Atzinums

Projekta ID
24-TA-428
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšadaļā sniegta informācija, ka Ministru kabineta rīkojuma projektā norādīto attiecīgo izdevumu segšana turpmākajā periodā tiks nodrošināta atbilstoši Sporta likuma 6.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktajam. Vēršam uzmanību, ka, atbilstoši Sporta likuma 6.panta pirmās daļas 2.punktā paredzētajam, Labklājības ministrija sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju izstrādā programmu izcilu Latvijas sporta veterānu atbalstam.
Ņemot vērā minēto, rīkojuma projekta 1.1. apakšpunktā minētais pasākums pēc būtības turpmākajos gados rada saistības Labklājības ministrijas budžetam.
Savukārt izziņā ir sniegta informācija, ka turpmākajā periodā, nodrošinot ilgtermiņa finanšu plānošanas pieeju un prognozējamību, rīkojuma projektā norādīto attiecīgo izdevumu segšana turpmākajos gados tiks nodrošināta no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas "Sports".
Ņemot vērā, ka anotācijā un izziņā sniegtā informācija veido savstarpēju pretrunu, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļu "Cita informācija" ar skaidrojumu, kā tiks nodrošināta rīkojuma projekta 1.1. un 1.2.apakšpunktos minēto pasākumu izdevumu segšana turpmākajos gados. Norādām, ka apropriācijas pārdale no vienreizēja finansējuma avota nevar radīt saistības turpmākajiem gadiem.
Vienlaikus, gadījumā, ja rīkojuma projekta 1.1. apakšpunkts tomēr rada ietekmi uz Labklājības ministrijas budžetu, svarīgs ir Labklājības ministrijas viedoklis.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 29.02.2024 izteikto iebildumu, kas ietverts izziņas 2.punktā un atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu, vai plānotā publisko līdzekļu piešķiršana katrā no MK rīkojuma projektā minētajiem trim gadījumiem, ir/nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajam komercdarbības atbalsta pazīmēm, un vai attiecībā uz tiem ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums.
Attiecībā uz Rīkojuma projekta 1.1. apakšpunktā plānoto pasākumu - finansējuma piešķiršana Latvijas bijušo izcilo sportistu, treneru un sporta darbinieku par mūža ieguldījumu ikmēneša pabalstu un vienreizēju materiālo pabalstu sporta veterāniem izdevumu segšanai – pirmšķietami ir secināms, ka publisko līdzekļu piešķiršana nav paredzēta saimnieciskās darbības veicējiem un tās veicināšanai, tādējādi pasākums nebūtu vērtējams kā komercdarbības atbalsts.
Attiecībā uz Rīkojuma projekta 1.2. apakšpunktā plānoto pasākumu - finansējuma piešķiršanu SIA "Latvijas nacionālais sporta centrs" sporta bāzes uzturēšanai un darbībai nepieciešamās kopējās izmaksas (sportistu treniņu norises vietas nodrošināšanas izdevumu segšanai - komunālo maksājumu izdevumu segšanai) – ņemot vērā, ka anotācijā tika ietverta papildus informācija, ka “IZM nodrošinās komercdarbības atbalsta kontroles normu ievērošanu un uzraudzību, t.sk. sagatavos projekta atbilstības izvērtējumu visiem piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumiem pirms atbalsta piešķiršanas, t.sk. ievērojot atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījumus un GBER 55.panta 4.punktu (Piekļuve sporta vai daudzfunkcionālai atpūtas infrastruktūrai ir nodrošināta vairākiem lietotājiem, un to piešķir pārredzamā un nediskriminējošā veidā. Uzņēmumiem, kuri ir finansējuši vismaz 30 % no infrastruktūras ieguldījumu izmaksām, var piešķirt privileģētu piekļuvi ar izdevīgākiem nosacījumiem, ja minētie nosacījumi ir publiskoti), un sagatavos kopsavilkuma informāciju nosūtīšanai Eiropas Komisijai.”, aicinām norādīt, ka IZM sagatavoto kopsavilkuma informāciju nosūtīs Eiropas Komisijai, izmantojot SANI2 sistēmu, 20 darba dienu laikā no atbalsta piešķiršanas brīža. Attiecīgi lūdzam papildus arī skaidrot, kurš dokuments šajā gadījumā būs uzskatāms par ad-hoc atbalsta piešķiršanas brīdi, kurā tiks ietverti visi GBER I sadaļas un 55.panta nosacījumi. Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10.panta pirmo daļu, ikvienu plānoto atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projektu, kā arī “ikvienu plānoto grozījumu esošajās atbalsta programmās vai ad-hoc atbalsta projektos, pirms uzsākta to īstenošana, atbalsta sniedzējs iesniedz sākotnējai izvērtēšanai Finanšu ministrijai [..]”. Lūdzam dzēst anotācijā ietverto tekstu “un GBER 55.panta 4.punktu (Piekļuve sporta vai daudzfunkcionālai atpūtas infrastruktūrai ir nodrošināta vairākiem lietotājiem, un to piešķir pārredzamā un nediskriminējošā veidā. Uzņēmumiem, kuri ir finansējuši vismaz 30 % no infrastruktūras ieguldījumu izmaksām, var piešķirt privileģētu piekļuvi ar izdevīgākiem nosacījumiem, ja minētie nosacījumi ir publiskoti),”, jo, piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014, ir jāievēro visi piemērojamā panta nosacījumi, nevis tikai Komisijas regulas Nr.651/2014 55.panta 4.punkts.
Attiecībā uz Rīkojuma projekta 1.3. apakšpunktā plānoto pasākumu - finansējuma piešķiršanu Krāslavas novada domes un sabiedrības "Wspolnota Polska" starpā 2005. gada 19. jūlijā noslēgtā līguma Nr. 1.1-18/2005/74 saistību līdz izglītības iestādes slēgšanai 2024. gadā izpildei un nepārtraukta izglītības procesa īstenošanas 2023./2024. mācību gadā nodrošināšanai – skaidrojam, ka pirmšķietami ir secināms, ka plānotais publisko līdzekļu piešķīrums ir paredzēts vispārējās izglītības iestādes darbības finansēšanai un gadījumā, ja minētās izglītības iestādes darbība pārsvarā tiek finansēta no valsts, plānotais atbalsta pasākums nav saistīts ar saimniecisko darbību veikšanu un attiecīgi nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts (skat. Komisijas 2016.gada 19.jūlija paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 28. un 29.punktu). Gadījumā, ja iepriekšminētie kritēriji tomēr konkrētajā gadījumā neizpildās, skaidrojam, ka publisko līdzekļu piešķiršana attiecīgajai skolai ir vērtējama atbilstoši visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā ietvertajām komercdarbības atbalsta pazīmēm (tai skaitā, attiecībā uz ietekmi uz tirdzniecību un konkurenci ES iekšējā tirgū) un gadījumā, ja tiek konstatēta šo pazīmju vienlaicīga izpilde, pasākums ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts un atbalsta piešķiršanā ir jāievēro atbilstīgs komercdarbības atbalsta kontroles regulējums, piemēram, Eiropas Komisijas 2023.gada 13.decembra Regula Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-