Atzinums

Projekta ID
23-TA-1129
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
22.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidri nolasāms monitoringa sistēmas ieguvums. Jā, ir nosaukts skaitlis 363 - iestādes, kas izmantos sistēmu agrīnā preventīvā atbalsta vajadzību noteikšanai. Bet sistēmas lielākā pievienotā vērtība varētu būt tieši analītikas dati, kas tiktu ievietoti sistēmā un pieejami visiem tās lietotājiem. Tieši analītika varētu norādīt uz kopsakarībām un problemātiskām situācijām, kas "nenolasās" no vienas konkrētas situācijas datu uzskaites. Pieļaujam, ka sistēmā katrai iestāžu grupai (vai pat iestādei) būs savs datu piekļuves līmenis, kas ierobežos tieši šādas kopainas veidošanā, tam būtu nepieciešams izstrādāt algoritmu, kas analizētu datus un norādītu uz anomālijām vai riskiem, brīdinot atbilstošās ietādes pievērst uzmanību. Un tā kā sistēma vēl tikai tiks plānota, ieskām apsktīt iespēju piesaistīt mākslīgā intelekta risinājumus, lai rutīnas datu analīzes darbu padarītu ātrāku un apgādātu sistēmas datu analītiķus ar jau apstrādātiem datiem, kas ir gatavi padziļinātākai analīzei konkrētu speciālistu vajadzībām.
Šāds sistēmas ieguvums arī mazinātu iesaistīto iestāžu darbinieku pretestību pret datu sniegšanu jaunā sistēmā.        
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu akopošanas problēma no izglītības iestāžu sociāliem pedagogiem. Monitoringa sistēmā tā ir minēta kā potenciālā datu sniegšanas grupa, bet, skaidrs, ka to nevarēs izmantot, ja šiem speciālistiem nebūs nodrošinātas iespējas veikt datu uzskaiti atbilstoši sistēmas vajadzībām, savukārt tas varētu prasīt gan VIIS uzlabošanas nepieciešamību, gan metodiskā darba pielāgojumus, gan pašu speciālistu ieinteresētību. Tā ir ārpusprojekta joma, kas attīstāma sadarbībā IzM.   
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Jaunveidojamās monitoringa sistēmas dati - nav saprotams, kāds būs šo datu "dziļums" vai tie "aizniegsies" līdz personas līmenim vai tie tiks uzkrāti un apstrādāti anonimizētā vai pseidonimizētā veidā, jo no tā ir atkarīgs personu datu izmantošanas aspekts atbilstoši GDPR regulai. Rūpīgi jāizvērtē datu uzkrāšanas un monitorēšanas iespēja, ja tā tiek veikta pamatojoties uz personas sniegto piešķiršanu datu apstrādei. Vislabāk būtu, ja datu apstrāde monitoringa sistēmā tiktu atrunāta atsevišķā likumā, ne Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā sadarbības partneru, tai skaitā pašvaldību, nozīmīgo lomu bērnu tiesību aizsardzības sistēmas nodrošināšanā, uzskatām, ka  minēto procesu norisē ar sadarbības partneriem forma "var piesaistīt" jāmaina uz "piesaista." Attiecīgi precizējama arī anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbalstāmo darbību un attiecināmo izmaksu pozīcijās ir jābūt iekļautām arī darbībām un izmaksām, kas saistās ar sadarbības partneru informācijas sistēmu pielāgošanu, jo sevišķi tas attiecās uz pašvaldību gadījumu, jo pašvaldībām nav iespēju no ES fondiem fnansēt datu sniegšanu valsts iestādēm, tas ir, pašvaldību informācijas sistēmu pielāgošana Projekta vajadzībām ir jāfinansē no Projekta līdzekļiem.   
Piedāvātā redakcija
-