Atzinums

Projekta ID
24-TA-1019
Atzinuma sniedzējs
Vēja enerģijas asociācija
Atzinums iesniegts
11.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Maksājuma kopienai apmērs ir 2500 euro gadā bez pievienotās vērtības nodokļa par katru (arī nepilnu) vēja elektrostacijas nominālās jaudas  megavatu”.

 
Piedāvātā redakcija
1) VEA ierosinājums papildināt punktu šādā redakcijā: “Maksājuma kopienai apmērs ir 2500 euro gadā bez pievienotās vērtības nodokļa par katru  elektrostacijas faktiski uzstādītās nominālās jaudas megavatu, veicot noapaļošanu atbilstoši LV grāmatvedības noteikumiem - 1 zīme aiz komata”.
Par pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu maksājumiem
2) PVN piemērošanas kārtību nosaka atkarībā no darījuma ekonomiskā satura un būtības. Pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots līgumsodiem, drošības naudai, rokasnaudai, biedru naudai, apdrošināšanas sabiedrību izmaksātajai atlīdzībai par apdrošināšanas gadījumu, pasākumu dalības maksai un izdevumu kompensāciju maksai, kas nav atlīdzība par preču piegādi vai pakalpojumu sniegšanu PVN nepiemēro. Tā kā uzskaitītie darījumi pēc to ekonomiskās būtības nav uzskatāmi par preču piegādi vai pakalpojumu sniegšanu par atlīdzību, uz tiem Pievienotās vērtības nodokļa likuma normas nav attiecināmas. Savukārt, ja pēc savas ekonomiskās būtības vēja elektrostaciju maksājumi tiks uzskatīti par pakalpojumu, pievienotās vērtības nodoklis tiks piemērots.
Ievērojot norādīto, lūdzam skaidrot Noteikumu projekta 4. punktā minēto maksājuma kopienai apmēru, jo nav saprotams, vai ir plānots piemērot  pievienotās vērtības nodokli un kādiem mērķiem iekļauts precizējums “bez pievienotās vērtības nodokļa”.
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešams novērst gadījumus, kad vēja parka attīstītājam rodas iepriekš neparedzētas papildu izmaksas, jo fiziska persona, nostiprinājusi īpašuma tiesības uz dzīvojamo māju vēja parka būvniecības fāzē. Lietderīgāk būtu noteikt, ka maksājums pienākas tām personām, kuras īpašuma tiesības nostiprinātas līdz vēja elektrostacijas būvatļaujas izsniegšanai, nevis līdz tās nodošanai ekspluatācijā, kā ir paredzēts pašreizējā Noteikumu redakcijā.
           
 
Piedāvātā redakcija
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt iespēju Noteikumu 10.punktu izteikt šādā redakcijā:
“Mājsaimniecībai noteiktā maksājuma kopienai saņēmējs ir fiziska persona, kurai zemesgrāmatā ir nostiprinātas īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu, dzīvojamo māju vai tās daļu, kas nodota ekspluatācijā pirms vēja elektrostacijas būvatļaujas saņemšanas, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība un kurā ir deklarēta tās dzīvesvieta.”
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 10. punkts paredz, ka mājsaimniecībai noteiktā maksājuma kopienai saņēmējs ir fiziska persona, kurai zemesgrāmatā ir nostiprinātas īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu, dzīvojamo māju vai tās daļu, kas nodota ekspluatācijā pirms vēja elektrostacijas nodošanas ekspluatācijā un kurā netiek veikta saimnieciskā darbība. Secināms, ka punkts norādītajā redakcijā ir pretrunā Noteikumu projekta mērķim veicināt pašvaldību un vietējo iedzīvotāju interesi atjaunojamo energoresursu attīstībā, jo maksājumus daļā gadījumu saņemtu mājsaimniecības īpašnieks, kas faktiski nemaz var nebūt pašvaldības teritorijas iedzīvotājs un tā intereses pēc būtības ar vēja elektrostacijas projektu var netikt skartas. Proti, vēja parks nevar radīt diskomfortu ēkai, kura faktiski nav apdzīvota.
Piedāvātā redakcija
Attiecīgi lūdzam grozīt Noteikumu projektā iekļauto maksājuma saņēmēja definīciju, papildus iekļaujot nosacījumu, ka maksājuma saņēmējam jābūt deklarējušam dzīvesvietu attiecīgajā īpašumā. Pašreiz tas ir vienīgais veids, kā būtu iespējams nodrošināt maksājumu veikšanu Noteikumu projektā noteiktajiem adresātiem – vietējai kopienai, kas faktiski uzturas tiešā vēja elektrostacijas tuvumā.
 
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Administrējošā pašvaldība no maksājuma kopienai gūtos ienākumus var izmantot šādiem mērķiem pašvaldības teritorijā:
Piedāvātā redakcija
Lai veicinātu vēja elektrostacijas tiešā tuvumā izvietoto mājsaimniecību vislielāko ieguvumu no paredzēto maksājumu ieviešanas, būtu jānodrošina iespējami šādām mājsaimniecībām pietuvināta naudas līdzekļu izlietošana. Noteikumu projekts tomēr paredz iespēju pašvaldībai nododamā maksājuma daļu izmantot visā pašvaldības teritorijā, kas nozīmētu kopējā budžeta papildināšanu, bet ne pārskatāmu ieguvumu tieši vistuvāk esošajiem iedzīvotājiem.
            Ievērojot minēto, lūdzam Noteikumu 17.punktā precizēt, ka pašvaldības budžetā ieskaitītā maksājumu daļa izlietojama nevis visā pašvaldības teritorijā, bet gan administrējošās pašvaldības teritorijas daļā, attiecīgajā pagastā vai noteiktā attālumā no vēja elektrostacijas robežām. Minētais nepieciešams, jo pašvaldību teritorija atsevišķos gadījumos ir tik liela, ka, piemēram, pašvaldības ceļa atjaunošana noteiktā posmā nekādi neietekmētu un neuzlabotu iedzīvotājiem nepieciešamo infrastruktūru tajā pašvaldības teritorijas daļā, kur vēja elektrostacija faktiski atrodas. Tādā gadījumā vietējo iedzīvotāju ieguvums no šiem maksājumiem pašvaldībai kļūst nosacīts, kas neatbilst Noteikumu projekta mērķim.
 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Maksājuma kopienai apmēru (2500 euro) iecerēts pārskatīt ne retāk kā reizi piecos gados. Šo piecu gadu laikā tiek izstrādāts indeksācijas modelis vietējās kopienas maksājuma. Ja būtiski mainās ekonomiskā situācija valstī (inflācijas straujš pieaugums utml.), maksājums kopienai var tikt pārskatīts ātrāk, un jauno maksājuma apmēru pēc pārskatīšanas piemēros elektroenerģijas ražotājiem no nākamā gada 1. janvāra.  

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt šo pantu ar principu, ka pirmajos 5 pilnos gados (1.janvāris - 31.decembris) pēc eleketroenerģijas tirdzniecības uzsākšanas (datums – 1. rēķins par nodoto elektroenerģiju tīklā) ražotājs maksā 2500 euro, bet, sākot ar 6. gadu, notiek ikgadējā indeksācija, pamatojoties uz iepriekšējā kalendāra gada CSP publicēto inflāciju vai deflāciju max +5% (infl.) un -5% (defl.) apjoma robežās. Indeksācija ar 1 zīmi aiz komata - noapaļošana atbilstoši LV grāmatvedības noteikumiem.