Atzinums

Projekta ID
24-TA-125
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
30.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Ekonomikas ministrijas izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 421 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanas noteikumi"” (ID 24-TA-125) (turpmāk – Noteikumi), ar ko paredz grozīt Noteikumu 53. punktu, samazinot kapitāla atlaides apjomu no 1 000 000 EUR uz 200 000 EUR. LTRK vērš uzmanību, ka šādi grozījumi ir pretrunā ar Noteikumu mērķiem, reālajām nozares vajadzībām, kā arī ir pretrunā Latvijas eksportspējas un produktivitātes celšanas mērķiem kopumā. 

1. Vēršam uzmanību, ka programmas 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" mērķis ir veicināt komersantu digitālo transformāciju, komersantu attīstību un apgrozījuma apjoma pieaugumu, atbalstot uz produktivitātes pieaugumu vērstus ieguldījumus uzņēmējdarbības digitālās transformācijas rīkos un automatizācijā, kā arī jaunu produktu un digitālo tehnoloģiju un risinājumu izstrādē. Kā attiecināmās izmaksas cita starpā minētas arī industrijas 4.0 risinājumi, jaunu iekārtu iegāde, 5G tīklā funkcionējošas sistēmas u.c.

Paredzamie grozījumi atstātu iespēju salīdzinoši maza apmēra investīcijām un veicinātu nepilnīgu digitalizācijas procesu īstenošanu (pie šāda maksimāla atbalsta sliekšņa, atbalstu saņemtu projekti ar maksimālajām attiecināmajām izmaksām līdz nepilniem 600 000 EUR). Šāds investīciju apmērs vairumā gadījumu nav pietiekošs, tas nespēs nodrošināt augstāk identificēto Noteikumu mērķu sasniegšanu, nespēs nodrošināt uzņēmumos augstu automatizācijas līmeni un Latvijas uzņēmumu konkurētspēju.

Piemēram, metālapstrādes un mašīnbūves nozarēs tehnoloģiskie risinājumi ar augstu veiktspēju un automatizācijas līmeni (kurus izmanto konkurenti Eiropā) bieži pārsniedz 1.0 – 1.5 m. EUR. Tātad, samazinot kapitāla atlaides apjomu, tiktu liegta vienīgā publiskā atbalsta iespēja, kurā varētu finansēt digitalizācijas projektus 2-3 m. EUR apjomā. Tostarp arī noteikumos izvirzītie mērķi šādi varētu tikt sasniegti tikai formāli, un būtiskiem projektiem šādā budžetā nepietiktu vietas. Tātad paredzētie grozījumi atstātu ārpus atbalsta saņēmēju loka nozīmīgus projektus, kuriem ir tieša un ātra ietekme uz nodarbinātību, produktivitātes celšanu un eksportspēju.

2. Papildus vēršam uzmanību, ka pie LTRK ir vērsušies virkne uzņēmumu, kuri, vadoties no līdz šim spēkā esošajiem Noteikumiem, jau bija sagatavojuši projekta pieteikumus, bet nepaspēja projektus iesniegt. Straujā Noteikumu maiņa ir nostādījusi nevēlamā situācijā virkni šādu uzņēmumu ar jau gataviem projektiem. Šāda rīcība mazina uzticību valsts iestādēm un neveicina sadarbību.

3. Komersantu galvenais motivējošais faktors veikt investīcijas digitālas transformācijas veicināšanā ir iespēja saņemt kapitāla atlaidi projekta investīcijām pienācīgā apmērā. Savukārt papildaizdevuma saņemšanas iespējai ir otršķirīga ietekme. Esošā tiesību akta redakcija paredz, ka pieļaujamais kapitāla atlaides apmērs tiek samazināts no 1 m. EUR līdz 200 tūkst. EUR jeb samazinājums par 80%. Savukārt pieļaujamai papildaizdevuma apmērs samazināts tikai par 28% no 7 m. EUR līdz 5 m. EUR. Ja Ekonomikas ministrijas mērķis ir samazināt vidējā projekta apmēru un nodrošināt noteikto par ALTUM izsniegtiem 133 aizdevumiem, tad samazinājums būtu veicams līdzvērtīgāk.

4. LTRK rosina Noteikumu Nr. 421 9.2.3. apakšpunktā noteikto sasniedzamo radītāju (līdz 2026. gada 30. jūnijam ir jāpiešķir 133 aizdevumi) izpildei rast, pārdalot līdzekļus no citām ANM programmām, kurās atbalsta apguve nav tik raita un ir skaidri saskatāmi riski par finansējuma neapgūšanu, vai no vēl neuzsāktām un mazāk populārām programmām.

LTRK aicina nemazināt maksimāli pieļaujamo kapitāla atlaides apmēru vai samazināt to saprātīgā apmērā (piemēram no 1 m. EUR līdz 500 tūkst. EUR). 


 
Piedāvātā redakcija
-