Projekta ID
24-TA-833Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
21.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācijas noteikumi
Iebildums
No Noteikumu projekta 3.pielikuma secināms, ka ieviešot jauno klasifikāciju, plānots apvienot līdzīga tipa būves. Piemēram, paredzēts ar kodu IB-P-41 (Citur neklasificēti rezervuāri silosi un tvertnes dažādu vielu uzglabāšanai) turpmāk klasificēt 7 (septiņus) būvju tipus (no 12520103 līdz 12520109), t.sk. naftas produktu, ķīmisko vielu vai maisījumu un radioaktīvo atkritumu rezervuāri un tvertnes ar būvtilpumu līdz 1000 m3 (ieskaitot)), ar būvtilpumu no 1000 līdz 5000 m3 (ieskaitot)), ar būvtilpumu no 5000 līdz 50 000 m3 (ieskaitot)), ar būvtilpumu, lielāku par 50 000 m3), ūdens rezervuāri, ražošanas uzņēmumu silosveida un bunkurveida noliktavas, sašķidrinātas gāzes spiedtvertnes)
Saskaņā ar spēkā esošajiem kadastrālās vērtēšanas noteikumiem2 ēku un inženierbūvju kadastrālo vērtību aprēķinā izmanto attiecīgajam būves tipam noteikto kadastrālās vērtības bāzes vērtību3 . Bāzes vērtības būvju tipiem ar vienu galveno lietošanas veidu var būt atšķirīgas. Piemēram, spēkā esošās bāzes vērtības (Ventspilī) būvju tipiem no 12520103 līdz 12520109, kurus paredzēts apvienot zem koda IB-P-41, amplitūda ir no 17,07 EUR/m2 līdz 99,60 EUR/m2. Šobrīd nav skaidrs, pēc kādiem principiem un kādā apmērā tiks noteikta bāzes vērtība šīm pašām būvēm pēc jaunās klasifikācijas ieviešanas, vairāku esošos būvju tipus apvienojot vienā.
Anotācijā norādīts jaunās būvju klasifikācijas mērķis nav risināt kadastrālās vērtēšanas jautājumus. Vienlaicīgi Anotācijā norādīts, ka līdz ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos ir paredzētas izmaiņas normatīvajos aktos un Valsts zemes dienesta informācijas sistēmās, lai nodrošinātu nepieciešamo procesu norisi arī kadastrālās vērtēšanas jomā.
Ņemot vērā, ka nekustamo īpašumu kadastrālās vērtības ir pamats pašvaldību budžetos saņemamā nekustamā īpašuma nodokļa aprēķiniem, pirms Noteikumu projekta tālākas virzības ir nepieciešama informācija / skaidrojums par tā ietekmi uz būvju kadastrālajām vērtībām - īpaši gadījumos, kad paredzēta vairāku esošo būvju tipu apvienošana, piešķirot vienu jaunu kodu.
2 Ministru Kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumi Nr.103 “Kadastrālās vērtēšanas noteikumi”
3 Ministru Kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumi Nr.838 “Noteikumi par kadastrālo vērtību bāzi 2016., 2017., 2018. un 2019. gadam” (piemēro arī 2024.gadā)
Saskaņā ar spēkā esošajiem kadastrālās vērtēšanas noteikumiem2 ēku un inženierbūvju kadastrālo vērtību aprēķinā izmanto attiecīgajam būves tipam noteikto kadastrālās vērtības bāzes vērtību3 . Bāzes vērtības būvju tipiem ar vienu galveno lietošanas veidu var būt atšķirīgas. Piemēram, spēkā esošās bāzes vērtības (Ventspilī) būvju tipiem no 12520103 līdz 12520109, kurus paredzēts apvienot zem koda IB-P-41, amplitūda ir no 17,07 EUR/m2 līdz 99,60 EUR/m2. Šobrīd nav skaidrs, pēc kādiem principiem un kādā apmērā tiks noteikta bāzes vērtība šīm pašām būvēm pēc jaunās klasifikācijas ieviešanas, vairāku esošos būvju tipus apvienojot vienā.
