Atzinums

Projekta ID
23-TA-890
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt Likumprojekta 16.pantu, ar ko groza Azartspēļu un izložu likuma 41.panta otro daļu, papildinot uzskatījumu, kur azartspēles nav atļauts organizēt. Vēršam uzmanību, ka  Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam (turpmāk - Pamatnostādnes)  3.rīcības virziena 1.uzdevums paredz paplašināt to vietu uzskaitījumu, kur aizliegts organizēt azartspēles, paredzot lēmuma pieņemšanu par azartspēļu organizēšanu tikai valsts līmenī.

Lai arī Pamatnostādnēs ir iekļauti kritēriji azartspēļu pieejamības ierobežošanai, kas nosaka, ka azartspēles nevarēs organizēt 250 metru attālumā no pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības iestāžu centrālās ieejas, kā arī publiskajos spēļu un rekreācijas laukumos un 250 metru attālumā no to ieejas, Veselības ministrija rosina noteikt lielāka attālumu -  vismaz 700–1000 metru robežās, lai pasargātu bērnus un jauniešus no iespējama procesu atkarības attīstības riska nākotnē.  
Pētījumi ir apliecinājuši, ka azartspēļu norises vietu attālumam līdz iedzīvotāju dzīves vietai ir statistiski nozīmīga saistība ar paredzamo problemātisko paradumu izplatību pieaugušo populācijā.[1] Iedzīvotājiem, kuri dzīvo tuvāk par 700 metriem no jebkādas azartspēļu norises vietas, ir 2,05 reizes lielāks problemātisku paradumu attīstības risks nekā iedzīvotājiem, kuri dzīvo vairāk nekā 3 kilometru attālumā. Varbūtība, ka iedzīvotāji spēlēs azartspēles un ka viņiem izveidosies problemātiski spēlēšanas paradumi, ievērojami palielinās, ja dzīvesvietas tuvumā atrodas azartspēļu norises vieta. Primārs azartspēļu norises vietu teritoriālo ierobežojumu noteikšanas iemesls ir nepieciešamība pasargāt iedzīvotājus, kuri dzīvo spēļu zāļu tuvumā, īpaši tos, kuri atrodas paaugstināta riska grupā vai mazāk aizsargātākās sabiedrības grupas. [2] Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, apgūstot profesionālās ievirzes​ un interešu izglītības programmas, bērni un jaunieši mēdz pavadīt daudz laika  izglītības iestādēs, piemēram, tādās kā mūzikas, mākslas vai sporta skolas, interešu izglītības iestādes, kuras netika iekļautas Pamatnostādņu uzdevumā un piedāvātajās redakcijās azartspēļu organizēšanas aizliegumiem. Uzskatām, ka Pamatnostādnēs paredzēto noteikto aizliegumu jāattiecina ne tikai uz pirmsskolas izglītības iestādēm, pamata un vidējās izglītības iestādēm, publiskajiem spēļu un rekreācijas laukumiem, bet arī uz profesionālās ievirzes un interešu izglītības iestādēm, kas īsteno izglītības programmas bērniem līdz 18 gadu vecumam.

