Atzinums

Projekta ID
22-TA-2553
Atzinuma sniedzējs
AS "Sadales tīkls"
Atzinums iesniegts
18.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu redakcija neietver izsmeļošu skaidrojumu par to, ko šo noteikumu ietvarā nozīmē noteikumu 1.punktā minētā "jaudas atjaunošana" jeb noteikumu projekta 4.punktā minētā "elektroenerģijas ražošanas jaudas atjaunošana ". Noteikumu 1.pielikums neparedz iespēju saņemt atļauju "jaudas atjaunošanai" tajā gadījumā, ja atjaunošanas ietvaros netiek īstenota jaudas palielināšana. Lai gan noteikumu saturs tiek papildināts ar jēdzienu "jaudas atjaunošana",  noprotams, ka faktiski jēdziens "jaudas atjaunošana" ir pielīdzināts "jaudas palielināšanai". Sistēmas operatoram, kā šo noteikumu piemērošanā tiešā veidā iesaistītajai pusei nav izprotams, kādos gadījumos ražotājam atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likumam un noteikumu 1.punktam ir jāsaņem atļauja "jaudas atjaunošanai" un vai sistēmas operators drīkst izsniegt tehniskās prasības un tādejādi akceptēt esošas elektrostacijas modificēšanu jeb atjaunošanu, ja tās ietvaros elektrostacijas kopējās jaudas palielināšana netiek veikta un ražotājs nav saņēmis attiecīgu biroja atļauju, bet tiek īstenota ražošanas veida pilnīga vai daļēja maiņa. Ja arī skaidrība par "jaudas atjaunošanas" definīciju tiktu ieviesta Elektroenerģijas tirgus likumā, Noteikumu 1.pielikumā būtu jānodrošina iespēja atzīmēt, ka atļauja nepieciešama jaudas atjaunošanai.
Direktīvā 2018/2011 termins "jaudu atjaunināšana" tika ieviests ar mērķi atvieglot jaudu atjaunināšanas procesu esošām elektrostacijām, nodrošinot vienkāršotu un ātrāku atļauju piešķiršanas procesu (Direktīvas 16.panta 6.punkts), noprotams, salīdzinājumā ar jaunu jaudu ieviešanas procesu un jaudu palielināšanas procesu. Šobrīd Elektroenerģijas tirgus likumā un šo noteikumu redakcijā formāli tiek ieviests attiecīgais termins "jaudas atjaunošana", bet praktiski nav saskatāma nekāda vienkāršotākas kārtības izveide, drīzāk tiek radīti papildu šķēršļi elektrostacijas atjaunošanai un neskaidrības attiecībā uz biroja atļauju saņemšanas procesu. Pielīdzinot "jaudu atjaunošanu" iepriekš jau lietotājam "jaudas palielināšanas" procesam, nekāda procesa vienkāršošana netiek īstenota. No praktiskā viedokļa ir lietderīga "jaudas atjaunošanas" jēdziena ieviešana, ja to saturiski piepildītu ar jēgpilnu saturu. Sadales sistēmā aktīvi novērojama esošo elektrostaciju modernizācija, kuru ietvaros sistēmā faktiski jauna jauda netiek ieviesta, elektrostacijas kopējā jauda netiek palielināta, bet tiek īstenota elektroenerģijas ražošanas iekārtu aizstāšana vai papildināšana ar citu veidu ražošanas iekārtām. Piemēram, hidroelektrostacija sava esošā sistēmas pieslēguma ietvaros tiek papildināta ar saules elektroenerģiju izmantojošām ražošanas iekārtām, bet tā rezultātā sistēmai pieejamā jauda nepalielinās, bet mainās tikai elektrostacijas ražošanas process un sistēmas pieslēguma izmantošanas efektivitāte, jo kombinēta šo iekārtu darbība ļauj esošās jaudas ietvaros saražota lielāku elektroenerģijas apjomu. Tieši šāda veida darbības AS "Sadales tīkls" ieskatā būtu klasificējama kā elektrostacijas atjaunošana, kuras rezultātā tiek modernizēta un padarīta efektīvāka elektrostacijas darbība. Un šāda procesa īstenošana būtu organizējama vienkāršotākā kārtībā. Ja elektroenerģijas ražošanas veida maiņa esošā elektrostacijā, nemainot elektrostacijas kopējo pieejamo jaudu, ministrijas ieskatā nav uzskatāma par "jaudas atjaunošanu", tad noteikumu anotācijā būtu jāpaskaidro, vai šādos gadījumos ir nepieciešams saņemt biroja atļauju, un ja atļauja ir jāsaņem, tad jāpaskaidro, kāda veida atļauja ir jāsaņem atbilstoši noteikumu redakcijai (vai tā ir atļauja vai hibrīdatļauja?). Jāuzsver, ka veicot ražošanas veida maiņu esošā elektrostacijā, pieejamais ražošanas jaudas apjoms elektroenerģijas sistēmā nepalielinās un pēc būtības tā nav uzskatāma par jaunu ražošanas iekārtu ieviešanu vai jaudas palielināšanu, faktiskais pieejamās jaudas apjoms pat var tikt samazināts veco iekārtu nomaiņas rezultātā.
Jānorāda, ka noteikumu saturā un pielikumos "jaudu atjaunošana" tiek pielīdzināta "jaudas palielināšanai", bet noteikumu anotācijā ar jēdziens "atjaunošana" tiek pielīdzināts elektroenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņai. Līdz ar to nav rodama vienota izpratne par to, kas ir jaudas atjaunošana.
Līdz brīdim, kamēr netiks ieviesta skaidrība par jēdziena "jaudas atjaunošana" saturisko ietvaru un "jaudas atjaunošana" ,  nevaram atbalstīt noteikumu redakcijas apstiprināšanu, jo pēc būtības netiek izpildīts mērķis, ko Direktīva 2018/2001 paredzējusi ar "jaudas atjaunošanas" (Direktīvā – "jaudas atjaunināšana") ieviešanu un nav izprotama regulējuma praktiskā piemērošana.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Prasības attiecināmas arī uz sadales sistēmas līmeni.
Piedāvātā redakcija

9.9. sistēmas operators atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam ir pārtraucis tehnisko prasību elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēguma izbūvei iesniegumā norādītajā administratīvajā teritorijā izsniegšanu, par to ir informējis biroju un birojs pēc sistēmas operatora paziņojuma saņemšanas publicējis savā tīmekļvietnē paziņojumu.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Būtu nepieciešams precizēt (iepsējams papildinot attiecīgo redakciju) vai šis hibrīdatļauju regulējums ir piemērojams arī tajos gadījumos, kad tiek īstenota ražošanas veida maiņa jau ierīkotās elektrostacijās, kuru sākotnējā ministrijas atļauja jau ir īstenota (noteikta veida jauda jau ir ieviesta un vēlāk notiek tās aizstāšana ar cita  veida ražošanas iekārtām).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Noteikumu tekstā ar atjaunošana tiek lietota kā sinonīms jaudas palielināšanai. Anotācijā jaudas atjaunošana tiek lietotā kā sinonīms iekārtu nomaiņai.  Tās ir dažādas lietas un ne vienmēr iekārtu nomaiņas rezultātā jauda tiek palielināta. Lūdzam precizēt noteikumu redakciju vai antoāciju.
Piedāvātā redakcija
-