Projekta ID
22-TA-49Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam sanumurēt informatīvā ziņojuma projekta pielikumus un apakšpielikumus. Vienlaikus lūdzam informatīvā ziņojuma projektā norādīt atsauces uz visiem pielikumiem un to apakšpielikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta apakšpielikumus attiecībā par SIA “Ludzas medicīnas centrs”, SIA “Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca”, VSIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” norādīto papildu nepieciešamo finansējumu, jo patreizējā redakcijā atbilstoši ailē “Summa (bez PVN)” norādītai informācijai finansējumam nav pieskaitīts PVN, attiecīgi precizējot MK sēdes protokollēmuma projektu un informatīvā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta apakšpielikumu attiecībā par sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Tukuma slimnīca” norādīto papildu nepieciešamo finansējumu, jo patreizējā redakcijā nav korekti aprēķināts papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums, attiecīgi precizējot MK sēdes protokollēmuma projektu un informatīvā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta apakšpielikumus, ailē “Datums” norādot visām ārstniecības iestādēm, tai skaitā VSIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”, periodu, par kuru paredzēts piešķirt papildu valsts budžeta finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta pielikumu attiecībā par norādīto papildu valsts budžeta finansējumu skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai, jo patreizējā redakcijā nav pieskaitīts SIA “Jelgavas pilsētas slimnīca” paredzētais finansējums 62 416 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar informāciju, kas norādīta protokollēmuma projekta 9.punktā, vienlaikus sniedzot detalizētu aprēķinu papildu nepieciešamajam valsts budžeta finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu, norādot izdevumu apmēru, kas radies laika periodā no 2021.gada janvāra līdz 2021.gada decembrim, kā arī plānoto izdevumu apmēru laika periodā no 2022.gada janvāra līdz 2022.gada martam. Vienlaikus ierosinām minēto informāciju apspoguļot arī informatīvā ziņojuma projekta pielikumā, kur detalizēti sniegta informācija par izdevumiem saistībā ar skābekļa pievades vai izveides sistēmu uzlabošanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši informatīvā ziņojuma projekta II sadaļā “Faktiskā informācija” (3.lpp.) norādītajam veselības nozarē kopējais pieejamais gultu skaits ir 8 694 un informāciju skatīt 3.attēlā. Savukārt 3.attēlā kopējais gultu skaits norādīts 8 810. Ņemot vērā, ka veidojas pretruna, lūdzam salāgot informāciju. Vienlaikus lūdzam informatīvā ziņojuma projektā un informatīvā ziņojuma projekta 3.pielikumā salāgot sniegto informāciju par kopējo gultu skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar informāciju, vai tajā norādītais papildu nepieciešamā finansējuma apmērs skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai nepārklājas ar iepriekš VM sagatavotajiem un MK izskatītajiem normatīvajiem aktiem un informatīvajiem ziņojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka medicīnas iekārtas, gultas un medicīnas ierīces ir valsts manta, nav saprotams informatīvajā ziņojumā un tam pievienotajā Ministru kabineta sēdes protokollēmumā noteiktais, ka iegādātās medicīnas iekārtas un medicīniskās ierīces slimnīcas lieto, nodrošinot to atjaunošanu par saviem līdzekļiem.
Lūdzam skaidrot, ko nozīmē medicīnas iekārtu, gultu un medicīnas ierīču atjaunošana, t.sk. vai tas paredz arī mantas atsavināšanu.
Vēršam uzmanību, ka no Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta pirmās daļas izriet, ka valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, un ir nepieciešams noskaidrot valsts iestāžu vajadzības pēc šādas mantas. Savukārt gadījumā, ja manta nodota bezatlīdzības lietošanā, tā pēc noteikta termiņa vai arī gadījumā, ja vairs nav nepieciešama, ir nododama atpakaļ valstij.
Lūdzam skaidrot, ko nozīmē medicīnas iekārtu, gultu un medicīnas ierīču atjaunošana, t.sk. vai tas paredz arī mantas atsavināšanu.
