Atzinums

Projekta ID
23-TA-2006
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
19.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
1) LDDK vērš uzmanību, ka Ainaviski vērtīgas teritorijas (teritorijas attīstības plānošanas procesā noteiktas teritorijas, kurās saskaņā ar sabiedrības un  ekspertu vērtējumu rodamas Latvijas, tās reģionu,  novadu, cilvēku identitātei un vietu ilgstspējīgai attīstībai nozīmīgas ainavas) sasaistē ar NIMBY sindromu var ierobežot virzību uz enerģētisko neatkarību, kas plānā netiek pietiekami atainots vai paredzēti pasākumi, lai veidotu pieņemošu attieksmi pret enerģētikas ainavām (Energy landscapes). Papildus, Nacionālā enerģētikas un klimata plāna mērķi vai pasākumi neietver ainavu aizsardzību, tomēr rada apstākļus, kas vairo NIMBY sindromu. Plānu būtu nepieciešams papildināt ar pasākumiem, lai popularizētu enerģētikas ainavas un mazinātu NIMBY sindromu.

2) Nepieciešams plānā stingrāk izšķirt klimatneitralitāti no klimatnoturības. Mērķis “klimatneitralitāte” neietver ainaviskus elementus, bet iekļauj nosacījumu pēc iespējas īstenot pasākumus, kas nerada ietekmi uz bioloģisko daudzveidību. Klimatneitralitāte un virzība uz enerģētisko neatkarību daudzkārt ierobežo klasisko ainavu saglabāšanu, ņemot arī vērā NIMBY sindromu. Savukārt klimatnoturība tieši atbild par bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu, invazīvo sugu ierobežošanu, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un zaļās infrastruktūras ieviešanu pilsētvidē.

3) LDDK lūdz skaidrot 2. tabulas “Pārskats par nozīmīgāko politiku dokumentu un ES iniciatīvu uzstādījumiem 2020.-2023.gados saistībā ar ainavu politiku” Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.-2027. gadam mērķa “Veicināt nodarbinātību, izaugsmi, dzimumu līdztiesību, tostarp sieviešu iesaistīšanos lauksaimniecībā, sociālo iekļaušanu un vietējo attīstību lauku apvidos, tai skaitā aprites bioekonomiku un ilgtspējīgu mežsaimniecību” sasaisti ar ainavu saglabāšanu vai plānošanu. Vēršam uzmanību, ka ņemot vērā lauksaimniecības, vides un klimata mērķus, šāda mērķa iekļaušana ir pretrunā ar uzstādīto plāna mērķi: ir radīti priekšnosacījumi daudzveidīgu, sabiedrībai pieejamu ainavu attīstītībai, kas, nodrošinot labu vides stāvokli, tostarp bioloģisko daudzveidību, saglabājot un attīstot vienoto kultūras un dabas mantojumu, veicinot  ekonomisko aktivitāti, kā arī, stiprinot iedzīvotāju vietas piederības sajūtu, patriotismu un vietu identitāti, visā Latvijā uzlabo cilvēku dzīves kvalitāti.

4) LDDK ieskatā. 4. tabulas 3.1. pasākumam “Izveidot Ainavu pārvaldības koordinācijas padomi […]” nav saskatāma pievienotā vērtība. Jaunu grupu un padomju veidošana palielina administratīvo slogu. LDDK aicina pārskatīt un atjaunot 2017. gada 11. jūlija Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas rīkojumu Nr. 1-2/106 “Ainavu ekspertu padome”, ņemot vērā, ka darba grupas darbības termiņš ir beztermiņa.

5) LDDK 4. tabulas ietvaros lūdz izvērtēt dabiskās sukcesijas procesus un biotopu apsaimniekošanas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-