Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1035
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
21.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
12.1. Grozījumu sagatavošana Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā.
Jau sākumposmā ir jāiesaista Latvijas Pašvaldību savienība, lai varētu nodrošināt lauka informāciju un pašvaldību viedokļa pārstāvniecību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Pasākums 5.6. Jauniešu vasaras nodarbinātības pasākumu nodrošināšana.
Ja tiek plānots ka tiek paredzētas vairāk darba vietas NVA programmas ietvaros, jāparedz, ka šie līdzekļi tiek kompensēti arī no “02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
Jau šobrīd darba vietas tika samazinātas. Pieprasījums ir lielāks nekā piedāvājums.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt Plāna pasākumu 3.5., kas paredz Papildus darbinieku piesaiste Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas un ēdināšanas koordinācijai, kā arī sociālās aprūpes veikšanai.
Plāna 3.nodaļas nosaukums ir dokumentu noformēšana. Sociālā aprūpe ir sociālais pakalpojums nevis dokumentu noformēšana. Attiecīgi nav saprotama sociālās aprūpes iekļaušana šajā pasākumā. Turklāt Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā ir noteikts, ka Ukrainas iedzīvotājiem nodrošinātie sociālie pakalpojumi un sociālā palīdzība tiek kompensēta no LNG, nevis nodrošināta esošo līdzekļu ietvaros.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums ļauj norīkot darbam PMLP citu institūciju darbiniekus. Minētais likums neparedz, ka, piemēram, darbam pašvaldības atbalsta centrā var tikt norīkoti citu institūciju darbinieki. Likums neļauj arī maksāt piemaksas, kas pārsniedz DL noteikto visiem pašvaldības darbiniekiem.
Pašvaldībām atšķirībā no PMLP papildus līdzekļi no valsts šim mērķim arī nav piešķirti, bet vienlaicīgi pašvaldību darbinieki pilda PMLP funkcijas.Nepieciešams paredzēt, ka šie līdzekļi tiek kompensēti no “02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Plāna pasākums 6.7. Nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju (1,5-4 g.v.) pieskatīšanas vai pirmsskolas izglītības iestāžu pakalpojumu nodrošināšana. Paredzēts finansēt no pašvaldību budžeta esošo resursu ietvaros. Nepieciešams kompensēt 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
Ņemot vērā, ka pašvaldības PII praktiski nav brīvas vietas, tad tiek izmantota iespēja izmantot privātos PII. Tas nozīmē, ka pašvaldība līdzfinansē izmaksas. Jau šobrīd Rīgas valstpilsētas PII ir 244 audzēkņi. Mēnesī pašvaldībai tas sastāda 75000,00 EUR. Ja šīs izmaksas netiek kompensētas no “02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", jāparedz izmaiņas likumdošanā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Plāna pasākumu 5.5. Bērnu uzraudzības pakalpojuma nodrošināšana paredzēts nodrošināt no pašvaldību budžeta esošo resursu ietvaros. Nepieciešams paredzēt, ka pašvaldību izdevumi tiek kompensēti no 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Pasākuma 4.12. pasākums paredz: Pakalpojuma pārvietošanās atbalstam nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem ar smagiem vai ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem, kuri ierobežo personas spējas patstāvīgi pārvietoties un sevi aprūpēt.

Nepieciešams paredzēt atbalstu nepilngadīgajiem atbalstam izglītībā (izglītības asistentu), nosakot arī IZM atbildību.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Plāna 4.11. paredz: Sociālās aprūpes pakalpojuma nodrošināšana dzīvesvietā Ukrainas civiliedzīvotājiem ar smagiem vai ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem, kuri ierobežo personas spējas patstāvīgi pārvietoties un sevi aprūpēt.
Atbilstoši Latvijas normatīvajos aktos noteiktajam personas ar smagiem vai ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem ir tiesīgas saņem ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojumus (pansionāta pakalpojumi). Vēršam uzmanību, ka aprūpes mājās (dzīvesvietā) pakalpojums  ir ievērojumi izmaksu ietilpīgāks, ja nepieciešams nodrošināt aprūpi 24/7 režīmā.
Aicinām apvienot ar 4.19.punktu. nesadrumstalojot un veidojot vienu pasākumu par sociālās aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
4.11. Sociālās aprūpes pakalpojuma nodrošināšana  (aprūpe dzīvesvietā, aprūpe ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā u.c.) Ukrainas civiliedzīvotājiem ar smagiem vai ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem, kuri ierobežo personas spējas patstāvīgi pārvietoties un sevi aprūpēt.
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt 2.2.3. punkta redakciju
2.2.3. limita līdz 20 euro izmantošana

Aicinām arī saturiski precizēt punktu, norādot kādam nolūkam ir paredzēts šis limits (mājokļa īre, tūrisma mītne vai kā citādi).



