Atzinums

Projekta ID
23-TA-536
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība"
Atzinums iesniegts
27.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecināt noteikumus arī uz pašvaldību dibinātām pirmsskolas izglītības iestādēm vai paredzēt atsevišķu līdzīgu programmu pirmsskolas izglītības iestādēm, nodrošinot aizņēmuma iespējas pirmsskolas izglītības iestādēs.
Piedāvātā redakcija

1. Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību, kādā Izglītības un zinātnes ministrija izvērtē pašvaldību dibinātu izglītības iestāžu investīciju projektus, lai nodrošinātu ilgtspējīgas pamatizglītības un vidējās izglītības funkcijas īstenošanu, kā arī vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu (turpmāk – investīciju projekts). 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam nepārprotami norādīt, ka iekļaujamas arī būvniecības dokumentācijas izmaksas
Piedāvātā redakcija
Pašvaldības iesniedz investīciju projektus (tai skaitā būvniecības dokumentācijas, kas nepieciešama investīciju projekta realizācijai izstrādes izmaksas), kas vērsti uz izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošanu un mācību vides labiekārtošanu
mūsdienīgas un kvalitatīvas izglītības nodrošināšanai veselībai drošos apstākļos.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzskatām, ka ir kļūdaini noteikt izglītojamo skaitu kā vienīgo izmērāmo kritēriju. Esam kategoriski pret skaitliskajiem kritērijiem, jo katrā novadā ir individuāla situācija. Pats princips, ka cipars ir noteicošais faktors ir nepareizs. Ir arī citi argumenti, pēc kā vadīties - attālums starp skolām, novada centru, savienojošo autoceļu segums un kvalitāte u.c. Tā nav sistēmiski pareiza pieeja, bet, ja ministrija uzskata, ka tas ir obligāti nepieciešams kritērijs, tad kritiskās robežas ir norādītas mūsu turpmākajos iebildumos (attiecīgi skatīt priekšlikumus 7.1.3, 7.2.3, 7.3.3. punktos)
Tāpat aicinām neizdalīt teritoriju, kas veido Eiropas Savienības ārējo pierobežu, bet skatīties uz situāciju lauku teritorijās kompleksi - zems iedzīvotāju blīvums lauku teritorijās ir visas Latvijas problēma, tas novērojams ne tikai Eiropas Savienības ārējā pierobežā, arī Lietuvas pierobežā, Kurzemē un citviet visā valsts teritorijā. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam samazināt obligāto minimālo izglītojamo skaitu no 60 uz 50;
Piedāvātā redakcija
ārpus novada pašvaldības administratīvā centra - 50
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam samazināt obligāto minimālo izglītojamo skaitu no 135 uz 75  (noteikt tādu pašu obligāto minimālo izglītojamo skaitu ārpus novada pašvaldības administratīvā centra kā 7.2.4.punktā).
Piedāvātā redakcija
7.2.3. ārpus novada pašvaldības administratīvā centra - 75;
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam samazināt obligāto minimālo izglītojamo skaitu no 60 uz 40.
Piedāvātā redakcija

7.3.3. ārpus novada pašvaldības administratīvā centra - 40.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt - vai ir jāizpildās visiem trim 8.punkta kritērijiem, lai pretendētu uz aizņēmumu?
Vai, piemēram, Bauskas novada pašvaldībai, kur ir 2 speciālās skolas, kas ir 40km attālumā viena no otras, bet vēl nav pieņemts lēmums par to apvienošanu, aizņēmums, ievērojot 8.punktu, nav iespējams?
Tāpat lūdzam ņemt vērā, piemēram, Siguldas novada pašvaldības situāciju, kur pilsētas vidusskolā ir pie 1500 skolēnu un tās nepieciešamība ir skaidra bez papildus pierādījumiem. Pie nosacījuma, ka aizņēmuma saņemšanai jāreorganizē lauku skolas Siguldas novada pašvaldībā, pilsētas skolā nevarēs uzņemt tik lielu bērnu skaitu, jau šobrīd skola ir pārpildīta. Lai šo īstenotu, ir jāceļ jaunu skolu pilsētā, jāinvestē ievērojamus resursus (mērāmus miljonos eiro), savukārt mākslīgi slēgtās skolas laukos paliks tukšas. Uzskatām, ka šādā veidā ministrija kropļo Pašvaldību likuma 4.pantā noteikto pašvaldību autonomo funkciju "gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību." Kā arī nevar tik īsā laika nogrieznī saprātīgā veidā veikt reorganizāciju. 
Uzskatām, ka šo punktu nepieciešams izslēgt, tas nav pārdomāts. Nav pieļaujams, ka šos aspektus tik primitīvi saista savā starpā.
 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt 8.punktu