[1] St-Pierre, Renee & Walker, Douglas & Derevensky, Jeffrey & Gupta, Rina. (2014). How Availability and Accessibility of Gambling Venues Influence Problem Gambling: A Review of the Literature. Gaming Law Review and Economics. 18. 150-172. Pieejams: https://www.researchgate.net/publication/275095881_How_Availability_and_Accessibility_of_Gambling_Venues_Influence_Problem_Gambling_A_Review_of_the_Literature
[2] Williams, R.J., West, B.L., & Simpson, R.I. (2008). Prevention of Problem/Pathological Gambling: A Comprehensive Review of the Evidence. Report prepared for the Ontario Problem Gambling Research Centre. Guelph, Ontario, Canada. December 1, 2008. Pieejams: http://hdl.handle.net/10133/414
Piedāvātā redakcija
“Papildināt otro daļu ar 12., 13. un 14.punktu šādā redakcijā:  
12) vismaz 700 metru attālumā no ieejām ēkās un būvēs, kur izvietotas institūcijas, kas īsteno izglītības programmas bērniem līdz 18 gadu vecumam; 
13) publiskos spēļu un rekreācijas laukumos un vismaz 700 metrus no tiem;  
14) dzīvojamās ēkās ārpus Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas, kā arī dzīvojamās ēkās citās Latvijas pilsētās.”.
 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Lūdzam svītrot no likumprojekta grozījumu, kas paredz papildināt Azartspēļu un izložu likuma 41.pantu  ar  devīto daļu  (likumprojekta 16.pants), nosakot aizliegumu azartspēļu spēlēšanas laikā piedāvāt spēlētājam alkoholu bez maksas.Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt arī likumprojekta anotāciju. 
Vēršam uzmanību, ka jau šobrīd aizliegums piedāvāt alkoholu bez maksas ir iekļauts Alkoholisko dzērienu aprites likuma 6.panta trešajā daļā, kas paredz aizliegumu alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietas piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti (izņemot degustāciju), kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu. Norādām, ka aizliegumi, kas skar alkohola aprites ierobežojumus ir iekļaujami nozares likumā.Vienlaikus informējam, ka Veselības ministrijas izstrādātais likumprojekts "Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā" (22-TA-888), kurš  š.g. 21.martā ir apstiprināts Ministru kabinetā un š.g.18.maijā Saeimā apstirpināts1.lasījumā, paredz tirdzniecības (tajā skaitā ar distances līgumu) un pakalpojumu sniegšanas vietās aizliegt alkoholisko dzērienu piedāvāšana par velti, kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu. Kā arī minētajā likumprojektā ir iekļauta prasība, kas liedz azartspēļu zālēs organizēt alkoholisko dzērienu degustāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot  no likumprojekta grozījumu, kas paredz papildināt Azartspēļu un izložu likuma 41.pantu ar  astoto daļu  (likumprojekta 16.pants), kurā tiek noteikts aizliegums smēķēt azartspēļu organizēšanas vietās, izņemot telpās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai un ir aprīkotas ar nosūces ventilāciju,  vienlaikus nosakot gaisa aizplūdes prasības  telpām, kurā atļauts smēķēt. Lūdzam attiecīgi arī veikt labojumus likumprojekta anotācijā.
Kā jau esam iepriekš esam  norādījuši gan Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam, kā arī tā ieviešanas Darba plāna saskaņošanas procesā, tad Veselības  ministrija  neatbalsta rosinājumu noteikt papildus pastiprinātas ventilācijas prasības šobrīd esošajām smēķētavām azartspēļu organizēšanas vietās, bet ir rosinājusi noteikt pilnīgu smēķēšanas aizlieguma ieviešanu azartspēļu organizēšanas vietās. Norādām, ka aizliegumi, kas skar smēķēšanas ierobežojumus, ir iekļaujami nozares likumā – “Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā”  (turpmāk – Tabakas likums). Tabakas likumā ir arī noteikta administratīvā atbildība par smēķēšanas ierobežojumu  pārkāpumiem, kā arī noteikta minēto ierobežojumu uzraugošā iestāde. Norādām, ka  saskaņā ar spēkā esošo Tabakas likuma 10.panta ceturto daļu kazino un spēļu zālēs ir atļauts smēķēt tikai telpās, kuras speciāli ierādītas smēķēšanai, vai atsevišķi nodalītās telpās, kuras paredzētas smēķēšanai un kuras ēkas tehniskās inventarizācijas plānā atzīmētas kā konstruktīvi nodalītas telpas, kuras paredzētas pamatpakalpojumu saņemšanai un smēķēšanai, un ir aprīkotas ar nosūces ventilāciju. Likumprojektā iekļautais priekšlikums par smēķēšanas atļaušanu vietās, kurās ir nodrošināta gaisa ventilācija, jau  šobrīd ir noteikta Tabakas likumā, nenosakot speciālas gaida noplūdes prasības (proti, litri sekundē uz km2). Norādām, ka  Veselības ministrijas ieskatā šādu prasības noteikšana nemazinās pasīvās smēķēšanas riskus darbiniekiem un apmeklētājiem, tāpat nemazinās atkarību riskus spēlētājiem, īpaši riskantiem spēlētājiem. Papildus jāmin, ka likumprojekta anotācijā nav minēts pamatojums šādas prasības iekļaušanai, nav arī minēts, ka jau šobrīd smēķēšanas ierobežojumi spēļu zālēm un kazino pastāv Tabakas likumā. Vienlaikus nav arī iekļauts pamatojums un ietekmes apraksts, kas pamatotu, ka konkrēta gaisa noplūdes  rādītāju noteikšana  telpā un tieši rosinātie -  8,4 litri sekundē uz kvadrātmetru nodrošina personas pasargāšanu no tabakas izstrādājumu dūmu vai elektronisko smēķēšanas ierīču tvaiku negatīvās ietekmes uz veselību.
Papildus jānorāda, ka jau šobrīd Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā tika izskatīts likumprojekts “Grozījumi “Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā” (14. Saeimas reģ. Nr. 48/Lp14 /saistīts ar 13.Saeimas likumprojektu reģ. Nr. 867/Lp132)[1], kurā ir iekļauts un arī atbalstīts Veselības ministrijas sniegtais priekšlikums, paredzot izslēgt no Tabakas likuma 10.panta ceturto daļu, kas šobrīd atļāva smēķēt kazino un spēļu zālēs. Un priekšlikums papildināt Tabakas likuma otro daļu ar jaunu 17.punktu, paredzot pilnīgu aizliegumu smēķēt azartspēļu organizēšanas vietās (skatīt likumprojekta 11.pantu).  Likumprojekts 2023.gada  23.martā tika pieņemts jau 2.lasījumā un 2023.gada 13.jūnijā Saeimas Sociālās un darba lietu komisijas sēdē tika noslēgta likumprojektam iesniegto priekšlikumu skatīšana uz 3.lasījumu. Likumprojekts tika atbalstīts komisijā tālākai virzīšanai apstiprināšanai Saeimā 3.lasījumā. Vienlaikus komisijā tika arī noteikts pārejas periods jaunajām normām, paredzot, ka  Tabakas likuma 10.panta otrās daļas 17.punkts un grozījums par 10.panta ceturtās daļas izslēgšanu stāsies spēkā 2025.gada 1. janvārī.


[1] https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=48/Lp14
Piedāvātā redakcija
-