Vēršam uzmanību, ka no Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta pirmās daļas izriet, ka valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, un ir nepieciešams noskaidrot valsts iestāžu vajadzības pēc šādas mantas. Savukārt gadījumā, ja manta nodota bezatlīdzības lietošanā, tā pēc noteikta termiņa vai arī gadījumā, ja vairs nav nepieciešama, ir nododama atpakaļ valstij.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši informatīvajā ziņojumā un Ministru kabineta sēdes protokollēmumā noteiktajam paredzēts atbalstīt slimnīcu rezervju un gultu rezervju veidošanu, kā arī atbalstīt, ka ārstniecības iestādes iegādātās medicīnas iekārtas un medicīniskās ierīces izmanto, nodrošinot to atjaunošanu par saviem līdzekļiem. Vienlaikus informatīvajā ziņojumā paredzēts, ka līgumos ārstniecības iestādēm paredzēt, ka iekārtas un ierīces saskaņā ar Ministru kabinetā lemto ir valsts īpašums un tiek ņemtas uzskaitē, kā arī katru gadu tiek vērtēta šo ierīču un iekārtu izmantošana atbilstoši mērķim.
Ņemot vērā, ka no informatīvajā ziņojumā norādītā secināms, ka medicīnas iekārtas, medicīniskās ierīces un gultas ir valsts manta, vēršam uzmanību, ka rīcībā ar to ir jāievēro Publiskas personas mantas atsavināšanas likums un Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums (turpmāk – Izšķērdēšanas novēršanas likums). Attiecīgi valsts mantas atsavināšanā ir jāpiemēro Publiskas personas mantas atsavināšanas regulējums, kas neparedz izņēmumu nodot bezatlīdzības īpašumā kapitālsabiedrībām (slimnīcām) valsts mantu, savukārt valsts mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā regulē Izšķērdēšanas novēršanas likuma regulējums. Saskaņā ar Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta pirmo daļu publiskas personas mantu aizliegts nodot privātpersonai vai kapitālsabiedrībai bezatlīdzības lietošanā, izņemot šī panta otrajā daļā noteiktos gadījumus, t.sk. gadījumā, ja publiska persona savu mantu nodod privātpersonai vai kapitālsabiedrībai tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu pildīšanai, arī publiskas personas pakalpojumu sniegšanai vai arī citos normatīvajos aktos ir atļauts publiskas personas mantu nodot bezatlīdzības lietošanā. Ja publiskas personas mantu nodod bezatlīdzības lietošanā, par to pieņem lēmumu, tajā ietverot Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta trešajā daļā ietverto informāciju.
Līdz ar to lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu par to, kādā kārtībā plānots valsts kustamo mantu nodot kapitālsabiedrībām (slimnīcām). Tāpat lūdzam skaidrot, vai procesa nodrošināšanai plānots veikt grozījumus normatīvajos aktos un atbilstoši papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu.
Ņemot vērā, ka no informatīvajā ziņojumā norādītā secināms, ka medicīnas iekārtas, medicīniskās ierīces un gultas ir valsts manta, vēršam uzmanību, ka rīcībā ar to ir jāievēro Publiskas personas mantas atsavināšanas likums un Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums (turpmāk – Izšķērdēšanas novēršanas likums). Attiecīgi valsts mantas atsavināšanā ir jāpiemēro Publiskas personas mantas atsavināšanas regulējums, kas neparedz izņēmumu nodot bezatlīdzības īpašumā kapitālsabiedrībām (slimnīcām) valsts mantu, savukārt valsts mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā regulē Izšķērdēšanas novēršanas likuma regulējums. Saskaņā ar Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta pirmo daļu publiskas personas mantu aizliegts nodot privātpersonai vai kapitālsabiedrībai bezatlīdzības lietošanā, izņemot šī panta otrajā daļā noteiktos gadījumus, t.sk. gadījumā, ja publiska persona savu mantu nodod privātpersonai vai kapitālsabiedrībai tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu pildīšanai, arī publiskas personas pakalpojumu sniegšanai vai arī citos normatīvajos aktos ir atļauts publiskas personas mantu nodot bezatlīdzības lietošanā. Ja publiskas personas mantu nodod bezatlīdzības lietošanā, par to pieņem lēmumu, tajā ietverot Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta trešajā daļā ietverto informāciju.
