Projekta ID
22-TA-1812Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija"
Atzinums iesniegts
13.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Administratoru asociācija iepazinās ar precizēto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" (turpmāk – Likumprojekts). Administratoru asociācija informē, ka vienā no saviem pēdējiem atzinumiem, proti, 2021.gada 03.decembra vēstulē Nr.1-10/90 norādīja, ka, neskatoties uz vairākiem Elektronisko maksātnespējas uzskaites sistēmas (turpmāk – EMUS) trūkumiem un regulāru darbības traucējumiem, atbalsta digitalizācijas attīstību un novērtē tās priekšrocības. Līdz ar to bija norādījusi, ka Administratoru asociācija būtu gatava panākt vienošanos par Likumprojektu ar nosacījumu, ka Likumprojektā paredzētā prasība administratoriem iesniegt darbinieku prasījumus, izmantojot EMUS, būs piemērojama tiem maksātnespējas procesiem, kas tiks uzsākti, sākot no 2024.gada 01.janvāra (pārejas noteikumu 15.punkts). Proti, izteikt pārejas noteikumu 15.punktu šādā redakcijā:
"15. Grozījumi šā likuma 8. panta otrās daļas 1. punktā un 10. panta pirmās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, kas noteic administratora pienākumu maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumus Maksātnespējas kontroles dienestam iesniegt, izmantojot Elektronisko maksātnespējas uzskaites sistēmu, piemērojami juridisko personu maksātnespējas procesos, kas uzsākti, sākot no 2024.gada 01.janvāra."
Minētais priekšlikums tika izteikts ar cerību, ka līdz 2024.gadam Sistēmas nepilnības un trūkumi tiks novērsti tik lielā mērā, lai maksimāli nodrošinātu efektīvu maksātnespējas procesa norisi, kas ļautu ar vismazāko resursu patēriņu vispilnīgāk sasniegt izvirzīto digitalizācijas mērķi.
Papildus ir ļoti būtiski, lai maksātnespējas procesa administratori spētu laicīgi sagatavoties papildus administratīvajam slogam, jo pamatā visi darbinieki sniedz savus kreditoru prasījumus papīra formātā, kas nozīmē, ka maksātnespējas procesa administratoram, ja viņam elektroniski jāsniedz dokumenti Maksātnespējas kontroles dienestā, jāieskanē visi darbinieka iesniegtie dokumenti, proti, darbinieka aizpildītā veidlapa, darba līgums, aprēķins u.c.
Tā kā 2023.gads ir pārāk tuvu, ir svarīgi nodrošināt, lai maksātnespējas procesa administratori spētu pienācīgi sagatavoties plānotajam pienākumam sniegt dokumentus par darbiniekiem tikai un vienīgi caur EMUS.
Jāņem vērā, ka lielai daļai maksātnespējas procesa administratoru nav nepieciešamās tehnikas, lai varētu ieskanēt nepieciešamos dokumentus. Tai pat laikā, protams, pastāv iespējas kooperēties ar kolēģiem, kuru rīcībā ir nepieciešamie tehniskie resursi, tomēr, jāņem vērā, ka darbinieku prasījums skaits katrā procesā var atšķirties, kas pamatā norāda uz to, ka efektīvās maksātnespējas procesa gaitas nodrošināšanas nolūkā ir svarīgi, ka maksātnespējas procesa administratora rīcībā ir nepieciešamais tehniskais nodrošinājums.
Tādējādi, ir būtiski noteikt samērīgu termiņu normatīvā regulējuma ieviešanai, kas paredz maksātnespējas procesa administratoriem pienākumu iesniegt Maksātnespējas kontroles dienestā darbinieku prasījumus tikai un vienīgi caur EMUS. Līdz ar to Administratoru asociācija lūdz Tieslietu ministriju rast iespēju noteikt pārejas noteikumos nevis 2023.gada 01.janvāri, bet 2024.gada 01.janvāri, piemērojot augstāk minēto tiesību normas redakciju.
"15. Grozījumi šā likuma 8. panta otrās daļas 1. punktā un 10. panta pirmās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, kas noteic administratora pienākumu maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumus Maksātnespējas kontroles dienestam iesniegt, izmantojot Elektronisko maksātnespējas uzskaites sistēmu, piemērojami juridisko personu maksātnespējas procesos, kas uzsākti, sākot no 2024.gada 01.janvāra."
Minētais priekšlikums tika izteikts ar cerību, ka līdz 2024.gadam Sistēmas nepilnības un trūkumi tiks novērsti tik lielā mērā, lai maksimāli nodrošinātu efektīvu maksātnespējas procesa norisi, kas ļautu ar vismazāko resursu patēriņu vispilnīgāk sasniegt izvirzīto digitalizācijas mērķi.
Papildus ir ļoti būtiski, lai maksātnespējas procesa administratori spētu laicīgi sagatavoties papildus administratīvajam slogam, jo pamatā visi darbinieki sniedz savus kreditoru prasījumus papīra formātā, kas nozīmē, ka maksātnespējas procesa administratoram, ja viņam elektroniski jāsniedz dokumenti Maksātnespējas kontroles dienestā, jāieskanē visi darbinieka iesniegtie dokumenti, proti, darbinieka aizpildītā veidlapa, darba līgums, aprēķins u.c.
Tā kā 2023.gads ir pārāk tuvu, ir svarīgi nodrošināt, lai maksātnespējas procesa administratori spētu pienācīgi sagatavoties plānotajam pienākumam sniegt dokumentus par darbiniekiem tikai un vienīgi caur EMUS.
Jāņem vērā, ka lielai daļai maksātnespējas procesa administratoru nav nepieciešamās tehnikas, lai varētu ieskanēt nepieciešamos dokumentus. Tai pat laikā, protams, pastāv iespējas kooperēties ar kolēģiem, kuru rīcībā ir nepieciešamie tehniskie resursi, tomēr, jāņem vērā, ka darbinieku prasījums skaits katrā procesā var atšķirties, kas pamatā norāda uz to, ka efektīvās maksātnespējas procesa gaitas nodrošināšanas nolūkā ir svarīgi, ka maksātnespējas procesa administratora rīcībā ir nepieciešamais tehniskais nodrošinājums.
Tādējādi, ir būtiski noteikt samērīgu termiņu normatīvā regulējuma ieviešanai, kas paredz maksātnespējas procesa administratoriem pienākumu iesniegt Maksātnespējas kontroles dienestā darbinieku prasījumus tikai un vienīgi caur EMUS. Līdz ar to Administratoru asociācija lūdz Tieslietu ministriju rast iespēju noteikt pārejas noteikumos nevis 2023.gada 01.janvāri, bet 2024.gada 01.janvāri, piemērojot augstāk minēto tiesību normas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-