Projekta ID
24-TA-1631Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā jauniešu uzvedības problēmu īpašo aktualitāti, Tieslietu ministrija atbalsta pasākumus, kas ir vērsti uz bērnu riska uzvedības mazināšanu, tostarp stiprinot iekļaujošās izglītības principu un sniedzot atbalstu riska jauniešiem skolas vidē. Tomēr vēlamies vērst uzmanību uz to, ka iekļaujošās izglītības princips būtu aplūkojams plašāk, īpaši rīcības plāna 3.1.1.3. pasākuma kontekstā. Proti, ja jaunietim ir nopietnas uzvedības problēmas un viņš jau ir "izkritis" no izglītības procesa, valstij ir jāpieliek visas iespējamās pūles, lai atkal iesaistītu jaunieti izglītības procesā un atgrieztu viņu skolas vidē. Tas skar ne tikai jauniešus, kuri atrodas slēgta tipa iestādēs, bet arī tos jauniešus, kuri atrodas sabiedrībā, bet skolu ilgstoši neapmeklē. Ņemot vērā esošo izglītības sistēmu, praksē bieži ir sastopami gadījumi, kad jaunieša formālā piederība klasei neatbilst jaunieša prasmēm un zināšanām. Piemēram, jaunietis formāli mācās 6. klasē, bet viņam/-ai ir 2. klases zināšanu līmenis. Šādu jauniešu iekļaušana vispārējā izglītības sistēmā ir prakstiski neiespējama, jo nespēja tikt galā ar mācību programmu izslēdz jaunieša motivāciju apmeklēt skolu. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija ierosina aktualizēt jautājumu par izglītības standartu pārskatīšanu, ieviešot tādu modeli, lai riska jaunieši ar akadēmisko ielaistību būtu spējīgi iegūt vismaz minimālās zināšanas, lai jaunietis būtu sociāli rīcībspējīgs. Tālab ir izvērtējama iespēja parskatīt spēkā esošo regulējumu par izglītības standartiem, ieviešot atšķirīgu izglītības standartu jauniešiem ar nopietnām uzvedības problēmām. Aicinām precizēt plāna projektā iekļauto 3.1.1.3. pasākum ņemot vērā minētos apsvērumus.
Piedāvātā redakcija
-