Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
Projekta ID
24-TA-415
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
21.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija joprojām atturīgi raugās uz to, ka  Dabas aizsardzības pārvalde apstiprinās aizsardzības mērķus Natura 2000 teritorijām, ņemot vērā, ka no tiem var izrietēt saimnieciskās darbības aprobežojumi. Šī likuma IV nodaļā ir noteikta aizsargājamo teritoriju saglabāšanas  kārtība, tostarp, ka Ministru kabinets nosaka aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumus, kuros reglamentēti tajās pieļaujamo un aizliegto darbību veidi. Uzskatām, ka saimnieciskās darbības aprobežojumus nevar noteikt Dabas aizsardzības pārvalde, tādēļ aicinām papildināt normu, paredzot , ka nosacījumus (pieļaujamos un aizliegto darbību veidus) Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000) aizsardzības mērķu sasniegšanai nosaka  atbilstoši šī likuma  IV nodaļā noteiktajai aizsargājamo teritoriju saglabāšanas kārtībai vai aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumos. 
Piedāvātā redakcija
papildināt ar jaunu 3.1. daļu šādā redakcijā: 
"(3.1.) Dabas aizsardzības pārvalde apstiprina katras Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000) aizsardzības mērķus, balstoties uz tās izveidošanas mērķiem un ņemot vērā katra Eiropas nozīmes biotopa un sugas ekoloģiskās prasības un Eiropas nozīmes biotopu un sugu aizsardzības stāvokli. Nosacījumus Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000) aizsardzības mērķu sasniegšanai nosaka  atbilstoši šī likuma  IV nodaļā noteiktajai aizsargājamo teritoriju saglabāšanas  kārtībai. 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai zemes īpašniekiem un normatīvo aktu ievērošanu uzraugošajām institūcijām (tostarp Valsts meža dienestam, kas izdod aplicinājumus koku ciršanai mežā) būtu viennozīmīgi skaidrs, ko nozīmē "bojāt un iznīcināt", nepieciešams konkrēts definējums aizliegtajām darbībām vai kritērijiem, pēc kādiem konstatēt biotopa iznīcināšanu un  bojāšanu, un tam jābūt ietvertam normatīvajā aktā.
No Anotācijā sniegtās informācijas nav skaidrs - tiks vai netiks izvērtēti ĪADT aizsardzības un izmantošanas noteikumi, lai novērstu pretrunas starp šo plānoto vispārīgo regulējumu un spēkā esošo, jo atsevišķos individuālajos noteikumos ir atšķirīgs (un precīzs) regulējums aizsargājamo biotopu aizsardzībai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Valsts meža dienests norāda, ka likumā kā izņēmuma gadījumu nepieciešams pievienot arī meža ugunsdrošību, lai vajadzības gadījumā ir iespējams izveidot un uzturēt attiecīgu mežu ugunsdrošības infrastruktūru, kas ir svarīga ugunsapsardzības nodrošināšanai un ugunsgrēku dzēšanai visās mežu platībās, tai skaitā arī īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.

 
Piedāvātā redakcija
Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijās (Natura 2000) valsts un pašvaldību īpašumā esošā zemē aizliegts bojāt vai iznīcināt Eiropa Savienības nozīmes biotopus, kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā, izņemot, ja tas nepieciešams, lai nodrošinātu sabiedrības veselības aizsardzības, drošības (tai skaitā, meža ugunsdrošības), nacionālās vai citas sevišķi svarīgas, arī sociāla vai ekonomiska rakstura, intereses vai videi primāri svarīgas labvēlīgas izmaiņas
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai gan Zemkopības ministrija kopumā neiebilst, ka saimnieciskā nolūkā Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijās (Natura 2000) valsts un pašvaldību īpašumā esošā zemē nevajadzētu bojāt vai iznīcināt Eiropa Savienības nozīmes biotopus. Tomēr apzinoties dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrēto biotopu datu kvalitāti un to, ka šos datus nav bijis iespējams apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, nevaram atbalstīt vispārēju normu, kas aizliedz veikt nepieciešamās darbības Eiropas nozīmes biotopus, tostarp meža ugunsdrošības profilaktiskos pasākumus, meža infrastruktūras uzturēšanu un citus. Ne vienmēr šie pasākumi atbildīs punktā minētajiem izņēmuma gadījumiem.
Zemkopības ministrija aicina atbilstoši Ministru kabineta 21.01.2025. sēdes protokollēmuma (Nr.3 38. §) 4. punktā ir dotajam uzdevumam pakāpeniski izvērtēt, vai esošie aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumi nav pretrunā ar Natura 2000 teritorijās esošo biotopu labvēlīga aizsardzības statusa nodrošināšanu, nepieciešamības gadījumā sagatavojot priekšlikumus normatīvā regulējuma pilnveidošanai atbilstoši likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" noteiktai kārtībai.
Piedāvātā redakcija
svītrot punktu
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums

Norādām, ka nav minēts, kurā pantā tiek veikts minētais grozījums. Lūdzam precizēt likumprojektu!
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk