Atzinums

Projekta ID
23-TA-3117
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ALTUM darbības tvērums saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu ir ierobežots - ALTUM drīkst sniegt atbalstu tikai tur kur pastāv tirgus nepilnība, tikai tad, ja šo pakalpojumu nenodrošina citi finansētāji tirgū, tādējādi nekropļojot konkurenci tirgū. Anotācijā ir minēts, ka plānots mainīt nosacījumu attiecībā uz atteikuma saņemšanu no cita finansētāja, proti, "noteikumu projekta (grozījumu) anotācijas mērķis ir paredzēt, ka, lai pieteiktos atbalsta saņemšanai sabiedrībā “Altum”, nav obligāti pirms tam vērsties pie cita finansētāja finansējuma saņemšanai. Proti, priekšnoteikums atbalsta saņemšanai nav cita finansētāja izsniegts atteikums aizdevuma piešķiršanai, tai skaitā, nav nepieciešams konstatēt, ka cits finansētājs nav sniedzis atbildi par finansējuma piešķiršanu. Šāda nosacījuma nostiprināšana anotācijā ir būtiska, lai sabiedrība “Altum” var veikt izmaiņas iekšējos noteikumos." Vienlaikus anotācijā ir sniegta informācija par to, ka ALTUM "atbalsts nekustamā īpašuma attīstītājiem netiek sniegts projektiem, kas tiek īstenoti Rīgas valstspilsētā un Jūrmalas valstspilsētā, Baložu pilsētā, Ķekavas pagastā, Olaines pagastā, Mārupes pagastā, Babītes pagastā, Salaspils novadā, Stopiņu pagastā, Garkalnes pagastā un Carnikavas pagastā, proti, teritorijās, kur aizdevumu piešķiršanā ir aktīvi citi finansētāji.", tādējādi norādot, ka minētajos reģionos tirgus nepilnība nepastāv, bet tas nepamato, ka pārējā valsts teritorijā tirgus nepilnība pastāv.
Lai nodrošinātu, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumā SA.36904 noteikto ALTUM darbojas tikai un vienīgi pieļautā darbības tvēruma ietvaros, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, piemēram, ka plānotā jaunā pieeja ir saskaņota ar nozari, piemēram, ar Finanšu nozares asociāciju, proti, ka nozares uzņēmumi apliecina, ka tiem nav interese sniegt aizdevumus pasākuma ietvaros.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā, no kura brīža plānots Mājokļu pieejamības fonda finanšu resursus izmantot PVN finansēšanai un kā tiks nodrošināts, ka PVN netiek segts no Atveseļošanas fonda finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kāda ir ar noteikumu projektu plānoto grozījumu ietekme uz jau īstenošanā esošajiem projektiem. Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par ierosināto grozījumu ietekmi uz uzsākto projektu iesniegumu atlases kārtu un iesniegto projektu vērtēšanu (MK noteikumu 2.1.apakšpunkta izpratnē), ņemot vērā, ka ar grozījumu projektu tiek precizēta projektu iesniegumu vērtēšanas kārtība, kā arī aicinām nepieciešamības gadījumā ietvert pārejas nosacījumus attiecībā uz projektu vērtēšanas kārtības izmaiņām. Vienlaikus, lūdzam veikt visu projektu iesniedzēju informēšana par grozījumiem, pēc to apstiprināšanas MK un grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka tiks veikti grozījumi līgumā par investīcijas īstenošanu, kā arī lūdzam norādīt, vai minētie grozījumi tiek uzskatīti par būtiskiem un ietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto, vai arī izvērtēt un anotācijā apliecināt, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka investīcija tiek ieviesta kombinētā finanšu instrumenta veidā (ar kapitāla atlaidi), lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, vai izdevumiem, kas tiek finansēti no šo noteikumu 6.punktā noteiktā finansējuma var tikt piemērota kapitāla atlaide. Gadījumā, ja kapitāla atlaide var tikt piemērota, tad lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas noteiktu pienākumu nekustamo īpašumu attīstītājam iesniegt apliecinājumu, ka PVN izmaksas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā par finansējuma daļu, kurai tiks piemērota kapitāla atlaide.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā no anotācijas izrietošo informāciju, ka sabiedrība "Possessor" veiks vairāku datu uzkrāšanu, tai skaitā informāciju par īrnieka nodarbinātību, deklarēto dzīves vietas adresi, mājsaimniecību un to sastāvu u.c. informāciju, kas attiecīgi ietver arī personas datus, lūdzam noteikumu projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju. Papildus lūdzam anotācijā skaidri norādīt, kādi dati un kādā apjomā tiks uzkrāti. 
Piedāvātā redakcija
-