Līdz ar to lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu par to, kādā kārtībā plānots valsts kustamo mantu nodot kapitālsabiedrībām (slimnīcām). Tāpat lūdzam skaidrot, vai procesa nodrošināšanai plānots veikt grozījumus normatīvajos aktos un atbilstoši papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projektu, norādot pasākumu īstenošanai kopējo papildu nepieciešamā finansējuma apmēru, attiecīgi precizējot informatīvā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 2.punktu, aiz vārdiem “02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” norādot vārdus “atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram”, attiecīgi svītrojot protokollēmuma projekta 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot protokollēmuma projekta 2.punkta visos apakšpunktos norādīto skaitli “2022”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka protokollēmuma projekta 2.punktā ir jau norādīts finansējuma izlietojuma mērķis, ierosinām 2.punkta apakšpunktos svītrot lietotos vārdus “skābekļa sistēmas pilnveidošanas darbu veikšanai”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Protokollēmuma projekta 2.punktā norādīts, ka periods, par kuru nepieciešams piešķirt papildu valsts budžeta finansējumu ir no 2021.gada oktobra līdz 2022.gada martam. Savukārt informatīvā ziņojuma projektā un tā pielikumos – 2021.gada janvāris – 2022.gada marts. Ņemot vērā, ka veidojas pretruna, lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 2.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 2.punktu un tā apakšpunktus, norādot pirms papildu nepieciešamā valsts budžeta finansējuma vārdus “ne vairāk kā”.
Piedāvātā redakcija
-
18.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 2.15.apakšpunktu, pirms vārdiem “ar ierobežotu atbildību” papildinot ar vārdu “sabiedrībai”.
Piedāvātā redakcija
-
19.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 4.punktu, skaitļa “2021” vietā lietojot skaitli “2022”.
Piedāvātā redakcija
-
20.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atbilstoši protokollēmuma projekta 6.punktam paredzēts atbalstīt slimnīcu rezervju un gultu rezervju veidošanu. Norādām, ka nav atbalstāms protokollēmuma projekta 6.punkts piedāvātā redakcijā, jo no tā nav saprotams, kādu scenāriju piedāvāts atbalstīt, kā arī informatīvā ziņojuma projektā nav sniegts novērtējums par finansiālo ietekmi minētajā punktā paredzēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā iebildumu skaitu un to saturu, uzskatām, ka VM informatīvā ziņojuma projekts un protokollēmuma projekts ir precizējams un atkārtoti iesniedzams saskaņošanai Finanšu ministrijā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam norādīt informatīvā ziņojuma projekta 3.sadaļas “Valsts nozīmes gultu rezerves” priekšpēdējā rindkopā konkrētu Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu, kura ietvaros ir paredzēta stacionāra “Gaiļezers” 9.korpusa atjaunošana. Vienlaikus lūdzam atrunāt informatīvā ziņojuma projektā Eiropas Reģionālās attīstības fonda saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Saskaņā ar informatīvā ziņojuma 7.-8.lpp. norādīto nepieciešamie iepirkumi medicīniskā skābekļa padeves nodrošināšanai tiks veikti atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojuma Nr.720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 9.8 punktā noteiktajam. Ņemot vērā, ka minētais regulējums tika pieņemts 2021.gada 3.novembrī un attiecīgi paredz Publisko iepirkumu likuma 8.panta septītās daļas 3.punkta piemērošanas iespēju (jeb sarunu procedūru bez sākotnējā paziņojuma), lai novērstu Latvijas ārstniecības iestāžu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta krīzes situāciju saistībā ar medicīniskā skābekļa trūkumu, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, norādot, ka plānotie skābekļa sistēmu izbūves darbi līdz 2022.gada martam joprojām attiecas uz iepriekš minētās krīzes novēršanu. Gadījumā, ja nav konstatējama šāda krīzes situācija, pasūtītājam nav pamats minēto iepirkumu rīkošanai piemērot attiecīgo Ministru kabineta rīkojuma regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka medicīniskās iekārtas (valsts manta), tiek uzskaitītas un paredzēts, ka par to izvietošanu lems Veselības ministrija sadarbībā ar Nacionālo veselības dienestu un slimnīcu sadarbības centriem.
