Atzinums

Projekta ID
25-TA-851
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt anotācijas 1.2. apakšsadaļā norādīto projekta mērķi un, nepieciešamības gadījumā, to precizēt. Vēršam uzmanību, ka mērķis jādefinē tādā formā, lai varētu novērtēt tā sasniegšanas progresu. Izvirzītais mērķis nedrīkst attaisnot jau iepriekš nolemtu rīcību, tam ir jābūt neitrālam un vērstam uz problēmu izraisošo cēloņu mazināšanu vai likvidēšanu, mērķis nevar būt tiesību akta izstrāde vai grozījumi tajā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam tiesību normu adresātiem sniegt pilnīgus no projekta izrietošo grozījumu Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 303 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai investīcijām materiālajos aktīvos 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr.303) skaidrojumus. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) nav skaidroti plānotie grozījumi noteikumu Nr.303 113.6., 113.8. un 113.12.2. apakšpunktā vai 113.9., 113.14.4., 113.14.6. un 123.5. apakšpunkta svītrošana;
2) veiktie precizējumi (noteikumu Nr.303 26.15., 49.4. un 56.2.apakšpunkts) skaidroti vispārīgi, nav konkrēti norādīts uz veicamo precizējumu, piemēram, kāpēc pašlaik formulējums ir nekorekts un tā vietā labāk lietojams cits;
3) atsevišķi projekta punkti skaidroti nepilnīgi, piemēram, noteikumu Nr.303 148. punktā ne tikai tiek veikti svītrojumi, bet arī veikti papildinājumi. Par grozījumiem noteikumu Nr.303 18.2. apakšpunktā iesakām skaidrot, kā tiks nodrošināts punkta sākotnējais mērķis - nodrošināt, ka iegādātā tehnika ir pietiekami efektīva un tehnoloģiski attīstīta un kā tiks nodrošinātas kvalitātes un drošības prasības, tehnikas vecuma un tehniskā stāvokļa atbilstības ekspluatācijas standartiem pierādīšana? Attiecībā uz 11.1.apakšpunktu iesakām izvērtēt un skaidrot, vai un kā plānotais grozījums ietekmēs iesniegto atbalsta pieteikumu vērtēšanu? Proti, vai veiktais grozījums kaut kā neietekmē vērtēšanas procedūru, ja paralēli saņemti pieteikumi gan no pretendentiem, kuriem nepieciešamā apgrozījuma apmērs izpildās trīs gadu periodā, gan pretendentiem, kuriem apgrozījuma apmērs izpildās viena gada periodā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu un precizēt to, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumos Nr.303 iepriekš veiktajiem grozījumiem, noteikumu projektā ietvertajās, grozošajās normās iepriekš ir ieviests arī, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) Nr. 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk - regula 2021/2115) 73. panta 2. punkts (noteikumu Nr.303 18.1.3. un 19.1. apakšpunkts) vai 79. pants (noteikumu Nr.303 129. punkts) u.tml. Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī noteikumu projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš ieviestās) Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5. sadaļu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām un/vai norādīt, ka līdz šim ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām  izrietošās prasības netiek mainītas vai ietekmētas.
Vienlaikus, vēršam uzmanību, ka arī svītrotās noteikumu Nr.303 normas atbilstoši sākotnējai anotācijai ir ieviesušas Eiropas Savienības tiesību normas, piemēram, regulas 2021/2115 79. pants (noteikumu Nr.303 131.punkts). Minētās regulas tiesību norma, joprojām, ir spēkā esoša, attiecīgi, lūdzam izvērstāk skaidrot, kā tiek nodrošināta tās vienību ieviešana turpmāk, ja projekts paredz svītrot to ieviešošo noteikumu Nr.303 vienību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 6. sadaļu un sniegt pilnīgu informāciju par sabiedrības līdzdalības procesu un tā rezultātiem. Anotācijas aizpildīšanā lūdzam ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
11.1. lauku saimniecība, kuras kopējais neto apgrozījums vidēji pēdējos trijos noslēgtajos gados pirms pieteikšanās atbalstam ir vismaz 15 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā, tai skaitā 4000 euro lauksaimniecības nozarē, un nepārsniedz 350 000 euro;
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 1. punktu (noteikumu Nr.303 11.1. apakšpunkts), jo tā redakcija ir nepilnīga vai neprecīzi formulēta. Tajā neloģiski noteikts, ka vidējam apgrozījumam pēdējos trijos gados, pirms pieteikšanās atbalstam, ir jābūt vismaz 15 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā. Tāpat, no skaidrojumiem anotācijā izriet atšķirīga redakcijas izpratne. Proti, tai būtu jāparedz, ka neto apgrozījums vidēji pēdējos trijos noslēgtajos gados vai pēdējā noslēgtajā gadā pirms pieteikšanās atbalstam ir vismaz 15 000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
113.7. informāciju par atbilstoši būvniecības jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietu, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ja darījumdarbības plānā plānota būvniecība vai būvmateriālu iegāde;
