Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2024. gada 28.jūnijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 01.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā TAP portālā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas un autentificēšanās pakalpojumi ar eID, eParaksts un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
23-TA-3015
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs"
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 26. maija noteikumos Nr. 485 "Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija), mūsuprāt nesatur  sākotnējās ietekmes izvērtēšanas datus.
Saskaņā ar MK 2021. gada 7. septembra noteikumu  Nr. 617  21.  un 21.1. punktiem: ”
21. Sniedzot atzinumu par projektu, izvērtē arī projektam pievienotās anotācijas sadaļās ietverto informāciju. Par anotācijā norādītās informācijas izvērtēšanu ir atbildīga:21.1. Valsts kanceleja – par visu anotāciju kopumā, īpaši par ietekmi uz valsts institūcijām, to funkcijām un cilvēkresursiem, par sabiedrības līdzdalības kārtības ievērošanu, par ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, par ietekmi uz atbilstības prasībām un to izmaksām” pirmsšķietami varam izdarīt secinājumus, ka neviena no šī ietekmēm nav izvērtēta. Piemēram:
”ietekme uz valsts institūcijām, to funkcijām, cilvēkresursiem” – bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas uzrauga kompetentā institūcija Pārtikas un veterinārais dienests”, kura atbilstoši normatīvajiem aktiem veic katras kontroles institūcijas praktiskās darbības novērtējumu ne retāk kā reizi gadā. Uz doto brīdi nav pieejama informācija par kompetentās iestādes spēju izpildīt papildus jaunas administratīvās funkcijas, kas saistītas ar trešās kontroles iestādes uzraudzību, tajā skaitā personāla (bioloģiskās lauksaimniecības ekspertu) eksamināciju. 
2023. gadā ir būtiski samazinājies bioloģiski sertificēto operatoru skaits (arī bioloģiski sertificētas platības). Pašlaik par abām kontroles institūcijām kopā ir apmēram 3600 operatori. Lēmums par bioloģisku sertifikāciju arvien vairāk ir balstīts vadoties no atbalsta maksājumu lieluma, un šajā plānošanas periodā tie ir nepievilcīgi un nemotivē pieteikties sertifikācijai jaunus operatorus.
Vēršam uzmanību, ka jaunas kontroles institūcijas izveidei nepieciešami augsti kvalificēti cilvēkresursi, taču ņemot  vērā kvalificēta darbspēka trūkumu visās nozarēs, īpaši vēlamies uzsvērt, ka bioloģiskās lauksaimniecības ekspertu pilnvarošana tādā mērā, kā to prasa akreditācijas standarti, prasa ļoti lielus resursus no institūcijas- tā ir vairāku gadu garumā izstrādāta personāla apmācību sistēma, kas balstīta uz zināšanu pārnesi, jo ietver ļoti specifiskas zināšanas lauksaimniecības, veterinārijas, pārtikas produktu ražošanas jomās un no institūcijas prasa ļoti spēcīgu materiāli tehnisko bāzi, lai šādus augsti kvalificētus speciālistus varētu sagatavot, tāpēc pastāv bažas vai jauna institūcija ienākot tirgū bez iepriekšējas pieredzes spēs nodrošināt ticamus sertifikācijas pakalpojumus.
”par sabiedrības līdzdalības kārtības ievērošanu” – nav pārliecības, ka normatīvā akta apspriešanā iesaistīta sabiedrība. Tieši pretēji- mēs, kontroles institūcija, kas bioloģiskās lauksaimniecības novērtēšanas jomā strādājam  jau 20 gadus, saglabājot augstus kvalitātes rādītājus (par to liecina klientu atsauksmes, ārējo institūciju vērtējumu), cīnāmies ar riskiem, kas saistīti ar reputācijas graušanu, piemēram, darbinieks, kurš pārtraucis darba attiecības un publiskajā telpā redzams kā jaunās kontroles institūcijas ”Sertifikācijas centrs” bioloģiskās lauksaimniecības nodaļas vadītājs/direktors, saskaņā ar  vispārpieņemto praksi interešu konflikta novēršanai,  nevar būt iesaistīts sertifikācijas darbībās citās institūcijās, pārkāpjot informācijas neizpaušanas nosacījumus- tas, ir nododt citai kontroles institūcijai datus par operatoriem, veicot operatoru pārvilināšanas darbības, tādejādi radot risku operatoriem (piemēram- neizskaidrojot operatoriem normatīvajos aktos noteiko kontroles institūcijas maiņas kārtību), kas  var radīt vēl tālejošākas sekas operatoriem- riskēt zaudēt LAD atbalsta maksājumu par bioloģiskās lauksaimniecības nosacījumu izpildi.
par ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām – nav pārliecības par saskaņojumu ar Lauku atbalsta dienestu, ar kuru kontroles institūcijām jānodrošina informācijas sniegšana normatīvo aktu ietvaros, tas ir- papildus piekļuvju piešķiršana LAD EPS sistēmai, sistēmas papildināšana ar jaunu kontroles institūciju. Nav pārliecības par saskaņojumu ar Lauksaimniecības datu centru, kas ir bioloģiskās lauksaimniecības sertifikātu datu bāzes turētājs, līdz ar to, sistēmas pilnveidošanas ietekme papildinot ar jaunu kontroles institūciju.
par ietekmi uz atbilstības prasībām un to izmaksām – šīs ietekmes izvērtējuma trūkums rada vislielāko apdraudējumu bioloģiskās lauksaimniecības sertifikācijas pakalpojumu cenu. Laikā, kad nav ar Ministru kabineta noteikumiem apstiprināts vienots bioloģiskās lauksaimniecības sertifikācijas izmaksu cenrādis, katra kontroles institūcija sniedz sertifikācijas pakalpojumus atbilstoši katras institūcijas cenrādim.  Tas nozīmē, ka jaunā kontroles institūcija, agresīvi ienākot tirgū, pirms vienota sertifikācijas pakalpojumu cenrāža apstiprināšanas, var radīt tirgus kropļošanas riskus,  sniedzot pakalpojumus par dempinga cenām, tādejādi maldinot operatorus, ka sertifikācijas izmaksas nākotnē varētu būt katrai kontroles institūcijai atšķirīgas.
prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana izvērtējums
Kā redzams pēc šī 2023. gada datiem, ir strauja tendence samazināties bioloģisko operatoru skaitam valstī, šogad jau 700 operatori, kas pārtraukuši bioloģiskās lauksaimniecības sertifikāciju, kas sastāda apmēram 15% no kopējo operatoru skaita. Tāpēc ienākot tirgu jaunai kontroles institūcijai pastāv bažas par negodīgas konkurences radīšanu, pārvilinot esošos operatorus no vienas institūcijas uz otru. 
Piemēram jau tagad, pirms deleģējma saņemšanas Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas mājaslapā  28.11.2023. ir publicēti jaunumi, ka ar 2024. gada sākumu darbu uzsāks jauna kontroles institūcija bioloģiskās lauksaimniecības sertifikācijas jomā SIA “Sertifikācijas centrs”, kas rada viedokli, ka Ministru kabineta grozījumu grozījumu apspriešanai ir formāls raksturs, jo pēc fakta tie jau ir tapuši un apstiprināti.