Anotācijā norādīts jaunās būvju klasifikācijas mērķis nav risināt kadastrālās vērtēšanas jautājumus. Vienlaicīgi Anotācijā norādīts, ka līdz ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos ir paredzētas izmaiņas normatīvajos aktos un Valsts zemes dienesta informācijas sistēmās, lai nodrošinātu nepieciešamo procesu norisi arī kadastrālās vērtēšanas jomā.
Ņemot vērā, ka nekustamo īpašumu kadastrālās vērtības ir pamats pašvaldību budžetos saņemamā nekustamā īpašuma nodokļa aprēķiniem, pirms Noteikumu projekta tālākas virzības ir nepieciešama informācija / skaidrojums par tā ietekmi uz būvju kadastrālajām vērtībām - īpaši gadījumos, kad paredzēta vairāku esošo būvju tipu apvienošana, piešķirot vienu jaunu kodu.
2 Ministru Kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumi Nr.103 “Kadastrālās vērtēšanas noteikumi”
3 Ministru Kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumi Nr.838 “Noteikumi par kadastrālo vērtību bāzi 2016., 2017., 2018. un 2019. gadam” (piemēro arī 2024.gadā)
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācijas noteikumi
Iebildums
Saskaņā ar Noteikumu projektu būvju klasifikāciju turpmāk plānots sasaistīt ar teritorijas izmantošanas veidu klasifikāciju , tāpat plānots atteikties no būvju klasificēšanas tipos un tipu grupās un turpmāk klasificēt būves, piešķirot noteiktu kodu1.
Iebilstam pret sagatavoto būvju klasifikācijas noteikumu projektā (24-TA-833) ietverto principu, kas paredz, ka vienas būves kodu paredzēts pielīdzināt vairākiem Ministru kabineta 30.04.2013. noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” noteikumos (turpmāk-Noteikumi) ietvertajiem teritorijas izmantošanas veida kodiem. Šāds princips padara teritorijas plānošanas dokumenta izstrādi un piemērošanu faktiski neiespējamu, jo vienas būves atrašanās divās vai vairākās teritorijas izmantošanās nonāk pretrunā ar Noteikumiem, kas ir pamats teritorijas plānošanas funkcionālā zonējuma noteikšanai. Ierosinam pārskatīt Projektu, ņemot par pamatu Noteikumu teritorijas izmantošanas veidu klasifikatoru un tajā ietvertos izmantošanas veidu aprakstus, kuros ir uzskaitīti konkrētajam izmantošanas veidam atbilstošas būvju funkcijas. Viena būve var atbilst tikai vienam teritorijas izmantošanas veida kodam. Savukārt, teritorijas izmantošanas veids ietver dažādu funkciju būvju kopumu, kas attiecīgajā funkcionālajā zonā ir pieļaujams. Vienas un tās pašas funkcijas būve var atrasties tikai tajā izmantošanas veidā, kurā šī funkcija saskaņā ar Noteikumiem ir atļauta. Minētā sistēma nodrošina teritorijas plānošanu pēc būtības, lai attiecīgajā funkcionālajā zonā būtu pieļaujamas tikai tādas funkcija, kādas ir noteiktas saskaņā ar Noteikumiem, pēc kuriem vadās pašvaldība, plānojot teritorijas attīstību. Attiecīgi, arī piemērojot spēkā esošos teritorijas plānošanas dokumentus, pašvaldība vērtē vai konkrētā būve atbilst teritorijas plānojumā noteiktajam teritorijas izmantošanas veidam un tam atbilstošajai būves funkcijai.
1Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumi Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi".