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja valsts mantu paredzēts nodot bezatlīdzības lietošanā kapitālsabiedrībām deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai uz laiku, kas ilgāks par pieciem gadiem, lēmumu par to pieņem attiecīgi Ministru kabinets vai atvasinātas publiskas personas orgāns, ja likumā vai Ministru kabineta noteikumos nav paredzēts citādi (Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta ceturtā daļa). Savukārt valsts mantas atsavināšanas gadījumā atsavināšanu var ierosināt attiecīgās iestādes vadītājs, kā arī cita institūcija (amatpersona), kuras valdījumā vai turējumā atrodas publiskas personas manta.
Ņemot vērā, ka šobrīd nav skaidra kārtība un process, kā notiks medicīnas iekārtu, gultu un medicīnas ierīču rezervju veidošana un nodošana (par ko lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu iepriekšējos iebildumos), lūdzam izvērtēt un papildināt informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu par procesu, kādā plānots nodrošināt rezervju izvietošanu, t.sk. kura būs kompetentā institūcija šāda lēmuma pieņemšanai, izvērtējot normatīvā regulējuma grozījumu veikšanas nepieciešamību.
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja valsts mantu paredzēts nodot bezatlīdzības lietošanā kapitālsabiedrībām deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai uz laiku, kas ilgāks par pieciem gadiem, lēmumu par to pieņem attiecīgi Ministru kabinets vai atvasinātas publiskas personas orgāns, ja likumā vai Ministru kabineta noteikumos nav paredzēts citādi (Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta ceturtā daļa). Savukārt valsts mantas atsavināšanas gadījumā atsavināšanu var ierosināt attiecīgās iestādes vadītājs, kā arī cita institūcija (amatpersona), kuras valdījumā vai turējumā atrodas publiskas personas manta.
Ņemot vērā, ka šobrīd nav skaidra kārtība un process, kā notiks medicīnas iekārtu, gultu un medicīnas ierīču rezervju veidošana un nodošana (par ko lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu iepriekšējos iebildumos), lūdzam izvērtēt un papildināt informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu par procesu, kādā plānots nodrošināt rezervju izvietošanu, t.sk. kura būs kompetentā institūcija šāda lēmuma pieņemšanai, izvērtējot normatīvā regulējuma grozījumu veikšanas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz Informatīvā ziņojuma 13. lpp. minēto īstermiņa veicamo pasākumu 1.5. (VM izstrādāt plānu strauja pacientu skaita pieauguma gadījumos, tajā iekļaujot informāciju par kārtību, kādā tiek izmantotas izveidotās rezerves) ir jānodrošina komercdarbības atbalsta kontroles normu piemērošana, nododot publiskos resursus saimnieciskās darbības veicējiem. Līdzīgi kā citos gadījumos, kad atbalsts tiek piešķirts valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, aicinām Veselības ministriju izstrādātajā plānā norādīt, saskaņā ar kādu komercdarbības kontroles regulējumu tiks nodrošināts sniegtā komercdarbības atbalsta saderīgums ar ES iekšējo tirgu (piemēram, tiks nodrošināts saderīgums atbilstoši Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumam (2012/21/ES) par LESD 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi).
Tāpat aicinām attiecībā uz rīkojuma projekta 2. un 4.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu attiecīgajos atsevišķajos plānotajos MK rīkojuma projektos norādīt komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu, ar kuru tiks nodrošināts atbalsta saderīgums.
Tāpat aicinām attiecībā uz rīkojuma projekta 2. un 4.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu attiecīgajos atsevišķajos plānotajos MK rīkojuma projektos norādīt komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu, ar kuru tiks nodrošināts atbalsta saderīgums.
Piedāvātā redakcija
-