Uzsveram, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr. 485 operators var mainīt kontroles institūciju gadījumos, ja ir nokārtojis finanšu saistības ar iepriekšējo kontroles institūciju un ne retķ kā reizi divos gados.  Abām kontroles institūcijām ir  tādi operatori, kuri ir parādā maksu par sertifikāciju un parādi ir grūti piedzenami. Pastāv risks, ka šadi operatori varētu tikt pieņemti jaunajā institūcijā. Kā arī- gadījumos, kad operatoram ir konstatēti pārkāpumi bioloģiskās lauksaimniecības prasību izpildē, atbilstoši sertifikācijas prasīb'm, šīs neatbilstības jāvērtē  aptverot 5 gadu periodu. Operatoru maiņas gadījumā pastāv risks, ka neatbilstības  palikt bez izsekojamības. 

Aicinām atkārtoti veikt ietekmes novērtējumu, kā to paredz Ministru kabineta noteikumi Nr. 617 Rīgā 2021. gada 7. septembrī (prot. Nr. 60 21. §) ”Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība”.
Bez tam Noteikumu (grozījumu) projekts 23-TA-3015 Izdrukāts 24.11.2023. 15.59 rada šaubas un bažas par normatīvo aktu izstrādes caurspīdīgumu, ņemot vērā grozījumu apstiprināšanas steidzamības samērīgumu ar kopējo nozares bioloģskās lauksaimniecības nacionālā regulējuma izstrādi.

Tā kā šobrīd  tiek izstrādāts Bioloģiskās lauksaimniecības likumprojekts un Ministru kabineta noteikumu projekts bioloģiskās lauksaimniecības kontrolei un uzraudzībai, kas aizstās (nav precīzi datu)  Ministru kabineta 2009. gada 26. maija noteikumus Nr. 485 ”Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtība”, bet vienlaikus, steidzamības kārtībā tiek virzīti grozījumi, kas nav saistīti ar bioloģiskās lauksaimniecības nozares sakārtošanu un orientēti uz Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtības reglamentēšanu Latvijā,  aicinām apturēt šo Noteikumu (grozījumu) projektu, un 
izstrādāt jaunus grozījumus, ietverot bioloģiskās lauksaimniecības kontroles būtiskus aspektus- ”Pasākumu katalogu rīcībai neatbilstību gadījumos”, ”Bioloģiskās lauksaimniecības pakalpojumu cenrādi”, atsauces uz aktuālo EK bioloģiskās lauksaimniecības normatīvo aktu regulējumu un citus būtiskus grozījumus, par kuriem šobrīd LR ZM aktīvi diskutē ar esošām kontroles institūcijām.


 
Piedāvātā redakcija
Aicinām iekļaut MK noteikumos Nr. 485 punktu 12.3  ka  Operators  nevar mainīt kontroles institūciju jauna  plānošanas perioda ietvaros. 

Ieviešot šādu nosacījumu, tiktu novērsta situācija, kad esošie operatori varētu sākt rotēt pa kontroles institūcijām, kā rezultātā apdraudēta operatoru darbības izsekojamība.
Savukārt  jaunie operatori varētu izvēlēties jau vienu no trim tirgū esošajām sertifikācijas institūcijām, kas atbilstu godīgas konkurences principiem.