Projekta ID
21-TA-352Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
23.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka “jāizstrādā jauna metodika, kurai būtu normatīvā akta statuss”. Vērtēšanas metodikai, kā līdz šim, būtu jābūt kā metodiskajam materiālam, vadlīnijām, bet ne normatīvajam aktam.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums: Lūdzam attiecīgi labot anotāciju.
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LDDK iebilst pret anotācijā minēto, ka “pašlaik nav skaidras metodikas, kā aprēķināt minēto zemes nomas maksu”. Pašreizējā metodika, iespējams, ir pilnveidojama, tomēr tā pastāv. Metodika tika izstrādāta pilnīgi no jauna, līdz tam nevienam nebija pieredzes zemesgabalu-kūdras atradņu vērtēšanā.
Izziņas 5. punktā, atsaucoties uz Latvijas īpašumu vērtētāju asociāciju (LĪVA) minēto, norādīts, ka “Metodika būtu veidojama tā, lai to būtu iespējams izmantot arī citu derīgo izrakteņu ieguves nomas maksas noteikšanai.”. Vēršam uzmanību, ka nevar būt vienota vērtēšanas metodika kūdras atradnēm un būvmateriālu izejvielu (piemēram, smilts-grants, māla, ģipšakmens) atradnēm, jo šie derīgie izrakteņi pēc savām īpašībām, ieguves tehnoloģijas un izmantošanas kardināli atšķiras. Uz to norāda arī tas, ka Ministru kabineta noteikumos par derīgo izrakteņu ieguves kārtību kūdrai, tāpat kā pazemes ūdenim, tiek veltītas atsevišķas nodaļas.
Izziņas 5. punktā, atsaucoties uz Latvijas īpašumu vērtētāju asociāciju (LĪVA) minēto, norādīts, ka “Metodika būtu veidojama tā, lai to būtu iespējams izmantot arī citu derīgo izrakteņu ieguves nomas maksas noteikšanai.”. Vēršam uzmanību, ka nevar būt vienota vērtēšanas metodika kūdras atradnēm un būvmateriālu izejvielu (piemēram, smilts-grants, māla, ģipšakmens) atradnēm, jo šie derīgie izrakteņi pēc savām īpašībām, ieguves tehnoloģijas un izmantošanas kardināli atšķiras. Uz to norāda arī tas, ka Ministru kabineta noteikumos par derīgo izrakteņu ieguves kārtību kūdrai, tāpat kā pazemes ūdenim, tiek veltītas atsevišķas nodaļas.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums: Lūdzam attiecīgi labot anotāciju.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projektu kopumā attiecībā uz grozījumiem, kas skar publiskas zemes nomas jautājumus.
Pamatojums:
Anotācijā norādīts, ka “pašlaik nav skaidras metodikas, kā aprēķināt minēto zemes nomas maksu”. LDDK šim viedoklim nepiekrīt, jo ir zināms, ka AS “Latvijas valsts meži” ir pasūtījusi metodikas izstrādi publiskas personas zemes nomas maksas noteikšanai derīgo izrakteņu ieguves teritorijām. Spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu Nr. 696 (ar 2019. gada grozījumiem) tika izstrādāti laikā, kad nesen bija izstrādāta un darbojās kūdras ieguves vietu vērtēšanas metodika, atbilstoši tā laika situācijai. Pašlaik pēc viena komersanta pasūtījuma tiek izstrādāta jauna metodika, nav skaidrs, vai tā attieksies tikai uz Zemkopības ministrijas valdījumā esošajām zemēm, vai tiks attiecināta uz visu publisko zemi, kas tiks iznomāta kūdras ieguvei. 55% kūdras ieguves licences laukumu atrodas valsts zemē, jaunā metodika tieši skars nozari, bet nozares pārstāvji nav iesaistīti metodikas izstrādē. Šāda pieeja, nesadarbošanās ar nozari pārstāvošo sabiedrisko organizāciju, neliecina par labu pārvaldību.
Priekšlikums:
Neveikt grozījumus spēkā esošajos Ministru kabineta noteikumos Nr. 696 attiecībā uz publiskas zemes nomas jautājumiem.
