Atzinums

Projekta ID
22-TA-148
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Personu izceļošanas liegumu reģistra noteikumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Nacionālās drošības likuma 18.1 panta septītā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam, cita starpā, noteikt ziņu apjomu, kas par personu, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, iekļaujams Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta nosaukumu, atbilstoši precizējot projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka ziņu apjomu, kas par personu, par kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, iekļaujams valsts informācijas sistēmā "Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrs" (turpmāk – reģistrs), iekļaušanas kārtību, glabāšanas termiņus, dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām.
Iebildums
Informējam, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 100. punktu Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktu, paredzot, ka projekts nosaka ziņu apjomu, kas par personu, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, iekļaujams Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā (turpmāk - reģistrs), kā arī šo ziņu iekļaušanas kārtību, glabāšanas termiņus, dzēšanas kārtību un institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
2. Reģistrs ir valsts informācijas sistēmas "Integrētā iekšlietu informācijas sistēma" apakšsistēma, kuras pārzinis un turētājs ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.
Iebildums
Norādām, ka Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumu Nr. 41 "Noteikumi par integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā iekļaujamām ziņām personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietas vai cilvēka personības noskaidrošanai vai neatpazīta cilvēka līķa identificēšanai" 2. punkts jau noteic, ka integrētās iekšlietu informācijas sistēmas pārzinis un turētājs ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Informējam, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
4. Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs piešķir reģistra lietotāja tiesības, pamatojoties uz iestādes vadītāja pieprasījumu, kā arī nodrošina lietotāja tiesību anulēšanu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula; turpmāk – Datu regula) prasībām personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, kā arī tie tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, lūdzam precizēt projektu, skaidri nosakot, kāda informācija, tajā skaitā personas dati, norādāmi lietošanas tiesību piešķiršanas pieprasījumā un kādā kārtībā tiek anulētas reģistra lietotāja tiesības.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
5. Ziņas reģistrā iekļauj Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde – Nacionālās drošības likumā noteiktajos gadījumos un ne vēlāk kā vienas darbdienas laikā pēc šajos noteikumos noteikto ziņu, kas iekļaujamas reģistrā, saņemšanas no iekšlietu ministra.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Nacionālās drošības likuma 18.1 panta piektajai daļai iekšlietu ministrs triju darbdienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas, informē par to Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – pārvalde). No minētā izriet, ka iekšlietu ministrs pārvaldi informē par pieņemto lēmumu, nevis par reģistrā iekļaujamām ziņām.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
5. Ziņas reģistrā iekļauj Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde – Nacionālās drošības likumā noteiktajos gadījumos un ne vēlāk kā vienas darbdienas laikā pēc šajos noteikumos noteikto ziņu, kas iekļaujamas reģistrā, saņemšanas no iekšlietu ministra.
Iebildums
Ievērojot, ka gadījumi, kādos ziņas iekļaujamas reģistrā noteic Nacionālās drošības likuma 18.1 pants, lūdzam svītrot projekta 5. punktā ietverto atsauci uz Nacionālās drošības likumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
6. Ja kļūst zināms, ka reģistrā iekļautās ziņas nepieciešams aktualizēt, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde ne vēlāk kā vienas darbdienas laikāto īsteno .
Iebildums
Norādām, ka no projekta 6. punkta redakcijas un projekta anotācijas 1.3. sadaļas nav saprotams, kas domāts ar projekta 6. punktā ietverto vārdkopu "ja kļūst zināms", proti, kā pārvalde varētu uzzināt par to, ka reģistrā iekļautās ziņas ir nepieciešams aktualizēt. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu, nodrošinot skaidru un saprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
7. Reģistrā iekļauj šādas ziņas:
Iebildums
Projekta anotācijas 5.sadaļā norādīts, ka ar projekta 7. un 8. punktu tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regulas (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES (turpmāk - SIS regula), 20. panta 1. un 2. punkts. Vēršam uzmanību, ka projekta 7. un 8. punktā noteikts reģistrā iekļaujamo ziņu kopums. Līdz ar to secināms, ka projekta 7. un 8. punktā minētais attiecas uz Šengenas informācijas sistēmā (turpmāk - SIS) ievadāmo informāciju. Norādām, ka SIS ievadāmā informācija ir jau izsmeļoši noteikta SIS regulas 20. panta 3. punktā. 

