Atzinums

Projekta ID
21-TA-601
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta anotācijā minēto par Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam 4. panta 6. punkta "c" apakšpunkta prasību izpildi, pārņemot Komisijas paziņojuma par EK līguma 87. un 88. panta piemērošanu valsts atbalstam garantiju veidā 3.3. punkta prasības, lūdzam:
pirmkārt, izvērtēt un attiecīgi aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu ar informāciju par minētās regulas prasību ieviešanu;
otrkārt, atspoguļot noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā ailē "Cita informācija" informāciju par ar noteikumu projektu pārņemtajām minētā paziņojuma prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
4. Šo noteikumu izpratnē jaundibināts saimnieciskās darbības veicējs ir sīkais (mikro), mazais un vidējais saimnieciskās darbības veicējs – juridiska persona, kas ne agrāk kā trīs gadus pirms garantijas pieteikuma iesniegšanas dienas ir reģistrēta attiecīgajā reģistrā un kurai nav kredītvēstures vai novērtējuma, kas pamatots ar komersanta vai saistīto personu bilanci.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un salāgot noteikumu projektu ar noteikumu projekta anotāciju. Proti, vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta anotācijā iepretim noteikumu projektam norādīts uz to, ka jaundibinātam saimnieciskās darbības veicējam nav kredītvēstures vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, neprecizējot uz ko attiecināma bilance - komersantu vai saistīto personu. Turklāt, ņemot vērā, ka terminam "juridiskā persona" ir no termina "komersants" atšķirīgs saturs un tvērums, no noteikumu projekta un tā anotācijas nav skaidri saprotams, vai noteikumu projekta 1. punktā ietvertais grozījums attiecināms vienīgi uz juridiskām personām - komersantiem. Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projekta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
16.7. operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. redakcijas. L sadaļas "Operācijas ar nekustamo īpašumu" grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu"), izņemot 68.1 grupu "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana", ja saimnieciskās darbības veicējs veic nekustamā īpašuma (būves), kura galvenais lietošanas veids atbilstoši normatīvajam regulējumam par būvju klasifikāciju ir triju vai vairāku dzīvokļu māja, būvniecību, atjaunošanu vai pārbūvi ārpus Jūrmalas valstspilsētas, Rīgas valstspilsētas un Rīgas valstspilsētai piegulošo novadu (Mārupes novads, Olaines novads, Ķekavas novads, Salaspils novads, Ropažu novads, Ādažu novads) administratīvās teritorijas.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 5. un 6. punkta nav gūstama pārliecība par izdarīto grozījumu Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 383) tvērumu un saturu, konkrētāk - par to, kādām nozarēm un darbībām atbalstu turpmāk paredzēts nepiešķirt. Proti, no noteikumu Nr. 383 16.8. apakšpunkta, kas tiek svītrots ar noteikumu projekta 6. punktu, izriet, ka atbalstu nepiešķir nekustamā īpašuma attīstīšanai, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu māja, savukārt 16.7. apakšpunktā ietvertais izņēmuma gadījums, kurš noteikts ar noteikumu projekta 5. punktu, ir saturiski šaurāks par 16.8. apakšpunktu. Līdz ar to nav viennozīmīgi skaidrs, vai atbalstu turpmāk paredzēts piesķirt nekustamā īpašuma attīstīšanai, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu māja, izņemot 16.7. apakšpunktā paredzēto izņēmuma gadījumu, kā arī pamatojums šādam regulējumam. Attiecīgi lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā (tai skaitā par nepieciešamību un mērķi vairs neparedzēt atbalsta piešķiršanai vispārīgu ierobežojumu attiecībā uz nekustamā īpašuma attīstīšanu), nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projekta 5. un 6. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
28. Ja ir pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu projekta ietvaros saņemto valsts atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktu lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu Nr. 383 28. punktu kā Komercdarbības atbalsta kontroles likuma prasību dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-