Pamatojums:
Anotācijā norādīts, ka “pašlaik nav skaidras metodikas, kā aprēķināt minēto zemes nomas maksu”. LDDK šim viedoklim nepiekrīt, jo ir zināms, ka AS “Latvijas valsts meži” ir pasūtījusi metodikas izstrādi publiskas personas zemes nomas maksas noteikšanai derīgo izrakteņu ieguves teritorijām. Spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu Nr. 696 (ar 2019. gada grozījumiem) tika izstrādāti laikā, kad nesen bija izstrādāta un darbojās kūdras ieguves vietu vērtēšanas metodika, atbilstoši tā laika situācijai. Pašlaik pēc viena komersanta pasūtījuma tiek izstrādāta jauna metodika, nav skaidrs, vai tā attieksies tikai uz Zemkopības ministrijas valdījumā esošajām zemēm, vai tiks attiecināta uz visu publisko zemi, kas tiks iznomāta kūdras ieguvei. 55% kūdras ieguves licences laukumu atrodas valsts zemē, jaunā metodika tieši skars nozari, bet nozares pārstāvji nav iesaistīti metodikas izstrādē. Šāda pieeja, nesadarbošanās ar nozari pārstāvošo sabiedrisko organizāciju, neliecina par labu pārvaldību.
Priekšlikums:
Neveikt grozījumus spēkā esošajos Ministru kabineta noteikumos Nr. 696 attiecībā uz publiskas zemes nomas jautājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 1.12.punktu.
Pamatojums:
LDDK ieskatā 56.31 punktu trešais apakšpunkts nav izslēdzams. LDDK norāda, ka 56. punkta ievaddaļā minēts, ka iznomātājam ir tiesības, nevis pienākums pārskatīt nomas maksu. Ņemot vērā minēto, 56.31 3. apakšpunkts atstājams spēkā, jo var atklāties kādi iepriekš neparedzēti apstākļi.
Priekšlikums:
Neizslēgt 56.31 punkta 3. apakšpunktu.
Pamatojums:
LDDK ieskatā 56.31 punktu trešais apakšpunkts nav izslēdzams. LDDK norāda, ka 56. punkta ievaddaļā minēts, ka iznomātājam ir tiesības, nevis pienākums pārskatīt nomas maksu. Ņemot vērā minēto, 56.31 3. apakšpunkts atstājams spēkā, jo var atklāties kādi iepriekš neparedzēti apstākļi.
Priekšlikums:
Neizslēgt 56.31 punkta 3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 1.12.punktu.
Pamatojums:
Nepieciešams papildināt 56.31 punkta 2. apakšpunktu ar vārdiem “vai tā daļā”. Skaidrojam, ka tas novērsīs iespējamos pārpratumus punkta piemērošanā. Prakse rāda, ka ir situācijas, kad, veicot ģeoloģisko izpēti (vai papildizpēti, inventarizāciju) vai veicot ieguvi, noskaidrojas, ka kādā daļā no iznomātā zemesgabala kūdras ieguve nav iespējama.
Pamatojums:
Nepieciešams papildināt 56.31 punkta 2. apakšpunktu ar vārdiem “vai tā daļā”. Skaidrojam, ka tas novērsīs iespējamos pārpratumus punkta piemērošanā. Prakse rāda, ka ir situācijas, kad, veicot ģeoloģisko izpēti (vai papildizpēti, inventarizāciju) vai veicot ieguvi, noskaidrojas, ka kādā daļā no iznomātā zemesgabala kūdras ieguve nav iespējama.
Piedāvātā redakcija
LDDK rosina 56.31 punkta 2. apakšpunktu papildināt ar vārdiem “vai tā daļā” un izteikt šādā redakcijā:
“56.31 2. iznomātajā zemesgabalā vai tā daļā derīgā izrakteņa rūpnieciska ieguve nav iespējama, par ko nomnieks iesniedz iznomātājam ģeoloģisko un zemes dzīļu izmantošanas dokumentāciju (pirms tam iesniedzamās dokumentācijas veidu saskaņojot ar iznomātāju);”.
“56.31 2. iznomātajā zemesgabalā vai tā daļā derīgā izrakteņa rūpnieciska ieguve nav iespējama, par ko nomnieks iesniedz iznomātājam ģeoloģisko un zemes dzīļu izmantošanas dokumentāciju (pirms tam iesniedzamās dokumentācijas veidu saskaņojot ar iznomātāju);”.