Ievērojot minēto un ņemot vērā, ka Eiropas Savienības regulu normas ir vispārpiemērojamas un tieši piemērojamas un nav pieļaujams to saturu dublēt nacionālajās tiesību normās, lūdzam attiecīgi precizēt projekta 7. un 8. punktu, ja nepieciešams, aizstājot to saturu ar atsauci uz attiecīgajām SIS regulas normām. Savukārt gadījumā, ja projekta 7. un 8. punkts neattiecas uz informācijas ievadīšanu SIS (t.i., ar šīm projekta normām SIS regulas normas faktiski netiek ieviestas), lūdzam skaidrot un attiecīgi precizēt projekta anotācijas 5. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
7.2. par lēmumu:
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt projekta 7.2. apakšpunkta ievaddaļu, nosakot, ka reģistrā, cita starpā, iekļauj ziņas par lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas. Papildus lūdzam atbilstoši precizēt arī 7.2.1., 7.2.4., 7.2.5. un 8.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
7.2.4. amatpersona, kura pieņēma lēmumu;
Iebildums
Lūdzam vērtēt projekta 7.2.4. apakšpunkta lietderību, ievērojot, ka atbilstoši Nacionālās drošības likuma 18.1 panta piektajai daļai lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas var pieņemt vienīgi iekšlietu ministrs.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
8.3. visa būtiskā medicīniskā informācija (piemēram, informācija par personas būtiskām veselības problēmām, nepieciešamo medikamentu nosaukums);
Iebildums
Personas datu apstrādes principi paredz, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, kā arī tie tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos. Veselības datu apstrāde, kas Datu regulas izpratnē ir īpašu kategoriju personas datu apstrāde, pieļaujama, ja ir piemērojams kāds no Datu regulas 9.panta 2.punktā norādītajiem pamatojumiem. Norādām, ka ne projekta anotācijā, ne SIS regulā  un ne arī SIRENE rokasgrāmatā netiek norādīts uz nepieciešamību projekta ietvaros apstrādāt veselības datus.

Netiek apšaubīts, ka veselības datu apstrāde ir nepieciešama attiecīgu funkciju veikšanai, taču, lai būtu izprotams attiecīgās informācijas apstrādes tiesiskais pamats, aicinām to detalizēti aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt veselības datus. Tāpat lūdzam projekta anotācijā skaidrot datu apstrādes atbilstību Datu regulas 9.panta 2.punkta nosacījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
8.4. informācija par rīcību (lēmuma par aizsardzības pasākumu kopija), konstatējot personu;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta nav saprotams, uz kādu lēmumu attiecināma projekta 8.4. apakšpunktā ietvertā vārdkopa "lēmums par aizsardzības pasākumu", jo īpaši ņemot vērā, ka Nacionālās drošības likums šāda veida lēmumu neparedz. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu, nodrošinot skaidru un saprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
8.5. informācija par personu, kura var radīt risku personas dzīvībai, drošībai un veselībai:
Iebildums
Nacionālās drošības likuma 18.1 panta septītā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam, cita starpā, noteikt ziņu apjomu, kas iekļaujams reģistrā par personu, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas. Tādējādi nav saprotams tiesiskais pamats projekta 8.5. apakšpunktā noteikt, ka reģistrā iekļaujama arī informācija par personu, kura var radīt risku personas dzīvībai, drošībai un veselībai.

Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt projekta 8.5. apakšpunkta atbilstību Nacionālās drošības likuma 18.1 panta septītajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un papildināt projekta anotācijas 1.3. sadaļu ar atbilstošu skaidrojumu vai svītrot projekta 8.5. apakšpunktu, vienlaikus atbilstoši precizējot projekta 10. un 11. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
9. Piekļūt reģistra aktuālajā un arhīva daļā iekļautajām ziņām, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei, ir tiesības šādām institūcijām:
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Savienības Pamattiesību hartas (turpmāk – Harta) 52. panta 1. punkta pirmo teikumu visiem tajā atzīto tiesību un brīvību izmantošanas ierobežojumiem ir jābūt noteiktiem tiesību aktos un tajos jārespektē šo tiesību un brīvību būtība. Atbilstoši Hartas 52. panta 1. punkta otrajam teikumam, ievērojot samērīguma principu, ierobežojumus šīm tiesībām un brīvībām drīkst uzlikt tikai tad, ja tie ir nepieciešami un patiešām atbilst vispārējo interešu mērķiem, ko atzinusi Eiropas Savienība, vai vajadzībai aizsargāt citu personu tiesības un brīvības. Šajā ziņā Hartas 8. panta 2. punktā ir precizēts, ka personas dati tostarp ir jāapstrādā “noteiktiem mērķiem un ar attiecīgās personas piekrišanu vai ar citu likumīgu pamatojumu, kas paredzēts tiesību aktos” (sk. Eiropas Savienības Tiesas 2022.gada 22.novembra sprieduma apvienotajās lietās C-37/20 un C601/20 Luxembourg Business Registers 46.punkts).

