojuma sniedzēju lauku teritorijās, kurās nav komersantu, biedrību un citu nodibinājumu, kuras sniedz līdzīgus pakalpojumus. Vai nav iespējams papildināt šo pantu ar iespēju pakalpojumu sniegt arī fiziskām personām, ja tām ir aprūpētāja sertifikāts un, piemēram, noklausīti bērnu tiesību aizsardzības 48 stundu kursi? Pretējā gadījumā ārpus valstspilsētām šis pakalpojums var nebūt pieejams tādēļ, ka nebūs pakalpojuma sniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-