Projekta ID
24-TA-1859Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
05.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
VADDA neatbalsta grozījuma projekta tālāku virzīšanu, jo joprojām nav skaidrs, kā ārstniecības iestādēm, kuras ir līgumattiecībās ar valsti, tiks kompensētas digitalizācijas izmaksas. Jau iepriekš esam norādījuši, ka valsts apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu manipulāciju tarifs, kurā iekļauts arī digitalizācijas izmaksu elements, neatspoguļo reālos izdevumus un gadiem nav ticis pārskatīts.
Lai gan Nacionālais veselības dienests prioritāro pasākumu kopsavilkumā ir paredzējis papildu finansējumu digitalizācijas izmaksu segšanai, līdz šim tas nav ticis nodrošināts - izņemot ikgadējo iezīmēto maksājumu slimnīcām. Noteikumu proejkta pavadošajā Anotācijā nav izvērtēta pakalpojumu sniedzēju (ārstniecības iestāžu) administratīvo izmaksu pieauguma ietekme šo izmaiņu nodrošinašānai. Ja šīs izmaksas netiks integrētas tarifos, pastāv liela varbūtība, ka iestādes būs spistas paaugstinat maksas pakalpojumu cenas, kas savukārt būtiski ierobežotu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību pacientiem. VADDA uzskata, ka gadiem ilga pakalpojumu tarifu nepārskatīšana ir nepieļaujama, jo tā ir pretrunā ar citu valsts iepirkumu praksi, kur preces un pakalpojumi tiek iegādāti par aktuālo tirgus cenu. Valsts attieksme atspoguļojas arī izziņā, jo priekšlikumi netiek analizēti pēc būtības, bet tiek formāli noraidīti, kas būtiski mazina arī sabiedriskās apspriešanas jēgu.
VADDA atkārtoti uzsver, ka šāda pieeja ir selektīva. Visiem ārstniecības pakalpojumu sniedzējiem ir noteikts vienāds pienākums nodot medicīnisko dokumentāciju e-veselības sistēmā, tādēļ nav pamata atšķirīgai attieksmei. Papildu izmaksu segšana tikai slimnīcām, apejot kopējo tarifu pārskatīšanas mehānismu, nav pieļaujama.
Lai gan Nacionālais veselības dienests prioritāro pasākumu kopsavilkumā ir paredzējis papildu finansējumu digitalizācijas izmaksu segšanai, līdz šim tas nav ticis nodrošināts - izņemot ikgadējo iezīmēto maksājumu slimnīcām. Noteikumu proejkta pavadošajā Anotācijā nav izvērtēta pakalpojumu sniedzēju (ārstniecības iestāžu) administratīvo izmaksu pieauguma ietekme šo izmaiņu nodrošinašānai. Ja šīs izmaksas netiks integrētas tarifos, pastāv liela varbūtība, ka iestādes būs spistas paaugstinat maksas pakalpojumu cenas, kas savukārt būtiski ierobežotu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību pacientiem. VADDA uzskata, ka gadiem ilga pakalpojumu tarifu nepārskatīšana ir nepieļaujama, jo tā ir pretrunā ar citu valsts iepirkumu praksi, kur preces un pakalpojumi tiek iegādāti par aktuālo tirgus cenu. Valsts attieksme atspoguļojas arī izziņā, jo priekšlikumi netiek analizēti pēc būtības, bet tiek formāli noraidīti, kas būtiski mazina arī sabiedriskās apspriešanas jēgu.
VADDA atkārtoti uzsver, ka šāda pieeja ir selektīva. Visiem ārstniecības pakalpojumu sniedzējiem ir noteikts vienāds pienākums nodot medicīnisko dokumentāciju e-veselības sistēmā, tādēļ nav pamata atšķirīgai attieksmei. Papildu izmaksu segšana tikai slimnīcām, apejot kopējo tarifu pārskatīšanas mehānismu, nav pieļaujama.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Argumentācijā, kādēļ nav ņemts vērā, nav korekti atbildēts uz priekšlikumu. Priekšlikums ir nevis par pārejas perioda nosacījumiem, bet par nosacījumiem no 1.aprīļa – priekšlikuma būtība pastiprināt/nodrošināt atbildību E-nosūtījumus izrakstīt jaunajā paredzētā formātā. redakciju.
Piedāvātā redakcija
21.1.3.
pēc pārejas perioda beigām izsniegt nosūtījumu e-nosūtījuma formātā, izņemot gadījumus, kad tas nav iespējams valsts Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas tehnisku traucējumu vai nepilnību dēļ. Ja nosūtījums izsniegts papīra formātā, nodrošināt papīra formātā izsniegtā nosūtījumā norādīto datu nodošanu veselības informācijas sistēmai, norādot nosūtījuma derīguma termiņu 90 kalendārās dienas no nosūtījuma reģistrēšanas dienas veselības informācijas sistēmā (ja tajā nav norādīts cits termiņš), ja veselības aprūpes pakalpojums personai tiek sniegts ar veselības informācijas sistēmā nereģistrētu papīra formāta nosūtījumu.
pēc pārejas perioda beigām izsniegt nosūtījumu e-nosūtījuma formātā, izņemot gadījumus, kad tas nav iespējams valsts Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas tehnisku traucējumu vai nepilnību dēļ. Ja nosūtījums izsniegts papīra formātā, nodrošināt papīra formātā izsniegtā nosūtījumā norādīto datu nodošanu veselības informācijas sistēmai, norādot nosūtījuma derīguma termiņu 90 kalendārās dienas no nosūtījuma reģistrēšanas dienas veselības informācijas sistēmā (ja tajā nav norādīts cits termiņš), ja veselības aprūpes pakalpojums personai tiek sniegts ar veselības informācijas sistēmā nereģistrētu papīra formāta nosūtījumu.
