Projekta ID
24-TA-234Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta anotācijā ir norādīta ietekme uz valsts budžetu 16 342 127 euro apmērā 2026.gadā, 68 199 098 euro apmērā 2027. gadā un 106 544 530 euro apmērā 2028.gadā un turpmāk ik gadu, vienlaikus norādot, ka jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu 2026., 2027., 2028. gadam un turpmākajiem gadiem skatāms likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas procesā.
Norādām, ka 2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025. gada 21. janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028. gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Kā arī š. g. 15. aprīlī MK izskatīja “Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025. – 2028. gadam 2025. gada Progresa ziņojumu”, kurā ir norādītas Finanšu ministrijas aktualizētās fiskālās prognozes, t.sk. fiskālās telpas prognozes, kas ir negatīvas vidējā termiņā. Attiecīgi balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī plānošanas dokumentu izstrādē.
Papildus norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” 2.1. apakšpunktam, nozaru ministrijām līdz 2025.gada 30.jūnijam jāveic nozaru budžetu izdevumu analīze, sagatavojot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas), savukārt minētā rīkojuma pielikuma 9.punkts paredz, ka priekšlikumus par finansējuma piešķiršanu prioritārajiem pasākumiem nozaru ministrijas iesniedz tikai aizsardzības un demogrāfijas pasākumu īstenošanai.
Ņemot vērā to, ka nav atbalstāma tādu normu iekļaušana likumprojektā, kurām nav finansiālā seguma, šobrīd nevaram atbalstīt likumprojekta tālāku virzību līdz brīdim, kad Ministru kabinetā būs pieņemts lēmums par finansējuma piešķiršanu. Vienlaikus Finanšu ministrija ir gatava turpināt sadarbību ar IZM par izstrādātā finansēšanas modeļa pilnveidojumiem, ņemot vērā finansiālās iespējas.
Norādām, ka 2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025. gada 21. janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028. gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Kā arī š. g. 15. aprīlī MK izskatīja “Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025. – 2028. gadam 2025. gada Progresa ziņojumu”, kurā ir norādītas Finanšu ministrijas aktualizētās fiskālās prognozes, t.sk. fiskālās telpas prognozes, kas ir negatīvas vidējā termiņā. Attiecīgi balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī plānošanas dokumentu izstrādē.
Papildus norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” 2.1. apakšpunktam, nozaru ministrijām līdz 2025.gada 30.jūnijam jāveic nozaru budžetu izdevumu analīze, sagatavojot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas), savukārt minētā rīkojuma pielikuma 9.punkts paredz, ka priekšlikumus par finansējuma piešķiršanu prioritārajiem pasākumiem nozaru ministrijas iesniedz tikai aizsardzības un demogrāfijas pasākumu īstenošanai.
Ņemot vērā to, ka nav atbalstāma tādu normu iekļaušana likumprojektā, kurām nav finansiālā seguma, šobrīd nevaram atbalstīt likumprojekta tālāku virzību līdz brīdim, kad Ministru kabinetā būs pieņemts lēmums par finansējuma piešķiršanu. Vienlaikus Finanšu ministrija ir gatava turpināt sadarbību ar IZM par izstrādātā finansēšanas modeļa pilnveidojumiem, ņemot vērā finansiālās iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijas aprakstā lūdzam labot atsauci uz Ministru kabineta 2023.gada 21.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.58 66.§) “Informatīvais ziņojums “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā”” (turpmāk – Ziņojums) 5.2. apakšpunktu uz 15.2 apakšpunktu, kurā minēts izstrādāt nepieciešamos normatīvo aktu projektus.
Piedāvātā redakcija
-
