Projekta ID
24-TA-273Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
01.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka iepriekš EM informēja, ka stratēģijā nav nepiešams iekļaut Ministru kabineta 2024.gada 7.maija sēdē uzdoto uzdevumu "Cilvēkkapitāla attīstības padomei izstrādāt un Ekonomikas ministrijai līdz 2024. gada 15. augustam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus koordinētai cilvēkkapitāla jautājumu pārvaldībai, sekmējot darbaspēka piedāvājuma pielāgošanos nākotnes darba tirgus vajadzībām un iekļaujot darba devēju viedokli, tai skaitā sniegt priekšlikumus konsolidētam (vienotam) institucionālajam pārvaldības risinājumam, samazinot administratīvo slogu un nodrošinot publisko resursu lietderīgu izmantošanu, jo tā izpildes termiņš ir īsāks nekā stratēģijas plānotais apstiprināšanas termiņš, lūdzam Ekonomikas ministriju pievienot konkrētā uzdevuma izpildīto uzdevumu (priekšlikumus), jo faktiski stratēģijas izskatīšanas termiņš ir sasniedzis uzdevuma izpildes laiku.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt stratēģijā EM izziņā norādīto skaidrojumu par Apvienotā pieaugušo izglītības koordinācijas komisijas (APIKK) darbību. Izziņā norādīts, ka tā darbosies esošā valsts budžeta ietvaros, balstoties uz analītisko kapacitāti - kāda kapacitāte tiek domāta? Vai katrai APIKK pārstāvošai iestādei plānots novirzīt valsts budžeta resursus analītikas funkcijām? Ja domāts, ka APIKK analītisko kapacitāti nodrošinās Ekonomikas ministrija, tad lūdzam noteikt stratēģijā APIKK tiesības izmantot šo kapacitāti un dot uzdevumus.
Ņemot vērā, ka LDDK nav informācijas par Ekonomikas ministrijas izstrādāto mācību vajadzību noteikšanas metodoloģiju, lūdzam iekļaut stratēģijā aprakstu par tās ieviešanu un īstenošanu.
Ņemot vērā, ka LDDK nav informācijas par Ekonomikas ministrijas izstrādāto mācību vajadzību noteikšanas metodoloģiju, lūdzam iekļaut stratēģijā aprakstu par tās ieviešanu un īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
LDDK, iepazīstoties ar izziņā ietvertajiem komentāriem par stratēģijas mērķu un uzdevumu konkretizēšanu un Ekonomikas ministrijas priekšlikumu uztvert Stratēģiju kā atvērtu dokumentu, aicina turpmāk neveidot atvērtus dokumentus, ja tiem nav definēti KPI (īpaši, izmērāmi IKP atbilstoši EM uzstādītajam IKP dubultošanas mērķim), kā arī ja mērķi un uzdevumi nav sasaistīti ar pasākumiem un to KPI, kas veido sākotnēji sasniedzamo KPI kopsummu. Ja atvērtā stratēģija paredz diskusijas, tad norādām, ka 2023./2024.gadu diskusijas dažādās sadarbības grupās šobrīd rezultējušās ar ekonomikas stagnāciju, nevis izrāvienu, pat ņemot vērā, ka atsevišķi stratēģijā ietvertie pasākumi ir īstenošanā.
Līdz ar to pēc būtības aicinām nodrošināt jēgpilna dokumenta un rīcības plāna izstrādi.
Attiecībā uz EM komentāru par sadarbības formātu pilnveidošanu un turpmākām diskusijām - aicinām noteikt sadarbības formātus pasākumu īstenošanā stratēģijā, lai mazinātu valsts resursu tērēšanu procesu īstenošanai, nevis rezultātam.
Līdz ar to pēc būtības aicinām nodrošināt jēgpilna dokumenta un rīcības plāna izstrādi.
Attiecībā uz EM komentāru par sadarbības formātu pilnveidošanu un turpmākām diskusijām - aicinām noteikt sadarbības formātus pasākumu īstenošanā stratēģijā, lai mazinātu valsts resursu tērēšanu procesu īstenošanai, nevis rezultātam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
DDK uztur iebildumu - papildināt rīcības virzienu "STEM izglītība un prasmes" pasākumu "Sniegts finansiāls stimuls augstskolām un koledžām..." ar papildinājumu "izglītības iestādēm, kas īsteno profesionālās pilnveides mācību programmas", nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus un garantējot efektīvu cilvēkkapitāla attīstības pieaugušo izglītības risinājumu pieejamību.
Darba devēju ieskatā nav pieļaujama konkurences kropļošana. Profesionālām mācību iestādēm ir ciešāka saikne ar darba devējiem un tās īsteno darba tirgū pieprasītas mācības. Augstskolas un koledžas ir akadēmiskāka vide. Pieejamos līdzekļus piedāvājam pārdalīt atbilstoši pieprasījumam tirgū, nevis dotēt darba devējiem neatbilstošas programmas, neatkarīgi no pieprasījuma.
Ekonomikas ministrijas atsauce izziņā uz to, ka pasākuma mērķa grupa ir noteikta ar MK 2024. gada 18. jūnija rīkojumu Nr. 502 "Par konceptuālo ziņojumu "Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu"" norāda uz darba devēju iepriekš norādīto fragmentārismu šajā dokumentā, kurā ir apkopota nevis stratēģiska rīcība cilvēkkapitāla attīstībai, bet esošo un fondu finansēto pasākumu apkopojums, kam var būt saistība ar cilvēkkapitāla attīstības jautājumiem. Vēršam uzmanību, ka cilvēkkapitāla jomā mērķa grupa ir iedzīvotāji, nevis izglītības iestādes, līdz ar to lūdzam novērst esošo pasākuma piedāvājumu, pēc būtības paplašinot tā jēgpilnu ietekmi uz cilvēkkapitāla attīstību.
Darba devēju ieskatā nav pieļaujama konkurences kropļošana. Profesionālām mācību iestādēm ir ciešāka saikne ar darba devējiem un tās īsteno darba tirgū pieprasītas mācības. Augstskolas un koledžas ir akadēmiskāka vide. Pieejamos līdzekļus piedāvājam pārdalīt atbilstoši pieprasījumam tirgū, nevis dotēt darba devējiem neatbilstošas programmas, neatkarīgi no pieprasījuma.
Ekonomikas ministrijas atsauce izziņā uz to, ka pasākuma mērķa grupa ir noteikta ar MK 2024. gada 18. jūnija rīkojumu Nr. 502 "Par konceptuālo ziņojumu "Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu"" norāda uz darba devēju iepriekš norādīto fragmentārismu šajā dokumentā, kurā ir apkopota nevis stratēģiska rīcība cilvēkkapitāla attīstībai, bet esošo un fondu finansēto pasākumu apkopojums, kam var būt saistība ar cilvēkkapitāla attīstības jautājumiem. Vēršam uzmanību, ka cilvēkkapitāla jomā mērķa grupa ir iedzīvotāji, nevis izglītības iestādes, līdz ar to lūdzam novērst esošo pasākuma piedāvājumu, pēc būtības paplašinot tā jēgpilnu ietekmi uz cilvēkkapitāla attīstību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām atkārtoti Ekonomikas ministriju korekti attiecīgi izziņā norādīt, ka priekšlikumi vai iebildumi pēc būtības netiek ņemti vērā, nevis veidot pretrunīgu skaidrojumu, kas neatbilst izteiktajiem iebildumiem vai priekšlikumiem ar norādi "Ņemts vērā".
Piedāvātā redakcija
-