Iebilstam pret sagatavoto būvju klasifikācijas noteikumu projektā (24-TA-833) ietverto principu, kas paredz, ka vienas būves kodu paredzēts pielīdzināt vairākiem Ministru kabineta 30.04.2013. noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” noteikumos (turpmāk-Noteikumi) ietvertajiem teritorijas izmantošanas veida kodiem. Šāds princips padara teritorijas plānošanas dokumenta izstrādi un piemērošanu faktiski neiespējamu, jo vienas būves atrašanās divās vai vairākās teritorijas izmantošanās nonāk pretrunā ar Noteikumiem, kas ir pamats teritorijas plānošanas funkcionālā zonējuma noteikšanai. Ierosinam pārskatīt Projektu, ņemot par pamatu Noteikumu teritorijas izmantošanas veidu klasifikatoru un tajā ietvertos izmantošanas veidu aprakstus, kuros ir uzskaitīti konkrētajam izmantošanas veidam atbilstošas būvju funkcijas. Viena būve var atbilst tikai vienam teritorijas izmantošanas veida kodam. Savukārt, teritorijas izmantošanas veids ietver dažādu funkciju būvju kopumu, kas attiecīgajā funkcionālajā zonā ir pieļaujams. Vienas un tās pašas funkcijas būve var atrasties tikai tajā izmantošanas veidā, kurā šī funkcija saskaņā ar Noteikumiem ir atļauta. Minētā sistēma nodrošina teritorijas plānošanu pēc būtības, lai attiecīgajā funkcionālajā zonā būtu pieļaujamas tikai tādas funkcija, kādas ir noteiktas saskaņā ar Noteikumiem, pēc kuriem vadās pašvaldība, plānojot teritorijas attīstību. Attiecīgi, arī piemērojot spēkā esošos teritorijas plānošanas dokumentus, pašvaldība vērtē vai konkrētā būve atbilst teritorijas plānojumā noteiktajam teritorijas izmantošanas veidam un tam atbilstošajai būves funkcijai.
1Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumi Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācija un tās sasaiste ar teritorijas izmantošanas veidu klasifikāciju
Iebildums
14.punkts.
Iebilstam pret E-NDz-13 - Stacijas, termināļi un citas līdzīgas publiskās sabiedriskā transporta ēkas – iekļaušanu Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” teritorijas izmantošanas veidā 12005 - sporta būvju apbūve”.
Iebilstam pret E-NDz-13 - Stacijas, termināļi un citas līdzīgas publiskās sabiedriskā transporta ēkas – iekļaušanu Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” teritorijas izmantošanas veidā 12005 - sporta būvju apbūve”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Pārejas tabula
Iebildums
6.punkts
Iebilstam, ka viesnīcām un dienesta viesnīcām paredzēts noteikt atšķirīgu klasifikāciju.
Viesnīcas - nedzīvojamās ēkas, bet dienesta viesnīcas -dzīvojamās ēkas.
Ekspluatācijas uzraudzības ietvaros (Būvniecības likuma 21.panta septītās daļas 4.punkts), pēc kādiem kritērijiem varēs identificēt kura ir kura?
Iebilstam, ka viesnīcām un dienesta viesnīcām paredzēts noteikt atšķirīgu klasifikāciju.
Viesnīcas - nedzīvojamās ēkas, bet dienesta viesnīcas -dzīvojamās ēkas.
Ekspluatācijas uzraudzības ietvaros (Būvniecības likuma 21.panta septītās daļas 4.punkts), pēc kādiem kritērijiem varēs identificēt kura ir kura?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācijas noteikumi
Priekšlikums
Piešķirt papildus kodus pie sadaļas Inženierbūves, iekļaujot klasifikācijā šādas būves - lietus ūdens kanalizācijas sūkņu stacija; sadzīves kanalizācijas sūkņu stacija. Reģistrējot lietus ūdens kanalizācijas sūkņu stacijas VZD kadastra informācijas sistēmā, radās problēmas ar piemērota koda piešķiršanu.
Paredzēt konkrētu kodu vai piekritību kādam no esošajiem kodiem “pergolām”
Paredzēt konkrētu kodu vai piekritību kādam no esošajiem kodiem “pergolām”
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācija un tās sasaiste ar teritorijas izmantošanas veidu klasifikāciju
Priekšlikums
77. punktā pēdējā ailē var pievienot: “(13005) atkritumu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmumu apbūve”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācija un tās sasaiste ar teritorijas izmantošanas veidu klasifikāciju
Priekšlikums
18.punkts
Ailē pie skaidrojumiem vēlams pievienot par kāda veida atkritumu apsaimniekošanu ir runa.