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai noteikumu Nr.303 113.7.apakšpunktā nepieciešams svītrot norādi uz informācijas iesniegšanu par būvju atjaunošanas un pārbūves gadījumiem. Proti, pašlaik no projekta saprotams, ka informāciju sniedz, ja darījumdarbības plānā plānota būvniecība vai būvmateriālu iegāde, bet, piemēram, no noteikumu Nr.303 115. punkta saprotams, ka iesniedzamā informācija saistāma arī ar gadījumiem, kad projektā paredzēta būvju atjaunošana, pārbūve, stacionāro iekārtu un to aprīkojuma iegāde. Attiecīgi iesakām precizēt projektu vai skaidrojumus anotācijas 1.3. apakšsadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
113.8. ja, īstenojot projektu, nepieciešams novērtējums saistībā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu, kopā ar projekta iesniegumu sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai kopā ar būvprojektu iesniedz:
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu Nr.303 113.8. apakšpunktā plānoto grozījumu, konkrēti norādot uz no apakšpunkta izrietošo dokumentu iesniegšanas termiņu. Proti, ar noteikumu projektu tiek noteikts termiņš "kopā ar projekta iesniegumu sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas", kas saprotams kā divi dažādi termiņi, "kopā ar projekta iesniegumu" un "sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas". Attiecīgi lūdzam precizēt apakšpunkta redakciju līdzīgi, piemēram, noteikumu Nr.303 113.3. apakšpunktam "kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas [..]", nodrošinot tā korektu formulējumu un izpratni.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
113.12.2. projekta īstenošanas laikā un visā uzraudzības periodā šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētie atbalsta pretendenti nodrošina derīgu sertifikātu iekšzemes kravas pašpārvadājumiem, ja projektā paredzēta transporta puspiekabes iegāde;
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt grozījumus noteikumu Nr.303 113.12.2. apakšpunktā, ņemot vērā, ka atbilstoši 113.12. apakšpunktam tā apakšvienībām ir jādefinē iesniedzamie dokumenti. Taču plānotie grozījumi paredz nevis kādu konkrētu dokumentu iesniegšanu, bet vienkārši norāda uz nepieciešamību nodrošināt derīgu sertifikātu iekšzemes kravas pašpārvadājumiem. Attiecīgi secināms, ka noteikumu Nr.303 113.12.2. apakšpunktā plānoto grozījumu redakcija, kontekstā ar 113.12. apakšpunktu, ir formulēta neprecīzi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
115. Ja projektā paredzēta būvniecība, būvju atjaunošana, pārbūve, būvmateriālu iegāde vai tādu stacionāro iekārtu un to aprīkojuma iegāde, kas norādīta atbilstoši būvniecības jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietā, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ja darījumdarbības plānā plānota būvniecība vai būvmateriālu iegāde, iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas.
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt veiktos grozījumus noteikumu Nr.303 115. punktā, jo esošā redakcija ir neprecīzi vai nepilnīgi formulēta, īpaši vēršam uzmanību tieši uz redakcijas "[..] Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietā, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām,[..]" daļu.
Tāpat, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu Nr.303 115. punktā nepieciešams ietvert frāzi, "ja darījumdarbības plānā plānota būvniecība vai būvmateriālu iegāde", ja no tā redakcijas sākuma jau izriet norāde uz būvniecību un būvmateriālu iegādi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
129. Lauku atbalsta dienests iesniegtos projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā, atbilstoši punktu skaitam un norādītajiem projektu atlases kritērijiem, kas apstiprināti Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komitejā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai katrai šo noteikumu 1. punktā minētajai intervencei, kas noteikti saskaņā ar regulas (ES) 2021/2115 79. pantu.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt plānotos grozījumus noteikumu Nr.303 129. punktā, kontekstā ar grozījumiem, piemēram, noteikumu Nr.303 101.,130., 131. punktā un to skaidrojumos uzsvērto saistību ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr.113 “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai” 14.2.apakšpunktu, kur līdzīgi kā noteikumu Nr.303 129. punktā noteikts, piemēram, tas, ka projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā pēc iegūtā punktu skaita atlases kritērijos [..]. Tāpat lūdzam ievērot, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktam projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Pamatojoties uz izvērtējumu, lūdzam precizēt noteikumu projektu vai tā skaidrojumus anotācijā.
Vienlaikus iesakām nodrošināt, ka atsauce uz nacionālajiem tiesību aktiem un tieši "normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai" ir precīza un salāgota, piemēram, ar noteikumu Nr.303 147. punktu.
Piedāvātā redakcija
-