Atzinums

Projekta ID
25-TA-1608
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aizstāt likumprojekta 1. pantā vārdus “civilās aizsardzības attīstībai” ar vārdiem “visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai”.
Piedāvātā redakcija
Likuma mērķis ir izveidot Valsts aizsardzības un drošības fondu (turpmāk — Fonds), noteikt tā izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtību, lai nodrošinātu finansējumu Latvijas Republikas militāro spēju un visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai.
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Izteikt likumprojekta 2. pantu šādā redakcijā:
(1) Fonds ir valsts speciālā budžeta fonds, kas paredzēts papildu naudas līdzekļu uzkrāšanai un izlietošanai atbilstoši Fonda mērķim.
(2) Fonda ieņēmumus veido atsevišķā valsts speciālā budžeta ieņēmumu kontā ieskaitītie naudas līdzekļi no šā likuma 3. pantā paredzētajiem finansējuma avotiem.
(3) Fonda līdzekļi tiek uzkrāti un uzglabāti atsevišķā valsts speciālā budžeta ieņēmumu kontā Valsts kasē.
(4) Fonda līdzekļu piešķiršanas, izlietošanas un uzraudzības kārtību nosaka Ministru kabinets.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka šādā gadījumā jāvirza arī grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību attiecībā uz jaunu speciālā  budžeta veidu, ievērojot ka minētā likuma 8. panta pirmā daļa noteic, ka  “speciālais budžets ir valsts sociālajai apdrošināšanai paredzēta valsts budžeta daļa”.
 
Piedāvātā redakcija
(1) Fonds ir valsts valsts speciālā budžeta fonds, kas paredzēts papildu naudas līdzekļu uzkrāšanai un izlietošanai atbilstoši Fonda mērķim.
(2) Fonda Fonda ieņēmumus veido atsevišķā valsts speciālā budžeta ieņēmumu kontā ieskaitītie naudas līdzekļi no šā likuma 3. pantā paredzētajiem finansējuma avotiem.
(3) Fonda līdzekļi tiek uzkrāti un uzglabāti atsevišķā valsts speciālā budžeta ieņēmumu kontā Valsts kasē.
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta 3. pantu, paredzot tajā konkrētus finansējuma avotus, piemēram, fizisko un juridisko personu brīvprātīgās iemaksas; noteikts procents no skaidri definētiem nodokļu ieņēmumiem (izstrādājot budžeta projektu, jāparedz, ka šie nodokļi attiecīgi tiek palielināti, piemēram, 1% no faktiskajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa, 1% no faktiskajiem ieņēmumiem no iedzīvotāju ienākuma nodokļa); ieņēmumi no speciālas šim mērķim organizētas loterijas vai valsts aizņēmuma obligācijām); papildu iemaksas no valsts kapitālsabiedrību dividendēm; iepriekšējā saimnieciskā gada virsplāna valsts pamatbudžeta ieņēmumi no valsts pamatbudžetā iemaksājamās valsts nodevas un citiem maksājumiem no valsts institūciju sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības; faktiskie valsts budžeta ieņēmumi, kas iemaksāti valsts budžetā saskaņā ar nolēmumiem par konfiscēto noziedzīgi iegūto līdzekļu (finanšu līdzekļu un citas mantas) realizāciju vai citu līdzekļu realizāciju noziedzīgi iegūto līdzekļu vērtībā, ko budžetā ieskaita zvērināti tiesu izpildītāji un citas institūcijas (atskaitot Tieslietu ministrijas pamatbudžeta programmas "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds" līdzekļus).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Izteikt likumprojekta 4. panta ievaddaļu šādā redakcijā:
“Fonda resursus izdevumu segšanai un izdevumus plāno valsts budžeta likumā  budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” speciālā budžeta programmā “Valsts aizsardzības un drošības fonds”, paredzot no šī fonda faktiskajiem ieņēmumiem piešķirt finansējumu šādiem pasākumiem:”.
 
Piedāvātā redakcija
Fonda resursus izdevumu segšanai un izdevumus plāno valsts budžeta likumā  budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” speciālā budžeta programmā “Valsts aizsardzības un drošības fonds”, paredzot no šī fonda faktiskajiem ieņēmumiem piešķirt finansējumu šādiem pasākumiem:
1) Nacionālo bruņoto spēku attīstībai, lai nodrošinātu valsts aizsardzības un NATO spēju attīstības mērķu prasības;
2) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību;
3) militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras projektiem;
4) militārajam atbalstam Ukrainai.
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
5. pantā:
1) papildināt pirmo daļu aiz vārda “Fonda” ar vārdiem “finanšu līdzekļu aprites”;
svītrot pirmajā daļā vārdus “un pārraudzību Ministru kabinets”;
2) izteikt otro daļu šādā redakcijā:
(2) Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Iekšlietu ministriju izstrādā plānoto Fonda izdevumu sadalījuma pa pasākumiem projektu un iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetam. Izdevumu sadalījumā ievēro nosacījumu, ka katrai ministrijai tiek plānoti 50 procenti no Fonda izdevumiem.;
3) izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Valsts kase katru mēnesi, ievērojot faktisko Fonda ieņēmumu apjomu, pārskaita ministrijai atvērtā speciālā budžeta kontā 50 procentus no Fonda ieņēmumiem, kurus ministrija izlieto pasākumu finansēšanai, kas paredzēti Ministru kabineta apstiprinātajā izdevumu sadalījumā.

4) Ja minētie priekšlikumi tiek saskaņoti ar Finanšu ministriju un tiek ņemti vērā, attiecīgi precizējama likumprojekta anotācija un Ministru kabineta protokollēmuma projekts.

 
Piedāvātā redakcija
(1) Fonda finanšu līdzekļu aprites uzraudzību veic Finanšu ministrija.
(2) Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Iekšlietu ministriju izstrādā plānoto Fonda izdevumu sadalījuma pa pasākumiem projektu un iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetam. Izdevumu sadalījumā ievēro nosacījumu, ka katrai ministrijai tiek plānoti 50 procenti no Fonda izdevumiem.
(3) Valsts kase katru mēnesi, ievērojot faktisko Fonda ieņēmumu apjomu, pārskaita ministrijai atvērtā speciālā budžeta kontā 50 procentus no Fonda ieņēmumiem, kurus ministrija izlieto pasākumu finansēšanai, kas paredzēti Ministru kabineta apstiprinātajā izdevumu sadalījumā.
(4) Atbildīgā ministrija reizi pusgadā sniedz Finanšu ministrijai pārskatu par tās atbildībā esošo Fonda līdzekļu izlietojumu. Apkopojot informāciju, Finanšu ministrija reizi gadā informē Ministru kabinetu par Fonda finanšu līdzekļu apriti. Ministru kabinets reizi gadā sniedz Saeimai pārskatu par Fonda līdzekļu izlietojumu.