Prasība, saskaņā ar kuru jebkuram pamattiesību izmantošanas ierobežojumam ir jābūt paredzētam likumā, nozīmē, ka pašā aktā, kas atļauj iejaukšanos šajās tiesībās, ir jādefinē attiecīgo tiesību izmantošanas ierobežojuma apjoms, precizējot, no vienas puses, ka šī prasība neizslēdz, ka attiecīgais ierobežojums ir formulēts pietiekami atvērti, lai to varētu pielāgot dažādām situācijām, kā arī apstākļu izmaiņām, un, no otras puses, ka  Eiropas Savienības Tiesa vajadzības gadījumā var interpretācijas ceļā precizēt ierobežojuma konkrēto apjomu, ņemot vērā gan attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu teksta formulējumu, gan to vispārējo sistēmu un tajos izvirzītos mērķus, interpretējot tos Hartā garantēto pamattiesību gaismā (sk. Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 21. jūnijs sprieduma lietā C‑817/19 , Ligue des droits humains 114. punkts). Ņemot vērā minēto, vēršam uzmanību, ka projekta 9. punktā ietvertais regulējums attiecībā uz to, kādiem mērķiem attiecīgajām institūcijām ir piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām, ir pārāk vispārīgs, nesniedzot skaidru priekšstatu, kādu mērķu, piemēram, konkrētu funkciju vai uzdevumu izpildei, minētās institūcijas varētu izmantot reģistrā iekļautās ziņas.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu (tostarp projekta 10. punktu), norādot iepretim katrai institūcijai, kādu mērķu sasniegšanai tās apstrādās reģistrā iekļautās ziņas (datu apstrādes mērķis), projekta anotācijā detalizētāk paskaidrojot šādas personas datu apstrādes nepieciešamību un norādot, vai šāds regulējums un tajā ietvertais pamattiesību uz personas datu aizsardzību ierobežojums būtu samērīgs.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
9. Piekļūt reģistra aktuālajā un arhīva daļā iekļautajām ziņām, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei, ir tiesības šādām institūcijām:
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekts neparedz informācijas pārvietošanu uz arhīvu, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 9.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
9. Piekļūt reģistra aktuālajā un arhīva daļā iekļautajām ziņām, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei, ir tiesības šādām institūcijām:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 9. punktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
12. Reģistrā iekļautās ziņas dzēš nekavējoties, bet ne vēlāk kā 24 stundu laikā pēc tam, kad ir beidzies lēmumā noteiktā lieguma izceļot valsts termiņš vai lēmums ir atcelts.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta 11. punkta jau izriet, ka reģistrā iekļautās ziņas glabā līdz lēmumā par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas noteiktajam izceļošanas aizlieguma termiņam. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 12. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
13. Vienu mēnesi pirms ziņu dzēšanas termiņa iestāšanās, reģistrs automātiski nosūta attiecīgu paziņojumu iestādei, kura iekļāva ziņas reģistrā.
Iebildums
Ievērojot, ka atbilstoši projekta 5. punktam ziņas reģistrā iekļauj vienīgi pārvalde, lūdzam precizēt projekta 13. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
14. Ja iestāde, kas saņēmusi šo noteikumu 13. punktā minēto paziņojumu nav kompetenta pieņemt lēmumu par nepieciešamību turpināt uzturēt ziņas reģistrā, tā nekavējoties informē iestādi vai amatpersonu, kas ir kompetenta pieņemt attiecīgu lēmumu.
Iebildums
Ievērojot, ka atbilstoši projekta 5. punktam ziņas reģistrā iekļauj vienīgi pārvalde, lūdzam svītrot projekta 14. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta izstrādes nepieciešamība izriet no Nacionālās drošības likuma 18.1 panta septītajā daļā ietvertā pilnvarojuma Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.1. un 1.2. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-