 
Piedāvātā redakcija
2.2.3. limita līdz 20 euro dienā izmantošana
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt 2.1.punkta redakciju: Personu izmitināšana atbilstoši noteiktajam sadalījumam un komandķēdes algoritmam saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta sesto, septīto un astoto daļu pie nosacījuma, ja izsmeltas brīvprātīgās izmitināšanas iespējas.
No redakcijas nav saprotams, vai domātas pašvaldību izmitināšanas iespējas vai iedzīvotāju izmitināšanas iespējas un mājsaimniecību piedāvājums. No Likuma pantu konteksta var noprast, ka domātas pašvaldību brīvprātīgās izmitināšanas iespējas.


 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Pasākumu plānā nav iekļauts, attiecīgi nepieciešams papildināt ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.pantā noteikto kompensāciju pašvaldību bāriņtiesu un sociālo dienestu darbiniekiem par virsstundu darbu vai papildu darbu, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem atbalstu - sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, nepavadīto bērnu juridiskās pārstāvniecības jautājumu risināšanu u.c.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams 10.7. punktā paredzētā pasākuma mērķa grupu papildināt ar pašvaldību darbiniekiem (sociālie darbinieki, pedagogi u.c.)
Piedāvātā redakcija
10.7. Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas, bāriņtiesu un pašvaldību darbinieku apmācību nodrošināšana cilvēku tirdzniecības risku atpazīšanai.
12.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši rīkojuma 8.punktam ministrijām jāsagatavo priekšlikumi par pasākumiem, lai turpinātu sniegt nepieciešamo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem ilgāk par 90 dienām, tātad līdz maija beigām. Vēršam uzmanību, ka daļa Ukrainas civiliedzīvotāju Latvijā ieradās jau marta sākumā, līdz ar to maija beigās atbalsts šīm personām jau beigsies. Tādēļ nav pieļaujams, ka lēmumi par turpmāko atbalstu tiek pieņemti tik novēloti, jo gan Ukrainas iedzīvotājiem, gan iestādēm, kas nodrošina atbalstu, ir savlaicīgi jāzina izmaiņas atbalstā. 
Aicinām pārskatīt termiņus, kādos tiek sagatavoti ministriju priekšlikumi un apstiprināti valdībā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Izslēgt 12. 6 punktu, kuram nav nekādas loģikas kontektā ar Pasākuma plānā piedāvāto 1.7. punkta redakciju.
Nav saprotams šī pasākuma mērķis - no punkta redakcijas var saprast, ka plānots atteikties no bezmaksas reģionālo pārvadājumu nodrošināšanas Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt pasākuma plāna 12.5. punktu, jo šāds regulēums  būs papildus administratīvais slogs pašvaldībām un nepieciešams papildus finansējums.  Ja Ukrainas civiliedzīvotāju materiālā situācija un ienākumi būs jāvērtē kā Latvijas iedzīvotāju sociālā situācija, tas nozīmē pieprasīt bankas kontu izdruku, īpašumu vērtēšanu, pienākumu reģistrēties NVA u.c. Attiecībā uz Ukrainas civiliedzīvotājiem šāda novērtēšana nevarēs tikt nodrošināta, jo sociālajiem dienestiem nebūs pieejama visa nepieciešamā informācija, tā prasīs papildus laika un cilvēkresursus. Sociālais atbalsts tiks ievērojami kavēts gan vietējiem iedzīvotājiem, gan Ukrainas civiliedzīvotājiem, ja būs jāvērtē ienākumi. Paredzot šādu pasākumu, jāparedz arī nepieciešamību veikt grozījumus normatīvajos aktos, kas nosaka sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu mūsu valsts iedzīvotājiem, pagarinot termiņus, kādos sociālajam dienestam jāpieņem lēmums un jānodrošina/jāizmaksā atbalsts. Kā arī jānodrošina atbilstoša informācija un komunikācija ar iedzīvotājiem par termiņa pagarinājumiem, lai negācijas netiktu vērstas pret pašvaldību sociālajiem dienestiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 4.14 punktu , jo šis funkcijas veikšanai nepieciešams papildus finansējums no Valsts budžeta 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Pasākuma plāna 4.9.3. punktu, jo nav skaidrs regulejums gadījumiem, ja tiek izīrēts pašvaldību dzīvojamais fonds, kur īres līgumi netiek noslēgti, bet telpas tiek nodotas lietošanā saskaņā ar pieņemšanas -nodošanas aktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Rīkojuma projekts
Iebildums
 Lūdzam precizēt Pasākuma plāna 2.7 . punktu  "Apzināto papildus izmitināšanas vietu pielāgošana atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem.", jo pašvaldībām šādi kritēriji nav zināmi 
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 2.6 . punktu. Būtu jāparedz finansējums izmitināšanas vietu iekārtošanai nevis pārbūvei. Ēku pārbūve ir nesamērīgi dārgi. Tādējādi pasākumu plānā jāparedz grozījumu izstrāde Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. pantā:

12. pants. Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzamā izmitināšanas un ēdināšanas atbalsta izmaksu kompensēšana
(1) Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzams šāds atbalsts:
1) izmitināšana  - Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšana pašvaldībai piederošās ēkās, kas pielāgotas vai var tikt pielāgotas (nodrošinātas ar dzīvošanai nepieciešamo kustamo mantu, tajā skaitā,  gultas, segas, spilveni, gultas veļa, mazā sadzīves tehnika un citas pirmās nepieciešamības preces) Ukrainas civiliedzīvotāju vajadzībām, vai citās izmitināšanas vietās;

Ieteikums nodalīt izmitināšanas vietu pielāgošanu un aprīkošanu kā dažādus pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Pasākuma plāna 2.4 .punktu, jo nav skaidrs, kā šajā gadījumā tiks organizēta skolēnu ēdināšana.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Iebilstam pret 2.3 punkta redakciju, kas paredz pienākumu  pašvaldībai esošo resursu ietvaros nodrošināt personu ar īpašām vajadzībām izmitināšanu, taču netiek paredzēts finansējums no valsts budžeta apakšprogrammas "Līdzekļi neparedzētajiem gadījumiem" kā jebkuram Ukrainas civiliedzīvotājam.
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams paredzēt finansējumu no valsts budžeta apakšprogrammas "Līdzekļi neparedzētajiem gadījumiem"
21.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Pašakuma plāna 2.2.2. punktu, jo Īres likums  paredz arī maksājumu noteikšanu par dzīvojamo telpu lietošanu, ko nosaka Izīrētājam un īrniekam rakstveidā vienojoties. 
Netiek sniegta atbilde,  kas segs izdevumus par komunālajiem maksājumiem.
Īres griesti nevar būt vienādi visā Latvijas teritorijā. Īre var tikt slēgta arī par dzīvojamo telpu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Punktā 1.7 jāparedz finansējums no Valsts budžeta apakšprogrammas " Līdzekļi neparedzētajiem gadījumiem ".
Nav saprotams, kas un kādas juridiskas personas domātas ar "juridisko personu transportlīdzekļu iesaistīšana un izmantošana Ukrainas civiliedzīvotāju transportēšanai", turklāt nodrošinās pakalpojumu esošo līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ja PMLP šī funkcija ir jāveic neatkarīgi no Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma, tad pašvaldībām tas ir papildus pienākums, Rīgas situācijā tie ir jauni – šim mērķim pieņemti darbinieki, kas nodrošina šo funkciju.
Attiecīgi pasākuma plāna 1.6. punktā jāparedz līdzekļi no Valsts budžeta programmas līdzekļi neparedzētajiem gadījumiem
Piedāvātā redakcija
-
24.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Iebilstam pret pasākumu plāna 1.5 punktu, kur kā atbildīgās noteiktās pašvaldības esošo resursu ietvaros, jo Vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu izveide un to darbības nodrošināšana ir arī valsts pienākums, kas arī sākotnēji bija paredzēts pasākumu plānā
Piedāvātā redakcija
Jāparedz papildus finansējums no Valsts budzēta programmas "  Līdzekļi neapredzētajiem gadījumiem"
25.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
No normatīvā akta anotācijas nav saprotams, kādi ir iemesli konkrētiem plānā ietvertiem pasākumiem - atbalsta termiņa vai intensitātes samazināšana, tāpat nav saprotams kopumā, t.sk. sabiedrībai, kādu atbalstu, kādā termiņā, pie kādiem nosacījumiem Ukrainas civiliedzīvotāji saņems, kad plānotas izmaiņas.
Tāpat nav saprotams, kādu atbalstu saņems personas pēc 90 dienu termiņa.
Nav norādīta ietekme uz pašvaldību budžetu, administratīvo slogu.
Attiecīgi nepieciešams precizēt Plāna anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
9.4.pasākums Personu sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumu koordinēšana.
Sociālekonomiskie iekļaušanas pasākumi nav iedomājami neiesaistot pašvaldības. Jau šobrīd SIF programmā pašvaldību Sociālie dienesti ir galvenie partneri sociāliem mentoriem.
Piedāvātā redakcija
-