Projekta ID
24-TA-313Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
11.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK) ir izvērtējusi Konceptuālo ziņojumu “Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju” (24-TA-313) (turpmāk – Konceptuālais ziņojums) un kopumā atbalsta institucionālās akreditācijas ieviešanu un ziņojuma tālāku virzību, vienlaikus izsakot šādus priekšlikumus:
1. Ņemot vērā Konceptuālā ziņojuma 10. lpp. noteikto: "2022. gada grozījumi Augstskolu likumā un Profesionālās izglītības likumā paredz skaidrāku koledžu lomu augstākās izglītības sistēmā, tādēļ, pārejot uz ciklisku institucionālo akreditāciju, ir jāparedz atsevišķs regulējums augstskolām un koledžām.", aicinām Konceptuālajā ziņojumā izvērstāk skaidrot būtiskākās plānotās atšķirības augstsolu un koledžu institucionālās akreditācijas regulējumā (vai, piemēram, ir plānots izstrādāt koledžu novērtēšanai atšķirīgu metodiku, vadlīnijas un Ministru kabineta noteikumus).
2. Ņemot vērā Konceptuālā ziņojuma 20. lpp. noteikto: "Pāreja uz ciklisku institucionālo akreditāciju notiks pakāpeniski – primāri vērtējamas būtu koledžas, kurās tiek īstenotas arī vidējās profesionālās izglītības programmas, tālāk koledžas, mākslu un kultūras universitātes, lietišķo zinātņu augstskolas un universitātes, un, visbeidzot, zinātnes universitātes. Cikliskas institucionālās augstskolu un koledžu akreditācijas ieviešanas procesā rūpīgi jāizvērtē studiju virzienu akreditācijas grafiks tiem studiju virzieniem, kuri pēdējo gadu laikā ir saņēmuši akreditāciju uz diviem gadiem un šim procesam jāparedz pārejas noteikumi.", aicinām:
2.1. koledžas iespējami laicīgi informēt par institucionālās akreditācijas uzsākšanas laika grafiku, procesu raksturojošo metodiku, vadlīnijām un Ministru kabineta noteikumiem, lai koledžas varētu pilnvērtīgi sagatavoties akreditācijas procesam.
2.2. ņemt vērā, ka atsevišķu studiju virzienu akreditācijas process koledžās vēl turpināsies 2025.gadā, vai arī neilgi pirms tam būs noslēdzies, kā arī to, ka šajā laikā plānotas profesionālās vidējās un arodizglītības programmu akreditācijas, tāpēc būtiski ir neradīt pārmērīgu birokrātisko slogu koledžām, ja vienlaicīgi ar minētajām procedūrām tām būtu jāuzsāk arī institucionālā akreditācija.
2.3. ziņojumā skaidrot, vai izmēģinājuma projektā, kas tiek raksturots Konceptuālā ziņojuma 20. lpp., tiks iesasitīta arī kāda koledža.
1. Ņemot vērā Konceptuālā ziņojuma 10. lpp. noteikto: "2022. gada grozījumi Augstskolu likumā un Profesionālās izglītības likumā paredz skaidrāku koledžu lomu augstākās izglītības sistēmā, tādēļ, pārejot uz ciklisku institucionālo akreditāciju, ir jāparedz atsevišķs regulējums augstskolām un koledžām.", aicinām Konceptuālajā ziņojumā izvērstāk skaidrot būtiskākās plānotās atšķirības augstsolu un koledžu institucionālās akreditācijas regulējumā (vai, piemēram, ir plānots izstrādāt koledžu novērtēšanai atšķirīgu metodiku, vadlīnijas un Ministru kabineta noteikumus).
2. Ņemot vērā Konceptuālā ziņojuma 20. lpp. noteikto: "Pāreja uz ciklisku institucionālo akreditāciju notiks pakāpeniski – primāri vērtējamas būtu koledžas, kurās tiek īstenotas arī vidējās profesionālās izglītības programmas, tālāk koledžas, mākslu un kultūras universitātes, lietišķo zinātņu augstskolas un universitātes, un, visbeidzot, zinātnes universitātes. Cikliskas institucionālās augstskolu un koledžu akreditācijas ieviešanas procesā rūpīgi jāizvērtē studiju virzienu akreditācijas grafiks tiem studiju virzieniem, kuri pēdējo gadu laikā ir saņēmuši akreditāciju uz diviem gadiem un šim procesam jāparedz pārejas noteikumi.", aicinām:
2.1. koledžas iespējami laicīgi informēt par institucionālās akreditācijas uzsākšanas laika grafiku, procesu raksturojošo metodiku, vadlīnijām un Ministru kabineta noteikumiem, lai koledžas varētu pilnvērtīgi sagatavoties akreditācijas procesam.
2.2. ņemt vērā, ka atsevišķu studiju virzienu akreditācijas process koledžās vēl turpināsies 2025.gadā, vai arī neilgi pirms tam būs noslēdzies, kā arī to, ka šajā laikā plānotas profesionālās vidējās un arodizglītības programmu akreditācijas, tāpēc būtiski ir neradīt pārmērīgu birokrātisko slogu koledžām, ja vienlaicīgi ar minētajām procedūrām tām būtu jāuzsāk arī institucionālā akreditācija.
2.3. ziņojumā skaidrot, vai izmēģinājuma projektā, kas tiek raksturots Konceptuālā ziņojuma 20. lpp., tiks iesasitīta arī kāda koledža.
Piedāvātā redakcija
-