Atzinums

Projekta ID
22-TA-3745
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No precizētās anotācijas tomēr nav skaidrs, kāpēc tad nekustamais īpašums netika virzīts privatizācijai laikā, kad to pieļāva Meža likums ar ikreizēju Saeimas atļauju. Proti, nav saprotams, kāda nozīme ir tam, ka Zemesgabala Grunduļi nomas līgums starp Possessor un Būvju īpašuma īpašnieku tika noslēgts tikai 2006.gada 14.septembrī, tajā, kāpēc netika virzīts privatizācijas process caur Saeimu. Lūdzam skaidrot minēto.

Tālāk projekta anotācijā minēts: "Lai Būvju īpašuma īpašnieks varētu izmantot Privatizācijas likuma 64.panta pirmajā daļā noteiktās pirmpirkuma tiesības uz Zemesgabalu Grunduļi un ievērojot, ka tajā esošās valsts meža zemes platība (2,2 ha) pārsniedza Meža likumā noteikto pieļaujamo privatizējamās valsts meža zemes platību (0,5 ha), tika veikta Zemesgabala Grunduļi sadale, nodalot no tā Zemesgabalu – valsts meža zemi, kas pārsniedza Meža likumā noteikto pieļaujamo privatizējamās valsts meža zemes platību." No minētā noprotams, ka daļa no īpašuma jau ir tikusi privatizēta saskaņā ar konkrētā privatizācijas procesa laikā spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un ierobežojumiem. 
Tālāk anotācijā norādīts: "Atbilstoši grozījumiem Meža likuma 44.panta ceturtajā daļā, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā, ir paplašināts to gadījumu skaits, kad ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu var atļaut valsts meža zemes privatizāciju, līdz ar to izskatīšanai tiek virzīts šis Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktā noteiktajam paredz, privatizējot Zemesgabalu, Būvju īpašuma īpašniekam atļaut privatizēt arī visu Zemesgabalā ietilpstošo valsts meža zemi."
No minētā secināms, ka šī nekustamā īpašuma privatizācija notiek pa posmiem - iesākumā privatizējot meža zemi tik, cik to pieļāva Meža likums 2006.gada redakcijā un tagad, turpinot privatizācijas procesu atbilstoši šobrīd spēkā esošajai Meža likuma redakcijai. Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot, vai šāda privatizācijas procesa virzīšana pa posmiem (atsavinot nekustamo īpašum pa daļām) atbilst privatizācijas procesu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām. Tāpat lūdzam norādīt, vai par konkrēto nekustamo īpašumu tiks rīkota izsole (kas būs tiesīgs iegūt konkrēto īpašumu).

Noslēgumā norādām, ka Tieslietu ministrijas ieskatā kritiski ir vērtējams, tas, ka privatizācijai tiek virzīti valsts nekustamie īpašumi vairāk kā 20 gadus pēc tam, kad tie ar Ministru kabineta rīkojumi nodoti privatizācijai un kas privatizācijas nodošanas brīdi pilnībā vai daļēji nebija uzskatāmi par privatizācijas objektiem, un ka privatizācijas process tiek rīkots posmos, sagaidot, kad likumos noteiktie kritēriji par to, ko drīkst privatizēt, mainās un atsavinot īpašumus pa dāļām.
Piedāvātā redakcija
-