Atzinums

Projekta ID
24-TA-1210
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur iebildumu, kas paredz precizēt projektu, norādot, kuri dati tiek iegūti no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Norādām, ka kaut arī projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka projekts neparedz izmaiņas datu iegūšanā no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētā Fizisko personu reģistra, projektā nav norādīts, kādas ziņas Fizisko personu reģistra informācijas sistēma sniedz valsts informācijas sistēmai “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs”.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti.
Vēršam uzmanību, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projektu, precīzi norādot, kādi dati tiks iegūti no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Lai detalizēti pārrunātu augstāk minētos jautājumus, kā arī vienotos par iespējamajiem risinājumiem, ierosinam organizēt sanāksmi ar iesaistīto pušu pārstāvjiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Turpinām uzturēt iebildumu, ņemot vērā  izziņa norādīto, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija nesniedz ziņas par personu deklarētās dzīvesvietas adresi, tomēr no noteikumu projekta tas nav izsecināms.
Tā pat Izziņā norādīts, ka izsniedzamās informācijas apjoms un datu kopas ir atkarīgas no informācijas pieprasītāja interesēm un informācijas iegūšanas mērķiem.
Projekta 16.1.apakšpunktā norādīts, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija nodrošina reģistra informācijas izsniegšanu. Reģistrā izšķir informācijas sadaļu - transportlīdzekļa īpašnieka (turētāja, valdītāja) informācija. 
No projekta 4.3.apakšpunkta izriet, ka reģistrā iekļauj informāciju arī par transportlīdzekļa īpašnieka (turētāja, valdītāja) deklarēto dzīvesvietas adresi dienā, kad saņemts pakalpojums Ceļu satiksmes drošības direkcijā, kā arī ziņas par dzimumu, ziņas par miršanu (datums, laiks).
No minētā secināms, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija nodrošinās informācijas izsniegšanu arī par transportlīdzekļa īpašnieka (turētāja, valdītāja) deklarēto dzīvesvietas adresi, dzimumu, ziņas par miršanu (datums, laiks), ja informācijas pieprasītājām ir tiesisks pamats saņemt šādās ziņas?
Gadījumā, ja tiks izsniegta visa projekta 4.punktā norādīta informācijas, pastāv varbūtība, ka netiks ievēroti Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)  principi, tostarp datu minimizēšanas (datu apstrādei jābūt adekvātai, atbilstošai un nepieciešamai attiecībā uz tās mērķiem) princips.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur savu iebildumu, kas paredz precizēt projektu ar projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija), salāgojot datu apjomu, kas sniedzams valsts informācijas sistēmai “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs”.
Iekšlietu ministrijas ieskatā projekta anotācijā ir jānorāda precīza valsts informācijas sistēmā “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs” iekļaujamā informācija atbilstoši projektā noteiktajai kārtībai.
Norādām, ka no projekta anotācijas 1.3.sadaļā norādītā izriet, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” iegūst informāciju par personas statusu Fizisko personu reģistrā “pasīvs” vai “aktīvs”), personas bērniem, laulību. Savukārt projektā nav norādīts, ka valsts informācijas sistēmā “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs” tiek ietverta šāda informācija.
 
Piedāvātā redakcija
-