Ailē pie skaidrojumiem vēlams pievienot par kāda veida atkritumu apsaimniekošanu ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācija un tās sasaiste ar teritorijas izmantošanas veidu klasifikāciju
Priekšlikums
Klasifikatorā nepieciešams papildus iekļaut šādus būvju veidus:
E-NDz-6 – Hosteļi (ēkas vai telpu grupas īslaicīgai izmitināšanai, kurās tiek iznomāta gultasvieta (atsevišķos gadījumos - istaba ar vai bez sanitārā mezgla) ar iespēju lietot kopējas sadzīves un higiēnas telpas);
Amatnieku un mākslinieku darbnīcas – klasifikācijas grupa precizējama. Patlaban amatnieku darbnīcas tiek klasificētas kā ražošana, kas liedz tās izvietot teritorijās, kur šādu darbnīcu atrašanās būtu loģiska un iespējama. Mākslinieku darbnīcas šobrīd tiek klasificētas pie dzīvokļiem, tādējādi izvirzot nepamatotas prasības telpu sastāvam u.tml.
E-NDz-6 – Hosteļi (ēkas vai telpu grupas īslaicīgai izmitināšanai, kurās tiek iznomāta gultasvieta (atsevišķos gadījumos - istaba ar vai bez sanitārā mezgla) ar iespēju lietot kopējas sadzīves un higiēnas telpas);
Amatnieku un mākslinieku darbnīcas – klasifikācijas grupa precizējama. Patlaban amatnieku darbnīcas tiek klasificētas kā ražošana, kas liedz tās izvietot teritorijās, kur šādu darbnīcu atrašanās būtu loģiska un iespējama. Mākslinieku darbnīcas šobrīd tiek klasificētas pie dzīvokļiem, tādējādi izvirzot nepamatotas prasības telpu sastāvam u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Būvju klasifikācija un tās sasaiste ar teritorijas izmantošanas veidu klasifikāciju
Priekšlikums
8.punkts
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, atrunājot sabiedriskās ēdināšanas ēku un telpu klasifikācijas pārejas nosacījumus. Proti, praksē joprojām rada problēmas iepriekšējo klasifikatora grozījumu sekas, kur sabiedriskās ēdināšanas ēkas un telpu grupas tika no klasifikācijas koda 1230 – tirdzniecības un pakalpojumu ēkas/telpas pārceltas uz klasifikācijas kodu 1211. Līdz ar to sabiedriskās ēdināšanas iestādēm, kuras likumīgi darbojas kopš laika pirms būvju klasifikatora izmaiņām, lielākoties joprojām kadastra dokumentos ir norādīts klasifikācijas kods 1230. Piedāvātais noteikumu projekts paredz esošo sabiedriskās ēdināšanas iestāžu ar kodu 1211 pāreju uz kodu E-NDz-7, bet nerisina likumīgi izveidotu sabiedriskās ēdināšanas iestāžu ar kodu 1230 atbilstošu pāreju uz jauno kodu.
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, atrunājot sabiedriskās ēdināšanas ēku un telpu klasifikācijas pārejas nosacījumus. Proti, praksē joprojām rada problēmas iepriekšējo klasifikatora grozījumu sekas, kur sabiedriskās ēdināšanas ēkas un telpu grupas tika no klasifikācijas koda 1230 – tirdzniecības un pakalpojumu ēkas/telpas pārceltas uz klasifikācijas kodu 1211. Līdz ar to sabiedriskās ēdināšanas iestādēm, kuras likumīgi darbojas kopš laika pirms būvju klasifikatora izmaiņām, lielākoties joprojām kadastra dokumentos ir norādīts klasifikācijas kods 1230. Piedāvātais noteikumu projekts paredz esošo sabiedriskās ēdināšanas iestāžu ar kodu 1211 pāreju uz kodu E-NDz-7, bet nerisina likumīgi izveidotu sabiedriskās ēdināšanas iestāžu ar kodu 1230 atbilstošu pāreju uz jauno kodu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Pārejas tabula
Priekšlikums
8.punkts
zem viena lietošanas veida paredzēt viesnīcas, dienesta viesnīcas, kopmītnes, hosteļus – jo visas šīs funkcijas paredz izmitināt cilvēkus uz īsāku vai garāku laiku.
zem viena lietošanas veida paredzēt viesnīcas, dienesta viesnīcas, kopmītnes, hosteļus – jo visas šīs funkcijas paredz izmitināt cilvēkus uz īsāku vai garāku laiku.
Piedāvātā redakcija
-
